خانه / 10کاری که خوب است انجام دهیم / طرز تهیه ترشی چغاله بادام به ۲ روش ساده و با رب انار + نکات کلیدی

طرز تهیه ترشی چغاله بادام به ۲ روش ساده و با رب انار + نکات کلیدی

ترشی چغاله بادام یا ترشی چاغاله بادام یکی از خوشمزه‌ترین ترشی‌هایی است که با آغاز فصل بهار می‌توانید تهیه کنید. ترشی چاقاله بادام یک چاشنی خوشمزه برای سرو کنار غذا است که علاوه بر طعم خوشمزه و خاصی که دارد، سرشار از خواص و فواید بی‌نظیر برای سلامتی است. برای درست کردن این ترشی چغاله بادام به عنوان یک میوه نوبرانه بهاری، هر چه ریزتر و تردتر باشد، ترشی بهتری و لذیذتری هم می‌توان با آن درست کرد. اگر سوال شما هم این است که با چغاله بادام چی درست کنم باید بگوییم ترشی چغاله بادام با سرکه، با رب انار و با گردو، همگی طعم فوق‌العاده‌ای دارند و بنا به سلیقه خود می‌توانید آنها را درست کنید. در این مقاله از مجله فیدیلیو طرز تهیه ترشی چغاله بادام به ۲ روش و نکات و فوت و فن‌های خوشمزه شدن آن را به شما آموزش خواهیم داد.

مواد لازم برای تهیه ترشی چغاله بادام حرفه‌ای

  • چغاله بادام: ۱ کیلوگرم
  • سرکه سفید (یا سرکه قرمز): ۲ لیوان دسته‌دار فرانسوی
  • آب: ۴ لیوان دسته‌دار فرانسوی
  • نمک: ۲ قاشق غذاخوری
  • فلفل تند سبز: ۲ عدد
  • سیر: ۳ تا ۴ حبه (به میزان دلخواه)
  • زردچوبه: نصف قاشق چای‌خوری (اختیاری)
  • ترخون، نعناع و گشنیز خشک: به میزان دلخواه

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۳۰ دقیقه

مدت زمان رسیدن ترشی چغاله بادام: ۴ هفته

مراحل طرز تهیه ترشی چغاله بادام با سرکه و نمک

ترشی چاقاله بادام را می‌توانید به عنوان چاشنی، تا چند ماه پس از درست کردن، در تمام فصول سال در کنار غذا سرو کنید. بهتر است این ترشی‌ را با چاقاله بادام‌های ریز درست کنید. در ادامه مراحل طرز تهیه ترشی چغاله بادام با نمک و سرکه به روش بازاری را به ترتیب دنبال کنید.

مرحله اول: چغاله بادام را آماده کنید

در ابتدا، چوب و برگ چغاله بادام را جدا کنید. چغاله‌ها را در یک تشت یا ظرف بریزید و روی آن‌ها را آب بگیرید تا حدی که روی چغاله‌ها را بپوشاند. چند دقیقه چغاله‌ها را استراحت دهید تا گرد و گل و لای آنها، پاک شود. سپس چغاله‌ها را آبکش کرده و روی یک پارچه نخی پهن کنید تا کاملا خشک شوند و کوچک‌ترین رطوبتی نداشته باشند (اگر چغاله مرطوب باشد ترشی کپک می‌زند).

مرحله دوم: مواد ترشی چغاله را آماده کنید

در یک قابلمه، آب و سرکه، نمک و زردچوبه را بریزید و روی حرارت بگذارید تا شروع به جوشیدن کند. بعد از ۲ یا ۳ دقیقه، شعله را خاموش کنید و اجازه دهید مخلوط آب و سرکه، خنک شود. شیشه‌های درب‌دار ترشی را کاملا بشویید و خشک کنید. فلفل‌های سبز را بشویید و خشک کنید. سیرها را هم پوست بگیرید و کنار بگذارید.

مرحله سوم: ترشی چغاله بادام را درست کنید

چغاله بادام‌های خشک و بدون رطوبت را در شیشه خشک و تمیز ترشی بریزید و بین آنها فلفل سبز و سیر تازه بریزید. سبزی‌های خشک (نعناع، گشنیز و ترخون) را هم در شیشه ترشی بریزید. شیشه‌ها را با چغاله بادام پر کنید. روی چغاله بادام‌ها را مخلوط آب و سرکه بریزید تا روی آنها را بپوشاند. درب شیشه ترشی را محکم ببندید و در جای خشک و خنک به مدت ۱ ماه نگه دارید تا چغاله‌ها برسند. ترشی چغاله شما بعد از ۴ هفته آماده سرو است.

روش تهیه ترشی چغاله بادام با رب انار

برای درست کردن ترشی چغاله بادام با رب انار، بسته به میزان چغاله‌ای که دارید، می‌توانید رب انار اضافه کنید و اندازه خاصی برای رب انار وجود ندارد. همچنین می‌توانید رب انار را با سرکه، کمی رقیق کنید و بعد به چغاله‌ها بیفزایید.

در این روش از طرز تهیه ترشی چغاله بادام، چغاله‌ها را بشویید و کاملا مثل رسپی بالا خشک کنید. سپس چغاله‌ها را خرد کنید و در یک شیشه خشک و تمیز درب‌دار بریزید. رب انار را به همراه سبزی خشک معطر، نمک، فلفل و سیر، به چغاله‌ها اضافه کنید و کاملا هم بزنید تا رب انار با چغاله‌ها مخلوط شود. درب شیشه ترشی را ببندید و ۱۰ روز صبر کنید تا ترشی چاقاله‌ آماده شود.

نکات مهم در طرز تهیه ترشی چغاله بادام

  • برای درست کردن ترشی چغاله بادام شما به چغاله‌های جوان و بدون پرز نیاز دارید. بهتر است از چغاله‌های سالم و بدون زدگی و کرم خوردگی برای استفاده در ترشی چغاله بادام استفاده کنید.
  • هر چه چغاله‌ها ریزتر باشند، ترشی شما زودتر می‌رسد و خوشمزه‌تر می‌شود.
  • زمان اضافه کردن مخلوط آب و سرکه، مخلوط باید کمی گرما داشته باشد و کاملا سرد نشده باشد. در حد ولرم که دست را نسوزاند، کافی است.
  • اگر چغاله‌ها درشت هستند، می‌توانید آنها را خرد کنید و بعد ترشی بیندازید.
  • اگر سرکه سفید استفاده کنید، طعم ترشی، تیزتر و اگر سرکه قرمز استفاده کنید، ملایم‌تر خواهد بود.
  • برای حفظ ظاهر چغاله‌ها در ترشی، مقدار نمک را کم در نظر نگیرید و به مقدار لازم استفاده کنید.
  • برای طرز تهیه ترشی چغاله بادام و گردو، کافی است به مواد ترشی چغاله بادام با رب انار،‌ مقداری مغز گردوی خرد شده هم اضافه کنید. میزان گردوی مورد استفاده در ترشی، کاملا سلیقه‌ای است.
  • به جای سبزی خشک معطر می‌توانید از سبزی تازه استفاده کنید و چند شاخه ترخون، چند برگ نعناع و چند برگ جعفری یا گشنیز در ترشی بیندازید.

سوالات متداول

چرا ترشی چغاله بادام کپک می‌زند؟

۱- چغاله‌ها نباید هیچ رطوبتی داشته باشند.

۲- مخلوط آب و سرکه باید هنوز کمی گرم (ولرم) باشد ولی دست را نسوزاند، بعد به ترشی اضافه کنید.

۳- مقدار نمک اگر بیشتر باشد، احتمال کپک زدن ترشی، کمتر خواهد شد.

۴- شیشه ترشی باید کاملا تمیز و خشک و عاری از هر گونه چربی و آلودگی باشد.

۵- درب بطری باید تا زمان رسیدن ترشی، کاملا بسته باشد و به محض باز کردن، در یخچال بگذارید.

۶- قاشق خیس یا چرب را داخل بطری ترشی، نزنید.

نسبت آب و سرکه در طرز تهیه ترشی چغاله بادام چقدر است؟

برای تهیه ترشی چاقاله بادام با سرکه سفید یا قرمز، نسبت سرکه به آب باید ۲ به ۱ باشد. یعنی دو برابر سرکه را آب در نظر بگیرید.

چه کار کنیم که رنگ چغاله‌ها بعد از ترشی کردن، سبز بماند؟

برای سبز ماندن رنگ چغاله‌ها و تغییر رنگ ندادن آنها، به اندازه نوک قاشق چای‌خوری (به اندازه یک عدس) کات کبود، به همراه 5 قاشق نمک در یک لیتر آب حل کنید و روی چغاله‌ها در آب بریزید، به‌طوری‌که محلول آماده شده، روی چغاله‌ها را بپوشاند. اجازه دهید چغاله‌ها با این محلول به مدت 24 ساعت بمانند. سپس چغاله‌ها را از محلول خارج کرده و در صافی بریزید تا آب آنها به طور کامل خارج شود. بعد ترشی چغاله را به روش بالا درست کنید.

سخن پایانی

ترشی چغاله بادام به‌صورت ساده یا رب انار یکی از خوشمزه‌ترین ترشی‌های فصل بهار است. درست کردن ترشی چاغاله بادام در خانه کار سختی نیست. شما تجربه درست کردن ترشی چغاله بادام در خانه را دارید؟ خوشحال می‌شویم تجربیات و ترفندهای خود در روش درست کردن ترشی چاقاله بادام را در بخش نظرات این مطلب با ما و خوانندگان فیدیلیو در میان بگذارید.

درباره mona

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *