خانه / 10کاری که خوب است انجام دهیم / طرز تهیه املت شاک شوکا تونسی به روش رستوران در 6 مرحله ساده

طرز تهیه املت شاک شوکا تونسی به روش رستوران در 6 مرحله ساده

املت شاک شوکا (shakshuka) (به عربی شكشوكة)، املت محلی کشور تونس است. این املت محبوب همچنین در شمال آفریقا و کشورهای حوزه مدیترانه‌ یک غذای محبوب به خصوص برای وعده صبحانه به همراه نان پیتا است. املت شاک شوکا اتفاقا شباهت زیادی به املت قهوه خانه ای ایرانی دارد. در این مقاله مجله فیدیلیو طرز تهیه املت تونسی شاک شوکا که با املت بمبی هم مشهور است و نکات مهم خوشمزه شدن آن را به شما یاد می‌دهیم.

مواد لازم برای درست کردن املت تونسی شاک شوکا (برای 6 نفر)

  • تخم مرغ: 6 عدد بزرگ
  • روغن زیتون یا روغن مایع: 2 قاشق غذاخوری یا بیشتر
  • پیاز: 1 عدد متوسط
  • فلفل دلمه‌ای قرمز: 1 عدد
  • سیر: 4 حبه
  • پودر فلفل پاپریکا: 2 قاشق چای‌خوری
  • زیره سبز: نوک قاشق چای‌خوری
  • زردچوبه: 1 قاشق چای‌خوری
  • پودر فلفل قرمز: ¼ قاشق چای‌خوری
  • گوجه فرنگی بدون پوست یا کنسرو گوجه فرنگی: 400 گرم
  • نمک و فلفل سیاه: به مقدار دلخواه
  • گشنیز تازه و خرد شده: برای تزیین املت شاک شوکا
  • جعفری تازه و خرد شده: برای تزیین املت شاک شوکا

مدت زمان آماده‌سازی مواد: 10 دقیقه

مدت زمان پخت املت شاک شوکا تونسی: 20 دقیقه

میزان کالری در 100 گرم املت شاک شوکا: حدود 146 کیلوکالری

مراحل طرز تهیه املت تونسی شاک شوکا

برای درست کردن املت لاکچری شاک شوکا به سبک اهالی مدیترانه و کشورهای شمال آفریقا مرحله به مرحله مطابق دستور زیر عمل کنید.

مرحله اول: مواد املت شاک شوکا را آماده کنید

پیاز را بشویید، پوست بگیرید و به شکل ریز و نگینی خرد کنید. حبه‌های سیر را هم بشویید و پوست بگیرید و ریز و ساطوری خرد کنید. فلفل دلمه قرمز را بشویید و ریز خرد کنید. مراقب باشید تخم‌های فلفل دلمه‌ای را خارج کنید که طعم املت را تلخ نکنند. گشنیز و جعفری را هم پاک کنید و بشویید و زمانی که آب خود را از دست دادند ساطوری خرد کنید. اگر از گوجه فرنگی تازه استفاده می‌کنید بعد از شستن گوجه فرنگی‌ها پوست گوجه فرنگی را هم جدا کنید  و گوجه‌ها را ریز خرد کنید. اگر هم دوست ندارید گوجه فرنگی در املت مشخص باشد آن‌ها را پوره یا رنده کنید.

مرحله دوم: پیاز و فلفل دلمه را تفت دهید

در یک تابه مناسب که می‌خواهید املت شاک شوکا را در آن درست کنید روغن زیتون را بریزید. روغن که گرم شد پیازهای نگینی خرد شده و فلفل دلمه نگینی خرد شده را در روغن بریزید و به مدت 5 دقیقه روی شعله متوسط گاز تفت دهید.

مرحله سوم: سیر و ادویه‌ها را اضافه کنید

  پیازها که سبک شدند، سیرهای ریز خرد شده و ادویه‌ها به جز نمک و فلفل سیاه را هم اضافه کنید و کمی تفت دهید. همین که بوی سیر بلند شود کافی است.

مرحله چهارم: گوجه فرنگی را اضافه کنید

اگر از گوجه فرنگی کنسروی استفاده می‌کنید گوجه‌های کنسرو را به همراه آب به مواد تابه اضافه کنید. اگر هم از گوجه فرنگی تازه و پوست کنده  و خرد شده یا پوره شده استفاده می‌کنید همان‌ها را به تابه اضافه کنید تا گوجه‌ها بپزند و روغن بیندازند. نمک و فلفل سیاه را هم در همین مرحله اضافه کنید.

مرحله پنجم: تخم مرغ‌ها را در املت بشکنید

در این مرحله از طرز تهیه املت شاک شوکا و بعد از کشیده شدن آب گوجه فرنگی و به روغن افتادن آن، تخم مرغ‌ها را روی گوجه فرنگی‌ها بشکنید. اگر لازم است مقداری دیگر روغن اضافه کنید. درب تابه را ببندید و بسته به اینکه بافت تخم مرغ را عسلی یا سفت دوست دارد به مدت 5 الی 8 دقیقه صبر کنید.

مرحله آخر: املت تونسی شاک شوکا را سرو کنید

وقتی که تخم مرغ‌ها به اندازه دلخواه شما خودشان را گرفتند و سفت شدند شعله گاز را خاموش کنید و روی املت شاک شوکا را با جعفری و گشنیز خرد شده تزیین کنید. املت لذیذ و پر ادویه شاک شوکا را با نان پیتا یا نان دلخواه خود سرو کنید. اگر املت شاک شوکا را برای وعده صبحانه میل می‌کنید، مقداری پنیر فتا یا هر پنیر صبحانه‌ای که دوست دارید هم می‌توانید روی املت بریزید. نوش جان!

سوالات متداول درباره املت تونسی شاک شوکا

چرا املت بوی بد می‌دهد؟

اگر سوال شما هم این است که چرا املت بوی زهم می‌دهد ممکن است به دلایل زیر املت بوی بدی بدهد:

  • تخم مرغ کهنه بوده است؛
  • زیاد هم زدن تخم مرغ در املت؛
  • استفاده نکردن از پیاز و ادویه‌های مناسب مثل زردچوبه؛
  • یک روش این است که تخم مرغ‌ها را ابتدا در یک ظرف جداگانه بشکنید و خوب هم بزنید و سپس روی مایه املت بریزید؛
  • مقدار روغن کم بوده است؛
  • فضای ماهیتابه کوچک بوده و تخم مرغ فضای کافی برای سرخ شدن ندارد؛
  • تخم مرغ‌ها در املت خام مانده است.

چطور بوی زهم تخم مرغ را در املت از بین ببریم؟

با استفاده از پیاز داغ، سیر داغ، ادویه‌جاتی مثل فلفل سیاه و زردچوبه، هم نزدن بیش از حد تخم مرغ و دست و دلباز بودن در استفاده از روغن یا کره بوی بد تخم مرغ را در انواع املت از بین ببرید.

فرق املت شاک شوکا تونسی با املت شاک شوکا ترکیه‌ای چیست؟

در طرز تهیه املت شاک شوکا ترکیه چند عدد بادمجان و سیب زمینی پوست گرفته، خرد شده و تفت داده شده در روغن هم به مایه املت شاک شوکا اضافه می‌شود و سپس تخم مرغ‌ها به املت اضافه می‌شوند تا سرخ شوند.

سخن پایانی

املت شاک شوکا یک املت اصالتا تونسی است که در کشورهای شمال آفریقا و کشورهای حوزه دریای مدیترانه هم جزو صبحانه‌های مشهور و پرطرفدار است. برای درست کردن املت تونسی شاک شوکا از سبزیجات مختلف، سیر، پیاز، فلفل دلمه و ادویه‌های مختلف مثل زیره سبز، زردچوبه، فلفل سیاه و … استفاده می‌شود. این املت مقوی در تونس با نان پیتا سرو می‌شود و معمولا در وعده صبحانه و البته برای ناهار و شام هم سرو می‌شود. شما املت شاک شوکا دوست دارید؟ تجربه درست کردن املت شاک شوکا را دارید؟ می‌دانید کدام رستوران و کافی شاپ املت شاک شوکا سرو می‌کنید؟ خوشحال می‌شویم نظرات و تجربیات خود را در بخش کامنت‌های این مطلب با ما و مخاطبان فیدیلیو در میان بگذارید.

درباره ebrahimi

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *