خانه / 10کاری که خوب است انجام دهیم / 24 خواص عجیب لیمو شیرین + کالری، طبع و بهترین زمان مصرف

24 خواص عجیب لیمو شیرین + کالری، طبع و بهترین زمان مصرف

لیمو شیرین چه فوایدی برای بدن دارد؟ بسیاری از ما فقط موقع سرماخوردگی از لیمو شیرین استفاده می‌کنیم. اما می‌دانستید لیمو شیرین که به «موسامبی» هم معروف است، یکی از بهترین میوه‌ها برای سلامت معده، کاهش وزن و لاغری، سلامت ریه، پوست، مو و ناخن، سیستم ایمنی و به خاطر ویتامین سی و آنتی‌اکسیدان‌های فراوان یک ماده غذایی مفید برای کاهش التهاب، سلامت قلب و عروق و پیشگیری از سرطان است؟ در این مقاله از مجله فیدلیو قصد داریم به طور مفصل درباره خواص لیمو شیرین برای بدن، مضرات احتمالی لیمو شیرین و نیز بهترین زمان مصرف لیمو شیرین برای اثربخشی بهتر و نیز طبع و مصلح لیمو شیرین بپردازیم.

ارزش غذایی لیمو شیرین

پیش از آن‌که درباره فواید لیمو شیرین برای بدن صحبت کنیم بد نیست ارزش غذایی این میوه سرشار از فیبر و ویتامین C را بدانیم. ارزش غذایی لیمو شیرین در 100 گرم عبارت است از:

  • کالری: 29
  • کربوهیدرات: 9.32 گرم
  • پروتئین: 1.10 گرم
  • ویتامین :C 53 میلی‌گرم
  • آهن: 0.60 میلی‌گرم
  • فیبر: 0.5 گرم
  • کلسیم: 26 میلی‌گرم
  • ویتامین B6 : 0.08 میلی‌گرم
  • تیامین (ویتامین B1): 0.04 میلی‌گرم
  • پتاسیم: 138 میلی‌گرم

خواص لیمو شیرین برای سلامت بدن

حالا که ارزش غذایی لیمو شیرین در 100 گرم را می‌دانیم در ادامه به بررسی خواص شگفت‌انگیز لیمو شیرین برای سلامت بدن می‌پردازیم.

خواص لیمو شیرین برای قلب

لیمو شیرین منبع خوبی از ویتامین C است. یک عدد لیمو شیرین حدود 53 میلی گرم ویتامین C به بدن می‌رساند، این در حالی است که میزان نیاز روزانه یک فرد بالغ به ویتامین سی 60 میلی‌گرم است و دریافت کمتر از این مقدار ویتامین ث سبب بروز خشکی پوست، خونریزی لثه و بیماری اسکروی در طول زمان خواهد شد.

همچنین تحقیقات صورت گرفته در این زمینه نشان می‌دهد که خوردن میوه‌ها و سبزیجات غنی از ویتامین C خطر بیماری قلبی و سکته را کاهش می‌دهد.

با این حال، تنها ویتامین C موجود در لیمو شیرین نیست که برای قلب شما مفید است. فیبر و ترکیبات گیاهی موجود در لیمو شیرین همچنین می‌تواند به طور قابل توجهی برخی از عوامل خطر بیماری قلبی را کاهش دهد. به‌عنوان مثال، نتایج یک مطالعه نشان داد که خوردن روزانه 24 گرم عصاره فیبر مرکبات به مدت یک ماه باعث کاهش سطح کلسترول خون می‌شود.

خواص لیمو شیرین برای لاغری و کنترل وزن

لیمو شیرین اغلب به‌عنوان یک ماده غذایی مفید برای لاغری و کاهش وزن تبلیغ می‌شود، و چند تئوری هم در این زمینه وجود دارد. یک نظریه رایج این است که فیبر «پکتین» محلول موجود در لیمو شیرین در معده منبسط می‌شود و به فرد کمک می‌کند برای مدت طولانی‌تری احساس سیری کنید.

با این‌همه آن دسته از افرادی که لیمو شیرین را کامل نمی‌خورند و فقط آب لیمو شیرین را میل می‌کنند، از آنجایی که آب لیمو شیرین فاقد پکتین است، نوشیدن آب لیموشیرین سبب احساس سیری نمی‌شود. نظریه دیگری نشان می‌دهد که نوشیدن آب گرم با لیمو شیرین به کاهش وزن کمک می‌کند.

با این حال ثابت شده است که نوشیدن آب لیمو شیرین هم به طور موقت تعداد کالری‌هایی را که می‌سوزانید افزایش می‌دهد، بنابراین ممکن است این خود آب لیمو شیرین باشد که به کاهش وزن کمک می‌کند، نه لیموی کامل.

یک ترکیب توصیه شده برای لاغری یک لیوان آب ولرم، مقداری عسل و آب لیمو شیرین است. این میوه برای شکستن لخته‌های چربی بسیار مفید است و به همین دلیل برای کاهش وزن توصیه می‌شود.

خواص لیمو شیرین برای کلیه

لیمو شیرین سرشار از پتاسیم است. پتاسیم برای سم‌زدایی از مثانه و کلیه‌ها و به طبع آن درمان عفونت ادراری و عفونت مثانه یک ماده مفید و ضروری است. اگر دچار سوزش ادرار و عفونت ادراری هستید یک عدد لیمو شیرین، را با آب مقداری آب بجوشانید و زمانی که خنک شد این نوشیدنی را میل کنید تا درد ناشی از عفونت ادراری تسکین پیدا کند.

فواید لیمو شیرین برای یبوست

فیبر غذایی موجود در لیموشیرین در تنظیم عملکرد گوارش بسیار مفید است. این فیبرها به دفع سموم از روده کمک می‌کند و راه‌حل مناسبی برای کسانی است که از یبوست رنج می‌برند. فلاونوئیدهای موجود در در لیموشیرین به خنثی کردن اسید معده و تسریع روند هضم غذا و در نتیجه بهبود عارضه یبوست کمک می‌کنند.

تقویت سیستم ایمنی بدن با لیمو شیرین

همان‌طور که پیش‌تر گفتیم مصرف منظم لیمو شیرین باعث بهبود عملکرد قلب می‌شود. در نتیجه این میوه به گردش خون مناسب کمک می‌کند و در بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن مفید است. همچنین ویتامین C موجود در لیموشیرین باعث بهبود سیستم ایمنی بدن و جلوگیری از عفونت‌های ویروسی دستگاه تنفسی از جمله سرماخوردگی، آنفولانزا و درمان آن می‌شود.

خواص لیمو شیرین برای کاهش فشار خون

همان‌طور که گفته شد این میوه سرشار از فیبر و پتاسیم است. به همین دلیل است که مصرف لیمو شیرین در کاهش فشار خون و کلسترول بد، مفید است. نتایج تحقیقات صورت گرفته در این زمینه نشان می‌دهد که مصرف هفتگی و منظم لیمو شیرین از تشکیل پلاک در رگ‌ها جلوگیری کرده و در نتیجه یک ماده غذایی مفید برای پیشگیری از ابتلا به تصلب شرایین است.

خواص لیمو شیرین در پیشگیری از سرطان

شاید برایتان جالب باشد که بدانید لیمو شیرین برای مبارزه با سلول‌های سرطانی یک ماده غذایی عالی است. لیمونوئید موجود در شیرین با انواع سرطان‌ها مبارزه می‌کند. لیمونوئید به مولکول‌های قندی به نام «گلوکز» می‌چسبد و به راحتی هضم می‌شود.

لیمو شیرین؛ یک درمان سنتی و خانگی برای سرماخوردگی و سرفه

ابتلا به سرماخوردگی و آنفلوآنزا به خصوص در فصول سرد سال، بسیار شایع است. یکی از بهترین درمان‌های خانگی در طب سنتی برای درمان سرماخوردگی و آنفولانزا پاکسازی بدن از ویروس و دفع مواد زائد از بدن است. لیمو شیرین سرشار از آب بوده و یک میوه ملین و ادرارآور است و در نتیجه مصرف لیمو شیرین در زمان ابتلا به این بیماری‌های ویروسی سبب دفع مواد زائد و کاهش دمای بدن و تب می‌شود. از سوی دیگر لیمو شیرین سرشار از ویتامین ث است که بهترین ویتامین برای درمان گلودرد و سرفه سرماخوردگی و آنفولانزا است.

همچین لیمو شیرین حاوی فلاونوئیدهاست. فلاونوئیدها خواص ضد التهابی دارند و به کاهش التهاب‌های دستگاه تنفسی کمک می‌کنند. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در لیمو شیرین هم برای دفع ویروس‌ها از بدن و رفع علائمی مثل آبریزش بینی، سرفه و گلو درد بسیار مفید هستند.

معمولا برای درمان سرفه سرماخوردگی مصرف لیمو شیرین پخته توصیه می‌شود. در انتهای این مطلب به شما می‌گوییم چطور لیمو شیرین را بپزید.

خواص لیمو شیرین برای کبد

خب تا اینجا دیگر مطمئن هستیم که لیمو شیرین سرشار از ویتامین C است. ویتامین سی موجود در لیمو شیرین از بدن در برابر آسیب سلولی و التهاب اندام‌ها محافظت می‌کند و یک ماده مفید برای کاهش آسیب‌های اکسیداتیو در کبد است. آسیب‌های اکسیداتیو ممکن است ناشی از فعالیت‌های متابولیک بدن، استفاده از داروها یا عوامل محیطی باشد. مصرف لیمو شیرین می‌تواند با کاهش آسیب‌های اکسیداتیو به بهبود وضعیت کبد کمک کند.

همچنین، لیمو شیرین در طول ترمیم عارضه کبد چرب به کاهش التهاب این اندام حیاتی بدن کمک می‌کند. این در حالی است که لیمو شیرین سرشار از پتاسیم، مس و فولات یا همان ویتامین B9 (اسید فولیک است). این مواد معدنی و ویتامین‌ها از کبد در برابر تخریب و آسیب از جمله مشکلاتی مثل یرقان و زردی محافظت می‌کنند. همچنین پتاسیم و مس به تعادل الکترولیتی بدن کمک کرده و سبب بهبود عملکرد کبد می‌شوند.

فواید لیمو شیرین برای کم خونی

خواص لیمو شیرین برای پیشگیری از کم خونی هم در مطالعات علمی صورت گرفته در این زمینه ثابت شده است. همان‌طور که گفتیم لیمو شیرین سرشار از اسید فولیک است و اسید فولیک در افزایش تولید خون در بدن موثر است. در نتیجه لیمو شیرین یک ماده غذایی مفید برای پیشگیری از کم خونی است و خوردن آن به افرادی که مبتلا به عارضه کم خونی هستند هم توصیه می‌شود.

خواص لیمو شیرین برای رفلاکس و ترش کردن معده

اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که هضم غذا برایتان مشکل است و معمولا دچار نفخ معده و ترش کردن (رفلاکس) معده می‌شوید احتمالا اسید معده‌تان زیاد ترشح می‌شود. مصرف لیمو شیرین سبب کاهش ترشح اسید معده شده و این مشکلات گوارشی را بهبود می‌بخشد. لیمونین یک ترکیب آنتی اکسیدانی است موجود در این میوه است که به کاهش التهاب دستگاه گوارش هم کمک می‌کند. علاوه بر این نوشیدن یک لیوان آب لیموشیرین برای درمان سوزش معده موثر است.

خواص لیمو شیرین ناشتا برای دیابت و قند خون

اگر می‌خواهید از خواص لیمو شیرین برای کاهش قند خون به خصوص در بیماران دیابتی بیشترین بهره را ببرید بهتر است این میوه مفید را به صورت ناشتا میل کنید. مصرف لیمو شیرین به‌صورت ناشتا به تنظیم سطح انسولین در خون کمک کرده و در کاهش اثرات دیابت و پیشگیری از آن موثر است.

خواص لیمو شیرین برای نقرس

یکی از بهترین ویتامین‌ها برای کاهش التهابات در بیماری نقرس ویتامین سی است. آنتی‌اکسیدان‌ها و ویتامین C موجود در لیموشیرین به کاهش التهابات مفاصل و مقابله با رادیکال‌های آزاد کمک می‌کنند و برای کاهش علائم بیماری نقرس مفید هستند.

فواید لیمو شیرین برای زنان باردار

یکی از مشکلات دوران بارداری حالت تهوع و ویار صبحگاهی است که به خصوص در سه ماهه نخست بارداری آزاردهنده هستند. خواص ضدالتهابی و ویتامین سی موجود در لیمو شیرین حالت تهوع و استفراغ را کاهش می‌دهد. همچنین عطر لیمو شیرین حالت تهوع را کم می‌کند. کافی است یک لیمو شیرین را برش بزنید و آن را بو کنید تا حالت تهوع از بین برود.

یک روش دیگر برای کاهش تهوع صبحگاهی ریختن چند قطره آب لیموشیرین در مقداری آب گرم و میل کردن آن است تا حالت تهوع برطرف شود.

نکته: لیمو شیرین یک میوه بی‌خطر است، اما در دوران بارداری و شیردهی برای مصرف لیمو شیرین مثل هر ماده غذایی دیگری با پزشک خود مشورت کنید.

خواص لیمو شیرین برای جنین

لیمو شیرین حاوی مقادیر زیادی کلسیم است. اگر حامله هستید برای رشد استخوان‌های جنین حتما لیمو شیرین را در برنامه غذایی خود قرار دهید. البته یادتان باشد که مثل مصرف هر ماده غذایی دیگری در بارداری با پزشک خود درباره میل کردن لیمو شیرین هم مشورت کنید. این را هم به خاطر داشته باشید مصرف بیش از حد لیمو شیرین برای جنین مضر است.

خواص لیمو شیرین برای ریه و مشکلات تنفسی

ویتامین سی موجود در لیمو شیرین خواص آنتی‌اکسیدان دارد که سبب بهبود سیستم ایمنی بدن و بهبود عملکرد ریه می‌شود. همچنین خواص ضدالتهابی لیمو شیرین سبب کاهش التهاب و کاهش عفونت‌های ریه می‌شود. اگر می‌خواهید یک ریه سالم داشته باشید، به خصوص اگر سیگاری هستید، به طور منظم لیمو شیرین میل کنید تا عفونت‌های ریه را تا حد زیادی کاهش دهید. همچنین روغن لیمو شیرین برای رفع مشکلات اختناق و بهبود تنفس بسیار مفید است.

خواص لیمو شیرین برای آسم

لیمو شیرین برای کاهش علائم آسم از جمله تسکین سرفه مفید است. برای این منظور آب لیموشیرین، زیره و پودر زنجبیل را با هم مخلوط کرده و میل کنید.

فواید لیمو شیرین برای التهاب لوزه

«تونسیلیت» یا التهاب لوزه یکی دیگر از مشکلاتی است که ویتامین C موجود در لیمو شیرین می‌تواند در تسکین آن موثر باشد. برای این منظور آب لیموشیرین را با یک قاشق غذاخوری عسل و آب گرم مخلوط کنید و بنوشید. این نوشیدنی خشکی و خارش گلویتان را برطرف می‌کند و در کاهش تورم لوزه موثر است.

خواص لیمو شیرین برای اسپرم مردان

مصرف لیمو شیرین سبب تصفیه خون می‌شود و همین امر کیفیت اسپرم مردان را بالا می‌برد. بالا رفتن کیفیت اسپرم، توان باروری را در مردان افزایش می‌دهد. از سوی دیگر گفتیم که لیمو شیرین سرشار از اسید فولیک است و اسید فولیک در افزایش تولید خون در بدن موثر است. افزایش تولید خون و بهبود گردش خون در بدن برای بهبود نعوذ در مردان موثر است.

خواص لیمو شیرین برای پوکی استخوان

کلسیم موجود در لیمو شیرین سبب تقویت بافت و استحکام استخوان‌ها شده و در پیشگیری از پوکی استخوان موثر است.

خواص لیمو شیرین برای مو

اگر مشکلاتی مثل ریزش مو، شوره مو و موخوره دارید حتما لیمو شیرین میل کنید. ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در لیمو شیرین از جمله مس، آهن و اسید فولیک در درمان این مشکلات مو موثرند. همچنین مس و آهن موجود در لیمو شیرین رنگدانه‌های ضروری مو را تقویت کرده و سبب درخشش و بهبود رنگ مو و همچنین استحکام بافت ساقه و ریشه مو می‌شوند.

خواص لیمو شیرین برای پوست

مقادیر فراوان ویتامین ث موجود در لیمو شیرین با آبرسانی و مرطوب کردن پوست، خشکی و زبری پوست را برطرف کرده و سبب بهبود رنگ پوست و همچنین کاهش و درمان جوش‌های پوستی و آکنه می‌شود. در واقع آب لیمو شیرین ترکیبات سفیدکننده و پاک‌کننده‌ی ملایمی دارد که علاوه بر کاهش جوش، جای جوش و لکه‌های پوستی، رنگ و رخ پوست را هم بهبود بخشیده و شفاف و روشن می‌کند.

همچنین نوشیدن آب لیموشیرین با تصفیه خون و پاکسازی آن هم، در شفاف شدن پوست، درمان بیماری‌های پوستی و بهبود ظاهر آن موثر است.

خواص لیمو شیرین برای زنان

ویتامین E موجود در لیمو شیرین برای کاهش خطر عفونت واژن و رحم در زنان یک ماده موثر است. همچنین آنتی اکسیدان‌های موجود در لیمو شیرین از احتمال ابتلا به سرطان رحم در زنان و ابتلا به عفونت‌های مختلف پیشگیری می‌کند.

خواص لیمو شیرین برای کودکان

ویتامین ث موجود در لیمو شیرین سیستم ایمنی بدن کودکان را در برابر بیماری و ابتلا به عفونت به خصوص عفونت‌های ویروسی تقویت می‌کند.

همچنین ویتامین سی موجود در لیمو شیرین باعث افزایش تولید گلبول‌های سفید خون می‌شود، که نقش مهمی در مبارزه با عفونت‌ها و بیماری‌ها دارند. این در حالی است که ویتامین C باعث افزایش تولید آنتی‌بادی‌ها می‌شود که بدن کودک را در برابر عفونت مقاوم می‌کنند.

همچنین لیمو شیرین حاوی مقدار زیادی آنتی‌اکسیدان‌ است. آنتی‌اکسیدان‌ها نقش مهمی در حفظ سلامتی سلول‌ها و بافت‌های بدن دارند. آنتی‌اکسیدان‌ها با خنثی کردن رادیکال‌های آزاد، از آسیب به سلول‌ها جلوگیری کرده و سیستم ایمنی بدن کودک را تقویت می‌کنند.

مضرات احتمالی لیمو شیرین برای سلامت بدن

علیرغم خواص فراوان لیمو شیرین برای سلامت بدن اما ممکن است مصرف لیمو شیرین یا بهتر بگوییم زیاده‌روی در مصرف لیمو شیرین باعث بروز عوارضی برای سلامتی بدن شود. برخی از مضرات احتمالی مصرف لیمو شیرین عبارتند از:

  • تهوع
  • اسهال
  • رفلاکس معده و دردهای گوارشی به خصوص در افراد مبتلا به زخم معده
  • بروز مشکلاتی در افراد مبتلا به بیماری‌های کلیوی
  • آسیب به جنین در صورت مصرف بیش از حد در زنان باردار

سوالات متداول درباره لیمو شیرین

بهترین زمان مصرف لیمو شیرین کی است؟

بهترین زمان مصرف لیمو شیرین در وعده صبحانه است. ویتامین C موجود در لیمو شیرین سبب افزایش انرژی بدن برای شروع روز شده و علاوه بر کاهش احساس خستگی، برای تقویت سیستم ایمنی بدن یک ماده غذایی مفید است.

چرا لیمو شیرین تلخ می‌شود؟

علت تلخی لیمو شیرین وجود «نارینژین» و «لیمونین» در ترکیبات آن است که در واکنش با اکسیژن هوا باعث طعم تلخ لیمو شیرین می‌شوند. این مواد در میوه‌های مختلف مثل گریپ فروت هم وجود دارند و این تلخی مضر نیست. بد نیست بدانید لیمونین یک ترکیب آنتی اکسیدانی است که به کاهش التهاب دستگاه گوارش هم کمک می‌کند.

چطور لیمو شیرین را بپزیم؟

یکی از بهترین روش‌های مصرف لیمو شیرین برای درمان سرفه سرماخوردگی و آنفولانزا پختن لیمو شیرین است. یک روش برای پختن لیمو شیرین این است که در یک قابلمه کوچک، مقداری آب جوش بیاورید. یک عدد لیمو شیرین را بشویید و چهار قسمت کنید. لیمو شیرین را در آب جوش بیندازید. لیمو شیرین باید به مدت 15 دقیقه در آب جوش بپزد.

سپس لیمو‌های پخته را از آب بیرون بیاورید و اجازه دهید سرد شوند. لیمو‌ شیرین‌ها را فشار دهید تا آب آن‌ها خارج شود. این آب را به همراه عصاره‌ای که لیمو شیرین را در آن پخته بودید، در مقداری عسل حل کنید و کمی که خنک شد میل کنید.

طبع لیمو شیرین سرده یا گرم؟

در طب سنتی پوست و هسته‌های لیمو شیرین دارای طبع گرم و خشک هستند، این در حالی است که بافت خوراکی لیمو شیرین که سرشار از آب است، طبع سرد و تر دارد. لیمو شیرین برای انواع مزاج مفید است. مصلح لیمو شیرین هم مواد غذایی با طبع گرم از جمله عسل و گلنگبین هستند که سردی لیمو شیرین را رفع می‌کنند.

سخن پایانی

لیمو شیرین یکی از مرکبات مشهور و میوه بومی جنوب شرقی آسیاست. این میوه با طعم شیرین، ظاهری بزرگ‌تر از لیموترش دارد اما برخلاف لیمو ترش اسیدی نیست. این میوه پر از خاصیت یکی از بهترین مرکبات برای درمان خانگی بیماری‌هایی مثل سرماخوردگی و آنفولانزا است. شما لیمو شیرین دوست دارید؟ لیمو شیرین را به چه شکلی مصرف می‌کنید؛ میوه تازه، لیمو شیرین پخته، شربت یا مربا؟ شما هم اعتقاد دارید لیمو شیرین دوای درد سرماخوردگی و آنفولانزا است؟ خوشحال می‌شویم نظرات و تجربیات خود را در بخش کامنت‌های این مطلب با ما و مخاطبان فیدیلیو در میان بگذارید.

درباره ebrahimi

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *