خانه / 10کاری که خوب است انجام دهیم / طرز تهیه شیرینی لطیفه خامه ای به سبک قنادی در ۸ مرحله ساده

طرز تهیه شیرینی لطیفه خامه ای به سبک قنادی در ۸ مرحله ساده

«شیرینی لطیفه» یکی از انواع شیرینی‌های خامه‌ای محبوب و پرفروش قنادی برای مهمانی‌ها و جزو شیرینی‌های مجلسی است. طرز تهیه شیرینی لطیفه خامه‌ای به سبک قنادی و بازاری، بسیار ساده است، فقط باید یک سری نکات و دستورالعمل‌ها را رعایت کنید. در این مقاله مجله فیدیلیو طرز تهیه شیرینی لطیفه خامه‌ای در فر و بدون فر، به همراه نکات پخت و خوشمزه شدن شیرینی لطیفه خامه ای در خانه با پیمانه لیوان فرانسوی را به شما آموزش می‌دهیم.

مواد لازم برای تهیه شیرینی لطیفه خامه ای به روش قنادی با لیوان فرانسوی

  • تخم مرغ: ۳ عدد
  • آرد سفید قنادی: ۳/۴ لیوان دسته‌دار فرانسوی (۱۱۰ گرم)
  • شکر دانه‌ریز: ۳/۴ لیوان دسته‌دار فرانسوی (۹۰ گرم)
  • نشاسته ذرت: ۳ قاشق غذاخوری سرصاف (۲۰ گرم)
  • نمک: نوک قاشق چای‌خوری
  • بیکینگ پودر: ۱/۳ قاشق چای‌خوری
  • وانیل یا زست لیمو: ۱/۴ قاشق چای‌خوری
  • خامه فرم گرفته: به میزان لازم (برای بین شیرینی‌های لطیفه)
  • پودر قند و پودر پسته: به میزان دلخواه برای تزیین شیرینی لطیفه

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۳۰ دقیقه

مدت زمان مورد نیاز برای پخت شیرینی لطیفه: ۱۰ تا ۱۲ دقیقه

کالری یک عدد شیرینی لطیفه خامه‌ای: حدود ۸۰ کیلوکالری

مراحل طرز تهیه شیرینی لطیفه با پیمانه لیوان

برای طرز تهیه شیرینی لطیفه خانگی به روش قنادی و بازاری، کافی است ابتدا نان‌های شیرینی را درست کنید و بعد خامه را بین آنها بریزید و به هم بچسبانید. در ادامه مراحل تهیه این شیرینی تر خوشمزه را به روش زیر دنبال کنید.

مرحله اول: مواد خشک شیرینی را آماده کنید

ابتدا، تخم مرغ و مواد خشک را در خارج از یخچال بگذارید تا هم‌دما با محیط شوند. فر را روشن و روی دمای ۲۰۰ درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید تا گرم شود. سپس آرد قنادی، نشاسته ذرت، نمک و بیکینگ پودر را با هم مخلوط کرده و ۳ بار الک کنید تا کاملا نرم و لطیف شوند.

مرحله دوم: سفیده تخم مرغ را آماده کنید

در این مرحله از طرز تهیه شیرینی لطیفه، تخم مرغ‌ها را بشکنید. زرده‌ها را در یک ظرف و سفیده‌ها را در یک ظرف دیگر بریزید. اگر شکرتان دانه درشت است، آن را آسیاب کنید و نصف شکر را در کاسه سفیده تخم مرغ بریزید و با دور تند همزن برقی، حدود ۳ دقیقه بزنید تا سفیده کاملا پوک شود و وقتی ظرف را برمی‌گردانید، نریزد. سفیده که فرم گرفت آن را در یخچال بگذارید.

مرحله سوم: زرده تخم مرغ را آماده کنید

پره‌های همزن را بشویید و خوب خشک کنید. به ظرف زرده تخم مرغ، بقیه شکر آسیاب‌شده و وانیل یا زست لیمو (قسمت سبز لیمو به شکل ریز رنده شده) را اضافه کنید و با همزن، حدود ۵ دقیقه بزنید تا کاملا رنگ کرمی بگیرد و کشدار شود.

مرحله چهارم: زرده و سفید را با هم مخلوط کنید

سپس ظرف سفیده تخم مرغ را از یخچال بیرون بیاورید و داخل ظرف زرده تخم مرغ بریزید. با لیسک، زرده و سفیده را به‌صورت دورانی در جهت عقربه‌های ساعت هم بزنید تا با هم مخلوط شوند و پف سفیده نخوابد.

مرحله پنجم: مواد خشک شیرینی را اضافه کنید

در ادامه مواد خشک شیرینی، شامل آرد، نشاسته، بیکینگ پودر و نمک را به ظرف مایه تخم مرغ، به تدریج و کم کم اضافه کنید و با لیسک، مواد را به شکل دورانی و در جهت عقربه‌های ساعت با هم مخلوط کنید تا کاملا یکدست شوند و مایه شیرینی لطیفه شکل بگیرد. اگر مواد خشک را روی مایه تخم مرغی الک کنید بهتر است. سپس این مایه شیرینی را در یک قیف با ماسوره ساده بریزید.

مرحله ششم: مایه شیرینی لطیفه را پایپ کنید

کف سینی فر را کاغذ روغنی بیندازید یا از کپسول‌های کاغذی تک نفره استفاده کنید. حالا قیف را فشار دهید تا مایه شیرینی به شکل کله قندی و نوک تیز کف سینی به شکل دایره‌های کوچک و با فاصله از هم قرار بگیرد، به این کار اصطلاحا پایپ کردن می‌گویند. پایپ کردن مایه شیرینی را به هیچ‌وجه به شکل دورانی انجام ندهید. این کار باید با فشار دست انجام شود و مایه شیرینی فقط باید در مرکز بریزید نه به شکل چرخشی.

مرحله هفتم: شیرینی لطیفه را در فر بپزید

همه مایه شیرینی را که قیف زدید، با الک ریز، روی آنها مقداری پودر قند بپاشید. سینی را به مدت ۱۰ دقیقه در طبقه وسط فر بگذارید تا شیرینی‌ها حجیم شوند و پف کنند. در این مدت درب فر را باز نکنید.

مرحله هشتم: بین شیرینی‌های لطیفه خامه بریزید

وقتی زیر شیرینی‌های لطیفه طلایی شد و پف کردند آنها را از فر بیرون بیاورید و در دمای محیط بگذارید تا خنک شود. سپس خامه فرم گرفته را در قیف با ماسوره ستاره‌ای بریزید. شیرینی‌ها را به آرامی از کاغذ روغنی جدا کنید و روی یک شیرینی مقداری خامه فرم گرفته بریزید. یک شیرینی دیگر را روی خامه بگذارید و کمی فشار دهید تا دو لایه شیرینی با مقداری خامه در وسط آن داشته باشید.

همه شیرینی‌ها را به همین شکل آماده کنید و در آخر روی آنها مقداری پودر پسته بریزید و در ظرف سرو بگذارید.

نکته: بهتر است شیرینی لطیفه را چند ساعت در یخچال بگذارید تا سرد شود و سپس آن را میل کنید.

طرز تهیه شیرینی لطیفه پفکی در مایکروفر

برای تهیه شیرینی لطیفه بدون فر و در مایکروفر، مایه شیرینی‌ لطیفه را مانند روش بالا، در سینی فر روی کاغذ روغنی یا کپسول‌های کاغذی تک‌نفره فرم دهید.

مایکروفر را روی دمای ۱۶۰ تا ۱۶۵ درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید تا گرم شود. سپس شیرینی‌های لطیفه را به مدت ۱۰ دقیقه در مایکروفر قرار دهید تا روی آنها طلایی شود. سپس شیرینی را از مایکروفر بیرون بیاورید و بعد از سرد شدن بین آن‌ها خامه ریخته و سرو کنید.

فوت و فن‌های طرز تهیه شیرینی لطیفه

  • برای این‌که یک شیرینی لطیفه پفکی و نرم داشته باشید در زمان پخت شیرینی در فر به هیچ‌وجه درب فر را باز و بسته نکنید.
  • اگر تمام مراحل طرز تهیه مایه شیرینی لطیفه را به درستی دنبال کرده باشید زمانی که شیرینی لطیفه را در سینی قیف می‌زنید (پایپ می‌کند) نوک شیرینی تیز و مثل قله کوه می‌ماند.
  • پره‌های همزن در هر مرحله باید خشک و تمیز و عاری از رطوبت و چربی باشند.
  • تمام مراحل آماده‌سازی مایه شیرینی لطیفه و گذاشتن شیرینی در فر باید بدون وقفه و به سرعت انجام شود تا کیفیت شیرینی افت نکند و به اندازه دلخواه پف کند.

سوالات متداول طرز تهیه شیرینی لطیفه به روش بازاری

چرا شیرینی لطیفه پف نمی‌کند؟

۱-سفیده تخم مرغ به اندازه کافی هم زده نشده است.

۲- آرد الک نشده است.

۳- دمای فر تنظیم نبوده و کمتر یا بیشتر از مقدار گفته شده در این دستور بوده است.

 چرا پف شیرینی لطیفه میخوابه؟

۱-ترتیب اضافه کردن مواد رعایت نشده است.

۲-درب فر در حین پخت شیرینی، باز شده است.

۳- دمای تخم مرغ سرد بوده و تخم مرغ هم‌دمای محیط نبوده است.

 چرا شیرینی لطیفه چسبناک می‌شود؟

۱-زمان پخت شیرینی لطیفه کامل نشده است.

۲- مقدار شکر رعایت نشده است.

۳- در زمان سرد شدن شیرینی‌ها، رطوبت محیط زیاد بوده است.

سخن پایانی

شیرینی لطیفه از جمله پرفروش‌ترین شیرینی‌های خامه‌ای در قنادی‌های معروف ایران است. شما شیرینی لطیفه دوست دارید؟ به نظر شما کدام شیرینی فروشی در شهر شما خوشمزه‌ترین لطیفه‌ها را درست می‌کند؟ خودتان تجربه درست کردن شیرینی لطیفه را در خانه دارید؟ خوشحال می‌شویم نظرات و تجربیات خود را در بخش کامنت‌های این مطلب با ما و مخاطبان فیدیلیو در میان بگذارید.

درباره mona

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *