خانه / 10کاری که خوب است انجام دهیم / طرز تهیه آدانا کباب ترکیه ای به روش کبابی های استانبول در 6 مرحله ساده

طرز تهیه آدانا کباب ترکیه ای به روش کبابی های استانبول در 6 مرحله ساده

«آدانا کباب» (adana kebab) یک کباب اصالتا ترکی و متعلق به شهر آدانا ترکیه است. آدانا کباب ترکیه‌ ای یا آدانا کباب استانبولی، شهرت زیادی دارد اما آدانا کباب تبریزی هم با همان دستور پخته می‌شود. کباب آدانا شباهت زیادی به «کباب بناب» دارد و در اصل با گوشت بره نر زیر یک سال درست می‌شود. استفاده از فلفل دلمه‌ای قرمز یا فلفل کاپیا به آن طعم و رنگ جذابی می‌دهد. البته اگر می‌خواهید کباب شما طعم تند بگیرد، فلفل «اورفا» تند را می‌توانید جایگزین کنید. اگر سوال شما هم این است که کباب ترکی چی بپزم؟ در این مقاله از مجله فیدیلیو طرز تهیه آدانا کباب استانبول و نکات پخت و خوشمزه شدن کباب آدانا را به شما آموزش می‌دهیم.

مواد لازم برای تهیه آدانا کباب ترکی (برای ۴ نفر)

  • گوشت چرخ کرده: ۶۰۰ گرم
  • فلفل دلمه‌ای قرمز: ۲ عدد
  • پیاز سفید: ۲ عدد درشت
  • جعفری: ۵۰ گرم
  • فلفل سیاه و نمک: به میزان لازم

مواد لازم برای رومال کباب آدانا (h2)

  • کره: ۲۰ گرم
  • زعفران دم کرده غلیظ: ۲ قاشق غذاخوری

مدت زمان آماده‌سازی و استراحت مواد اولیه: ۲ ساعت

مدت زمان مورد نیاز برای پخت آدانا کباب: ۱۵ دقیقه

میزان کالری در 100 گرم آدانا کباب: حدود 115 کیلوکالری

مراحل طرز تهیه آدانا کباب استانبولی

طرز تهیه آدانا کباب تبریز و طرز تهیه آدانا کباب استانبول، شبیه هم است. برای تهیه این کباب ترکی خوشمزه، مراحل زیر را به ترتیب دنبال کنید.

مرحله اول: مواد آدانا کباب را آماده کنید

برای تهیه آدانا کباب ترکی، جعفری‌ها را بشویید و آبکش کنید. وقتی جعفری‌ها آب اضافی خود را از دست دادند، آنها را روی تخته آشپرخانه، به‌صورت ریز و ساطوری خرد کنید. جعفری‌ها را در یک کاسه بزرگ بریزید و کنار بگذارید. گوشت چرخ کرده را روی سبزی‌ها بریزید. نمک و فلفل سیاه را هم اضافه کنید.

مرحله دوم: مایه آدانا کباب را آماده کنید

سپس فلفل دلمه‌ای‌ها را بشویید و تخم‌های آنها را جدا کنید. پیازها را هم پوست بگیرید. پیازها و فلفل دلمه‌ای‌ها را روی تخته آشپزی، به صورت ساطوری ریز خرد کنید، نباید آب آنها بیرون بیاید. اگر ساطور یا چاقوی تیز مناسب ندارید، فلفل‌ها و پیازها را رنده یا چرخ کنید و آب آنها را با دست بفشارید. سپس فلفل و پیاز ساطوری یا رنده و آب گرفته شده را به ظرف حاوی گوشت چرخ کرده اضافه کنید.

مرحله سوم: مایه آدانا کباب را ورز دهید

همه مواد تشکیل دهنده آدانا کباب را که در کاسه ریختید، آنها را به مدت ۱۰ دقیقه ورز دهید تا مایه کباب کاملا حالت چسبندگی داشته پیدا کند. سپس مایه کباب را کف ظرف جمع کنید و روی ظرف را بپوشانید. سپس ظرف را در یخچال به مدت ۲ ساعت استراحت دهید تا مایه آدانا کباب کاملا منسجم شود و خودش را بگیرد.

مرحله چهارم: آدانا کباب را به سیخ بزنید

در ادامه، سیخ‌های کباب را آماده کنید. به اندازه یک مشت یا یک پرتقال از مایه آدانا کباب را به شکل توپ یا گلوله فرم دهید و در دست راست بگیرید و سیخ را در دست چپ بگیرید. سیخ را در مایه کباب فرو کنید. سپس با انگشت‌هایتان، مایه کباب را به سیخ بچسبانید و گوشت را روی سیخ پهن کنید. همه کباب‌ها را به همین شکل آماده کنید و در یخچال بگذارید.

مرحله پنجم: زغال‌ها و مایه رومال آدانا کباب را آماده کنید

زغال‌ها را در منقل بریزید و گداخته کنید تا کاملا قرمز شوند و حرارت یکدستی داشته باشند. در یک کاسه، زعفران دم کرده و کره را هم بریزید و با برس آشپزی هم بزنید. این ترکیب را کنار بگذارید

مرحله ششم: سیخ‌ها را کباب کنید

 سیخ‌های کباب آدانا را از یخچال بیرون بیاورید و روی زغال به ترتیب بچینید. می‌توانید در کنار آدانا کباب، گوجه و فلفل یا قارچ هم به چند سیخ دیگر بزنید و همه سیخ‌ها را کباب کنید. در ۲ دقیقه اول، کباب‌ها را زیر و رو کنید تا خودشان را بگیرند.

یک طرف سیخ‌ها که کباب شد، سمت دیگر آن را هم کباب کنید. در زمان کباب شدن گوشت‌ها، از مایه رومال که در مرحله قبل درست کرده بودید روی کباب‌ها با برس آشپزی بمالید.

مرحله آخر: آدانا کباب را سرو کنید

آدانا کباب که آماده شد، آن را با نان یا برنج و سبزیجات کبابی و ماست سرو کنید.

طرز تهیه آدانا کباب در ماهیتابه

برای تهیه آدانا کباب در ماهیتابه و روی گاز، مایه آدانا کباب را آماده کنید. بعد از اینکه آن را استراحت دادید، مواد را به سیخ چوبی بزنید. سیخ‌ها را بهتر است از قبل، به مدت ۲۰ دقیقه در آب خیس کنید. سپس، کف یک تابه را مقداری روغن بریزید و سیخ‌های کباب را کف تابه بچینید.

حدود ۷ دقیقه صبر کنید تا یک سمت کباب‌ها سرخ شود. سپس آنها را برگردانید تا سمت دیگر کباب‌ها هم طلایی شود. اگر سیخ چوبی ندارید، می‌توانید مثل کباب تابه‌ای، مایه کباب را در تابه سرخ کنید. آدانا کباب که آماده شد، آن را با برنج یا نان سرو کنید.

طرز تهیه آدانا کباب مرغ

برای طرز تهیه آدانا کباب مرغ، فقط کافی است به جای گوشت چرخ کرده، از ترکیب سینه و ران بدون پوست استخوان مرغ به‌صورت چرخ کرده استفاده کنید. ران و سینه مرغ را چرخ کنید و با پیاز، فلفل دلمه‌ای و جعفری ساطوری شده، نمک و فلفل سیاه ورز دهید. مایه آدانا کباب با مرغ را استراحت دهید و سپس آن را روی زغال یا در تابه بپزید و با نان یا برنج سرو کنید.

فوت و فن‌های طرز تهیه آدانا کباب

  • برای جلوگیری از ریختن آدانا کباب از سیخ، مایه کباب را به خوبی ورز دهید و بعد حداقل ۲ ساعت استراحت دهید. سپس مایه کباب را به سیخ بزنید.
  • در زمان کباب کردن آدانا کباب، حتما باید شعله منقل به صورت یکنواخت بگیرد و حرارت همه قسمت‌های آن یکسان و یکدست شود. در غیر این صورت احتمال ریختن کباب از روی سیخ وجود دارد.
  • برای رومال روی کباب‌ها در زمان کبابی شدن، به جای کره می‌توانید از روغن دنبه به‌صورت آب شده هم استفاده کنید.
  • به مایه آدانا کباب می‌توانید ۲ حبه سیر رنده شده و ۱ قاشق چای‌خوری رب فلفل یا رب گوجه فرنگی اضافه کنید و مواد حسابی را ورز دهید.
  • میزان چربی به گوشت در طرز تهیه آدانا کباب باید ۳۰ به ۷۰ باشد. اگر چربی گوشت کمتر از این حد باشد، گوشت چسبندگی کافی نخواهد داشت. پس مقداری دنبه را چرخ کنید و به مایه آدانا کباب بیفزایید.
  • اگر جعفری تازه در دسترس ندارید، می‌توانید از مواد آدانا کباب حذف کنید.

سوالات متداول درباره آدانا کباب ترکیه ای

بهترین گوشت برای تهیه کباب آدانا چیست؟

برای تهیه آدانا کباب، بهترین گوشت، گوشت بره نر با سن زیر یک سال است که پوست و رگ‌های آن گرفته شده باشد. بهتر است این گوشت از قسمت کتف بره باشد. اگر گوشت نر در دسترس ندارید، می‌توانید از گوشت گوسفندی چرخ کرده با نسبت ۳۰ درصد چربی استفاده کنید.

مواد تشکیل دهنده آدانا کباب چیست؟

آدانا کباب با گوشت بره نر زیر یک سال یا مخلوط گوشت گوسفندی و گوساله (به یک نسبت)، پیاز سفید، فلفل تند (اورفا بیبر) یا فلفل شیرین (فلفل دلمه‌ای قرمز یا فلفل کاپیا) و جعفری خرد شده درست می‌شود.

آدانا کباب با چی سرو میشه؟

آدانا کباب با نان پیتا یا لواش سرو می‌شود ولی می‌توانید کباب آدانا با برنج هم سرو کنید. برخی هم آدانا کباب را در نان می‌پیچند و به‌صورت ساندویچ میل می‌کنند. در کنار کباب آدانا مثل کباب کوبیده خودمان، از سبزی خوردن، گوجه و فلفل کبابی، انواع ترشی و ماست هم استفاده کنید تا طعم لذیذ‌تری را تجربه کنید.

سخن پایانی

آدانا کباب به‌صورت سنتی از گوشت چرخ کرده گوسفند و چربی دم بره درست می‌شود؛ اگر چه در مناطق مختلف در جزییات اختلافاتی وجود دارد. آدانا کباب از مرسین ترکیه گرفته تا سوریه و کرکوک عراق یک کباب مشهور و متداول است و به گفته برخی از آشپزهای مشهور تلفیقی از فرنگ ترکیه و اعراب است. گفته می‌شود خاستگاه کباب آدانا اصلا منطقه «بیرجیک» در ترکیه بوده است. شما تجربه خوردن آدانا کباب را دارید؟ تجربه میل کردن آدانا کباب را در ایران یا سایر کشورهای دنیا را دارید؟ به نظر شما کدام کبابی و رستوران در ایران کباب آدانا خوشمزه درست می‌کنند؟

درباره ebrahimi

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *