خانه / 10کاری که خوب است انجام دهیم / طرز تهیه خورش غوره مسما گیلانی مجلسی در ۵ مرحله آسان

طرز تهیه خورش غوره مسما گیلانی مجلسی در ۵ مرحله آسان

خورش غوره مسما یکی از خورش‌های بسیار خوشمزه اصالتا گیلانی است که در مازندران و دیگر شهرهای شمالی ایران هم پخته می‌شود. این خورش هم با مرغ، هم اردک و هم گوشت گوسفندی تهیه می‌شود اما مسما با مرغ، از همه محبوب‌تر و متداول‌تر است. غوره تازه، بادمجان و کدو هم دیگر اجزای اصلی این خورش محسوب می‌شوند. خورش غوره مسما بادمجان طعم بسیار جذابی دارد. در این مقاله از مجله فیدیلیو طرز تهیه خورش غوره مسما بادمجان به چند روش با مرغ و گوشت یا سبزی و فوت و فن‌های خوشمزه شدن غوره مسما گیلانی را به شما آموزش می‌دهیم.

مواد لازم برای تهیه غوره مسما گیلانی (برای ۴ نفر)

  • مرغ: ۴ یا ۵ تکه
  • بادمجان: ۵ عدد متوسط
  • غوره بدون هسته (غوره عسکری): ۱ لیوان دسته‌دار فرانسوی
  • پیاز: ۲ عدد درشت
  • رب گوجه فرنگی: ۳ قاشق غذاخوری
  • گوجه فرنگی: ۳ عدد درشت (یا ۱۰ عدد گوجه گیلاسی)
  • نمک، زرچوبه، فلفل سیاه: به میزان لازم
  • زعفران دم کرده: به میزان لازم
  • روغن سرخ کردنی: به میزان لازم

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۳۰ دقیقه

مدت زمان مورد نیاز برای پخت خورشت غوره مسما: ۱ ساعت

مراحل طرز تهیه خورش غوره مسما با مرغ

خورش غوره مسما مجلسی به خاطر غوره طعم ترشی دارد ولی می‌توانید با افزودن کمی شکر، آن را با طعمی ملس هم درست کنید. طرز تهیه خورش غوره مسما با بادمجان را به‌صورت مرحله به مرحله دنبال کنید.

مرحله اول: مواد خورش غوره مسما گیلانی را آماده کنید

ابتدا برای تهیه خورش غوره مسما، بادمجان‌ها را پوست بگیرید و از طول، برش بزنید و ورقه ورقه کنید. روی بادمجان‌ها نمک بپاشید و نیم ساعت صبر کنید تا آب قهوه‌ای آنها خارج و تلخی‌شان گرفته شود. غوره‌ها را دانه کنید، بشویید و در آبکش بریزید تا آب اضافی‌شان گرفته شود. پیازها را پوست بگیرید و نگینی ریز خرد کنید. تکه‌های مرغ‌ را هم بشویید و در یک آبکش بگذارید تا خشک شوند.

مرحله دوم: تکه‌های مرغ‌ را سرخ کنید

در یک تابه مقداری روغن بریزید و مرغ‌ها را در آن سرخ کنید تا هر دو طرف آنها طلایی شود. یک «گمج» یا قابلمه کنار دستتان بگذارید. مرغ‌ها را که سرخ کردید، در آن بگذارید. قابلمه یا گمج را روی حرارت بگذارید. کمی زعفران و فلفل سیاه روی مرغ‌ها بریزید و تفت دهید. سپس به اندازه ۱ لیوان آب جوش روی مرغ‌ها بریزید و درب قابلمه را بگذارید تا مرغ‌ها بپزند.

مرحله سوم: مواد را به ترتیب سرخ کنید

در تابه‌ای که مرغ‌ها را سرخ کردید، پیازهای خرد شده را بریزید و با روغن تفت دهید تا طلایی شوند. سپس پیازها را روی مرغ‌ها بریزید، مواد را هم بزنید تا پیازها نرم شوند. بلافاصله، غوره‌ها را در تابه کمی تفت دهید تا آب آنها کشیده شود. رب گوجه را روی غوره‌ها بریزید و با هم تفت دهید تا رب رنگ باز کند. رب و غوره‌ها را هم به قابلمه بیفزایید و هم بزنید.

مرحله چهارم: بادمجان و گوجه را سرخ کنید

در ادامه، بادمجان‌هایی را که تلخی آنها گرفته شد، در آبکش بریزید و کاملا بشویید. بادمجان‌ها را با دستمال تمیز، خشک کنید. گوجه‌ها را هم بشویید و از وسط نصف کنید. بادمجان‌ها را در تابه سرخ کنید تا هر دو طرف آنها طلایی شود. سپس گوجه‌ها را در تابه تفت دهید. بادمجان‌ها و گوجه‌ها را برای تزیین روی غوره مسما کنار بگذارید

مرحله پنجم: زعفران و چاشنی‌های غوره مسما را اضافه کنید

در آخر، وقتی مرغ پخت و آب خورشت غلیظ شد، زعفران دم کرده و نمک را اضافه کنید. طعم غذا را بچشید و ادویه‌ها را اندازه کنید.

مرحله آخر: خورش غوره مسما گیلانی را سرو کنید

وقتی خورش غوره مسما جا افتاد، آن را در ظرف سرو بریزید و روی خورشت را با بادمجان و گوجه سرخ شده، تزیین و با برنج سرو کنید.

طرز تهیه غوره مسما گیلانی با گوشت

روش پختن خورش غوره مسما بادمجان با گوشت هم مشابه غوره مسما با مرغ است، با این تفاوت که به جای مرغ، از گوشت گوسفندی استفاده می‌شود. گوشت را با پیاز، ادویه‌ها و آب بپزید. بعد از ۴۵ دقیقه از شروع پخت گوشت، غوره‌های تفت خورده با رب گوجه را اضافه کنید. بقیه مراحل را مانند روش بالا دنبال کنید.

طرز تهیه خورش غوره مسما بدون بادمجان

اگر می‌خواهید خورش غوره مسما با سبزی درست کنید، ۵۰۰ گرم جعفری و ۱۰۰ گرم نعناع را پاک کنید، بشویید و بعد از دست دادن آب، آنها را ساطوری خرد کنید. سبزی‌ها را در تابه با کمی روغن تفت دهید تا آب آنها گرفته شود. بعد از پخت گوشت یا بعد از نیم٬پز شدن مرغ، سبزی‌ها را به همراه غوره در خورش بریزید. اجازه دهید خورش جا بیفتد، سپس زعفران و چاشنی‌ها را اندازه کنید. خورش که غلیظ شد، می‌توانید آن را سرو کنید.

فوت و فن‌های طرز تهیه خورش غوره مسما مجلسی گیلانی

  • اگر غوره در دسترس ندارید، می‌توانید در طرز تهیه غوره مسما، از گرد غوره یا پودر غوره استفاده کنید. در این روش، به جای هر ۱ لیوان غوره تازه، ۱ قاشق چای‌خوری گرد غوره استفاده کنید.
  • برای طرز تهیه خورش غوره مسما با گوشت چرخ کرده، می‌توانید گوشت چرخ کرده را به‌صورت قلقلی درست کرده  و در روغن تفت دهید یا گوشت چرخ کرده را با پیاز نگینی تفت دهید. سپس غوره را جداگانه تفت دهید و به گوشت اضافه کنید. بقیه مراحل را مانند روش‌های بالا دنبال کنید.
  • به جای گوجه سرخ شده برای تزیین روی خورش غوره مسما، می‌توانید از پوره گوجه استفاده کنید. در این صورت، پوره گوجه را با مرغ بپزید تا طعم خام آن گرفته شده و رنگ باز کند.
  • اگر می‌خواهید طعم خورش غوره مسما مازندرانی ترش‌تر شود، کمی پودر غوره یا آبغوره هم اضافه کنید.
  • اگر می‌‌خواهید خورش غوره مسما با بادمجان طعم ملس بگیرد، به جای رب گوجه می‌توانید از رب انار و کمی شکر استفاده کنید.
  • به جای بادمجان در طرز تهیه خورش غوره مسما، می‌توانید چند عدد کدو سرخ کرده و روی غذا استفاده کنید. در این صورت خورشت کدو مسما خواهید داشت.
  • برای زیبا شدن ظاهر خورش مسما غوره، بادمجان‌ها و گوجه‌ها را در زمان سرو، روی خورش بگذارید. اگر می‌خواهید بادمجان و گوجه‌ها با خورش بپزند، در ۱۰ یا ۱۵ دقیقه پایانی، بادمجان‌ها را روی خورش بگذارید تا نرم شوند. در زمان سرو، بادمجان‌ها را با احتیاط از روی خورش بردارید و سرو کنید.
  • خورش غوره مسما را غلیظ و کم آب سرو کنید.
  • گیلانی‌ها خورش غوره مسما را با برنج، سیر خام و ماهی شور سرو می‌کنند.

سوالات متداول درباره خورش غوره مسما

غوره را کی به خورش غوره مسما اضافه کنیم؟

زمان ریختن غوره در خورشت غوره مسما، بعد از نیم‌پز شدن مرغ است. قبل از افزودن غوره‌ها هم کمی آنها را تفت دهید. اگر غوره‌ها سفت هستند و پوست کلفتی دارند، می‌توانید ۱۰ دقیقه بعد از جوش خوردن مرغ، آنها را اضافه کنید.

چه غوره ای در خورش غوره مسما به کار ببریم؟

بهترین غوره برای استفاده در طرز تهیه غوره مسما، غوره عسکری است که پوست نازکی داشته و هسته یا دانه ندارد. اگر از غوره با هسته استفاده می‌کنید، غوره‌ها را از وسط نصف کنید و هسته‌ها را بیرون بیاورید و بعد در خورش بریزید.

چرا خورش غوره مسما تلخ می‌شود؟

دلیل تلخ شدن خورش غوره، تلخ بودن بادمجان است. حتما قبل از سرخ کردن بادمجان‌ها، تلخی بادمجان‌ها را بگیرید.

سخن پایانی

خورشت غوره مسما گیلانی به خصوص در فصل وفور غوره یعنی فصل تابستان یکی از خورش‌های پرطرفدار و مرسوم است. خورش غوره مسما مجلسی با گوشت و مرغ معمولا درست می‌شود و طعم ترش و گاهی ملس دارد. شما خورش غوره مسما دوست دارید؟ خودتان در منزل خورش غوره مسما درست می‌کنید؟ رستورانی را می‌شناسید که خورشت غوره مسما گیلانی خوشمزه درست کند؟ خوشحال می‌شویم نظرات و تجربیات خود را در بخش کامنت‌های این مطلب با ما و مخاطبان فیدیلیو در میان بگذارید.

درباره ebrahimi

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *