خانه / 10کاری که خوب است انجام دهیم / 24 خواص پسته خام | از لاغری تا کنترل قند، فشار خون و بهبود خواب

24 خواص پسته خام | از لاغری تا کنترل قند، فشار خون و بهبود خواب

خواص پسته خام و تازه برای سلامتی چیست؟ اصلا پسته خام برای چی خوبه؟ پسته خام چاق‌کننده است؟ این‌ها بخشی از سوالاتی است که در مورد خواص و فواید خوردن پسته خام برای بدن مطرح است؟ در این مقاله قرار است به این سوالات پاسخ دهیم، ارزش غذایی پسته خام، کالری پسته خام و خواص خوردن پسته خام برای زنان، مردان، کودکان، زنان باردار و … را توضیح دهیم و بگوییم روزانه چند عدد پسته بخورید و طبع و مصلح پسته خام چیست و خوردن پسته چه مضراتی دارد. با مجله فیدیلیو همراه باشید.

پسته چیست؟

پسته دانه درخت پسته است. مغز پسته خام سبز رنگ است و طعمی کمی شیرین دارد. اگر چه به پسته «آجیل» می‌گویند، اما از نظر گیاه‌شناسی پسته «دانه» است و مردم هزاران سال است که پسته می‌خورند. بد نیست بدانید پسته درخت کوچکی است که خاستگاه آن خاورمیانه و آسیای میانه است و در کشورهایی مثل ایران، سوریه، ترکمنستان و همچنین در غرب افغانستان رشد می‌کند.

بد نیست بدانید پسته واژه‌ای فارسی است که از طریق زبان لاتین وارد زبان‌های اروپایی شده است. نکته جالب اینکه خوردن پسته بعد از جنگ جهانی دوم میان مردم عادی در کشورهای غربی رایج شد. در مجموع یازده رقم متعلق به جنس Pistacia در دنیا وجود دارد که از درختان کوچک تا درختچه‌های کم ارتفاع را شامل می‌شود.

ارزش غذایی پسته خام چقدر است؟

پیش از این‌که به‌طور مفصل به فواید پسته برای ارگان‌های مختلف بدن بپردازیم بهتر است ارزش غذایی پسته را بررسی کنیم. ارزش غذایی پسته در 28 گرم، یعنی حدود 49 پسته خام، به شرح زیر است:

  • کالری: 159 کیلوکالری
  • کربوهیدرات: 8 گرم
  • فیبر: 3 گرم
  • پروتئین: 6 گرم
  • چربی: 13 گرم
  • پتاسیم: 6٪ از نیاز روزانه بدن  (DV)
  • فسفر: 11 درصد از نیاز روزانه بدن
  • ویتامین :B6 28 درصد از نیاز روزانه بدن
  • تیامین: 21 درصد از نیاز روزانه بدن
  • مس: 41 درصد نیاز روزانه بدن
  • منگنز: 15 درصد نیاز روزانه

در این میان نکته قابل توجه این است که پسته منبعی غنی از ویتامین B6 است. ویتامین B6 برای چندین عملکرد بدن، از جمله تنظیم قند خون و تشکیل هموگلوبین، مولکولی که اکسیژن را در گلبول‌های قرمز خون حمل می‌کند، مهم است. همچنین پسته سرشار از پتاسیم است و یک اونس (28 گرم) پسته حاوی پتاسیم بیشتری از نصف یک عدد موز بزرگ است.

آیا پسته خام برای سلامتی مفید است؟

پسته خام برای چی خوبه؟ وقتی از پسته و فواید آن صحبت می‌کنیم منظور ما پسته خام است، اگر چه پسته به‌صورت بوداده، برشته و شور شده در بازار موجود است اما منظور ما اینجا از فواید پسته، خواص پسته خام برای بدن است که طبعا با بو دادن و شور کردن پسته تا حدودی کاهش پیدا می‌کند.

20 درصد پسته از پروتئین تشکیل شده است که نسبت کالری به پروتئین آن بسیار بالاتر از اکثر آجیل‌ها است. پروتئین پسته می‌تواند به شما احساس سیری طولانی‌تری بدهد و به شما در مدیریت وزن و لاغری کمک کند. پسته همچنین دارای مقدار زیادی آنتی‌اکسیدان است که بعد از گردو مقام دوم را دارد.

آنتی اکسیدان‌ها به مبارزه با رادیکال‌های آزاد کمک می‌کنند، که ترکیباتی در بدن شما هستند که می‌توانند به سلول‌ها، پروتئین‌ها و DNA  آسیب برسانند و باعث پیری زودرس و همچنین بیماری‌هایی مانند سرطان، دیابت و بیماری قلبی می‌شوند.

پسته همچنین منبع خوبی از اسیدهای چرب غیراشباع و پتاسیم است. هر دو این مواد دارای ویژگی‌های آنتی‌اکسیدانی و ضد‌التهابی هستند. پسته نیز مانند سایر آجیل‌ها یکی از عناصر اصلی رژیم غذایی مدیترانه‌ای است که با سلامت کلی بدن در درازمدت مرتبط است. در ادامه به بررسی جزیی‌تر فواید و خواص خوردن پسته خام و تازه برای سلامت بدن می‌پردازیم.

1- پسته خام سرشار از آنتی اکسیدن است

آنتی اکسیدان‌ها برای سلامت بدن حیاتی هستند. آنتی‌اکسیدان‌ها از آسیب سلولی جلوگیری می‌کنند و نقش کلیدی در کاهش خطر ابتلا به برخی بیماری‌ها از جمله سرطان دارند. پسته منبع خوبی از آنتی اکسیدان‌ها است و بر اساس برخی مطالعات قدیمی‌تر نسبت به بسیاری از انواع آجیل و دانه‌های روغنی دیگر حاوی مقادیر بیشتری آنتی اکسیدان است.

پسته تازه به ویژه سرشار از لوتئین و زاگزانتین است که هر دو آنتی اکسیدان‌های بسیار مهمی برای سلامت چشم هستند. این ترکیبات موجود در پسته خام و تازه و همچنین پسته بو داده و برشته شده از چشمان شما در برابر آسیب ناشی از نور آبی و دژنراسیون ماکولا (شایع‌ترین علت نابینا شدن در افراد مسن) محافظت می‌کنند، مشکل جسمی که در آن بینایی مرکزی چشم مختل می‌شود یا از بین می‌رود.

در یک مطالعه در سال 2010 مشخص شد، افرادی که یک یا دو وعده پسته در روز به مدت 4 هفته خوردند، در مقایسه با افرادی که پسته نخوردند، سطح بیشتری از دو آنتی اکسیدان لوتئین و ویتامین E داشتند.

علاوه بر این، دو گروه از فراوان‌ترین آنتی‌اکسیدان‌های موجود در در پسته، پلی‌فنول‌ها و توکوفرول‌ها، ممکن است به محافظت از بدن در برابر سرطان و بیماری‌های قلبی کمک کنند.

جالب توجه است که آنتی اکسیدان‌های موجود در پسته بسیار «زیست فراهم» هستند (به درصد قابلیت جذب یک ماده خوراکی، دارو یا سم در گردش خون بدن، قابلیت جذب در بدن گفته می‌شود. فرهنگستان زبان فارسی برای این مفهوم، اصطلاح فراهمی زیستی یا زیست‌فراهمی را پیشنهاد کرده‌است.). بنابراین، آن‌ها بیشتر در طول فرایند هضم، جذب می‌شوند.

2- پسته خام کم کالری و سرشار از پروتئین است

در حالی که خوردن آجیل فواید زیادی برای سلامتی دارد، اما معمولاً آجیل‌ها به خصوص آجیل‌های برشته و بوداده کالری بالایی دارند. با این حال، پسته تازه و بو داده جزو کم کالری‌ترین آجیل‌ها است.

همان‌طور که گفتیم هر اونس (28 گرم) پسته تازه حاوی 159 کیلوکالری است، در مقایسه با 185 کیلوکالری در گردو در همین مقدار. همچنین با پروتئینی که حدود 14 درصد از محتوای کالری پسته را تشکیل می‌دهد، پسته از نظر محتوای پروتئین پس از بادام در رتبه دوم قرار دارد. با این تفاسیر خواص پسته خام برای لاغری و کاهش وزن به خاطر احساس سیری که به فرد می‌دهد بی‌نظیر است. علاوه بر این، پسته سرشار از اسیدهای آمینه ضروری است، این آمینواسیدها باید از طریق رژیم غذایی به بدن برسند، زیرا بدن شما قادر به تولید آنها نیست.

3- خواص پسته خام برای کاهش وزن و لاغری

با وجود اینکه انواع آجیل جزو مواد غذایی پرکالری محسوب می‌شوند، اما پسته خام با توجه به توضیحات بالا یکی از مفیدترین غذاها برای کاهش وزن و لاغری است.

این به این دلیل است که پسته سرشار از فیبر و پروتئین است که هر دو احساس سیری را افزایش می‌دهند و به شما کمک می‌کنند کمتر غذا بخورید و در نتیجه وزن کم کنید و لاغر شوید. در حالی که مطالعات کمی در مورد اثرات پسته بر وزن بررسی شده است، اما در این میان مواردی که وجود دارند امیدوارکننده هستند.

بر اساس یک بررسی از نتایج 11 مطالعه صورت گرفته در این زمینه، مصرف منظم پسته ممکن است با کاهش شاخص توده بدنی مرتبط باشد که برای تخمین چربی بدن استفاده می‌شود. با این حال، این بررسی همچنین اشاره کرد که پسته با تغییر در وزن بدن یا چربی شکم ارتباطی ندارد.

یک مطالعه 24 هفته‌ای دیگر روی افراد دارای اضافه وزن نشان داد که کسانی که 20 درصد از کالری روزانه خود را از پسته می‌گرفتند، 0.6 اینچ (1.5 سانتی‌متر) بیشتر از آن‌هایی که پسته نمی‌خوردند، کاهش سایز دور کم را تجربه کردند.

یکی از عواملی که احتمالاً به خواص کاهش وزن از طریق خوردن پسته تازه کمک می‌کند این است که محتوای چربی آن ممکن است به طور کامل جذب نشود. در واقع، چندین مطالعه سوء‌جذب چربی‌های پسته را نشان داده‌اند. این بدین دلیل است که بخشی از محتوای چربی پسته در دیواره سلولی آن‌ها گیر کرده و از هضم آن در روده جلوگیری می‌کند.

علاوه بر این، پسته‌ با پوست برای خوردن آگاهانه گزینه خوبی است، زیرا پوست کندن مغزها زمان می‌برد و سرعت خوردن را کاهش می‌دهد. پوسته‌های باقی‌مانده همچنین سرنخ بصری از تعداد پسته‌هایی که خورده‌اید به شما می‌دهند و شما متوجه می‌شوید چه حجمی از پسته را میل کرده‌اید.

نتایج یک مطالعه در سال 2011 نشان داد که افرادی که پسته با پوست مصرف می‌کنند، 41 درصد کالری کمتری نسبت به افرادی که پسته بدون پوست مصرف می‌کنند، به بدن خود وارد می‌کنند.

4- خواص پسته خام برای سلامت دستگاه گوارش و روده‌ها

یکی از فواید پسته خام برای بدن افزایش باکتری‌های سالم روده است. پسته سرشار از فیبر است و یک وعده آن حاوی 3 گرم است. فیبر در سیستم گوارش شما عمدتاً هضم نشده حرکت می‌کند، و برخی از انواع فیبر توسط باکتری‌های خوب در روده شما هضم می‌شوند و به عنوان پروبیوتیک عمل می‌کنند.

سپس باکتری‌های روده فیبر را تخمیر می‌کنند و آن را به اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه تبدیل می‌کنند، که ممکن است مزایای سلامتی متعددی داشته باشد، از جمله کاهش خطر ابتلا به اختلالات گوارشی، سرطان و بیماری‌های قلبی.

«بوتیرات» شاید مفیدترین اسید چرب با زنجیره کوتاه باشد. در یک مطالعه در سال 2014، مشخص شد که خوردن پسته خام تعداد باکتری‌های تولید‌کننده بوتیرات در روده را به میزان بیشتری نسبت به خوردن بادام افزایش می‌دهد.

5- فواید پسته خام برای کاهش چربی و فشار خون

از جمله خواص پسته تازه و خام این است که ممکن است به کاهش کلسترول و فشار خون کمک کند. به همین دلیل پسته خام ممکن است به طرق مختلف خطر ابتلا به بیماری قلبی را کاهش دهد. پسته علاوه بر اینکه آنتی اکسیدان بالایی دارد، ممکن است کلسترول خون را کاهش داده و فشار خون را بهبود ببخشد، بنابراین خوردن پسته خام خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد. در واقع، نتایج چندین مطالعه اثرات کاهش‌دهنده کلسترول به‌عنوان یک خاصیت پسته تازه را نشان داده‌اند.

بسیاری از مطالعات بر روی رابطه خوردن پسته و چربی خون با جایگزینی بخشی از کالری رژیم غذایی با پسته انجام می‌شود. حدود 67 درصد از این مطالعات، کاهش کلسترول  LDL (بد) و افزایش کلسترول HDL (خوب) را نشان داده اند. در همین حال، هیچ یک از این مطالعات مشاهده نکردند که خوردن پسته به سلامت چربی خون آسیب می‌رساند.

همچنین یک مطالعه 4 هفته‌ای دیگر روی افرادی با کلسترول LDL بالا انجام گرفت که شرکت کنندگان 10 درصد از کالری روزانه خود را از پسته دریافت می‌کردند. نتایج این مطالعه نشان داد که این رژیم غذایی، کلسترول LDL را تا 9 درصد کاهش داد. علاوه بر این، رژیم غذایی متشکل از 20 درصد کالری پسته، کلسترول LDL را تا 12 درصد کاهش داد.

در مطالعه دیگری در سال 2010، 32 مرد از رژیم غذایی مدیترانه‌ای به مدت 4 هفته پیروی کردند. سپس، پسته به جای محتوای چربی تک غیراشباع به آن رژیم اضافه شد که در مجموع حدود 20 درصد از کالری دریافتی روزانه آن‌ها را تشکیل می‌داد. پس از 4 هفته رژیم، کاهش 23 درصدی کلسترول بد ((LDL، کاهش 21 درصدی در کلسترول کل بدن و 14 درصدی کاهش تری‌گلیسیرید را تجربه کردند. علاوه بر این، به نظر می‌رسد پسته بیشتر از سایر مغزها و آجیل‌ها، فشار خون را کاهش می‌دهد.

همچنین بررسی نتایج 21 مطالعه نشان داد که خوردن پسته خام یا پسته بو داده بدون نمک، فشار خون سیستولیک را 1.82 میلی‌متر جیوه (mmHg) کاهش می‌دهد و فشار خون دیاستولیک را 0.8 میلی‌متر جیوه کاهش می‌دهد.

6- خوردن پسته خام احتمالا سلامت رگ‌های خونی را تضمین می‌کند

«اندوتلیوم» پوشش داخلی رگ‌های خونی است. این مهم است که این پوشش به درستی کار کند، زیرا اختلال عملکرد اندوتلیال یک عامل خطر برای ابتلا به بیماری قلبی محسوب می‌شود.

«اتساع» گشاد شدن عروق خونی است. اختلال عملکرد اندوتلیال با کاهش اتساع عروق مشخص می‌شود که منجر به کاهش جریان خون و افزایش فشار خون می‌شود. در این میان «نیتریک اکساید» ترکیبی است که نقش مهمی در اتساع عروق دارد. این ماده با ارسال سیگنال به سلول‌های صاف اندوتلیوم برای شل شدن باعث گشاد شدن رگ‌های خونی می‌شود.

پسته نیز مانند اکثر آجیل‌ها منبع اسید آمینه «ال آرژنین» است که در بدن به اکسید نیتریک تبدیل می‌شود. بنابراین، پسته ممکن است نقش مهمی در ارتقای سلامت رگ‌های خونی داشته باشند.

یک مطالعه بر روی 42 نفر که روزانه 1.5 اونس (40 گرم) پسته به مدت 3 ماه مصرف کردند، بهبود عملکرد اندوتلیال و سفتی عروق را نشان داد.

یک مطالعه 4 هفته‌ای دیگر روی 32 مرد با رژیم غذایی متشکل از 20 درصد کالری گرفته شده از پسته صورت گرفت. این مطالعه نشان داد که اتساع عروق وابسته به اندوتلیوم در مقایسه با زمانی که آن‌ها از رژیم غذایی مدیترانه‌ای پیروی می‌کردند 30 درصد بهبود یافته است.

جریان خون مناسب برای بسیاری از عملکردهای بدن از جمله عملکرد «نعوظ» در مردان مهم است. در یک مطالعه دیگر، مصرف منظم آجیل، از جمله پسته، با بهبود میل جنسی و عملکرد ارگاسمی در مردان مرتبط بود.

7- پسته خام و خواص آن برای کاهش قند خون

پسته علیرغم داشتن محتوای کربوهیدرات بالاتر از اکثر آجیل‌ها، دارای شاخص گلیسمی پایینی است، به این معنی که باعث افزایش قند خون نمی‌شود. شاید به همین دلیل نتایج مطالعات نشان می‌دهد که خوردن پسته می‌تواند به افزایش سطح قند خون سالم کمک کند.

نتایج یک بررسی به دست آمده از شش مطالعه حاکی از آن است که پسته می‌تواند قند خون ناشتا را به میزان قابل‌توجهی کاهش دهد و مقاومت به انسولین را در افراد مبتلا به دیابت نوع 2، پیش دیابت یا سندرم متابولیک بهبود بخشد.

در مطالعه دیگری در سال 2014، افراد مبتلا به دیابت نوع 2 پس از خوردن 0.9 اونس (25 گرم) پسته به عنوان میان‌وعده، دو بار در روز و به مدت 12 هفته، 9 درصد کاهش قند خون ناشتا را نشان دادند.

پسته علاوه بر داشتن فیبر بالا و چربی‌های سالم، سرشار از آنتی اکسیدان‌ها، کاروتنوئیدها و ترکیبات فنلی است که همگی برای کنترل قند خون مفید هستند. بنابراین، افزودن پسته به رژیم غذایی روزانه ممکن است در طولانی‌مدت به مدیریت سطح قند خون در زنان و مردان کمک کند.

خواص پسته خام برای زنان و بارداری

علاوه بر موارد گفته شده از خواص و فواید پسته برای سلامت بدن از جمله کنترل قند خون، کاهش وزن و لاغری کنترل فشار خون، سلامت قلب و عروق، سلامت روده‌ها و دستگاه گوارش و … که در مورد زنان و مردان به طور مشترک هم صدق می‌کند، خواص پسته خام برای سلامت زنان هم به طور اختصاصی قابل توجه است. در ادامه به برخی از خواص خوردن پسته خام برای زنان و بارداری اشاره می‌کنیم.

8- خواص پسته برای کنترل دیابت بارداری

همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم پسته از زنان باردار در برابر دیابت بارداری محافظت می‌کند.پسته دارای شاخص گلیسمی پایینی است، به این معنی که باعث افزایش قند خون نمی‌شود. شاید به همین دلیل نتایج مطالعات نشان می‌دهد که خوردن پسته می‌تواند به افزایش سطح قند خون سالم کمک کند.

9- خواص پسته برای پیشگیری از پوکی استخوان در زنان

پسته منبع خوبی از کلسیم است که یک ماده معدنی ضروری برای سلامت استخوان است. مصرف مقادیر کافی کلسیم برای پیشگیری از پوکی استخوان و سایر بیماری‌های استخوانی مهم است. خوردن پسته راهی عالی برای اطمینان از دریافت کلسیم کافی برای سلامت استخوان‌ها است.

پسته علاوه بر کلسیم منبع خوبی از سایر مواد معدنی مهم برای سلامت استخوان مانند منیزیم، فسفر و روی است. خوردن روزانه یک مشت پسته می‌تواند به شما کمک کند تا مواد معدنی مورد نیاز برای داشتن استخوان‌های قوی را دریافت کنید و از ابتلا به پوکی استخوان به خصوص در دوران یائسگی تا حدود زیادی پیشگیری کنید.

10- خواص پسته برای تقویت سیستم ایمنی بدن زنان

پسته سرشار از ویتامین‌ها، آنتی‌اکسیدان و مواد معدنی است که سبب تقویت سیستم ایمنی در زنان می‌شود.

11- خواص پسته برای سلامت پوست و مو در زنان

پسته به حفظ سلامت پوست و مو، رفع چروک و جوانسازی پوست در زنان کمک می‌کند. پسته منبع عالی ویتامین E است، یک آنتی‌اکسیدان که به محافظت از سلول‌های پوست در برابر آسیب اکسیداتیو ناشی از رادیکال‌های آزاد کمک می‌کند. ویتامین E همچنین می‌تواند به کاهش چین و چروک و جوان ماندن پوست در زنان و مردان کمک کند. ترکیبی از آنتی اکسیدان‌ها، اسیدهای چرب و ویتامین‌های موجود در پسته می‌تواند به تغذیه پوست و حفظ سلامت آن کمک کند.

پسته علاوه بر ویتامین E، منبع عالی «روی» یا «زینک» نیز هست که به تنظیم تولید چربی در پوست کمک می‌کند. زینک می‌تواند به کاهش آکنه و سایر لک‌های پوستی و همچنین کاهش التهاب کمک کند. خوردن روزانه یک مشت پسته می‌تواند به حفظ سلامت و درخشندگی پوست کمک کند.

12- خواص پسته برای کاهش استرس و اضطراب در زنان

خوردن پسته خام (تازه) یا پسته بو داده و برشته بدون نمک یا کم نمک، باعث سلامت روان در زنان می‌شود. پسته منبع خوبی از ویتامین‌های گروه B از جمله تیامین، ریبوفلاوین و نیاسین است که می‌تواند به کاهش سطح استرس کمک کند. ویتامین‌های B برای تولید سروتونین، یک انتقال‌دهنده عصبی که به تنظیم خلق و خو کمک می‌کند و می‌تواند احساس اضطراب و استرس را کاهش دهد، مهم هستند. خوردن پسته یک راه عالی برای کنترل سطح استرس و سلامت روان در زنان و البته مردان است. همچنین پسته علاوه بر ویتامین‌های گروه B منبع خوبی از منیزیم است که به آرامش بدن و کاهش استرس کمک می‌کند. منیزیم به تنظیم هورمون‌های استرس بدن مانند کورتیزول کمک می‌کند و می‌تواند به کاهش احساس اضطراب و تنش کمک کند. خوردن روزانه یک مشت پسته می‌تواند به کنترل سطح استرس کمک کند و به سلامت کلی کمک کند.

13- خواص پسته برای زنان باردار

خوردن پسته در بارداری به رشد سالم جنین کمک می‌کند. پسته سرشار از امگا 3 و آنتی‌اکسیدان‌های ضروری برای بدن است که به تقویت پروسه رشد سالم جنین در بارداری کمک می‌کند. همچنین پسته یبوست و نفخ را برطرف می‌کند و این خاصیت پسته به خصوص در دوران بارداری برای زنان مفید است.

14- خواص پسته برای درمان کم خونی در زنان

خواص پسته خام برای کم خونی جزو مهم‌ترین فواید پسته برای سلامت بدن به خصوص در زنان است. پسته کم خونی ناشی از فقر آهن را درمان می‌کند. در هر 100 گرم پسته حدود 15 میلی‌گرم آهن وجود دارد که آن را به یک ماده غذایی مناسب برای درمان کم خونی تبدیل می‌کند. همچنین ویتامین B6 موجود در پسته سبب افزایش تولید خون شده و مس موجود در پسته به جذب بهتر آهن و درمان فقر آهن در زنان کمک می‌کند.

15- فواید پسته تازه برای درمان تخمدان پلی کیستیک

خوردن پسته سبب کاهش علائم تخمدان پلی کیستیک در زنان می‌شود. از جمله خواص پسته برای خانم‌ها، کنترل هورمون‌های بدن است. نتیجه این تنظیم هورمون کاهش عوارض ناشی از کیست‌های تخمدان، از جمله قاعدگی نامنظم، قاعدگی دردناک و سنگین است. علاوه بر این چربی‌های غیر اشباع موجود در پسته، به بهبود و درمان سندرم تخمدان پلی کیستیک کمک می‌کند. علاوه بر این طبع پسته خام «گرم» است و به دلیل دارا بودن ویتامین E  و ویتامین‌های گروه B، در تنظیم چرخه قاعدگی موثر بوده و عملکرد سلول‌های عصبی را در دوره پریودی بهبود می‌بخشد.

16- خواص پسته خام و تازه برای رحم و پستان زنان

آنتی‌اکسیدان‌ها و ویتامین E موجود در پسته تا حدود زیادی از ابتلا به سرطان دهانه رحم و سرطان پستان در زنان جلوگیری می‌کند. علاوه بر این همان‌طور که پیش از این گفتیم، پسته حجم بالایی از فیبر دارد و به کاهش وزن و بهبود عملکرد دستگاه گوارش کمک می‌کند. در نتیجه این کنترل وزن، نقش موثری در افزایش سطح سلامت رحم و تخمدان‌ها دارد.

خواص پسته تازه برای سلامت مردان

17-فواید پسته برای بهبود نعوظ در مردان

علاوه بر خواص پسته خام در زمینه کاهش قند خون، کاهش کلسترول بد و کاهش وزن و لاغری و … در این برخی از خواص پسته خام اختصاصا برای سلامت مردان طی مطالعاتی بررسی شده است.

یک مطالعه اخیر در مجله بین‌المللی تحقیقات ناتوانی جنسی، اثرات پسته را بر روی 17 مردی که اختلال نعوظ داشتند مورد بررسی قرار داد. به مدت سه هفته، این مردان روزانه 100 گرم مغز پسته می‌خوردند. هم قبل و هم بعد از مطالعه، مردان با استفاده از شاخص بین‌المللی عملکرد نعوظ مورد آزمایش قرار گرفتند و سطح کلسترول و تری‌گلیسیرید اندازه‌گیری شد. پس از سه هفته، میانگین نمرات IIEF به‌طور قابل‌توجهی افزایش یافت در حالی که سطح کلسترول و تری گلیسیرید به‌طور قابل‌توجهی کاهش یافت.

18- بالا رفتن کیفیت اسپرم در مردان

اسید آمینه «آرژنین» یکی از اسید آمینه‌های موجود در پسته است و باعث تقویت اکسید نیتریک در بدن می‌شود. اکسید نیتریک ترکیبی است که رگ‌های خونی را شل و انعطاف‌پذیر می‌کند و باعث باز شدن شریان‌ها می‌شود. نتایج مطالعات صورت گرفته در این زمینه حاکی از آن است پسته مصرف روزانه 100 گرم پسته خام یا بو داده و بدون نمک موجب بالا‌ رفتن کیفیت اسپرم مردان می‌شود.

خواص خوردن پسته خام برای کودکان

نتایج مطالعات صورت گرفته در مورد تاثیر پسته برای سلامت کودکان هم جالب توجه است. براساس نتایج تحقیقات صورت گرفته در این زمینه مصرف 15 تا 40 عدد پسته برای بچه های 3 تا 15 ساله برای کمک به تغذیه روزانه کافی است.علاوه بر این، پسته برای کنترل وزن، تقویت عضلات، بینایی و خواب بچه‌ها مفید است.

19- خواص پسته برای رشد مغز کودکان

حالا دیگر می‌دانیم که پسته سرشار از ویتامین E، B6 و چربی‌های سالم است و به رشد شناختی مغز کمک می‌کند. تحقیقاتی که روی چند آجیل انجام شد نشان داد که مصرف پسته بیشترین پاسخ «موج گاما» را ایجاد می‌کند که برای یادگیری، حافظه و شناخت در مغز از جمله در کودکان و نوجوانان ضروری است.

20- فواید پسته برای وزن سالم کودکان و نوجوانان

از دیگر فواید پسته خام برای کودکان این است که قند آن بسیار کم است که به جلوگیری از مصرف قند کودک کمک می‌کند. پسته به دلیل داشتن فیبر بالا، به آرامی هضم می‌شود و به سیر نگه داشتن کودک برای مدت طولانی‌تری کمک می‌کند و از این رو جزو غذاهای افزایش وزن برای کودکان است.

به عنوان مثال، در یک مطالعه، افرادی که 1.87 اونس پسته در یک دوره 12 هفته‌ای خوردند، دو برابر کاهش شاخص توده بدنی خود را نسبت به افرادی که به جای پسته چوب شور (Junk) مصرف کردند، تجربه کردند. نکته جالب این‌که هر دو گروه تقریباً یکسان کالری مصرف کردند.

21- خواص پسته خام برای رشد عضلات و ماهیچه‌ها در کودکان

فقط در یک مشت پسته خام، محتوای پروتئین پسته 7 گرم است. در نتیجه پسته تازه یا پسته کم نمک و بدون نمک به‌صورت بو داده یکی از بهترین آجیل‌ها برای مصرف در مقادیر زیاد است زیرا کالری کمی دارد و در عین حال سرشار از چربی خوب است. علاوه بر این، پروتئین پسته تقریباً 21 درصد از وزن کل پسته را تشکیل می‌دهد و علاوه بر کودکان آن را منبع خوبی برای افراد گیاهخوار و وگان‌ می‌کند و این یکی دیگر از فواید پسته است.

22- فواید پسته برای سلامت چشمان کودکان

پسته منبع غنی از هر دو آنتی‌اکسیدان لوتئین و زاگزانتین است که عوامل مهمی در حفظ سلامت چشم هستند و از چشم‌ها در برابر ضعف و مشکلات بینایی در بزرگسالی پیشگیری می‌کنند.

23- خواص پسته برای درمان یبوست کودکان

پسته منبع عالی فیبر است که سبب افزایش باکتری‌های خوب در روده می‌شود. این امر روند هضم سالم غذا را تقویت کرده و از یبوست در کودکان جلوگیری می‌کند.

24- بهبود خواب کودک با خوردن پسته

پسته سرشار از پروتئین، ویتامین B6 و منیزیم است که به خواب بهتر کمک می‌کند. پسته منبع طبیعی هورمون ملاتونین است که باعث خواب می‌شود. به همین دلیل بهترین زمان مصرف پسته قبل از خواب است. فقط چند عدد پسته یک ساعت قبل از خواب می‌تواند برای بهبود خواب کودکان و همچنین بزرگسالان مفید باشد.

مضرات پسته خام و بوداده برای سلامت بدن چیست؟

علیرغم فواید و خواص پسته خام برای سلامت بدن مواردی چون افزایش وزن و مشکلات گوارشی و … جزو عوارض جانبی مغز پسته هستند که احتمالا از آن‌ها بی خبرید.

پسته و مشکلات گوارشی

گفتیم که پسته سرشار از فیبر است که برای معده ما مفید است و به سلامت دستگاه گوارش کمک می‌کند. با این همه، مصرف فیبر بیش از حد می‌تواند منجر به اسهال، درد شکم و گرفتگی در معده شود. پس سعی کنید پسته را در حد اعتدال مصرف کنید.

پسته و اضافه وزن

پسته خام چاق‌کننده است؟ پاسخ مثبت است. از جمله عوارض مصرف بیش از حد پسته چاقی و اضافه وزن است. خوردن پسته آسان است و ممکن است به همین دلیل و البته طعم خوشمزه این آجیل در خوردن آن زیاده‌روی کنید. یکی از مضرات مصرف بیش از حد پسته چاقی و اضافه وزن است.

عوارض پسته برای سلامت کلیه

پسته سرشار از پتاسیم است. مصرف پتاسیم بیش از حد می‌تواند به کلیه‌های ما آسیب برساند. افراد مبتلا به بیماری‌های کلیوی باید از مصرف زیاد پتاسیم در رژیم غذایی خودداری کنند. مصرف بیش از حد پسته همچنین می‌تواند منجر به حالت تهوع، ضعف، کندی نبض و ضربان قلب نامنظم شود.

پسته و فشار خون بالا

اکثر پسته‌هایی که می‌خوریم برشته هستند، یعنی سطح نمک بالایی دارند. مصرف بیش از حد سدیم خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را افزایش می‌دهد. همچنین خوردن پسته شور و نمکی باعث فشار خون بالا می‌شود که در دراز مدت می‌تواند خطرناک باشد. برای مصرف روزانه پسته بهتر است پسته تازه و خام یا پسته بو داده کم نمک میل کنید. برای فصولی از سال که پسته تازه در دسترس نیست می‌توانید پوست پسته خام را بگیرید و آن را فریز کنید. پسته فریز شده تا 2 سال دوام دارد.

طبع پسته گرم و خشک است

طبع پسته گرم و خشک است و از نظر طب سنتی برای افرادی که طبع گرم دارند ممکن است باعث بروز مشکلاتی شود. افرادی که طبع گرمی دارند برای رفع گرما و خشکی پسته بهتر است بعد از مصرف پسته از مصلح پسته از جمله سرکه یا برگ زردآلو ترش استفاده کنند.

سوالات متداول درباره مصرف پسته خام یا بو داده

روزانه چند عدد پسته بخوریم؟

بهترین تعداد مصرف پسته در طول روز 45 تا 90 عدد پسته است (حدود یک تا دو مشت پسته).

بهترین زمان مصرف پسته چه موقع است؟

پسته سرشار از پروتئین، ویتامین B6 و منیزیم است که به خواب بهتر کمک می‌کند. پسته منبع طبیعی هورمون ملاتونین است که باعث خواب می‌شود. به همین دلیل بهترین زمان مصرف پسته قبل از خواب است. فقط چند عدد پسته یک ساعت قبل از خواب می‌تواند برای بهبود خواب کودکان و همچنین بزرگسالان مفید باشد.

خواص پسته برای مردان چیست؟

از جمله خواص پسته خام برای مردان علاوه بر کنترل وزن، قند خون، فشار خون، بهبود کیفیت خواب و … بهبود کیفیت اسپرم و نعوظ است.

خواص پسته برای زنان چیست؟

از جمله خواص پسته برای زنان از جمله کنترل وزن، کاهش استرس، بهبود وضعیت خواب، کنترل قند خون و فشار خون، درمان علائم تخمدان پلی کیستیک، رفع کمبود آهن و کم خونی به خصوص در دوران قاعدگی، کاهش علائم پوکی استخوان به خصوص در دوران یائسگی و … است.

سخن پایانی

شواهد باستان‌شناسی نشان می دهد که دانه پسته در اوایل سال 6750 قبل از میلاد مسیح یک ماده غذایی رایج بوده است. اولین شواهد مصرف پسته به عصر برنز آسیای مرکزی برمی‌گردد و از جارکوتان، ازبکستان امروزی می‌آید. درخت پسته در قرن اول پس از میلاد مسیح، توسط رومیان از آسیا به اروپا وارد شد. حالا انواع پسته علاوه بر کشورهایی مثل ایران و ترکیه در آمریکا، جنوب اروپا و شمال آفریقا کشت می‌شوند. پسته خام حاوی 4 درصد آب، 45 درصد چربی، 28 درصد کربوهیدرات و 20 درصد پروتئین است. میزان کالری در 100 گرم پسته خام حدود 562 کیلوکالری است و از این روی یک ماده غذایی مقوی، مفید و سیرکننده محسوب می‌شود. خواص و فواید پسته خام برای سلامت بدن را در این مقاله برای شما به تفصیل توضیح دادیم. شما پسته دوست دارید؟ پسته را خام میل می‌کنید یا پسته بو داده دوست دارید؟

درباره ebrahimi

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *