خانه / 10کاری که خوب است انجام دهیم / چطور چلو ماهیچه را به روش پسران کریم درست کنیم؟

چطور چلو ماهیچه را به روش پسران کریم درست کنیم؟

درست کردن «چلو ماهیچه به روش پسران کریم» یک شیوه پخت معروف این غذای لذیذ رستورانی و مجلسی است که بیشتر مناسب مهمانی‌های مجلسی و مراسم عروسی است. در مدل پخت ماهیچه شاندیزی یا ماهیچه پسران کریم، از رب گوجه فرنگی به‌عنوان چاشنی و آب برای پخت استفاده نمی‌شود و ماهیچه پر پیاز با همراهی حبه‌های سیر با پوست و روغن بخارپز و سرخ می‌شود، به همین دلیل هم این غذا بوی سیر نمی‌دهد. در این مقاله از مجله فیدیلیو طرز تهیه ماهیچه پسران کریم و رازهای خوشمزه شدن این سبک ماهیچه شاندیزی مشهدی را به شما آموزش می‌دهیم.

مواد لازم برای تهیه ماهیچه پسران کریم (برای ۴ نفر)

  • ماهیچه: ۴ عدد
  • سیر: ۴ بوته
  • پیاز: ۱ کیلوگرم
  • زعفران دم کرده غلیظ: نصف لیوان دسته‌دار فرانسوی
  • فلفل سیاه: ۱ قاشق چای‌خوری
  • فلفل قرمز: نصف قاشق چای‌خوری
  • زردچوبه: ۱ قاشق غذاخوری (سر صاف)
  • دانه هل: ۲ عدد
  • دارچین: ۲ چوب
  • برگ بو: ۲ عدد
  • کره یا روغن حیوانی: ۲ قاشق غذاخوری
  • روغن و نمک: به مقدار لازم

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۲۰ دقیقه

مدت زمان مورد نیاز برای پخت ماهیچه پسران کریم: ۴ ساعت

مراحل طرز تهیه ماهیچه به روش پسران کریم (شاندیزی)

پخت ماهیچه به روش شاندیزی رستورانی کمی زمان‌بر است ولی طعم آن به قدری لذیذ می‌شود که با یک بار تهیه، مشتری پر و پا قرص آن می‌شوید. در ادامه مراحل طرز تهیه ماهیچه پر پیاز پسران کریم به‌صورت حرفه‌ای و رستورانی را دنبال کنید.

مرحله اول: مواد اولیه را آماده کنید

در ابتدا برای تهیه ماهیچه مشهدی بدون رب، پیازها را پوست بگیرید، بشویید و به‌صورت نگینی ریز یا خلالی نازک خرد کنید. سیرها را هم بشویید ولی پوست آنها را نگیرید. فقط ریشه‌های بوته سیر را جدا کنید. زعفران را بسایید و در یک لیوان بریزید. روی زعفران‌ چند تکه یخ بیندازید و اجازه دهید یخ‌ها آب شوند و زعفران رنگ باز کند. ماهیچه‌ها را هم بشویید و در آبکش بگذارید تا آب خود را از دست بدهند.

مرحله دوم: ماهیچه‌ها را سرخ کنید

در ادامه، یک قابلمه را روی حرارت بگذارید و کره یا روغن را در آن بریزید. وقتی کره یا روغن داغ شد، ماهیچه‌ها را در قابلمه بگذارید و صبر کنید تا یک طرف آنها کمی طلایی شود. به اندازه ۳ تا ۴ قاشق غذاخوری از زعفران دم کرده را روی ماهیچه‌ها بریزید تا رنگ ماهیچه‌ها خوشرنگ شود. سپس ماهیچه‌ها را برگردانید تا سمت دیگر آنها هم کمی سرخ شود. هر دو طرف ماهیچه‌ها که سرخ شد، آنها را از قابلمه بیرون بیاورید و کنار بگذارید.

مرحله سوم: پیاز را سرخ کنید

دوباره قابلمه را روی حرارت بگذارید و مقداری روغن یا کره در آن بریزید. نصف پیازها را در قابلمه بریزید. سپس روی پیازها، ماهیچه‌های سرخ کرده را بگذارید. روی ماهیچه‌ها، ادویه‌های که داریم شامل فلفل سیاه، فلفل قرمز و زردچوبه را بپاشید. سپس روی ماهیچه‌ها، بقیه پیازها را بریزید. برگ بو، دانه هل، چوب دارچین و زعفران دم کرده را هم بریزید و در نهایت بوته‌های سیر را هم در قابلمه بگذارید.

مرحله چهارم: ماهیچه‌ پر پیاز مشهدی را بپزید

خب، به جز نمک، همه مواد را در قابلمه چیدیم، حالا درب قابلمه را ببندید. شعله را روی حرارت بسیار ملایم تنظیم کنید. به هیچ عنوان داخل قابلمه آب نریزید. زعفران دم کرده کافی است. در ضمن در این روش پخت، ماهیچه‌ها باید با آب میان بافتی گوشت و آب پیاز، پخته و نرم شوند. بنابراین شعله را در کمترین حالت تنظیم کنید یا شعله پخش کن بگذارید تا آب داخل قابلمه بخار نشود و ماهیچه نسوزد. لازم است که به مدت 4 ساعت ماهیچه روی شعله ملایم گاز خوب بپزد و بافت ماهیچه نرم و لطیف شود.

مرحله ششم: نمک را به ماهیچه اضافه کنید

اجازه دهید ماهیچه‌ها به مدت ۴ ساعت روی حرارت ملایم بمانند و بپزند. در این مدت، هر از گاهی به ماهیچه‌ها سر بزنید. مراقب باشید که اگر آب ماهیچه‌ها کاملا بخار شده بود ولی گوشت‌ها نپخته بودند، به اندازه نصف فنجان آب جوش در قابلمه بریزید. وقتی گوشت‌ها پختند، نمک و در صورت دلخواه، کمی آبلیمو هم اضافه کنید و برای ۱۵ دقیقه دیگر ماهیچه را روی شعله ملایم گاز نگهدارید تا مزه بگیرد.

مرحله هفتم: ماهیچه پسران کریم را سرو کنید

در آخرین مرحله، بعد از پخت ماهیچه‌ها، ماهیچه‌ها و پیاز کاراملی شده را در ظرف سرو بریزید. سیرهای بوته‌ای را در کنار ماهیچه‌ها بگذارید. برگ بو، چوب دارچین و دانه‌های هل را بیرون بیاورید. ماهیچه‌ شاندیزی را با برنج چلو سرو کنید.

فوت و فن‌های طرز تهیه ماهیچه پسران کریم

  • حتما سیر بوته‌ای را در مواد طرز تهیه ماهیچه پسران کریم به کار ببرید. می‌توانید بوته سیر را از وسط نصف کنید ولی نیازی به گرفتن پوست سیرها نیست، به این ترتیب بوی سیر در غذا پخش نمی‌شود اما عطر و طعم غذا را بی‌نظیر می‌کند و بوی زهم گوشت را می‌گیرد.
  • نسبت بوته سیر به ماهیچه‌ها یک به یک است. یعنی به ازای هر ماهیچه، ۱ بوته سیر کوچک یا متوسط استفاده کنید.
  • در طرز تهیه ماهیچه پسران کریم، استفاده از کره یا روغن حیوانی طعم غذا را بسیار لذیذ می‌کند. بهتر است در این روش پخت ماهیچه، برای مصرف کره یا روغن حیوانی، دست و دل‌باز باشید.
  • برای اینکه رنگ ماهیچه تیره و سیاه نشود، از پودر دارچین استفاده نکنید. در این غذا، چوب دارچین به کار ببرید و بعد از پخت ماهیچه مشهدی، چوب‌ها را خارج کنید.
  • در طرز تهیه ماهیچه شاندیزی، از رب گوجه فرنگی برای رنگ دادن به غذا استفاده نمی‌شود و رنگ غذا باید زرد باشد.
  • استفاده از نمک و آبلیمو را به ۱۵ دقیقه پایانی پخت ماهیچه موکول کنید. در غیر این صورت این چاشنی‌ها باعث مسدود شدن آب میان‌بافتی گوشت می‌شوند و باعث پخت دیرتر آنها خواهند شد. بنابراین زمانی که از پخت ماهیچه‌ها مطمئن شدید، نمک را اضافه کنید.
  • ماهیچه‌ها اگر روی حرارت ملایم باشند، به مدت ۷ ساعت آن را می‌‌توان پخت که حسابی لطیف و به اصطلاح در دهان آب شود.
  • ماهیچه به روش پسران کریم بدون رب را می‌توانید با شوید پلو، باقالی پلو، برنج چلو سفید، برنج زعفرانی و انواع ترشی یا سالاد سرو کنید.

سوالات متداول درباره ماهیچه رستورانی پسران کریم (ماهیچه شاندیز)

برای ماهیچه پسران کریم، ماهیچه گوسفندی بهتر است یا گوساله؟

ماهیچه گوسفندی در کل آب میان‌بافتی و چربی بیشتری هم دارد. بنابراین هم زودتر از ماهیچه گوساله می‌پزد و هم خوشمزه‌تر و لذیذتر است.

آیا ماهیچه پسران کریم را در زودپز می‌پزند؟

خیر. در این روش پخت ماهیچه به سبک خراسانی، باید زمان پخت زیاد باشد و هیچ آبی به گوشت اضافه نشود. در زودپز، چنین امکانی برای پخت گوشت وجود ندارد و گوشت می‌سوزد یا به اندازه کافی جا نمی‌افتد.

نسبت ماهیچه و پیاز در طرز تهیه ماهیچه پسران کریم چقدر است؟

در طرز تهیه ماهیچه به روش شاندیز نسبت پیاز و ماهیچه باید یکسان باشد. یعنی به ازای هر ۱ کیلوگرم ماهیچه، به ۱ کیلوگرم پیاز نیاز خواهید داشت.

سخن پایانی

ماهیچه پر پیاز مشهدی به روش رستوران‌های شاندیز و رستوران پسران کریم مشهد یکی از لذیذترین روش‌های رستورانی پخت ماهیچه است. در این روش پخت چلو ماهیچه رستورانی از رب گوجه استفاده نمی‌شود و طعم‌دهنده‌های اصلی ماهیچه پیاز و سیر فراوان هستند. شما ماهیچه پسران کریم را امتحان کرده‌اید؟ خودتان در منزل ماهیچه پر پیاز مشهدی درست می‌کنید؟ ترفند خاصی بر ای خوشمزه شدن ماهیچه بدون رب شاندیزی دارید؟ رستورانی را به جز پسران کریم می‌شناسید که ماهیچه شاندیزی سرو کند؟ خوشحال می‌شویم نظرات و تجربیات خود را در بخش کامنت‌های این مطلب با ما و مخاطبان فیدیلیو در میان بگذارید.

درباره ebrahimi

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *