خانه / 10کاری که خوب است انجام دهیم / طرز تهیه بورک گوشت ترکیه ای در 10 مرحله ساده + روش پیچیدن بورک

طرز تهیه بورک گوشت ترکیه ای در 10 مرحله ساده + روش پیچیدن بورک

«بورک» (börek)، (borek) یک غذای اصالتا ترکی است که بین مردم ترکیه، بسیار محبوب است. بورک شباهت زیادی به سمبوسه دارد و با مواد متنوعی درست می‌شود. بورک گوشت جزو متداول‌ترین انواع بورک است که با خمیر یوفکا، خمیر هزارلا و خمیر فیلو درست می‌شود. البته می‌توانید خمیر بورک را به‌صورت خانگی هم تهیه کنید. بورک گوشت را با انواع سس و دیپ دلخواه، می‌توان سرو کرد. در این مقاله از مجله فیدیلیو طرز تهیه بورک گوشت به همراه طرز تهیه خمیر بورک خانگی و نکات پخت و خوشمزه شدن بورک ترکیه‌ای را به شما آموزش می‌دهیم.

مواد لازم برای تهیه بورک گوشت ترکیه‌ای

  • گوشت چرخ کرده: ۲۵۰ گرم
  • قارچ: ۱۰۰ گرم
  • پنیر پیتزا: ۱۰۰ گرم
  • پیاز: ۱ عدد متوسط
  • تخم مرغ: ۱ عدد
  • شیر: ۱ قاشق غذاخوری
  • رب گوجه فرنگی: ۱ قاشق غذاخوری
  • آبلیمو: ۱ قاشق غذاخوری
  • فلفل سیاه و زردچوبه: به میزان لازم
  • پودر آویشن و نمک: به میزان لازم
  • روغن: به مقدار کافی

مواد لازم برای تهیه خمیر بورک خانگی

  • آرد گندم: ۳ لیوان دسته‌دار فرانسوی (۲۷۰ گرم)
  • آب: ۱ لیوان دسته‌دار فرانسوی
  • نمک: ۱/۴ قاشق چای‌خوری
  • روغن  جامد: ۴ قاشق غذاخوری
  • سرکه: ۱ قاشق چای‌خوری

مدت زمان آماده‌سازی و استراحت خمیر بورک: ۳ ساعت

مدت زمان آماده‌سازی مواد بورک گوشت ترکیه ای: ۲۰ دقیقه

مدت زمان مورد نیاز برای پخت بورک گوشت ترکی: ۲۰ دقیقه

مراحل طرز تهیه بورک گوشت ساده با خمیر خانگی

بورک گوشت را به‌عنوان پیش غذا و در کنار غذای مجلسی در مهمانی‌ها، جشن تولد و … می‌توانید تهیه و سرو کنید. برای آموزش جزییات تهیه بورک گوشت و طرز تهیه خمیر بورک خانگی، مراحل زیر را به ترتیب دنبال کنید.

مرحله اول: مواد خمیر بورک را آماده کنید

در شروع کار ابتدا خمیر خانگی بورک را درست کنید. برای این کار، آرد و نمک را ۳ بار الک کنید و در یک کاسه بریزید. سپس آب، روغن، سرکه و آب را اضافه کرده و همه مواد را با هم مخلوط کنید و ورز دهید تا خمیری یکدست به دست بیاید. خمیر باید حدود نیم ساعت ورز داده شود. خمیر که درست شد، آن را جمع کنید. روی ظرف را با سلفون بپوشانید و به مدت یک و نیم ساعت در یخچال استراحت دهید.

مرحله دوم: خمیر را ورز و استراحت دهید

بعد از ۹۰ دقیقه، خمیر را از یخچال بیرون بیاورید و به مدت ۵ دقیقه دوباره ورز دهید تا خمیر سبک شود. دوباره خمیر را چانه کنید و یک و نیم ساعت دیگر در یخچال بگذارید تا خمیر بورک آماده شود.

مرحله سوم: مواد بورک گوشت را آماده کنید

ابتدا قارچ‌ها را بشویید و وقتی آب خود را از دست دادند، آنها را به‌صورت نگینی یا ورقه‌ای خرد کنید. پیاز را پوست بگیرید و به‌صورت نگینی ریز خرد کنید. در یک تابه، مقداری روغن بریزید و روی حرارت بگذارید تا داغ شود.

مرحله چهارم: قارچ‌ها را تفت دهید

سپس قارچ‌ها را در تابه بریزید و ۱ قاشق آبلیمو را اضافه کنید. شعله را متوسط رو به بالا تنظیم کنید تا قارچ‌ها نرم شوند ولی آب نیندازند. بعد از سرخ شدن قارچ‌ها، آنها را از تابه بیرون بیاورید و کنار بگذارید.

مرحله پنجم: پیاز و گوشت را تفت دهید

تابه را که خالی کردید، دوباره روی حرارت بگذارید و کمی روغن در آن بریزید. وقتی روغن داغ شد، پیازها را در آن بریزید و تفت دهید تا سبک شود. زردچوبه، فلفل سیاه، آویشن و کمی نمک اضافه کنید و تفت دهید. گوشت چرخ کرده را در تابه بریزید و هم بزنید تا رنگ آن عوض شود. رب گوجه را هم اضافه کنید و هم بزنید تا طعم خامی رب گرفته شود و رنگ باز کند.

مرحله ششم: مواد بورک را با هم مخلوط کنید

شعله گاز را کم کنید تا گوشت چرخ کرده با رب گوجه و ادویه‌ها تفت بخورد. سپس قارچ را اضافه کنید و هم بزنید. درب تابه را روی آن بگذارید تا روی حرارت ملایم، به مدت ۱۵ دقیقه گوشت چرخ کرده بپزد. اگر مایه گوشت چرخ کرده خیلی کم آب است، به اندازه ۱/۴ لیوان دسته‌دار آب جوش در تابه بریزید و بگذارید گوشت بپزد.

مرحله هفتم: خمیر بورک را باز کنید

بعد از اینکه خمیر به اندازه کافی استراحت کرد، روی یک سطح را آرد پاشی کنید. خمیر را بیرون بیاورید و کمی ورز دهید. سپس یک چانه به اندازه گردو، از خمیر را بیرون بیاورید و روی سطح با وردنه باز کنید. خمیر را به اندازه‌ای باز کنید که کاملا نازک و شیشه‌ای شود. (خوب است بدانید خمیر بورک و خمیر باقلوا یکی است. برای تهیه باقلوا دو تا سه لایه از این خمیر را روی هم گذاشته می‌شود.)

مرحله هشتم: مایه بورک گوشت را روی خمیر بریزیدک که آماده شد، به اندازه ۱ قاشق از مایه بورک گوشت چرخ کرده را روی خمیر بریزید و روی مایه بورک، کمی پنیر پیتزا بریزید. از کناره‌ها، خمیر را روی مایه بورک جمع کرده و بورک را رول کنید. همه بورک‌ها را به همین شکل در خمیر بریزید و رول کنید و کنار بگذارید.

مرحله نهم: بورک‌ها را رومال کنید

در یک کاسه تخم مرغ و شیر را بریزید و هم بزنید تا کاملا از لختگی دربیاید و یکدست شود. فر را روشن و روی دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد برای ۱۰ دقیقه گرم کنید. در این فاصله، بورک گوشت را رومال کنید. سپس کف یک سینی فر را یک کاغذ روغنی بیندازید و بورک‌ها را در سینی بچینید. از مایه رومال با برس آشپزی، روی بورک‌ها بمالید.

مرحله دهم: بورک گوشت را در فر بپزید و سرو کنید

سینی را به مدت ۲۰ دقیقه در طبقه وسط فر بگذارید. در آخر، ۲ دقیقه گریل را هم روشن کنید تا روی بورک‌ها طلایی شود. بورک را از فر بیرون بیاورید و با سس یا دیپ دلخواه سرو کنید.

طرز تهیه بورک گوشت با خمیر یوفکا مثلثی

برای طرز تهیه بورک گوشت با خمیر یوفکا به شکل مثلثی، خمیر یوفکا مستطیلی را از طول برش بزنید تا ۲ مستطیل بلند داشته باشید. مایه بورک گوشت را در یک گوشه بالایی خمیر بریزید و روی گوشه خالی برگردانید.

در این صورت یک مثلث ایجاد می‌شود. این مثلث را روی قسمت خالی و پایین برگردانید و مدام این مثلث‌ها را تکرار کنید تا نان یا خمیر تمام شود (مثل روش پیچیدن سمبوسه). در آخر برای چسباندن خمیر یا نان می‌توانید کمی آرد و آب را با هم مخلوط کنید تا خمیری شود. این مایه خمیری را روی نان بمالید و به هم بچسبانید. سپس بورک‌ها را سرخ کنید یا در فر بپزید.

فوت و فن‌های طرز تهیه بورک گوشت ترکیه ای

  • برای طرز تهیه بورک گوشت بدون فر و در تابه، بورک‌ها را بعد از آماده و رومال کردن، در یک تابه با روغن داغ سرخ کنید.
  • برای طرز تهیه بورک گوشت و قارچ، در مایه بورک گوشت، به اندازه دلخواه قارچ خرد شده هم بریزید تا قارچ‌ها با مایه گوشت بپزند. سپس این مایه را در خمیر بورک بریزید و رول کنید.
  • برای طرز تهیه بورک گوشت و اسفناج، مقداری اسفناج را بشویید و درشت خرد کنید. در زمان پخت گوشت‌ها، اسفناج‌ها را هم اضافه کنید. مواد که پختند، این مایه را در خمیر بورک بریزید و رول کنید.
  • برای طرز تهیه بورک گوشت و بادمجان، یک یا ۲ بادمجان را کبابی یا سرخ کنید. سپس بادمجان‌ها را همراه با گوشت در مایه بورک گوشت استفاده کنید.
  • برای طرز تهیه بورک گوشت با پنیر، از انواع پنیر کش‌دار یا پنیر طعم‌دار مثل پنیر پیتزا، پنیر پارمزان، پنیر موزارلا، پنیر چدار و … در زمان پیچیدن بورک می‌توانید همراه با مایه بورک گوشت در خمیر بورک بریزید و آن را بپیچید. سپس بورک را سرخ کنید یا بپزید.

سوالات متداول درباره بورک گوشت ترکی

خمیر بورک ترکی چیست؟

معمولا به‌عنوان خمیر بورک، از خمیر یوفکا، خمیر هزارلا یا خمیر فیلو استفاده می‌شود ولی می‌توانید خمیر بورک خانگی هم درست کنید و برای تهیه انواع بورک و سمبوسه از آن استفاده کنید.

بورک با چی پر میشه؟

بورک ترکی مثل سمبوسه، می‌تواند با مواد متنوعی پر شود. گوشت چرخ کرده، سیب زمینی آبپز، قارچ، سبزیجات، سوسیس، بادمجان سرخ شده، اسفناج، مرغ و … یا ترکیب این مواد را می‌توانید به‌عنوان مواد میانی بورک ترکی استفاده کنید.

بورک گوشت را با چی سرو کنیم؟

برای سرو بورک گوشت می‌توانید از انواع سس تند، سس فلفل، سس ماست و سس خردل و دیپ‌های دلخواه استفاده کنید.

سخن پایانی

بورک یا بروکاس که ظاهرا از واژه فارسی بورک یا بوره گرفته شده است یک فینگرفود سنتی و قدیمی ترکیه‌ای محبوب از زمان حکومت عثمانی است. بد نیست بدانید بورک در بالکان، رومانی، بوسنی و هرزگوین، کوزوو، بلغارستان، مقدونیه شمالی، ارمنستان، سوریه، شمال آفریقا و آسیای مرکزی هم یک پیش غذا و فینگرفود محبوب است. خمیر اصلی بورک خمیر فیلو است که البته با خمیر خانگی هم می‌توانید آن را درست کنید. شما بورک دوست دارید؟ تجربه درست کردن بورک گوشت در خانه را دارید؟ رستوران یا کافه رستورانی را می‌شناسید که بورک گوشت ترکی در تهران و سایر شهرهای ایران سرو کند؟ خوشحال می‌شویم نظرات و تجربیات خود را در بخش کامنت‌های این مطلب با ما و مخاطبان فیدیلیو در میان بگذارید.

درباره ebrahimi

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *