خانه / 10کاری که خوب است انجام دهیم / چطور شیرین پلو با مرغ را به روش شیرازی ها خوش آب و رنگ درست کنیم؟

چطور شیرین پلو با مرغ را به روش شیرازی ها خوش آب و رنگ درست کنیم؟

«شیرین پلو» یک پلو مخلوط اصالتا شیرازی است که با مرغ، گوشت گوسفندی یا گوشت قلقلی درست می‌شود و در آن مخلوطی از خلال هویج، خلال پوست پرتقال، خلال مغزها و زرشک، به‌عنوان مواد میانی به کار می‌رود. این پلو طعم شیرینی دارد و جزو غذاهای محبوب و مجلسی استان فارسی‌ها محسوب می‌شود. حتی در نذری‌های ماه محرم و مناسبت‌های مذهبی هم شیرین پلو مجلسی با مرغ یا گوشت، سرو می‌شود. در این مقاله از مجله فیدیلیو طرز تهیه شیرین پلو شیرازی با مرغ را به شما آموزش می‌دهیم.

مواد لازم برای تهیه شیرین پلو با مرغ و هویج (برای ۴ نفر)

  • برنج: ۴ لیوان دسته‌دار فرانسوی
  • مرغ: ۴ تکه (سینه یا ران مرغ)
  • هویج: ۲ عدد بزرگ
  • خلال پوست پرتقال: ۲ تا ۳ قاشق غذاخوری (۱ پرتقال)
  • خلال پسته: ۵۰ گرم
  • خلال بادام: ۵۰ گرم
  • زرشک: ۴ قاشق غذاخوری
  • شکر: ۶ قاشق غذاخوری
  • گلاب: نصف لیوان دسته‌دار فرانسوی
  • پیاز: ۲ عدد
  • زعفران دم کرده: به میزان لازم
  • نمک، فلفل سیاه و زردچوبه: به میزان لازم
  • کره یا روغن: به میزان لازم

مدت زمان آماده‌سازی و استراحت مواد: ۳ ساعت

مدت زمان مورد نیاز برای پخت شیرین پلو با مرغ: ۱ و نیم ساعت

مراحل طرز تهیه شیرین پلو مجلسی با مرغ

طرز تهیه شیرین پلو شیرازی شباهت زیادی به طرز تهیه مرصع پلو و طرز تهیه قیمه نثار قزوین دارد، با این تفاوت که مواد میانی این پلو، با شکر شیرین و معمولا با مرغ تهیه می‌شود. در ادامه مراحل طرز تهیه شیرین پلو ساده با مرغ را به ترتیب زیر دنبال کنید.

مرحله اول: مواد اولیه را آماده کنید

در ابتدا، برنج را پاک کنید و در مقداری آب ولرم و نمک، بسته به نوع برنج، حدود ۱ تا ۳ ساعت بخیسانید. خلال بادام و پسته را در یک کاسه بریزید و گلاب را روی آن بریزید. اجازه دهید خلال‌ها به مدت ۲ ساعت با گلاب خیس بخورند و طعم بگیرند. پوست پرتقال را هم بگیرید (فقط قسمت نارنجی آن) و خلالی خرد کنید.

مرحله دوم: مرغ را آماده کنید

مرغ‌ها را بشویید و در یک قابلمه بریزید. پیازها را پوست بگیرید و روی مرغ‌ها، به صورت خلالی خرد کنید. قابلمه را روی حرارت بگذارید. زردچوبه، فلفل سیاه و نمک را هم اضافه کنید و درب قابلمه را بگذارید تا پیاز نرم شود و مواد آب بیندازند. ۱۵ دقیقه بعد، کمی آب اضافه کنید و اجازه دهید، مرغ‌ها به مدت نیم ساعت بپزند و نرم شوند.

مرحله سوم: تلخی پوست پرتقال را بگیرید

در فاصله پختن مرغ‌ها، یک قابلمه کوچک را روی حرارت بگذارید و در آن مقداری آب بریزید تا آب بجوشد. پوست پرتقال را در آ ب جوش بریزید و آنها را بجوشانید. ۳ تا ۴ دقیقه بعد، پوست‌های پرتقال را آبکش کنید. دوباره در قابلمه آب بریزید و بجوشانید و خلال‌های پوست پرتقال را اضافه کنید و آنها را ۴ دقیقه بجوشانید. ۵ بار این کار را انجام دهید تا تلخی پوست پرتقال گرفته شود.

مرحله چهارم: خلال پوست پرتقال را شیرین کنید

بار ششم، پوست پرتقال را با ۱/۳ لیوان فرانسوی دسته‌دار آب، روی حرارت بگذارید و ۲ قاشق شکر به آن اضافه کنید. صبر کنید تا آب بجوشد و به خورد پوست پرتقال برود. دانه‌های شکر باید حل شوند و پوست پرتقال شیرین شود. آب که بخار شد، کمی روغن به خلال‌ها اضافه کنید و هم بزنید تا خلال‌های پوست پرتقال کمی تفت بخورند. سپس شعله را خاموش کنید.

مرحله پنجم: هویج‌ها را آماده کنید

هویج‌ها را بشویید و به‌صورت خلالی خرد کنید. در یک تابه مقداری کره یا روغن بریزید و وقتی داغ شد، هویج‌ها را با ۳ قاشق غذاخوری شکر، تفت دهید تا دانه‌های شکر حل شوند و هویج‌ها تفت بخورند. شعله زیر هویج‌ها را قبل از له شدن، خاموش کنید. هویج‌ها را از تابه بیرون بیاورید.

مرحله ششم: بقیه مواد میانی شیرین پلو را تفت دهید

زرشک را بشویید و در آبکش بریزید. خلال‌ها را از گلاب جدا کنید و در آبکش بریزید. در همان تابه‌ای که هویج‌ها را سرخ کردید، مقداری کره یا روغن بریزید و وقتی داغ شد، بقیه خلال بادام و پسته را به مدت ۱ دقیقه تفت دهید. بعد شکر و زرشک را اضافه کنید و چند ثانیه تفت دهید.

هویج‌ها و خلال‌های پوست پرتقال شیرین شده را هم در تابه بریزید و ۱ قاشق زعفران دم کرده روی مواد بریزید. همه مواد را با هم تفت دهید. بعد شعله گاز را خاموش کنید.

مرحله هفتم: برنج را بجوشانید

در یک قابلمه مناسب، تا نیمه آب بریزید و روی حرارت بگذارید تا بجوشد. برنج را در قابلمه بریزید و کمی روغن و نمک اضافه کنید تا دانه‌های برنج به هم نچسبند. حدود ۷ تا ۱۰ دقیقه بسته به نوع برنج، آن را بجوشانید تا قسمت بیرونی دانه برنج، نرم و قسمت داخل آن سفت باشد. سپس برنج را در آبکش بریزید.

مرحله هشتم: مواد شیرین پلو را در قابلمه بریزید

مرغ‌های پخته را از آب مرغ جدا کنید و کنار بگذارید. در قابلمه‌ای که می‌خواهید شیرین پلو را دم کنید، مقداری روغن بریزید و روی حرارت بگذارید تا داغ شود. سپس ته‌دیگ دلخواهتان را بگذارید.

مقداری از برنج را کف قابلمه بریزید. روی آن دو تکه مرغ بگذارید و از مایه میانی (هویج، خلال‌ها و زرشک) روی آن بریزید. دوباره یک لایه برنج بریزید و ۲ تکه دیگر مرغ و یک لایه از مایه میانی بریزید. لایه آخر را برنج بریزید و روی آن ۲ قاشق زعفران دم کرده بریزید.

مرحله آخر: شیرین پلو را دم کنید

دورِ درب قابلمه یک دم‌کنی بپیچید و روی قابلمه بگذارید. شعله گاز را روی حالت ملایم تنظیم کنید و اجازه دهید شیرین پلو به مدت ۴۵ دقیقه بپزد و دم بکشد. سپس روی برنج مقداری روغن یا کره آب کرده بریزید و به آرامی هم بزنید. شیرین پلو با مرغ را در ظرف سرو بریزید و با سالاد و ماست سرو کنید.

طرز تهیه شیرین پلو با گوشت گوسفندی

برای طرز تهیه شیرین پلو با گوشت گوسفندی، مراحل را باید مانند روش بالا دنبال کنید و به جای مرغ، ۳۵۰ گرم گوشت گوسفندی را جداگانه با پیاز، ادویه‌ها و مقداری آب بپزید تا نرم شود. سپس گوشت را به همراه هویج، خلال‌ها و زرشک لابه‌لای شیرین پلو مجلسی بریزید و آن را دم کنید.

طرز تهیه شیرین پلو با گوشت قلقلی

برای تهیه شیرین پلو با کوفته قلقلی، به جای مرغ، حدود ۳۵۰ گرم گوشت چرخ کرده مخلوط را در یک کاسه بریزید و ۲ پیاز را پوست بگیرید و رنده کنید. آب پیاز را بفشارید و تفاله آن را در کاسه بریزید. نمک، فلفل سیاه و زردچوبه را اضافه کنید.

مواد را ورز دهید تا یکدست شود و سپس به صورت کوفته‌های قلقلی فرم دهید. در نهایت کوفته‌ها را در روغن سرخ کنید. بقیه مراحل را مانند روش اول دنبال کنید و کوفته قلقلی سرخ شده را به همراه انواع خلال‌ها، لابه‌لای شیرین پلو بریزید. سپس پلو را دم کنید.

طرز تهیه شیرین پلو با مرغ ریش ریش

برای طرز تهیه شیرین پلو با مرغ ریش ریش، سینه مرغ را با پیاز، ادویه‌ها و مقداری آب، بپزید. سپس آن را ریش ریش کنید و در تابه با کمی روغن تفت دهید. سپس مرغ ریش ریش را در زمان دم دادن شیرین‌پلو یا در زمان سرو روی پلو بریزید.

سوالات متداول درباره شیرین پلو زعفرانی به روش شیرازی

شکر را چه زمانی به شیرین پلو اضافه کنیم؟

شکر را باید به موادی که تفت می‌دهید، اضافه کنید تا به خورد خلال‌ پوست پرتقال، هویج و زرشک برود. سپس این مواد را به برنج آبکش شده اضافه کرده و با هم دم کنید.

شیرین پلو با چه گوشتی پخته می‌شود؟

شیرین پلو زعفرانی را می‌توانید با گوشت گوسفندی تکه‌ای، گوشت چرخ کرده و مرغ تکه‌ای یا ریش ریش تهیه کنید.

سخن پایانی

شیرین پلو یک پلوی مجلسی ایرانی و اصالتا شیرازی است. شیرین پلو را با انواع گوشت مرغ، گوشت گوسفند و گوشت قلقلی می‌توانید تهیه و سرو کنید. این پلوی مجلسی ایرانی طعم شیرینی دارد و ترکیبات آن به جز شکر، تا حدودی شبیه قیمه نثار قزوینی و مرصع پلو است. شما شیرین پلو دوست دارید؟ شیرین پلو با مرغ دوست دارید یا گوشت؟ خودتان در منزل شیرین پلو درست می‌کنید؟ به نظر شما کدام رستوران در ایران خوشمزه‌ترین شیرین پلو را سرو می‌کند؟ خوشحال می‌شویم نظرات و تجربیات خود را در بخش کامنت‌های این مطل

درباره ebrahimi

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *