خانه / 10کاری که خوب است انجام دهیم / چطور لواشک زردآلو خانگی درست کنیم که سفت نشه و کپک نزنه؟

چطور لواشک زردآلو خانگی درست کنیم که سفت نشه و کپک نزنه؟

«لواشک زردآلو» یکی از پرفروش‌ترین و خوشمزه‌ترین لواشک‌های تابستانی است که طعم شیرینی دارد ولی می‌توانید با افزودن چاشنی‌ها و میوه‌های دلخواه، به آن طعم دلخواه بدهید. لواشک زردآلو را می‌توانید به‌صورت پخته، در فر، آبپز شده یا خام درست کنید. روش‌های مختلفی هم برای خشک کردن لواشک با زردآلو در حیاط و بالکن و آپارتمان وجود دارد. اگر سوال شما هم این است که با زردآلو چی درست کنم در این مقاله از مجله فیدیلیو طرز تهیه لواشک زردآلو در خانه و نکات تهیه لواشک با زردآلو را به شما آموزش می‌دهیم.

مواد لازم برای تهیه لواشک زردآلو آفتابی و طبیعی در خانه

  • زردآلو: ۲ کیلوگرم
  • آب: نصف لیوان دسته‌دار فرانسوی
  • شکر: ۲ قاشق غذاخوری (اختیاری)
  • آبلیمو: ۱ قاشق چای‌خوری

مدت زمان آماده‌سازی مواد اولیه: ۲۰ دقیقه

مدت زمان مورد نیاز برای پخت مایه لواشک زردآلو: ۲۰ تا ۳۰ دقیقه

میزان کالری در هر ۱۰۰ گرم لواشک زردآلو خانگی و طبیعی: حدود  188 کیلوکالری

مراحل طرز تهیه لواشک زردآلو در خانه

روش سنتی برای تهیه لواشک زردآلو، جوشاندن و صاف کردن زردآلوها و خشک کردن عصاره آن است. در ادامه مراحل تهیه لواشک زردآلوی ساده را دنبال کنید.

مرحله اول: زردآلوها را آماده کنید

در نخستین مرحله از طرز تهیه لواشک زردآلو در خانه به روش آفتابی، ابتدا زردآلوها را به خوبی بشویید و شاخ و برگ و چوب آنها را جدا کنید. سپس هسته زردآلوها را بیرون بیاورید.

بیرون آوردن هسته‌های زردآلو آسان است. می‌توانید به راحتی قبل از پختن زردآلوها، هسته‌ها را بیرون بیاورید. البته می‌توانید بعد از جوشاندن آنها هم این کار را انجام دهید. بعد از اینکه هسته‌ها را جدا کردید، زردآلوها را در یک قابلمه بریزید و روی حرارت بگذارید.

مرحله دوم: زردآلوها را بجوشانید

در قابلمه، نصف لیوان آب بریزید و اجازه دهید آب شروع به جوشیدن کند. بعد از جوشیدن، شعله را کم کنید و اجازه دهید زردآلوها به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه روی حرارت بمانند تا کاملا نرم شوند.

با پشت قاشق، زردآلوها را فشار دهید تا میزان نرمی آنها را تست کنید. مراقب باشید آب داخل قابلمه، کاملا خشک نشود و زردآلوها نسوزند. وقتی زردآلوها پختند، شعله را خاموش کنید.

مرحله سوم: زردآلوها را صاف کنید

اجازه دهید زردآلوها از دما بیفتند. سپس یک صافی روی یک قابلمه بگذارید و زردآلوها را در صافی بریزید. زردآلوها را فشار دهید تا عصاره آنها خارج شود و داخل قابلمه بریزد. عصاره زردآلو را دوباره روی شعله گاز بگذارید. می‌توانید به مایه لواشک، شکر و آبلیمو اضافه کنید.

دوباره صبر کنید تا مایه لواشک زردآلو، کمی غلیظ شود. میزان غلظت مایه لواشک در این مرحله باید مثل ماست روان یا شل‌تر و رقیق‌تر دسر فرنی باشد. بعد شعله را خاموش کرده و صبر کنید تا مایه لواشک کمی از دما بیفتد.

مرحله چهارم: مایه لواشک را در سینی بریزید

در آخر، کف یک سینی روحی یا استیل را نایلون ضخیم بیندازید و مایه لواش را روی نایلون بریزید. با پشت قاشق یا لیسک یا پالت ضخامت همه قسمت‌ها را اندازه کنید. سپس روی سینی با فاصله از مایه لواشک، یک توری نخی و نازک بیندازید تا گرد و خاک روی لواشک ننشیند.

مرحله پنجم: لواشک زردآلو را در آفتاب خشک کنید

سینی لواشک زردآلو را در هوای آزاد و در جای خشک بگذارید تا لواشک خشک شود. بسته به ضخامت لواشک‌ها و درجه گرما یا نور خورشید، زمان خشک شدن لواشک ممکن است از ۲ تا ۵ روز متغیر باشد. بعد از خشک شدن لواشک‌ها، آنها را می‌توانید رول کنید یا با قیچی به اندازه دلخواه برش بزنید و سرو کنید.

طرز تهیه لواشک زردآلو با فر

مرحله اول: مایه لواشک زردآلو را آماده کنید

در صورت استفاده از فر برای تهیه لواشک زردآلو، زردآلوها را از وسط نصف کرده و هسته آنها را جدا کنید. سپس یک ورق آلومینیومی یا ورق پخت، کف سینی بگذارید و زردآلوها را روی آن بریزید.

فر را روشن و روی دمای ۲۰۰ درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید. سینی فر را به مدت ۱۵ دقیقه در فر بگذارید تا زردآلوها نرم شوند و بعد سینی را بیرون بیاورید. اجازه دهید زردآلوها خنک شوند. سپس زردآلوها را با مخلوط‌کن پوره کنید.

مرحله دوم: لواشک زردآلو را بپزید

دوباره پوره‌های زردآلو را در سینی بریزید. حتما کاغذ پخت را کف سینی بگذارید. سطح عصاره زردآلو را صاف کنید و سینی را در فر با دمای ۲۰۰ درجه بگذارید. به مدت یک و نیم تا ۲ ساعت لواشک را در فر بپزید و کمی لای در فر را باز بگذارید تا هوای مرطوب خارج شده و لواشک‌ها خشک شوند.

زمانی لواشک شما آماده است که انگشتتان را در مرکز سینی بزنید و مایه لواشک به دستتان نچسبد و بلند نشود. می‌توانید در صورت نیاز چند ساعتی هم سینی را در آفتاب هم بگذارید تا مایه لواشک به طور کامل خشک شود. سپس لواشک‌ها را به اندازه و فرم دلخواه برش بزنید.

طرز تهیه لواشک زردآلو با مخلوط کن

در صورت استفاده از مخلوط‌کن، دور ریز لواشک کم می‌شود و می‌توانید پوست زردآلوها را هم استفاده کنید که ارزش غذایی بالایی دارد. برای درست کردن لواشک زردآلو با مخلوط‌کن، زردآلوها را بشویید و هسته آنها را جدا کنید.

روش اول این است که زردآلوها را ابتدا بجوشانید و بعد در مخلوط‌کن بریزید و پوره کنید. بعد دوباره بجوشانید. در روش دوم بعد از هسته گیری زردآلوها، آنها را در مخلوط‌کن بریزید و پوره ‌کنید و سپس آنها را بجوشانید.  بعد از غلیظ شدن مایه لواشک، آن را مثل روش اول در سینی بریزید و در آفتاب خشک کنید.

طرز تهیه لواشک ترکیبی زردآلو و آلو سیاه

برای طرز تهیه لواشک مخلوط زردآلو و آلو سیاه، زردآلوها را بشویید و هسته آنها را بگیرید. آلو سیاه را هم بشویید. زردآلوها و آلوسیاه‌ها را در یک قابلمه بریزید و کمی آب اضافه کنید. اجازه دهید زردآلو و آلو سیاه بجوشند و هر دو نرم شوند. سپس این ترکیب را صاف کنید و هسته آلو سیاه و پوست زردآلو و آلو سیاه را جدا کنید.

عصاره آلو و زردآلو را دوباره بجوشانید تا غلیظ شود. در صورت دلخواه، چاشنی‌های دلخواه خود را اضافه کنید و لواشک را در آفتاب یا فر خشک کنید.

طرز تهیه لواشک زردآلو و گوجه سبز

در این روش، مانند روش قبل مراحل را انجام دهید و به جای آلو سیاه، گوجه سبز را با زردآلوها بجوشانید و عصاره آن را بگیرید. سپس عصاره را هم بجوشانید و بعد در سینی بریزید و در هوای آزاد، لواشک زردآلو و گوجه سبز را خشک کنید.

طرز تهیه لواشک زردآلو خشک و قیسی

طرز تهیه لواشک زردآلو خشک و طرز تهیه لواشک قیسی هم مشابه روش‌ اول است. در این صورت، باید زردآلو خشک یا قیسی را در آب بخیسانید. سپس آنها را آبکش کنید و در قابلمه بریزید و روی حرارت بگذارید. مقداری آب اضافه کنید تا زردآلو خشک یا قیسی، نرم شود. سپس آلوها را با صافی صاف کنید و بقیه مراحل برای درست شدن و خشک شدن لواشک را مانند یکی از روش‌های بالا دنبال کنید.

فوت و فن‌های طرز تهیه لواشک زردآلو

  • از زردآلوهای تازه، زردآلوهای دفرمه شده و زردآلوهای نرم شده برای تهیه لواشک زردآلو می‌توانید استفاده کنید. فقط مراقب باشید که همه زردآلوها کاملا سالم باشند و دچار کرم‌خوردگی نشده باشند.
  • برای نگهداری از لواشک زردآلو، بهتر است لواشک‌ها را در یخچال نگه دارید تا اگر رطوبتی روی لواشک‌ها بود، کپک نزنند.
  • لواشک زردآلو را بدون تغییر طعم، می‌توانید در یخچال به مدت ۶ ماه تا ۱ سال، نگهداری کنید.
  • لواشک زردآلو را در صورتی در ظرف شیشه‌ای درب‌دار‌ یا ظروف دربسته و در دمای محیط بگذارید که خیلی زود می‌خواهید آنها را مصرف کنید. چون مزه لواشک در دمای محیط تغییر می‌کند.

سوالات متداول درباره لواشک زردآلو

چرا لواشک زردآلو کپک می‌زند؟

دلیل کپک زدن لواشک زردآلو، این است که لواشک به خوبی خشک نشده بوده است و پروسه خشک کردن آن را متوقف کرده‌اید. اگر هم لواشک را در جای گرم و مرطوب نگهداری کنید کپک می‌زند. همچنین مایه لواشک نباید خیلی شل و روان باشد. مقدار غلظت مایه لواشک باید مثل ماست روان یا شل‌تر از دسر فرنی باشد.

چاشنی لواشک زردآلو چی بزنیم؟

به‌عنوان چاشنی می‌توانید به لواشک زردآلو، مقداری آبلیمو، سرکه، جوهر لیمو، رب انار، عصاره تمر هندی، شکر یا نمک اضافه کنید. اما بدون اضافه کردن این مواد هم لواشک‌تان بسیار خوشمزه می‌شود و طعم شیرینی خواهد داشت.

برای درست کردن لواشک از چه جنس سینی استفاده کنیم؟

بهتر است از سینی روحی یا استیل برای درست کردن لواشک استفاده کنید. مایه لواشک در سینی‌های پلاستیکی دیرتر خشک می‌شود.

چرا لواشک سفت می‌شود؟

اگر ضخامت مایه لواشک در سینی خیلی کم باشد لواشک در نهایت خشک و پلاستیکی می‌شود.

در آپارتمان برای خشک کردن لواشک چه کنیم؟

برای خشک کردن مایه لواشک در فضای آپارتمان یا از فر استفاده کنید یا مایه لواشک را جلوی باد پنکه خشک کنید.

خواص لواشک زردآلو چیه؟

برای خشک کردن مایه لواشک در فضای آپارتمان یا از فر استفاده کنید یا مایه لواشک را جلوی باد پنکه خشک کنید.

لواشک زردآلو یک ماده عالی برای رفع عطش، دفع صفرا و اسید معده است. لواشک زردآلو خون را تصفیه می‌کند و همچنین به خاطر این‌که زردآلو یک میوه سرشار از آهن است لواشک زردآلو برای افراد مبتلا به کم خونی یک ماده غذایی مفید است. لواشک زردآلو التهاب معده را کاهش داده و برای افراد مبتلا به یبوست یکی از تنقلات مفید است. طبع لواشک زردآلو سرد و تر است و برای افراد گرم مزاج یک خوراکی مفید است. لواشک زردآلو سرشار از کلسیم، منیزیم، فسفر، پتاسیم، گوگرد و ویتامین‌های گروه B است و برای افراد کم خواب، عصبی و مضطرب یک ماده غذایی مفید است.

سخن پایانی

لواشک زردآلو یکی از خوشمزه‌ترین لواشک‌های تابستانی است. به خاطر خواص مفید لواشک زردآلو برای سلامت بدن از قدیم‌الایام در فصل تابستان این لواشک جزو دستپخت‌های خانگی مادران ایرانی بوده است. شما لواشک زردآلو دوست دارید؟ خودتان در منزل لواشک زردآلو درست می‌کنید یا از بیرون تهیه می‌کنید؟ ترفندها و فوت و فن‌های شما برای درست کردن لواشک زردآلو چیست؟ خوشحال می‌شویم نظرات و تجربیات خود را در بخش کامنت‌های این مطلب با ما و مخاطبان فیدیلیو در میان بگذارید.

درباره ebrahimi

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *