خانه / 10کاری که خوب است انجام دهیم / چطور خورش آلو اسفناج را غلیظ و لعابدار مثل رستوران های معروف درست کنیم؟

چطور خورش آلو اسفناج را غلیظ و لعابدار مثل رستوران های معروف درست کنیم؟

چطور خورش آلو اسفناج را غلیظ و لعابدار مثل رستوران های معروف درست کنیم؟

خورشت آلو اسفناج یکی از انواع خورش اصیل ایرانی است که طعم بی‌نظیر و خواص زیادی برای سلامتی به خصوص برای درمان سرماخوردگی در فصول پاییز و زمستان دارد. خورش آلو اسفناج در شهرهای مختلف با سبزی‌ها و انواع مختلف گوشت قرمز یا گوشت ماکیان درست می‌شود اما روش تهیه این خورش در شهرهای مختلف، مشابه است. در شهرهای مختلف ایران خورش آلو اسفناج با گوشت گوسفندی، مرغ، کوفته قلقلی یا به‌صورت گیاهی و با قارچ یا سویا هم درست می‌شود. در این مقاله از مجله فیدیلیو طرز تهیه خورش آلو اسفناج مجلسی و رازهای خوشمزه شدن خورشت آلو اسفناج را به شما آموزش می‌دهیم.

مواد لازم برای تهیه خورش آلو اسفناج رستورانی با گوشت گوسفندی (برای 4 نفر)

  • گوشت گوسفندی خورشتی: ۳۰۰ گرم
  • اسفناج: ۱ کیلوگرم
  • آلو بخارا: ۱۰ تا ۱۲ عدد
  • رب انار یا آبلیمو: ۱ قاشق غذاخوری (اختیاری)
  • پیاز: ۱ عدد بزرگ
  • زردچوبه و فلفل سیاه: به مقدار لازم
  • ادویه کاری و نمک: به مقدار لازم
  • روغن یا کره: به مقدار کافی

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۱۵ دقیقه

مدت زمان مورد نیاز برای پخت خورش آلو اسفناج: ۲ ساعت

میزان کالری در 100 گرم خورش آلو اسفناج با گوشت: حدود 400 کیلوکالری

مراحل طرز تهیه خورش آلو اسفناج مجلسی

درست کردن یک خورش آلو اسفناج ساده اصلا کار سختی نیست و به راحتی می‌توانید این خورشت پاییزی و زمستانی را تهیه و با برنج سرو کنید. مراحل طرز تهیه خورشت اسفناج با گوشت خورشتی را به ترتیب زیر دنبال کنید.

مرحله اول: مواد اولیه را آماده کنید

برای تهیه خورشت آلو اسفناج حرفه ای، گوشت را بشویید و به قطعات خورشتی (مکعب‌های ۲ تا ۳ سانتی‌متری) خرد کنید. پیاز را پوست بگیرید و به‌صورت نگینی ریز خرد کنید. اسفناج‌ها را پاک کنید و در یک تشت با مقداری آب بریزید و برای ۱۵ دقیقه بخیسانید. سپس اسفناج‌ها را از روی آب جمع کنید و در یک آبکش بریزید و بشویید. اجازه دهید سبزی‌ها آب اضافه خود را از دست بدهند.

مرحله دوم: پیاز و گوشت را تفت دهید

در یک قابلمه مقداری روغن یا کره (یا ترکیب هر دو) بریزید و روی حرارت بگذارید تا داغ شود. سپس پیازها را هم اضافه کنید و تفت دهید تا سبک و طلایی شود. سپس گوشت‌ها را به پیاز اضافه کنید و تفت دهید تا رنگ گوشت‌ها تغییر کند و به سفیدی بزند. زردچوبه، فلفل سیاه و دارچین را اضافه کنید و تفت دهید تا ادویه‌ها به خورد گوشت بروند و طعم خامی ادویه‌ها گرفته شود.

مرحله سوم: گوشت خورشت را بپزید

بعد از اینکه گوشت‌ها با ادویه‌ها تفت خوردند، به اندازه‌ای که حدود ۳ بند انگشت روی گوشت‌ها پوشانده شود، به آن آب جوش اضافه کنید. سپس درب قابلمه را ببندید و شعله را کم کنید. صبر کنید تا گوشت‌ به مدت ۱ ساعت بپزد و تقریبا نیم‌پز شود.

مرحله چهارم: بقیه مواد خورش آلو اسفناج را آماده کنید

در حین پخت گوشت‌، آلوها را بشویید و در یک کاسه با مقداری آب بخیسانید. اسفناج‌ها را هم خرد کنید و در یک تابه با مقداری روغن یا کره، روی حرارت بالا تفت دهید تا آب اضافه آن کشیده شود. بعد از اینکه گوشت خورشت نیم‌پز شد، اسفناج‌ها را هم در قابلمه بریزید تا اسفناج‌ها هم کاملا بپزند و لعاب بیندازند.

مرحله پنجم: آلوها را اضافه کنید

وقتی گوشت پخت و اسفناج‌ها نرم شدند، در نیم ساعت پایانی، آلوهای خورشتی را از آب بکشید و در قابلمه بریزید. در ۱۵ دقیقه پایانی پخت، رب انار یا آبلیمو را اضافه و نمک غذا را اندازه کنید.

مرحله آخر: خورشت آلو اسفناج با گوشت را سرو کنید

 اجازه دهید خورش آلو اسفناج روی حرارت ملایم خوب بپزد، جا بیفتد و لعابدار شود. سپس خورش آلو اسفناج مجلسی را با برنج سرو کنید.

فوت و فن‌های طرز تهیه خورشت آلو اسفناج مجلسی

  • برای طرز تهیه خورشت آلو اسفناج با مرغ، به جای گوشت گوسفندی از مرغ استفاده کنید. مرغ را با پیاز، ادویه‌ها و مقداری آب بپزید. بقیه مراحل را مانند روش بالا دنبال کنید. در این روش چون گوشت مرغ سریع‌تر می‌پزد مدت زمان پخت خورش آلو اسفناج هم کوتاه‌تر است.
  • خورش آلو اسفناج را با گوشت بوقلمون، بلدرچین یا هر گوشت دیگری که دوست دارید هم می‌توانید درست کنید.
  • برای طرز تهیه خورش آلو اسفناج با گردو، می‌توانید از مقداری مغز گردوی خرد شده هم در خورش استفاده کنید. گردوها را در این روش، با گوشت یا مرغ تفت دهید و بعد آب جوش اضافه کنید. در این روش برای اینکه گردوها در خورش آلو اسفناج، روغن بیندازند، هر نیم ساعت یک بار، ۱ تکه یخ کوچک در خورش بیندازید تا به خورش شوک وارد شود.
  • استفاده از گردو و زعفران دم کرده در خورش آلو اسفناج، باعث می‌شود طبع سرد خورش آلو اسفناج، متعادل شود.
  • در کنار اسفناج در خورش آلو اسفناج می‌توانید از انواع سبزی‌های دلخواه مثل تره یا سبزی‌های محلی استفاده کنید.
  • برای اینکه خورش شما خوشمزه‌تر شود، اسفناج‌ها را در روغن یا کره تفت دهید؛ در حدی که سرخ شوند و آب اضافه آنها کشیده شود.
  • برای طرز تهیه خورش آلو اسفناج رژیمی به جای روغن از کره استفاده کنید و اسفناج‌ها را در کره تفت دهید.
  • برای طرز تهیه خورش آلو اسفناج گیاهی، به جای انواع گوشت، می‌توانید از قارچ یا سویا و یا ترکیب هر دو استفاده کنید.
  • برای درست کردن خورشت آلو اسفناج برای 10 نفر مقدار گفته شده در این دستور را کمی بیشتر از 2 برابر کنید.

سوالات متداول درباره خورش آلو اسفناج

چرا آلو در خورش آلو اسفناج له می‌شود؟

  1. دلیل له شدن آلوها، پختن بیش از حد آنها است. آلوها را باید در ۲۰ تا ۳۰ دقیقه پایانی پخت خورش آلو اسفناج اضافه کنید.
  2. آلوها را برای نهایت ۲۰ دقیقه بخیسانید تا در آب زیادی نرم نشوند.
  3. برای جلوگیری از له شدن آلوها در خورشت آلو اسفناج یا سایر انواع خورش با آلو، می‌توانید آلوها را بعد از خیساندن و آبکش کردن، با کمی روغن تفت دهید و بعد در خورش بیندازید.

چاشنی خورش آلو اسفناج چیست؟

به‌عنوان چاشنی خورش آلو اسفناج می‌توانید از رب انار، رب گوجه فرنگی، زعفران دم کرده، آبلیمو یا آبغوره استفاده کنید.

سخن پایانی

خورش آلو اسفناج به خصوص در روزهای سرد پاییز و زمستان یک خورشت مفید برای درمان سرماخوردگی و آنفولانزا است. خورش آلو اسفناج را با گوشت قرمز یا گوشت انواع ماکیان یا حتی بدون گوشت به‌صورت وگان می‌توانید درست کنید. شما خورش آلو اسفناج دوست دارید؟ خورش آلو اسفناج را با گوشت درست می‌کنید یا با مرغ یا مدل گیاهی و بدون گوشت؟ رستوران یا کیترینگ را می‌شناسید که خورش آلو اسفناج خوشمزه سرو کند؟ خوشحال می‌شویم نظرات و تجربیات خود را در بخش کامنت‌های این مطلب با ما و مخاطبان فیدیلیو در میان بگذارید.

درباره ebrahimi

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *