خانه / 10کاری که خوب است انجام دهیم / طرز تهیه شیرینی قرابیه تبریزی به روش قنادی در  5 مرحله ساده

طرز تهیه شیرینی قرابیه تبریزی به روش قنادی در  5 مرحله ساده

«قرابیه» یکی از شیرینی‌های بسیار محبوب و خوشمزه تبریزی‌ها است که به عنوان یکی از شیرینی‌های عید نوروز آذری‌ها هم شناخته می‌شود. انواع مختلفی از شیرینی قرابیه با مواد مختلف تهیه می‌شوند ولی روش درست کردن آنها مشابه است. قرابیه بادام، قرابیه پسته و قرابیه ساده، متداول‌ترین انواع قرابیه تبریزی هستند. هر چند قیمت شیرینی قرابیه گران است ولی تهیه قرابیه کار سختی نیست و می‌توانید به راحتی آن را، در خانه درست کنید. در این مقاله از مجله فیدیلیو طرز تهیه قرابیه تبریزی و نکات پخت و فوت و فن‌های پخت قرابیه را می‌توانید یاد بگیرید.

مواد لازم برای تهیه قرابیه بادام تبریزی

  • بادام مغز شده: ۳۰۰ گرم
  • پودر قند: ۲۰۰ گرم
  • سفیده تخم مرغ: ۳ عدد
  • گلاب: ۲ قاشق غذاخوری
  • پودر هل: نوک قاشق چای‌خوری
  • خلال بادام و خلال پسته: به میزان دلخواه (برای تزیین)

مدت زمان آماده‌سازی و استراحت مواد: ۲ تا ۳ ساعت

مدت زمان مورد نیاز برای پخت شیرینی قرابیه بادامی: ۱۵ تا ۲۰ دقیقه

میزان کالری در حدود 100 گرم شیرینی قرابیه: حدود 450 کیلوکالری

مراحل طرز تهیه قرابیه بادام تبریزی

اگر برای اولین بار شیرینی قرابیه درست می‌کنید، بهتر است میزان مواد را کمتر در نظر بگیرید تا قلق تهیه قرابیه دستتان بیاید. در ادامه طرز تهیه قرابیه تبریز در خانه مرحله به مرحله را دنبال کنید.

مرحله اول: مغز بادام‌ها را آماده کنید

برای تهیه بهترین قرابیه تبریز در خانه، ابتدا مغز بادام‌ها را بشویید و در یک کاسه بریزید. روی بادام‌ها مقداری آب بریزید تا کاملا پوشانده شوند. سپس مغز بادام‌ها را ۲ تا ۳ ساعت بخیسانید تا پوست آنها به راحتی جدا شود. پوست بادام‌ها را بگیرید و روی دستمال آنها را پهن کنید تا خشک شوند. سپس بادام‌ها را در غذاساز یا چرخ‌گوشت بریزید و پودر کنید.

مرحله دوم: مایه شیرینی قرابیه را آماده کنید

اگر از چرخ‌گوشت استفاده می‌کنید، ۲ بار بادام‌ها را چرخ کنید و در یک کاسه بریزید. تخم مرغ‌ها را بشکنید و سفیده آنها را جدا کنید. سفیده‌ها ‌را با چنگال بزنید تا از لختگی خارج شوند. سپس سفیده را در کاسه پودر بادام بریزید و هم بزنید.

پودر قند را هم اضافه کنید و مواد را در غذاساز بریزید و میکس کنید. اگر از چرخ‌گوشت استفاده می‌کنید، مواد را ۵ تا ۷ بار چرخ کنید. (مواد مایه قرابیه را کم‌کم در چرخ‌گوشت بریزید که روغن نیندازد.)

مرحله سوم: مایه قرابیه را استراحت دهید

بعد از اینکه مایه قرابیه بادام آماده شد، روی آن یک سلفون بکشید و به مدت نیم ساعت در یخچال بگذارید. تا ۸ ساعت می‌توانید مایه قرابیه را استراحت دهید. قبل از شروع آشپزی، فر را روشن و روی دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید تا گرم شود. مایه قرابیه را بیرون بیاورید و به آن گلاب و پودر هل را اضافه کنید و کمی ورز دهید، اما مراقبت باشید به روغن نیفتد.

مرحله چهارم: مایه قرابیه را قالب بزنید

کف سینی فر را کاغذ روغنی بیندازید. غلظت خمیر شیرینی قرابیه باید در حدی باشد که به راحتی از قیف خارج شود. اگر زیادی شل بود، کمی آرد برنج و اگر زیادی سفت بود، یک سفیده تخم مرغ دیگر اضافه کنید و مواد را ورز دهید.

خمیر قرابیه را در قیف بریزید. دستتان را به صورت عمودی بالای کاغذ روغنی بگیرید و خمیر را پایپ کنید. مواد را به‌صورت دایره دایره، روی کاغذ روغنی فرم دهید.

مرحله آخر: شیرینی قرابیه را بپزید

شیرینی قرابیه را که فرم دادید، روی آنها را با خلال بادام و پسته تزیین کنید. سینی را در طبقه وسط فر بگذارید. اجازه دهید شیرینی‌ها را به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه بپزند و زیر آنها طلایی شود. سپس سینی را از فر بیرون بیاورید و اجازه دهید کمی سرد شود. سپس شیرینی‌‌های قرابیه را از کاغذ روغنی جدا و در ظرف دربسته نگهداری کنید.

مواد لازم برای تهیه قرابیه ساده با آرد گندم

  • آرد گندم: ۳ لیوان دسته‌دار فرانسوی
  • پودر قند: ۳ قاشق غذاخوری سر پر
  • نشاسته ذرت: ۳ قاشق غذاخوری
  • پودر نارگیل: نصف لیوان دسته‌دار فرانسوی
  • کره گیاهی یا حیوانی: ۱۲۵ گرم
  • شکلات تخته‌ای: ۱ بسته ۱۰۰ گرمی
  • روغن مایع: ۱ قاشق غذاخوری

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۳۰ دقیقه

مدت زمان مورد نیاز برای پخت قرابیه ساده: ۲۰ تا ۲۵ دقیقه

طرز تهیه قرابیه ساده با پیمانه لیوان

اگر می‌خواهید با آرد گندم و به روش ساده و ارزان، قرابیه تبریزی را در خانه درست کنید، می‌توانید از روش زیر برای طرز تهیه قرابیه ساده خانگی با آرد استفاده کنید.

مرحله اول: مواد قرابیه را آماده کنید

ابتدا از ۳۰ دقیقه قبل از شروع به کار مواد یخچالی مثل کره را از یخچال بیرون بیاورید تا به دمای محیط برسند. آرد را ۳ بار الک کنید و کنار بگذارید. کره، نشاسته و پودر قند را در یک کاسه بریزید و مواد را با هم مخلوط و یکدست شوند.

مرحله دوم: مایه شیرینی قرابیه را آماده کنید

برای طرز تهیه خمیر قرابیه، آرد را به تدریج به کاسه اضافه کنید (ممکن است آرد بیشتر یا کمتری نیاز داشته باشید پس با احتیاط آرد را بیفزایید) و با نوک انگشت‌ها ورز دهید تا یک خمیر یکدست داشته باشید که به دست نچسبد.

مرحله سوم: خمیر قرابیه را فرم دهید و در فر بپزید

در سینی فر کاغذ روغنی بیندازید. فر را روشن و روی دمای ۱۸۰ درجه تنظیم کنید تا گرم شود. سپس به اندازه یک گردو از خمیر قرابیه را بردارید و بین دست‌هایتان گلوله و بعد صاف کنید. خمیر گرد شده را روی کاغذ روغنی بگذارید. تمام مایه خمیر را که فرم دادید، سینی را در طبقه وسط فر به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه بگذارید تا بپزند.

مرحله چهارم: شیرینی قرابیه را تزیین کنید

بعد از پخت شیرینی‌های قرابیه، آنها را از فر بیرون بیاورید و اجازه دهید سرد شوند. در یک ظرف مقاوم، شکلات تخته‌ای و روغن مایع را بریزید و اجازه دهید شکلات‌ها روی حرارت غیر مستقیم (بخار کتری یا سماور)، بن ماری شوند. سپس شیرینی قرابیه را در شکلات ذوب شده بزنید و اجازه دهید شکلات خودش را بگیرد. سپس آن را سرو کنید.

طرز تهیه قرابیه در ماهیتابه

برای طرز تهیه قرابیه بدون فر، مایه شیرینی قرابیه را مانند روش‌های بالا درست کنید. سپس یک تابه ترجیحا دو طرفه را روی حرارت به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه روی حرارت بگذارید. کف تابه را کاغذ روغنی بیندازید و خمیر قرابیه را در آن پایپ کرده و روی آنها را تزیین کنید. درب تابه را بگذارید و به مدت ۲۰ تا ۲۵ دقیقه روی حرارت ملایم روی گاز بگذارید تا شیرینی‌های قرابیه بپزند و آماده شوند.

فوت و فن‌های طرز تهیه قرابیه تبریزی

  • برای استفاده از بادام در قرابیه، می‌توانید بعد از پوست کندن بادام‌ها، آنها را در تابه با کمی کره تفت دهید تا طعم غلیظ‌تری بگیرد. سپس بادام‌ها را پوره یا چرخ کنید.
  • طرز تهیه قرابیه گردویی شبیه طرز تهیه قرابیه بادام است ولی در آن به جای مغز بادام به همین ترتیب گفته شده از مغز گردو استفاده می‌شود.
  • به جای هل و گلاب می‌توانید از کمی وانیل در تهیه قرابیه استفاده کنید.
  • شیرینی‌های قرابیه بعد از بیرون آوردن از فر، داغ و شکننده‌ هستند. اجازه دهید شیرینی‌ها از دما بیفتند و بعد آنها را از کاغذ روغنی جدا کنید که خرد نشوند.
  • اگر شیرینی‌های قرابیه به کاغذ روغنی چسبیده بودند، زیر کاغذ روغنی را پارچه مرطوب بکشید یا کمی آب اسپری کنید تا کاغذ به راحتی جدا شود.
  • به خاطر استفاده از سفیده تخم مرغ، قرابیه زود سفت و خشک می‌شود، بنابراین حتما از ظرف دربسته برای نگهداری شیرینی قرابیه استفاده کنید.
  • شیرینی قرابیه را می‌توانید به مدت ۱ هفته تا ۱ ماه، مصرف کنید.

سوالات متداول درباره شیرینی قرابیه تبریزی

اگر خمیر قرابیه تبریزی سفت شد، چه کنیم؟

در صورت سفت بودن خمیر قرابیه، کمی سفیده تخم مرغ اضافه کنید.

اگر خمیر شیرینی قرابیه شل بود چه کنیم؟

در صورت شل و روان بودن مایه شیرینی قرابیه، کمی آرد برنج به آن اضافه کنید.

سخن پایانی

شیرینی قرابیه قرابیه (یا قُرَبی یَه) (به ترکی آذربایجانی: Qurabiyə) نوعی شیرینی کوکی مانند و شیرینی سنتی آذربایجان شرقی است. این شیرینی لوکس و مجلسی در شهرهای مختلف ایران از جمله اردبیل، زنجان، تبریز، قزوین، ارومیه و مراغه و همچنین در کشورهای جمهوری آذربایجان، ترکیه و یونان هم پخته می‌شود. بد نیست بدانید زنجانی‌ها به شیرینی قرابیه گردویی «گیرداکان قلاویه سی» می‌گویند. شما شیرینی قرابیه دوست دارید؟ خودتان بلد هستید در خانه قرابیه درست کنید؟ به نظر شما بهترین شیرینی قرابیه متعلق به کدام شیرینی‌فروشی است؟ خوشحال می‌شویم تجربیات و نظرات خود را در بخش کامنت‌های این مطلب با ما و مخاطبان فیدیلیو در میان بگذارید.

درباره ebrahimi

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *