خانه / 10کاری که خوب است انجام دهیم / طرز تهیه آلبالو پلو با مرغ به روش مجلسی تهرانی

طرز تهیه آلبالو پلو با مرغ به روش مجلسی تهرانی

آلبالو پلو با مرغ یکی از انواع پلوهای مجلسی و اصیل تهرانی است. آلبالو پلو را معمولا در فصل تابستان به خاطر وفور آلبالو از گذشته‌های دور به‌عنوان غذایی برای درمان عطش و گرمازدگی درست می‌کنند. البته شما آلبالو پلو را در تمام فصول سال با آلبالو منجمد و حتی مربای آلبالو هم می‌توانید درست کنید. همچنین آلبالو پلو با انواع گوشت مرغ، گوشت قلقلی، گوشت چرخ کرده و … هم مرسوم است. در این مقاله مجله فیدیلیو طرز تهیه آلبالو پلو با مرغ تکه‌ای و ریش ریش به روش مجلسی و رستورانی را به شما آموزش می‌دهیم.

مواد لازم برای تهیه آلبالو پلو با مرغ مجلسی زعفرانی (برای ۴ نفر)

  • برنج: ۴ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • ران یا سینه مرغ: ۵۰۰ گرم
  • آلبالوی بدون هسته: ۱ و نیم لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • شکر: ۴ قاشق غذاخوری
  • پیاز: ۳ عدد متوسط
  • زعفران دم‌کرده غلیظ: ۶ قاشق غذاخوری
  • کره: ۵۰ گرم
  • روغن سرخ کردنی: به مقدار کافی
  • ادویه کاری، پاپریکا، نمک، فلفل سیاه و زردچوبه: به مقدار لازم
  • خلال پسته: به مقدار دلخواه
  • گلاب: ۱ فنجان

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۱ ساعت

مدت زمان پخت آلبالو با مرغ: ۴۰ دقیقه

میزان کالری آلبالو پلو با مرغ در ۱۰۰ گرم: حدود ۲۸۶ کیلوکالری

مراحل طرز تهیه لوبیا پلو با مرغ به روش رستورانی

طرز تهیه آلبالو پلو با مرغ ساده است. برای درست کردن این پلوی مجلسی مراحل زیر را دنبال کنید.

مرحله اول: برنج و خلال پسته را خیس کنید

در اولین مرحله از طرز تهیه آلبالو پلو با مرغ تکه‌ای ابتدا باید برنج را بشویید و در یک ظرف مناسب در مقداری آب و نمک بخیسانید. مقدار آب باید به حدی باشد که روی برنج را بپوشاند. برنج بسته به تازه یا کهنه بودن از ۳۰ دقیقه تا ۲ ساعت باید خیس بخورد. خلال‌های پسته را هم در یک فنجان گلاب خیس کنید.

مرحله دوم: پیازها را خرد کنید و تفت دهید

پیازها را بشویید، پوست بگیرید و به شکل نگینی یا خلالی نازک خرد کنید. در یک تابه مناسب و بزرگ مقداری روغن سرخ کردنی بریزید و روغن که داغ شد پیازها را در آن بریزید و تفت دهید. صبر کنید پیازها سبک شوند و طلایی شوند

مرحله سوم: تکه‌های مرغ را به پیازهای سرخ شده اضافه کنید و تفت دهید

در این مرحله باید تکه‌های ران یا سینه مرغ (یا هر دو) را در تابه روی پیازهای سرخ شده بچینید. تکه‌های مرغ را همراه با پیازها مقداری تفت دهید، تا رنگ مرغ تغییر کند. سپس مقداری زردچوبه، فلفل سیاه، ادویه کاری، پاپریکا و نمک روی مرغ‌ها بریزید و خوب تفت دهید. صبر کنید مرغ‌ها حسابی سرخ و طلایی رنگ شوند.

مرحله چهارم: مرغ را بپزید

حالا ۳ قاشق غذاخوری زعفران دم‌کرده غلیظ را هم به مرغ اضافه کنید. کمی دیگر مرغ‌ها را تفت دهید. سپس به اندازه یک لیوان آب جوش روی مرغ‌ها بریزید و درب تابه را بگذارید تا مرغ‌ها خوب بپزند.

مرحله پنجم: هسته آلبالوها را بگیرید

در فاصله پختن مرغ باید آلبالوها را آماده کنید. آلبالوهای تازه را بشوید و هسته آن‌ها را بگیرید. برای این کار می‌توانید از یک نی یا لوله خودکار استفاده کنید. از قسمتی که ساقه آلبالوها را جدا می‌کنیم به آرامی نی یا لوله خودکار را فرو کنید تا هسته آلبالو بیرون بیاید.

مرحله ششم: آلبالو و شکر را مخلوط کنید‌ و بپزید

آلبالوهای هسته گرفته را به همراه شکر در یک قابلمه کوچک بریزید. قابلمه را به مدت ۱۵ دقیقه روی شعله ملایم گاز بگذارید و صبر کنید تا شهد آلبالو غلیظ شود. اگر روی آلبالوها کف جمع شد با قاشق آن را جدا کنید و دور بریزید. شهد آلبالو که غلیظ شد شعله گاز را خاموش کنید. بهتر است ترکیب آلبالو و شکر را از صافی رد کنید و شیره آن را در یک کاسه کنار بگذارید.

مرحله هفتم: برنج را در آب جوش بپزید

در این مرحله از طرز تهیه آلبالو پلو به روش رستورانی باید در یک قابلمه مناسب مقداری آب بریزید و روی شعله گاز بگذارید تا جوش بیاید. آب که جوش آمد، برنج را از آب و نمک آبکش کنید و در قابلمه آب جوش بریزید.

مقداری نمک هم اضافه کنید. ۸ الی ۱۲ دقیقه (بسته به نوع برنج) صبر کنید تا برنج به اصطلاح دان شود؛ یعنی سطح روی برنج نرم شود و مغز آن سفت باشد. در این مرحله برنج را آبکش کنید.

مرحله هشتم: برنج را آبکش کنید

برنج را آبکش کنید و مقداری آب سرد روی آن بگیرید. مقداری از برنج آبکش شده را در یک کاسه بریزد و باقی‌مانده زعفران را به آن اضافه کنید. این ترکیب را هم بزنید.

مرحله نهم: آلبالو و برنج را لایه لایه در قابلمه بریزید

در قابلمه‌ای که می‌خواهید آلبالو پلو را دم بگذارید مقداری روغن مایع بریزید. قابلمه را روی شعله گاز بگذارید تا روغن داغ شود. ته دیگ مورد نظرتان را ته قابلمه بگذارید. برای این که ته آلبالو پلو به خاطر نشت شیره آلبالو نسوزد و سیاه نشود حتما از ته دیگ سیب زمینی یا نان کف قابلمه استفاده کنید.

سپس لایه لایه برنج و آلبالو را در قابلمه بریزید. ابتدا یک لایه برنج بریزید و سپس یک لایه ترکیب شکر و آلبالو و در نهایت یک قاشق برنج زعفرانی. این کار را ادامه دهید تا ترکیب برنج ساده، برنج زعفرانی و آلبالو تمام شود. لایه آخر باید برنج باشد و در نهایت شهد آلبالو را که کنار گذاشته بودید را هم روی برنج بریزید و مقداری کره هم روی پلو بگذارید.

مرحله دهم: آلبالو پلو را دم کنید

سپس آلبالو پلو را دم کنید. ابتدا شعله گاز را روی حالت متوسط قرار دهید تا داخل قابلمه بخار بگیرید و سپس شعله گاز را کم کنید یا زیر قابلمه شعله پخش‌کن بگذارید تا برنج دم بکشد. ۴۰ دقیقه زمان برای دم کشیدن آلبالو پلو کافی است.

مرحله یازدهم: خلال پسته را آماده کنید

خلال‌های پسته در گلاب را آبکش کنید. در یک تابه مقداری کره بریزید و خلال‌های پسته را کمی تفت دهید.

مرحله دوازدهم: آلبالو پلو با مرغ را سرو کنید

بعد از دم کشیدن آلبالو پلو، برنج را به آرامی با یک کفگیر هم بزنید و آن را در یک دیس بکشید. سپس تکه‌های مرغ زعفرانی را روی آن بچینید. روی آلبالو پلو را با خلال‌های پسته تفت داده شده تزیین کنید؛ نوش جان!

طرز تهیه آلبالو پلو با مرغ ریش ریش

طرز تهیه آلبالو پلو با مرغ ریش ریش هم به همین ترتیب است، با این تفاوت که بهتر است از فیله یا سینه مرغ استفاده کنید. تکه‌های فیله یا سینه مرغ را باید با مقداری پیاز، نمک، برگ بو، فلفل سیاه، زردچوبه و سبزیجاتی مثل هویج بپزید. بعد از پخت کامل مرغ آن را ریش ریش کنید. سپس مرغ ریش ریش را در مقداری کره یا روغن یا همراه با مقداری پیاز داغ تفت دهید. در نهایت بعد از دم کشیدن آلبالو پلو مرغ ریش ریش را روی آن بچینید و لوبیا پلو با مرغ ریش ریش شده را سرو کنید.

فوت و فن‌های طرز تهیه آلبالو پلو با مرغ مجلسی و اصیل

  • در طرز تهیه آلبالو پلو با مرغ حتما برنج را کمی زنده‌تر آبکش کنید تا بعد از اضافه کردن آلبالوها، برنج شفته نشود.
  • در طرز تهیه آلبالو پلو با مرغ تکه‌ای از فیله مرغ سرخ کرده هم می‌توانید استفاده کنید.
  • برای درست کردن آلبالو پلو با مرغ مجلسی مرغ را به هر روشی که دوست دارید می‌توانید به شکل مرغ سرخ کرده زعفرانی یا هر روش دیگری که دوست دارید طبخ کنید و در نهایت روی آلبالو پلو بچینید.
  • برای تهیه آلبالو پلو با مرغ در پلوپز باید برنج آبکش شده و برنج زعفرانی را با مخلوط مرغ پخته و ریش ریش شده و آلبالو پخته در شکر لایه لایه به همان ترتیب گفته شده در بالا، در پلوپز بریزید. سپس پلوپز را روی درجه مناسب تنظیم کنید و صبر کنید تا آلبالو پلو در پلوپز دم بکشد.
  • طرز تهیه آلبالو پلو با گوشت چرخ کرده، گوشت قلقلی، گوشت بوقلمون و هر مدل گوشت دیگری که می‌پسندید و حتی آلبالو پلو خالی و بدون گوشت یا با قلقلی سویا هم مرسوم است.
  • روش تهیه آلبالو پلو با مربای آلبالو هم به همین ترتیب است. با این تفاوت که به جای درست کردن ترکیب آلبالو و شکر از مربای آلبالو لا به لای برنج استفاده کنید.
  • طرز تهیه آلبالو پلو با آلبالوی فریزری و منجمد شده هم به همین ترتیب است. ابتدا آلبالوهای فریزری را یخ‌زدایی کنید و سپس به همین ترتیب با شکر ترکیب و درست کنید. بهتر است قبل از فریز کردن آلبالوها هسته آلبالو را بگیرید.

سوالات متداول درباره پخت آلبالو پلو حرفه‌ای و مجلسی

کنار آلبالو پلو چی بخوریم؟

آلبالو پلو را با سالاد، زیتون، سبزی خوردن یا ماست میل کنید. همچنین طبع آلبالو پلو سرد است و بهتر است بعد از میل کردن آلبالو پلو مقداری شربت عرق نعناع یا شربت بهار نارنج بنوشید.

چرا آلبالو پلو سیاه می‌شود؟

ممکن است شیره آلبالو به ته قابلمه نشت کند و ته برنج را بسوزاند و در صورت هم زدن آلبالو پلو تکه‌های سوخته با پلو مخلوط شوند. برای پیشگیری از سیاه شدن آلبالو پلو حتما ته قابلمه ته دیگ نان یا سیب زمینی بگذارید.

چرا آلبالو پلو شفته می‌شود؟

علت شفته و شل شدن آلبالو پلو ممکن است موارد زیر باشد:

  • شهد آلبالو را جدا نکرده‌اید. حتما شهد آلبالو را جدا کنید و آلبالو و شکر را بدون شهد لا به لای پلو بریزید و در نهایت شهد را روی پلو بریزید.
  • برنج را مدت زیادی در آب پخته‌اید. برنج را برای انواع پلو از جمله آلبالو پلو باید دان بردارید؛ یعنی سطح روی برنج نرم و مغز آن سفت باشد.

ادویه آلبالو پلو چیست؟

در طرز تهیه آلبالو پلو حرفه‌ای «زعفران» یکی از اصلی‌ترین ادویه‌های آلبالو پلو است. همچنین زردچوبه، دارچین، فلفل سیاه و نمک ادویه‌های دیگری هستند که به دلخواه در این پلو استفاده می‌شوند. می‌توانید از مقداری ادویه پلویی هم برای خوش‌عطر شدن آلبالو پلو استفاده کنید.

سخن پایانی

آلبالو پلو از زمان‌های دور یکی از پلوهای ثابت فصل تابستان بوده است و این به دلیل خواص ضدعطش و تشنگی میوه آلبالو است. طرز تهیه آلبالو پلو با گوشت مرغ، آلبالو پلو با گوشت چرخ کرده یا گوشت قلقلی جزو محبوب‌ترین رسپی‌های آلبالو پلو رستورانی است. شما آلبالو پلو دوست دارید؟ تجربه درست کردن آلبالو پلو دارید؟ آلبالو پلو را با چه گوشتی درست می‌کنید؟ خوشحال می‌شویم تجربیات و ترفندهای خود را در بخش نظرات این مطلب با ما و مخاطبان فیدیلیو در میان بگذارید.

درباره mona

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *