خانه / 10کاری که خوب است انجام دهیم / طرز تهیه سیرابیج گیلانی به روش محلی در ۱۵ دقیقه

طرز تهیه سیرابیج گیلانی به روش محلی در ۱۵ دقیقه

سیرابیج، سیرواویج یا سیراویج یکی از غذاهای خوشمزه، ساده و بدون گوشت و در عین حال مقوی و کامل با برگ سیر تازه و تخم مرغ است که اصالت آن به استان گیلان و شهرهای شمالی ایران برمی‌گردد. اگر سوال شما هم این است که غذا با سیر و تخم مرغ چی درست کنم باید بگوییم معمولا سیرابیج بدون گوشت و مرغ و فقط با سیر و تخم مرغ درست می‌شود ولی می‌توان با مرغ هم آن را تهیه کنید. در این مطلب از مجله فیدیلیو طرز تهیه سیرابیج گیلانی ساده و سیراویج با مرغ به همراه نکات پخت و خوشمزه شدن سیراویج را به شما آموزش می‌دهیم.

مواد لازم برای تهیه سیرابیج گیلانی (برای ۴ نفر)

  • برگ سیر تازه: ۴ دسته (۴۰۰ گرم)
  • تخم مرغ: ۳ یا ۴ عدد
  • نمک، فلفل سیاه و زردچوبه: به میزان لازم
  • روغن: به میزان لازم

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۱۰ دقیقه

مدت زمان مورد نیاز برای پخت سیرابیج گیلانی: ۱۵ دقیقه

میزان کالری در ۱۰۰ گرم سیرابیج: ۱۸۳ کیلوکالری

مراحل طرز تهیه سیرواویج رشتی با تخم مرغ بدون گوشت

«بیج» یا «ویج» در زبان گیلانی به معنی «سرخ کردن و تفت دادن» است و سیراویج هم غذایی است که با تفت دادن سیر و افزودن تخم مرغ به آن تهیه می‌شود. خورش سیراویج یا سیرواویج را بدون گوشت و تنها با تخم مرغ و برگ سیر می‌توانید در کمترین زمان، تهیه کنید. در ادامه مراحل طرز تهیه سیرابیج شمالی اصیل را دنبال کنید.

مرحله اول: سیرها را بشویید

در ابتدا برگ‌های سیر را پاک کنید. قسمت‌ ریشه سیر را جدا کنید، سپس سیرها را در یک تشت آب بگذارید و اجازه دهید چند دقیقه بمانند تا گل و لای آنها خیس بخورد و جدا شود. سپس برگ‌ها و ساقه‌های سیر را از آب بکشید و در یک قابلمه آب خنک و تمیز بریزید و خوب بشویید.

مرحله دوم: برگ سیرها را خرد کنید و تفت دهید

برگ سیرها را در آبکش بگذارید تا آب خود را از دست بدهند. سپس روی تخته آشپزخانه، با چاقوی تیز، برگ‌های سیر را به صورت ریز خرد کنید. در یک تابه، مقداری روغن بریزید و روی حرارت بگذارید تا داغ شود.

سپس برگ‌های سیر خرد شده را در تابه بریزید و تفت دهید تا سرخ شوند و آب آنها کشیده شود. مراقب باشید برگ‌های سیر نسوزند و زیادی سرخ نشوند، چون تلخ می‌شوند.

مرحله سوم: تخم مرغ‌ها را اضافه کنید

بعد از بخار شدن آب برگ‌های سیر، زردچوبه، فلفل سیاه و نمک را اضافه کنید و چند ثانیه تفت دهید. بعد تخم مرغ‌ها را در تابه و روی سیرها بشکنید. می‌توانید زرده‌های تخم مرغ را هم بزنید یا درسته نگه‌ دارید. شعله گاز را کم کنید و اجازه دهید تخم مرغ‌ها ببندند و سفت شوند.

مرحله آخر: سیرابیج گیلانی را سرو کنید

سیرابیج که آماده شد، شعله را خاموش کنید و در ظرف سرو بکشید. می‌توانید سیرواویج را با نان یا برنج کته‌ای، ماهی، کال کباب یا اشپل سرو کنید.

طرز تهیه سیرابیج گیلانی با مرغ

برای تهیه سیرابیج با مرغ، ۳ تکه سینه یا ران مرغ (یا به میزان دلخواه) را با پیاز، زردچوبه، فلفل سیاه و نمک در یک قابلمه تفت دهید و به اندازه نصف لیوان دسته‌دار فرانسوی آب جوش اضافه کنید.

به مدت ۴۰ دقیقه مرغ‌ها را روی حرارت ملایم بپزید و بعد آنها را در تابه با مقداری روغن سرخ کنید و کنار بگذارید. سیرابیج با برگ سیر و تخم مرغ را به روش بالا درست کنید و مرغ‌های سرخ شده را در کنار سیرابیج سرو کنید. سیرابیج با مرغ، معمولا با برنج کته‌ای سرو می‌شود.

فرق سیرابیج و سیر قلیه چیست؟

سیرابیج و سیر قلیه هر دو غذاهای شمالی هستند که با برگ سیر درست می‌شوند. اما برای درست کردن سیر قلیه حتما از گوشت مرغ یا گوسفندی و لپه استفاده می‌شود، در حالی که در تهیه سیرابیج لپه به کار نمی‌رود و استفاده از مرغ یا گوشت هم اختیاری است.

فوت و فن‌های طرز تهیه سیرابیج گیلانی

  • هر چه از سیرهای تازه با برگ‌های نازک‌تر و ظریف‌تر استفاده کنید، سیرابیج خوشمزه‌تر می‌شود، زودتر هم می‌پزد و نرم می‌شود. در ضمن ارزش غذایی سیرها هم بیشتر خواهد بود.
  • می‌توانید همراه با سیر تازه، تره فرنگی یا سبزی‌های محلی دیگر هم تفت دهید. شمالی‌ها گاهی اوقات از سبزی محلی گیجاواش همراه با برگ سیر استفاده می‌کنند و آن را با برگ سیر تازه تفت می‌دهند.
  • به عنوان چاشنی روی سیرواویج رشتی می‌توانید مقداری آب نارنج یا آبلیمو روی سیرابیج بریزید و بعد آن را سرو کنید. این کار به خوش‌طعم شدن سیرابیج کمک زیادی می‌کند.
  • به خاطر استفاده از تخم مرغ در این غذا، بهتر است آن را به‌صورت تازه و در یک وعده مصرف کنید. اگر می‌خواهید سیرابیج را فریز یا برای وعده‌های بعدی هم سرو کنید، تخم مرغ را در زمان سرو به آن اضافه کنید.
  • سیرابیج را اگر در ظرف دربسته و در یخچال بگذارید، می‌توانید ۲ تا ۳ روز نگهداری و بدون خراب شدن مصرف کنید.

سوالات متداول درباره سیرابیج گیلانی

چرا سیرابیج تلخ می‌شود؟

دلیل تلخ شدن سیرابیج، سرخ کردن بیش از حد سیر است. سیر را باید در حدی تفت دهید که آب آن بخار شود. اگر سیر، قهوه‌ای شود و بسوزد، غذا تلخ می‌شود.

سیرابیج با چی سرو میشه؟

معمولا در کنار سیرواویج از چاشنی‌ها و غذاهایی مثل کال کباب، ماهی، اشپل ماهی و سبزی خوردن استفاده می‌شود. سیرابیج را می‌توانید هم با نان و هم با برنج کته به شکل سنتی آن سرو کنید.

سخن پایانی

سیرابیج یکی از غذاهای محلی و قدیمی استان گیلان است. برای درست کردن سیرابیج از برگ سیر تازه که در فصل بهار همراه با بوته سیر در جای جای گیلان ‌به‌خصوص در بازارهای محلی موجود است استفاده می‌شود. شما تجربه خوردن سیرابیج را دارید؟ سیرابیج را در منزل درست می‌کنید یا در رستوران میل می‌کنید؟ رستوران گیلانی را می‌شناسید که به جز در استان گیلان در سایر مناطق ایران سیرابیج یا سیرواویج سرو کند؟ خوشحال می‌شویم نظرات و تجربیات خود را در بخش کامنت‌های این مطلب با ما و مخاطبان فیدیلیو در میان بگذارید.

درباره ebrahimi

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *