خانه / 10کاری که خوب است انجام دهیم / طرز تهیه استیک فیله مینیون به روش رستوران در ۵ مرحله فوری

طرز تهیه استیک فیله مینیون به روش رستوران در ۵ مرحله فوری

استیک فیله مینیون (filet mignon) یکی از گران‌ترین و لوکس‌ترین استیک‌های دنیاست که با فیله مینیون گوساله، تهیه می‌شود. به خاطر استفاده از بخش لذیذ و نرم گوشت گوساله در طرز تهیه استیک فیله مینیون، قیمت فیله مینیون، بالا است. ولی روش درست کردن این فیله راحت است و می‌توانید بعد از خرید فیله مینیون، خودتان آن را در خانه تهیه کنید. در کنار این غذای گوشتی خوشمزه، انواع سس‌ها مثل سس قارچ، سس ورچستر و … را هم می‌توانید سرو کنید. در این مطلب از مجله فیدیلیو طرز تهیه استیک فیله مینیون به‌ روش‌های مختلف رستورانی و فوت و فن های طرز تهیه استیک فیله مینیون را دنبال کنید.

استیک فیله مینیون چیست؟

استیک فیله مینیون (Filet mignon) هم از گوشت گاو و گوساله و هم از گوشت خوک گرفته می‌شود. قسمتی از فیله که به آن مینیون گفته می‌شود، داخل قفسه سینه قرار دارد و به آن «فیله چشم» هم گفته می‌شود. این قسمت چربی کمی دارد و مثل قسمت ران یا ماهیچه‌های دیگر، جزو بخش‌های پرتحرک و فعال بدن دام نیست. به همین خاطر هم لذیذ‌تر است.

فیله مینیون معمولا به‌صورت گرد، برش می‌خورد و ضخامت آن حدود ۲/۵ تا ۶ سانتی‌متر است. استیک فیله مینیون را می‌توانید به روش‌های مختلف، مزه‌دار کرده و در تابه، فر و روی زغال تهیه کنید.

انواع استیک فیله مینیون

استیک‌های فیله مینیون با طعم‌ها و درجه پخت‌های متنوعی، تهیه و سرو می‌شوند. ممکن است در رستوران‌‌های مختلف، طعم استیک فیله مینیون‌های متفاوت را تجربه کنید. انواع استاندارد استیک فیله مینیون شامل موارد زیر است:

  • استیک فیله مینیون کلاسیک: به‌عنوان محبوب‌ترین استیک فیله مینیون شناخته می‌شود چون فقط با نمک و فلفل مزه‌دار می‌شود و برای کسانی که می‌خواهند طعم  بکر و اصلی گوشت را کاملا بچشند، مناسب است.
  • استیک فیله مینیون مرینیت شده: در این روش، فیله‌ها با روغن زیتون، سرکه بالزامیک، سیر و ادویه‌های دلخواه مرینیت و چند ساعت استراحت داده می‌شود. سپس پخته می‌شود.
  • استیک فیله مینیون بیکن پیچ شده: در این استیک، دور فیله، یک ورقه بیکن پیچیده شده و با خلال دندان محکم شود. سپس بیکن پخته می‌شود.
  • استیک فیله مینیون گریل: این استیک مینیون، برای پخت باید روی سینی یا تابه گریل پخته شود تا ردِ خط‌های صفحه گریل روی آنها بیفتد و گریل طعم دودی بگیرد.
  • استیک فیله مینیون باربیکیو: در این روش، فیله‌ها با انواع ادویه و سس‌های کاراملی که طعم دودی و شیرین دارند، مزه‌دار شده و روی باربیکیو پخته می‌شود
  • فیله مینیون برازولین استایل: فیله مینیون در این روش، با نمک‌های درشت طعم‌دار و کباب می‌شود.
  • فیله مینیون پان سیزد: استیک فیله مینیون، در یک روش در تابه با کره داغ سرخ می‌شود تا هر دو طرف آن طلایی شود.

مواد لازم برای تهیه استیک فیله مینیون (برای ۲ نفر)

  • استیک فیله مینیون: ۲ عدد (ضخامت ۲ و نیم تا ۵ سانتی‌متر)
  • روغن زیتون فرابکر یا کانولا: ۲ قاشق غذاخوری
  • کره یا روغن زیتون: ۴ قاشق غذاخوری
  • نمک و فلفل سیاه: به میزان لازم

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۳۰ دقیقه

زمان مورد نیاز برای پخت استیک فیله مینیون: ۱۵ تا ۲۰ دقیقه

مراحل طرز تهیه استیک فیله مینیون رستورانی آبدار

فیله مینیون را می‌توانید به عنوان یک غذای مجلسی و لاکچری برای مهمانی‌ها و دورهمی‌ها درست کنید. برای تهیه تعداد بیشتر فیله مینیون، مواد را به نسبت تعداد افراد اضافه کنید. در ادامه مراحل طرز تهیه استیک فیله مینیون رستورانی مرحله به مرحله را دنبال کنید.

مرحله اول: گوشت فیله را آماده کنید

ابتدا فیله‌ها را از یخچال بیرون بیاورید و به مدت نیم ساعت در دمای آشپزخانه بگذارید تا کاملا دمای آن با دمای محیط یکسان شود

مرحله دوم: فیله‌ها را مزه‌دار کنید

فیله‌ها را در یک کاسه یا بشقاب بگذارید و روی آنها، نمک، فلفل سیاه و روغن زیتون بریزید و با دست ماساژ دهید تا مواد مرینیت کاملا روی فیله‌ها را بپوشانند. فر را هم روشن و روی دمای ۲۴۵ درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید تا گرم شود.

مرحله سوم: فیله‌های مینیون را سرخ کنید

یک تابه چدنی یا تفلون را روی حرارت بگذارید تا گرم شود. کره یا روغن زیتون را در تابه بریزید و اجازه دهید داغ شود. سپس فیله‌های مزه‌دار شده را در تابه بگذارید. هر طرف فیله‌ها را ۵ دقیقه سرخ کنید تا طلایی شوند.

مرحله چهارم: فیله مینیون را در فر بپزید

بعد از سرخ شدن فیله‌ها، فیله‌ها را از تابه بیرون بیاورید و در سینی فر بگذارید. می‌توانید کف سینی فر را یک ورق آلومنیوم بگذارید تا هم سینی کثیف نشود و هم بعد از پختن فیله‌ها، روی فیله‌ها بپیچید.

فیله‌ها را در سینی فر و در طبقه وسط بگذارید. اگر فیله آبدار می‌خواهید ۵ تا ۶ دقیقه، اگر فیله مدیوم می‌خواهید ۶ تا ۷ دقیقه و اگر فیله مینیون پخته می‌خواهید ۷ تا ۸ دقیقه، فیله‌ها را در فر بگذارید.

مرحله آخر: استیک فیله مینیون را برش بزنید

بعد از اینکه فیله مینیون به اندازه دلخواهتان پخت، سینی را از فر بیرون بیاورید. فیله‌ها را به مدت ۵ دقیقه استراحت دهید. می‌توانید ورق آلومنیومی را از سينی باز کنید و روی فیله‌ها بکشید. بعد از ۵ دقیقه فیله مینیون را برش بزنید و با پوره سیب زمینی، ذرت پخته شده و سس قارچ یا سس دلخواه خودتان سرو کنید.

مواد لازم برای تهیه سس قارچ برای سرو کنار فیله مینیون

  • قارچ: ۱۰۰ گرم
  • پنیر خامه‌ای: ۲ قاشق غذاخوری
  • پنیر پارمزان: ۲ قاشق غذاخوری (رنده شده)
  • سس خردل: ۱ قاشق مرباخوری
  • نمک و فلفل سیاه: به میزان لازم
  • کره: ۱ قاشق غذاخوری

مراحل طرز تهیه سس قارچ برای استیک فیله مینیون‌

برای درست کردن سس قارچ برای سرو کنار استیک فیله مینیون یا سایر انواع استیک، یک تابه را روی حرارت بگذارید و قارچ و کره را در آن بریزید و تفت دهید تا قارچ‌ها نرم شوند.

سپس پنیر خامه‌ای، پنیر پارمزان، سس خردل و نمک و فلفل را اضافه کنید. همه مواد را با هم تفت دهید تا کمی غلیظ شود. سپس سس را از روی حرارت بردارید و در کنار استیک فیله مینیون سرو کنید.

طرز تهیه استیک فیله مینیون به روش‌های دیگر

طرز تهیه استیک فیله مینیون گریل

برای تهیه استیک فیله مینیون روی گاز، فیله‌ها را مانند روش بالا مزه‌دار و آماده کنید. یک تابه گریل را روی حرارت بگذارید. کمی کره یا روغن در تابه بریزید تا داغ شود. فیله‌ها را در تابه بگذارید و هر طرف فیله‌ها را ۵ تا ۷ دقیقه بپزید. سپس شعله را خاموش کنید. به مدت ۵ دقیقه فیله‌ها را در همان تابه بگذارید تا استراحت کنند. بعد، فیله‌ها را برش بزنید و سرو کنید.

طرز تهیه استیک فیله مینیون روی زغال

اگر می‌خواهید استیک فیله مینیون با طعم دودی داشته باشید، فیله‌ها را آماده و مزه‌دار کنید. سپس زغال‌های آماده و گداخته را توری گریل قرار دهید. حدود ۲ دقیقه صبر کنید تا توری گریل گرم شود. استیک‌ها را روی توری بگذارید و هر طرف آن را به مدت ۵ دقیقه کباب کنید.

بعد از کباب شدن، استیک‌ها را در فویل آلومینیومی بپیچید و ۵ تا ۱۰ دقیقه صبر کنید. سپس استیک فیله مینیون زغالی‌ را برش بزنید.

فوت و فن‌های طرز تهیه استیک فیله مینیون رستورانی

  • فیله‌های مینیون را می‌توانید با مواد دلخواه مزه‌دار کنید و بعد آنها را بپزید.
  • برای مزه‌دار کردن فیله مینیون می‌توانید از ترکیب ۱ قاشق غذاخوری سس خردل، نصف قاشق غذاخوری عسل و ۱ فلفل سبز خرد شده استفاده کرده و مواد را با هم مخلوط کنید و روی فیله‌ها ماساژ دهید. فیله‌ها را به مدت ۴ تا ۵ ساعت در یخچال استراحت دهید. سپس فلفل‌ها را جدا کنید و مراحل را مانند روش‌های بالا دنبال کنید.
  • روغنی که برای تهیه فیله مینیون به کار می‌برید، باید دمای دود بالایی داشته باشد. روغن کانولا، روغن زیتون فرابکر و روغن آووکادو گزینه‌های خوبی به حساب می‌آیند.
  • برای سرو استیک مینیون، می‌‌توانید سرکه بالزامیک را با کمی عسل ترکیب کنید و روی فیله‌ها بریزید.
  • استیک فیله مینیون را با مارچوبه گریل شده، پوره سیب زمینی، سیب زمینی تنوری، سس قارچ یا هر دورچین دیگری که دوست دارید می‌توانید سرو کنید.

سوالات متداول درباره استیک فیله مینیون

چه کار کنیم فیله مینیون آبدار شود؟

  • برای آبدار شدن فیله مینیون، آن را بیش از حد نپزید چون فیله مینیون چربی کمی دارد.
  • بعد از پخت فیله مینیون، آن را بلافاصله برش نزنید. حدود ۵ دقیقه بعد از پخت اجازه دهید فیله مینیون استراحت کند سپس آن را برش بزنید.
  • ·          برای آبدار شدن، فیله را در یک ورق آلومینیومی بپیچید تا بخار کند و خشک نشود. سپس آن را به اندازه دلخواه برش بزنید.

فرق استیک با فیله مینیون چیست؟

استیک را می‌توان از قسمت‌های مختلف گوساله یا گاو و یا خوک مثل راسته، پهلو، سرشانه برش زد ولی فیله مینیون فقط از قسمت «تندرلوین» یا مینیون گرفته می‌شود. در نتیجه طعم و میزان چربی یا ترد و آبدار بودن آن با استیک فرق دارد.

استیک فیله مینیون با چی سرو میشه؟

شما می‌توانید استیک فیله مینیون را با مارچوبه، پوره سیب زمینی، ذرت پخته، قارچ سرخ شده، سس قارچ، سالاد سبزیجات و … سرو کنید.

فیله استیک مینیون چقدر ماندگاری دارد؟

فیله استیک مینیون در یخچال اگر داخل فویل پیچیده شود یا در ظرف دربسته نگه ‌دارید، ۳ تا ۵ روز ماندگاری دارد. ولی استیک مینیون در فریزر را بین ۶ ماه تا ۱ سال می‌توانید نگه دارید.

سخن پایانی

فیله مینیون در همه جای دنیا هنوز یک غذای لوکس و تجملی است. استیک‌های فیله مینیون با طعم‌ها و درجه پخت‌های متنوعی، تهیه و سرو می‌شوند. ممکن است در رستوران‌‌های مختلف، طعم استیک فیله مینیون‌های متفاوت را تجربه کنید. همچنین فیله مینیون با انواع سس رستورانی مثل سس قارچ یا پوره سیب زمینی و … سرو می‌شود. شما تجربه خوردن استیک فیله مینیون را دارید؟ خودتان در منزل فیله مینیون درست می‌کنید؟ به نظر شما کدام رستوران فیله مینیون درجه یک و خوشمزه سرو می‌کند؟ خوشحال می‌شویم نظرات و تجربیات خود را در بخش کامنت‌های این مطلب با ما و مخاطبان فیدیلیو در میان بگذارید.

درباره ebrahimi

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *