خانه / 10کاری که خوب است انجام دهیم / چطور ترشی انبه را به روش فوری و بازاری در 15 دقیقه درست کنیم؟

چطور ترشی انبه را به روش فوری و بازاری در 15 دقیقه درست کنیم؟

«ترشی انبه» یکی از لذیذ‌ترین ترشی‌های اصالتا جنوبی است و نوع بندری و چابهاری آن بسیار معروف است. این ترشی را به‌صورت ساده یا با مواد مختلف و ادویه‌های معطر می‌توانید در فصل تابستان که فصل انبه است در خانه به روش بازاری تهیه کنید. ترشی انبه را به صورت ملس، تند، ترش یا شور می‌توان درست کرد. در این مقاله از مجله فیدیلیو طرز تهیه ترشی انبه به روش‌های مختلف و نکات تهیه و خوشمزه شدن ترشی انبه را به شما آموزش می‌دهیم.

مواد لازم برای تهیه ترشی انبه چابهاری (روش اول)

  • انبه سبز و کال: ۵ عدد
  • هویج: ۲ عدد
  • فلفل دلمه‌ای رنگی: ۱ لیوان دسته‌دار فرانسوی (خرد شده)
  • روغن زیتون: نصف لیوان دسته‌دار فرانسوی
  • شکر: ۲ قاشق غذاخوری
  • رب گوجه فرنگی: ۱ قاشق غذاخوری (اختیاری)
  • سیر رنده شده: نصف قاشق غذاخوری
  • نمک: نصف قاشق چای‌خوری
  • پول بیبر: نصف قاشق چای‌خوری
  • فلفل پاپریکا: نصف قاشق غذاخوری
  • تخم رازیانه: نصف قاشق چای‌خوری
  • تخم خردل: نصف قاشق چای‌خوری
  • سیاه دانه: نصف قاشق چای‌خوری
  • پودر تخم گشنیز: نصف قاشق چای‌خوری
  • پودر فلفل قرمز: نصف قاشق چای‌خوری (یا به میزان دلخواه)
  • زعفران دم کرده: به میزان دلخواه (یا زردچوبه: نصف قاشق چای‌خوری)
  • سرکه: نصف لیوان دسته‌دار فرانسوی به میزان لازم

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۱۵ دقیقه

مدت زمان مورد نیاز برای پخت ترشی انبه چابهاری: ۱۵ دقیقه

مرحله طرز تهیه ترشی انبه پاکستانی یا چابهاری به روش فوری

طرز تهیه ترشی انبه با هویج که با انبه سبز و کال و اضافه کردن روغن زیتون درست می‌شود، بسیار آسان است و اگر خودتان در خانه درست کنید، به صرفه در می‌آید. در ادامه مراحل طرز تهیه ترشی انبه کال را به ترتیب دنبال کنید.

مرحله اول: انبه‌ها را آماده کنید

در ابتدا برای طرز تهیه ترشی انبه با پوست، انبه‌ها را به خوبی بشویید و آنها را به اندازه دلخواه خرد کنید. اگر از انبه‌های تازه استفاده کنید، می‌توانید هسته آنها را هم استفاده کنید. انبه‌های خرد شده را در یک کاسه بریزید و به آنها، زعفران دم کرده یا زردچوبه اضافه کنید. زعفران یا زردچوبه و انبه‌ها را با هم مخلوط کنید و کنار بگذارید.

مرحله دوم: بقیه مواد ترشی انبه را آماده کنید

سپس هویج و فلفل دلمه‌ای‌ها را بشویید و خرد کنید. می‌توانید هویج‌ها را خلالی نازک یا نگینی ریز خرد کنید. فلفل‌ها را هم به صورت نگینی یا خلالی خرد کنید. سیر را هم پوست بگیرید و رنده کنید.

مرحله سوم: مواد ترشی را تفت دهید

در این مرحله از طرز تهیه ترشی انبه با روغن زیتون، در یک تابه روغن زیتون را بریزید و روی حرارت بگذارید تا گرم شود. سپس هویج و فلفل دلمه‌ای را اضافه کنید و تفت دهید. این سبزیجات را تا ۱۵ دقیقه حرارت دهید که آب اضافی آنها بخار شود. سپس شکر را اضافه کنید و هم بزنید تا دانه‌های شکر در تابه حل شوند.

مرحله چهارم: بقیه مواد ترشی انبه را اضافه کنید

ادویه‌های معطر مثل پودر فلفل پاپریکا، فلفل قرمز، پول بیبر، پودر تخم گشنیز بو داده، تخم رازیانه، تخم خردل و سیاه دانه را اضافه کنید و هم بزنید تا عطر آنها آزاد شود. سپس نمک، سیر رنده شده و رب گوجه را اضافه کنید. اجازه دهید رب گوجه طعم خامش گرفته شود و رنگ باز کند. بعد سرکه را اضافه کنید. مواد را تا وقتی حرارت بدهید که شروع به جوشیدن کند. سپس انبه‌های خرد شده را اضافه کنید.

مرحله پنجم: ترشی انبه را بپزید

بعد از افزودن انبه‌ها، مواد را به خوبی هم بزنید. باید مقدار سرکه در حدی باشد که ترشی انبه رقیق و آبکی نشود. بعد درب تابه را ببندید و حرارت را کم کنید. مواد ترشی را به مدت ۵ تا ۶ دقیقه روی حرارت ملایم بپزید تا مواد کاملا نرم و تقریبا له شود.

مرحله آخر: ترشی انبه را در شیشه بریزید

سپس شعله را خاموش کنید و تابه را از روی حرارت بردارید تا مواد ترشی سرد شوند. وقتی مواد ترشی انبه از دما افتاد، آن را در شیشه درب‌دار تمیز و خشک بریزید و درب آنها را ببندید. ترشی انبه را می‌توانید بلافاصله سرو یا در یخچال نگهداری کنید. ترشی انبه را در کنار انواع غذاها سرو کنید.

مواد لازم برای تهیه ترشی انبه جنوبی و عربی (روش دوم)

  • انبه: ۱ کیلوگرم
  • سیر: ۳۰۰ گرم (کوبیده یا رنده شده)
  • سرکه: ۱ لیوان دسته‌دار فرانسوی (کمتر از نیم لیتر)
  • سیاه دانه: ۲ قاشق غذاخوری
  • فلفل قرمز: ۲ قاشق غذاخوری
  • تخم گشنیز: ۲ قاشق غذاخوری
  • روغن زیتون: ۱ لیوان دسته‌دار فرانسوی
  • نمک: به میزان لازم

مدت زمان آماده‌سازی مواد: 24 ساعت

مدت زمان مورد نیاز برای پخت ترشی انبه جنوبی و بندری: ۱۵ دقیقه

مدت زمان لازم برای رسیدن ترشی انبه بندرعباسی: 1 هفته

مراحل طرز تهیه ترشی انبه بندری

 ترشی انبه را می‌توانید به روش جنوبی‌ها و بندرعباسی‌ها درست کنید که به ترشی انبه عربی هم مشهور است. در این روش، به جای انبه سبز و کال از انبه‌های زرد و شیرین استفاده می‌شود. در ادامه مرحله به مرحله طرز تهیه ترشی انبه بندر عباس را به ترتیب دنبال کنید.

مرحله اول: انبه‌ها را آماده کنید

برای درست کردن ترشی انبه بندری، انبه‌ها را پوست بگیرید و هسته‌ها را خارج کنید. سپس انبه‌ها را خرد کنید و در یک کاسه بریزید. روی انبه‌ها نمک بپاشید و با دست انبه را با نمک‌ها ماساژ دهید تا نمک به خورد آن‌ها برود. سپس انبه‌ها را در سینی بریزید و به مدت ۲۴ ساعت در فضای باز و زیر نور خورشید بگذارید تا خشک شوند.

مرحله دوم: ادویه‌ها را تفت دهید

در یک تابه، تخم گشنیز و سیاه دانه را بریزید و روی حرارت بگذارید تا کمی تفت بخورند و عطرشان خارج شود. سرکه را در یک قابلمه بجوشانید. سپس شعله را خاموش کنید و روغن زیتون را با سرکه مخلوط کنید.

مرحله سوم: مواد ترشی انبه را در شیشه بریزید

در یک شیشه خشک و تمیز، یک لایه انبه بریزید، روی آنها کمی تخم گشنیز و سیاه دانه تفت داده شده، فلفل قرمز و سیر له شده را بریزید. دوباره یک لایه انبه و یک لایه مواد میانی بریزید. همه مواد ترشی را به همین ترتیب در شیشه بریزید و سپس روغن زیتون و سرکه را اضافه کنید. درب شیشه ترشی را ببندید و در جای خشک و دور از نور آفتاب نگه‌ دارید. بعد از ۱ هفته می‌توانید ترشی انبه را سرو کنید.

مواد لازم برای تهیه ترشی انبه هندی (روش سوم)

  • انبه خرد شده: ۱ و نیم لیوان دسته‌دار فرانسوی
  • فلفل قرمز: ۳ قاشق غذاخوری
  • پودر خردل: ۲ قاشق غذاخوری
  • دانه شنبلیله: نصف قاشق چای‌خوری
  • نمک: ۱ و نیم قاشق چای‌خوری
  • سیر: ۴ حبه
  • روغن زیتون یا کنجد: ۳ قاشق غذاخوری

مراحل طرز تهیه ترشی انبه هندی

اگر می‌خواهید یک ترشی انبه خارجی را در منزل درست کنید طرز تهیه ترشی انبه تند به روش هندی‌ها، محبوب است ولی اگر می‌خواهید ترشی‌تان تندی کمتری داشته باشد، می‌توانید میزان فلفل را کمتر در نظر بگیرید.

مرحله اول: انبه‌ها را آماده کنید

در ابتدا، سیرها را پوست بگیرید و آنها را کمی له کنید. انبه‌های شسته و خرد شده را در یک کاسه بریزید و به آن، سیر له شده، پودر فلفل قرمز، پودر خردل، دانه شنبلیله، روغن زیتون یا روغن کنجد و نمک را اضافه کرده و با انبه‌ها مخلوط کنید. مواد را هم بزنید و روی آن را بپوشانید. به مدت ۲۴ ساعت انبه‌ها را در محیط باز و غیر مرطوب بگذارید.

مرحله دوم: ترشی انبه را در شیشه بریزید

بعد از استراحت کردن انبه‌ها با مواد ترشی، مواد را در یک شیشه خشک و تمیز درب‌دار بریزید. انبه‌ها را بچشید و در صورت دلخواه، کمی نمک اضافه کنید. درب شیشه ترشی را ببندید و به مدت ۱۰ تا ۱۲ روز آن را نگهداری کنید. بعد از این مدت می‌توانید ترشی انبه هندی را سرو کنید.

طرز تهیه ترشی انبه با آبلیمو

برای تهیه ترشی انبه با آبلیمو به اندازه ۵۰۰ گرم انبه خرد شده، ۲ لیوان دسته‌دار فرانسوی آبلیمو و ۲۰۰ گرم رب گوجه فرنگی را در یک کاسه بریزید و با هم مخلوط کنید. به مدت ۲۴ ساعت، مخلوط را استراحت دهید تا طعم بگیرند. سپس نیم لیتر سرکه و مقداری دارچین و هل کوبیده را به مایه ترشی اضافه کنید و هم بزنید. همه مواد را در یک شیشه درب‌دار خشک و تمیز بریزید. به مدت یک هفته بعد، می‌توانید ترشی انبه و آبلیمو را سرو کنید.

طرز تهیه ترشی انبه ساده

برای طرز تهیه ترشی انبه ساده می‌توانید انبه‌ها را بشویید، خرد کنید و در شیشه بریزید. سپس روی آنها ادویه‌ها و دانه‌هایی مثل دانه خردل، تخم گشنیز، سیاه دانه، و بعد سیر و سرکه جوشانده شده بریزید. درب شیشه ترشی را ببندید. این مدل ترشی انبه پس از ۲ هفته آماده استفاده است.

فوت و فن‌های طرز تهیه ترشی انبه

  • در طرز تهیه ترشی انبه جنوبی از پودر زیره، گلپر و کاری استفاده نکنید. این ادویه‌ها مزه و عطر ترشی انبه را بسیار تغییر می‌دهند و برای طعم اصیل ترشی انبه مناسب نیستند.
  • برای طرز تهیه ترشی انبه سیاه، به جای انبه سبز، از انبه سیاه استفاده کنید. همچنین استفاده از عصاره تمر هندی، در تهیه ترشی انبه سیاه، متداول است.
  • در روش‌های طرز تهیه ترشی انبه که مواد ترشی انبه در دمای محیط قرار می‌گیرند، باید مواد ترشی در مجاورت آفتاب و هوای باز باشد. از قرار دادن مواد ترشی در محیط آشپزخانه برای استراحت دادن، بپرهیزید. چون انبه‌ها تولید گاز می‌کنند و بوی آنها ممکن است آزاردهنده باشد.

سوالات متداول درباره ترشی انبه

ادویه ترشی انبه چیست؟

ادویه ترشی انبه انواع مختلفی دارد. این ادویه شامل فلفل سیاه، هل سبز، زیره سبز، دارچین و گل هچک (گلرنگ) است. نوع دیگر ادویه ترشی انبه شامل فلفل قرمز، تخم گشنیز، رازیانه، سیاه دانه و گل هچک است.

ترشی انبه چند روزه می‌رسه؟

بسته به نوع ترشی انبه‌ای که درست می‌کنید، زمان رسیدن ترشی انبه متفاوت است. برای مثال ترشی انبه چابهاری، بعد از تهیه و سرد شدن، قابل سرو است. اما ترشی‌های انبه دیگر بعد از ۱ هفته تا ۱۰ روز به خوبی جا می‌افتند و آماده سرو هستند.

سخن پایانی

ترشی انبه یکی از ترشی های تابستانی پرطرفدار در اغلب کشورهای دنیاست. ترشی‌های انبه هندی و پاکستانی در دنیا مشهورند اما ترشی انبه جنوبی و بندرعباسی به ذائقه ایرانی‌ها خوش‌تر می‌آیند. شما ترشی انبه دوست دارید؟ ترشی انبه را در منزل تهیه می‌کنید یا از بیرون خریداری می‌کنید؟ ترشی انبه ایرانی و عربی دوست دارید یا ترشی‌های انبه هندی و پاکستانی؟ خوشحال می‌شویم تجربیات و نظرات خود را در بخش کامنت‌های این مطلب با ما و مخاطبان فیدیلیو در میان بگذارید.

درباره ebrahimi

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *