خانه / 10کاری که خوب است انجام دهیم / طرز تهیه لواشک چند میوه تابستانی به روش بازاری در 6 مرحله ساده

طرز تهیه لواشک چند میوه تابستانی به روش بازاری در 6 مرحله ساده

طرز تهیه لواشک چند میوه تابستانی به روش بازاری در 6 مرحله ساده

با چی لواشک درست کنیم؟ تابستان بهترین فصل برای درست کردن لواشک خانگی شیرین و ملس با میوه های تابستانی‌ است. هر چند می‌توانید از یک یا دو میوه برای درست کردن لواشک هم استفاده کنید ولی لواشک مخلوط چند میوه با طعم ترکیبی بسیار لذیذ است و کودکان هم دوست دارند. در ضمن لواشک چند میوه، خواص همه میوه‌ها را با هم دارد و می‌توانید از خواص و ارزش غذایی بالای آن، بهره ببرید. در این مقاله مجله فیدیلیو طرز تهیه لواشک چند میوه تابستانی و فوت و فن‌های خوشمزه شدن آن را به شما آموزش می‌دهیم.

مواد لازم برای تهیه لواشک چند میوه تابستانی

  • ترکیب آلو سیاه، آلو زرد، زردآلو، آلبالو، هلو، شلیل و سیب: ۲ کیلوگرم
  • آب: ۲ لیوان دسته‌دار فرانسوی
  • نمک یا شکر: به میزان دلخواه

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۱۵ دقیقه

مدت زمان مورد نیاز برای پخت لواشک چند میوه: ۲۰ تا ۳۰ دقیقه

مراحل طرز تهیه لواشک ۷ میوه تابستانی

طرز تهیه لواشک مخلوط خانگی با مخلوط کن و به روش سنتی مشابه است. کافی است مراحل طرز تهیه لواشک چند میوه ترش و تابستانی را به ترتیب دنبال کنید.

مرحله اول: میوه‌ها را آماده کنید

ابتدا آلو سیاه، آلو زرد، زردآلو، آلبالو، هلو، شلیل و سیب را کاملا بشویید و در یک آبکش بریزید. هسته سیب‌ها، شلیل و هلوها را ترجیحا بگیرید چون ممکن است طعم لواشک تلخ شود. بهتر است میوه‌هایی را که بافت سفت‌تری دارند، از وسط نصف یا به چند تکه، خرد کنید. همه میوه‌ها را در یک قابلمه بریزید و آب را به آن‌ها اضافه کنید.

مرحله دوم: میوه‌ها را بجوشانید

قابلمه را روی حرارت بگذارید و شعله را زیاد کنید تا آب شروع به جوشیدن کند. بعد از جوشیدن آب، روی سطح آن، کف‌های سفید ایجاد می‌شود. این کف‌ها را با قاشق جمع کنید تا رنگ لواشک شفاف شود. سپس شعله گاز را کم کنید و اجازه دهید میوه‌ها روی حرارت کاملا نرم شوند و گوشت آنها از پوست و هسته به راحتی جدا شود.

مرحله سوم: میوه‌ها را صاف کنید

بعد از نرم شدن میوه‌ها، شعله گاز را خاموش کنید و صبر کنید تا مواد کمی از دما بیفتند. یک صافی را روی یک قابلمه یا کاسه بگذارید و میوه‌های تابستانی پخته شده را در آبکش بریزید. بعد با دستکش شروع به فشردن میوه‌ها کنید تا عصاره و گوشت میوه‌ها از هسته‌ها و پوست جدا شود و در ظرف زیر آبکش بریزید. به خوبی تفاله میوه‌ها را بفشارید.

مرحله چهارم: عصاره میوه‌ها را بجوشانید

قابلمه‌ای که عصاره میوه‌ها را در آن ریخته‌اید، روی حرارت بگذارید. در صورت دلخواه، مقداری نمک یا شکر به عصاره میوه‌ها اضافه کنید و مواد را هم بزنید. دوباره عصاره را بجوشانید تا به اندازه مایه سس، غلیظ شود.

مرحله پنجم: لواشک چند میوه را خشک کنید

کف یک سینی روحی را با برس آشپزی چرب کنید یا یک پلاستیک فریزری ضخیم یا نایلون ضخیم بیندازید. سپس مایه لواشک را در سینی بریزید و روی آن را صاف کنید تا ضخامت همه قسمت‌ها، یک اندازه باشد. بهتر است ضخامت لواشک بیش از نیم سانتی‌متر نباشد. سینی را در مجاورت نور آفتاب یا در جایی با تهویه مناسب قرار دهید. لواشک بسته به ضخامت و دما و گرمای محیط، بین ۳ تا ۵ روز خشک می‌شود.

مرحله آخر: لواشک چند میوه را برش بزنید

بعد از اینکه لواشک خشک شد، طوری که دیگر دست به آن نمی‌چسبید، لواشک را برای چند ساعت در دمای آشپزخانه بگذارید. سپس با قیچی، لواشک را به اندازه دلخواه برش بزنید یا به صورت رولی بپیچید و در ظرف دربسته و در یخچال نگهداری کنید.

خشک کردن لواشک چند میوه تابستانی در فر

برای اینکه لواشک زودتر خشک شود و تغییر رنگ ندهد، می‌توانید لواشک هفت میوه تابستانی را در فر خشک کنید. در این صورت، کف سینی فر را ورق پخت بیندازید و مایه آماده شده لواشک را روی آن بریزید. فر را روشن و روی دمای ۱۲۰ درجه تنظیم کنید. سینی لواشک را در فر بگذارید و لای درب فر را باز بگذارید. بسته به ضخامت مایه لواشک، لواشک شما بعد از ۳ تا ۴ ساعت، در فر خشک می‌شود.

طرز تهیه لواشک هفت میوه تابستانی با مخلوط‌کن

برای تهیه لواشک در مخلوط‌کن، میوه‌ها را بشویید و هسته آنها را جدا کنید. سپس میوه‌ها را با کمی آب بپزید و بعد از سرد شدن، در مخلوط‌کن پوره کنید. دوباره میوه‌های پوره شده را در قابلمه بریزید و بجوشانید. بقیه مراحل را مانند روش‌های بالا دنبال کنید.

البته می‌توانید میوه‌های تابستانی را بدون اینکه بپزید، هسته‌هایشان را بگیرید و در مخلوط‌کن پوره کنید. سپس عصاره میوه‌ها را در قابلمه بریزید و بجوشانید تا غلیظ شود.

فوت و فن‌های طرز تهیه لواشک مخلوط تابستانی

  • با میوه‌های تازه، میوه‌های دفرمه شده، میوه‌های نرم و زیادی رسیده می‌توانید لواشک چند میوه تابستانی یا سایر انواع لواشک درست کنید.
  • دقت کنید که میوه‌ها نباید خرابی یا کرم‌خوردگی داشته باشند. در صورت وجود خرابی روی میوه، حتما آن قسمت را ابتدا جدا کرده و بعد میوه را بجوشانید.
  • اگر می‌‌خواهید لواشک هفت میوه ترش باشد، میزان زرشک و آلو سیاه را بیشتر در نظر بگیرید. یا از مقداری آبلیمو یا جوهر لیمو یا سرکه در مایه لواشک استفاده کنید.
  • به جای مخلوط‌کن می‌توانید از گوشتکوب برقی برای پوره کردن میوه‌ها استفاده کنید.
  • از آن جایی که در طرز تهیه لواشک چند میوه تابستانی خانگی از هیچ نگهدارنده‌ای استفاده نمی‌شود، احتمال کپک زدن لواشک در صورت نگهداری نادرست وجود دارد.
  • اجازه دهید لواشک چند میوه، کاملا خشک شود، سپس آن را از جلو آفتاب یا از داخل فر، بردارید. در صورت وجود رطوبت در لواشک احتمال کپک زدن آن وجود دارد.
  • برای خشک کردن میوه‌ها، اگر در مکان شرجی زندگی می‌کنید، بهتر است سینی لواشک را جلو کولر بگذارید تا خشک شود. در این صورت به زمان بیشتری برای خشک شدن لواشک‌ها نیاز خواهید داشت.
  • بهترین مکان برای نگهداری لواشک مخلوط خانگی، قرار دادن آن در یخچال و در ظروف دربسته بعد از آماده شدن لواشک است. گذاشتن لواشک در دمای محیط باعث سفت و خشک شدن و تغییر طعم آن می‌شود.

سوالات متداول درباره درست کردن لواشک چند میوه تابستانی در منزل

لواشک ۷ میوه با چه میوه‌هایی درست می‌شود؟

لواشک هفت میوه تابستانی از ترکیب میوه‌های متنوع تابستانی شامل آلو سیاه، آلو زرد، زردآلو، آلبالو، هلو، شلیل و سیب یا زرشک، تهیه می‌شود.

چرا لواشک تلخ می‌شود؟

دلیل تلخ شدن لواشک ممکن است استفاده از میوه خراب یا تلخ در آن باشد یا اینکه هسته میوه تلخ بوده است. می‌توانید برای احتیاط، ابتدا هسته میوه‌ها را بگیرید و بعد آنها را بجوشانید.

چرا لواشک سفت می‌شود؟

اگر ضخامت مایه لواشک در سینی خیلی کم باشد لواشک در نهایت خشک و پلاستیکی می‌شود.

در آپارتمان برای خشک کردن لواشک چه کنیم؟

برای خشک کردن مایه لواشک در فضای آپارتمان یا از فر استفاده کنید یا مایه لواشک را جلوی باد پنکه یا کولر خشک کنید.

سخن پایانی

لواشک یکی از محبوب‌ترین تنقلات سنتی در خاورمیانه است. طرز تهیه لواشک چند میوه با همه انواع میوه های تابستانی و زمستانی به همین ترتیب است. شما با انواع میوه با طعم دلخواه خود می‌توانید ترشک یا لواشک‌های خوشمزه خانگی با انواع میوه های فصلی درست کنید. شما لواشک خانگی درست می‌کنید؟ لواشک کدام میوه تابستانی را بیشتر دوست دارید؟ خوشحال می‌شویم نظرات و تجربیات خود را در بخش کامنت‌های این مطلب با ما و مخاطبان فیدیلیو در میان بگذارید.

درباره ebrahimi

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *