خانه / 10کاری که خوب است انجام دهیم / ۲۰ خواص توت فرنگی برای سلامت بدن + کالری، طبع و مصلح توت فرنگی

۲۰ خواص توت فرنگی برای سلامت بدن + کالری، طبع و مصلح توت فرنگی

توت فرنگی برای چی خوبه؟ توت فرنگی جزو میوه‌های خوشرنگ، خوشمزه و پرخاصیت بهاری و تابستانی است ولی به‌خاطر کشت گلخانه‌ای، می‌توانید از طعم و خواص آن در همه ایام سال، بهره ببرید. توت فرنگی را به هر صورتی از جمله مصرف به‌صورت خام، در انواع دسر و کیک، تهیه مربا و مارمالاد و … استفاده کنید، می‌توانید از مزایای سلامتی آن بهره ببرید. خواص توت فرنگی بسیار زیاد و لیست آن بلند بالاست. در این مقاله از مجله فیدیلیو خواص و فواید توت فرنگی برای سلامتی، زیبایی، مضرات احتمالی و طبع و مصلح توت فرنگی را بر اساس ارزش غذایی توت فرنگی بررسی خواهیم کرد.

ارزش غذایی توت فرنگی در ۱۰۰ گرم

توت فرنگی سرشار از آنتی اکسیدان‌ها و ویتامین‌های مورد نیاز بدن است. این میوه همچنین دارای کالری کمی بوده و در هر نصف فنجان از آن، فقط حدود 32 کالری وجود دارد. توت فرنگی عمدتا از آب (91٪) و کربوهیدرات (7.7٪) تشکیل شده است. همچنین توت فرنگی حاوی مقادیر جزئی چربی (0.3٪) و پروتئین (0.7٪) است. مواد مغذی موجود در ۳ و نیم اونس (100 گرم) توت فرنگی خام عبارتند از:

  • کالری: 32
  • آب: 91 درصد
  • پروتئین: 0.7 گرم
  • کربوهیدرات: 7.7 گرم
  • شکر: 4.9 گرم
  • فیبر: 2‌ گرم
  • چربی:  0.3 گرم

این میوه منبع عالی ویتامین C، منگنز، مقادیر کافی از اسید فولیک (ویتامین B9، پتاسیم و …) است.

خواص و فواید توت فرنگی برای سلامتی

توت فرنگی (Fragaria ananassa) ترکیبی از دو گونه توت فرنگی وحشی از آمریکای شمالی و از شیلی است. ترکیبات گیاهی این میوه برای سلامت قلب، کنترل قند خون و دیگر اعضای بدن فواید زیادی دارد. در ادامه این مزایای سلامتی توت فرنگی را تشریح خواهیم کرد:

۱-خواص توت فرنگی برای قند خون

اگر بخواهید درباره ساز‌و‌کار تاثیر مصرف توت فرنگی بر قند خون بدانید، باید بگوییم وقتی کربوهیدرات مصرف می‌کنید و عمل هضم اتفاق می‌افتد، بدن کربوهیدرات‌ها را به قندهای ساده تجزیه کرده و در جریان خون آزاد می‌کند. بعد، بدن شروع به ترشح انسولین کرده و بدن از آن برای سوخت یا ذخیره‌سازی استفاده می‌کند. عدم تعادل در تنظیم قند خون و دنبال کردن رژیم‌های غذایی با قند بالا، با افزایش خطر چاقی، دیابت نوع 2 و بیماری قلبی مرتبط است. توت فرنگی هضم گلوکز را کند می‌کند. یعنی در صورتی که سطح گلوکز و انسولین خون بعد از یک وعده غذایی با کربوهیدرات بالا برود، توت فرنگی سرعت بالا رفتن آن را کاهش می‌دهد.

۲- فواید توت فرنگی در بارداری‌

توت فرنگی یکی از میوه‌های پر خاصیت برای دوران بارداری است. به‌خاطر اسید فولیک (فولات یا همان ویتامین B9) موجود در این میوه، مصرف آن در بارداری می‌تواند نقایص لوله عصبی جنین را رفع کند و برای مادران مفید باشد. اما برخی مشاوران تغذیه، مصرف آن را مخصوصا برای مادرانی که آلرژی دارند، توصیه نمی‌کنند. بنابراین قبل از مصرف، با پزشک خود مشورت کنید.

۳- خواص توت فرنگی برای سرماخوردگی

توت فرنگی سرشار از ویتامین C و آنتی‌اکسیدان‌هایی است که بدن را در برابر بیماری‌های ویروسی مقاوم می‌کند. مصرف این میوه می‌تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و عملکرد سیستم تنفسی را بهبود ببخشد.

برای پیشگیری از سرماخوردگی، آنفولانزا، عفونت سینوسی و مجاری تنفسی، از توت فرنگی به‌عنوان یک داروی طبیعی گیاهی می‌توانید استفاده کنید. از نظر طب سنتی توت فرنگی برای تب ناشی از سرماخوردگی و آنفولانزا هم بسیار مفید است.

۴- خواص توت فرنگی برای زنان

برای خانم‌ها که سلامت دستگاه تناسلی، رحم و تخمدان، می‌تواند به پریودهای راحت‌تر و فرزندآوری کمک کند، مصرف موادی که برای رحم و تخمدان مفید باشند، ضروری است.

توت فرنگی خاصیت قلیایی و اسیدی دارد و مجاری رحم را ضدعفونی می‌کند. این خاصیت کمک می‌کند که انواع قارچ، باکتری و تومور را از رحم پاک کند. این موضوع می‌تواند رشد قارچ و تومور را کاهش دهد و از ابتلا به سرطان رحم و تخمدان هم پیشگیری کند.

۵- خواص توت فرنگی برای تخمدان

توت فرنگی دارای فلانوئیدها و آنتی اکسیدان‌هایی است که از بروز بیماری‌های تخمدان جلوگیری کرده و سرعت رشد باکتری‌ها و قارچ‌ها را کم می‌کند. از طرفی، فیبر موجود در توت فرنگی به تنظیم هورمون‌های زنانه کمک کرده و مصرف آن به افراد با سندرم تخمدان پلی کیستیک توصیه می‌شود.

۶- خواص توت فرنگی برای مردان

هر چه میزان ویتامین C در یک میوه یا ماده غذایی زیادتر باشد، می‌تواند به افزایش و قوی‌شدن اسپرم‌های مردان کمک کند. توت فرنگی سرشار از ویتامین C و آنتی اکسیدان است. علاوه بر ازدیاد اسپرم، آنتی اکسیدان‌های توت فرنگی می‌توانند گردش خون در مردان را افزایش داده و سلامت جنسی آنها را تقویت کند. همچنین توت فرنگی خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ، کبد و پروستات را در مردان کاهش داده و سبب بهبود مشکلات مربوط به سیستم گوارش در مردان می‌شود.

۷- خواص توت فرنگی برای کودکان

به کودکان بالای ۶ ماه، می‌توانید مقدار کمی توت فرنگی بدهید ولی در سنین بالاتر، مصرف متعادل توت فرنگی می‌تواند به تقویت سیستم بدنی آنها کمک کند. این میوه دارای کلسیم بوده و به رشد استخوان‌های کودکان کمک می‌کند. همچنین به‌خاطر فسفر و اسید فولیک موجود در آن، برای تقویت حافظه و سلامت مغز مفید است.

۸- خواص توت فرنگی برای چربی و کلسترول خون

«پکتین» موجود در توت فرنگی باعث پایین آمدن سطح کلسترول بد خون می‌شود. این فیبر محلول، آسیب اکسیداتیو و کلسترول بد خون را خنثی می‌کند و از این رو برای افرادی که کلسترول خون بالا دارند یک میوه مفید است.

۹- فواید توت فرنگی برای کبد چرب

توت فرنگی برای سلامت کبد هم در کودکان و هم بزرگسالان مفید است. این میوه، حاوی آنتی اکسیدان‌هایی است که در مقابل رادیکال‌های آزاد آسیب‌زننده به کبد، مثل یک سد می‌ایستد و اجازه آسیب به آنها را نمی‌دهد. علاوه بر این، توت فرنگی به خاطر محتوای آب زیاد، خاصیت ادرارآوری دارد. با ادرار، اوره زیادی از بدن خارج می‌شود، در نتیجه فشار از کبد برداشته شده و کارکرد آن را تقویت می‌کند.

۱۰- خواص توت فرنگی برای لاغری

توت فرنگی حاوی قند فروکتوز است و در نتیجه در پاسخ به این سوال که آیا توت فرنگی چاق می‌کند باید بگوییم توت فرنگی جزو مواد غذایی «کم گلیسمی» و فاقد چربی است. از سوی دیگر توت فرنگی فیبر زیادی دارد، این فیبر باعث ایجاد سیری برای مدت طولانی شده و از بروز پرخوری جلوگیری می‌کند. از طرفی، این میوه، کالری بسیار کمی دارد و مصرف آن، برای کسانی که رژیم لاغری دارند برای کاهش وزن و تناسب اندام بسیار مناسب است.

۱۱- توت فرنگی و درمان یبوست

یکی از خواص توت فرنگی برای بدن، پیشگیری و درمان یبوست است. فیبر موجود در توت فرنگی می‌تواند مدفوع را نرم کرده و به حرکت بهتر آن از روده‌ها، کمک کند. همچنین نفخ و گاز معده را که گاهی اوقات به یبوست و دردهای روده‌ای دامن می‌زنند، التیام می‌بخشد. همچنین توت فرنگی احتمال بروز سرطان روده بزرگ را کاهش می‌دهد.

۱۲- خواص توت فرنگی برای استخوان

شاید «کلسیم» را به‌عنوان ماده معدنی مهم برای سلامت استخوان‌ها بشناسید ولی ترکیب کلسیم با پتاسیم، منگنز و ویتامین K می‌تواند شرایط استخوان‌ها را تا حد زیادی بهبود دهد. پس می‌توانید برای تقویت و استحکام استخوان‌ها، توت فرنگی را در برنامه غذایی خود بگنجانید.

۱۳- خواص توت فرنگی برای چشم

ویتامین C موجود در توت فرنگی، به افزایش عمر و عملکرد سلول‌های شبکیه کمک می‌کند و آنها را سالم‌تر نگه می‌دارد. همچنین توت فرنگی دارای آنتی اکسیدان‌های مفیدی است که از بروز آب مرواید، پیر چشمی و دیگر بیماری‌های چشمی جلوگیری می‌کند.

۱۴- خواص توت فرنگی برای دندان

علاوه بر کلسیم که به استحکام استخوان‌ها و دندان کمک می‌کند و در توت فرنگی وجود دارد، این میوه حاوی «اسید مالیک» است و جلوی تغییر رنگ دندان‌ها را می‌گیرد. خاصیت اسیدی ملایم توت فرنگی هم می‌تواند به پاک کردن دندان‌ها کمک کند. به‌عنوان یک سفید کننده طبیعی دندان، می‌توانید توت فرنگی را له کرده و با کمی نوشابه مخلوط کنید. سپس آن را روی خمیردندان گذاشته و روی دندان‌هایتان به مدت ۵ دقیقه بمالید. سپس دهانتان را آب بزنید. البته بلیچینگ دندان‌ها با توت فرنگی را بیش از حد تکرار نکنید تا مینای دندانتان از بین نرود.

۱۵- خواص توت فرنگی برای معده

اگر با التهاب یا ورم معده دست و پنجه نرم می‌کنید یا زخم معده دارید، می‌توانید از مزایای توت فرنگی برای معده استفاده کنید. توت فرنگی می‌تواند آنتی اکسیدان‌های دفاعی بدن و آنزیم‌های مفید بدن را فعال کند. خوردن توت فرنگی همچنین باعث محافظت از غشای معده می‌شوند. ترکیبات فنولی نیز به تقویت پوشش معده و روده‌ها کمک می‌کنند.

۱۶- فواید توت فرنگی برای آرتروز

ویتامین C  در توت فرنگی التهاب بدن را کاهش می‌دهد. این التهاب‌ها می‌توانند موجب بروز نقرس و آرتروز شوند. اگر توت فرنگی بخورید و به طور منظم ورزش کنید، این التهاب در بدن کم می‌شود. به این صورت که این میوه حاوی «کورستین» بوده که با ایجاد پلاک آترواسکلروز، از ایجاد التهاب جلوگیری کرده یا آن را التیام می‌بخشد.

۱۷- خواص توت فرنگی برای پوست

ویتامین C موجود در توت فرنگی از آسیب رادیکال‌های آزاد به سلول‌های پوست جلوگیری کرده و باعث افزایش تولید کلاژن می‌شوند. همچنین در این میوه مثل گوجه فرنگی، مقادیری «لیکوپن» وجود دارد که از استرس اکسیداتیو پوست، محافظت به عمل می‌آورد. این موضوع می‌تواند روند پیری پوست را کُند کند و به تاخیر بیندازد.

علاوه بر این، برای از بین بردن پف و تیرگی زیر چشم می‌توانید توت فرنگی را ورقه‌ای نازک خرد کرده، در فریزر بگذارید تا یخ بزند، سپس به مدت ۱۵ دقیقه زیر چشم بگذارید. بعد صورت خود را با آب سرد بشویید.

۱۸- توت فرنگی برای پاکسازی پوست

طبیعی است که مثل همه دیگر قسمت‌های پوست، روی پوست صورت و دست‌ها هم، سلول‌های مرده جمع شوند. برای پاکسازی این سلول‌های مرده، از «آلفا هیدروکسی اسید» توت فرنگی می‌توانید کمک بگیرید. در ضمن این میوه دارای «اسید سالیسیلیک» و «اسید الاگیک» است و لکه‌های تیره روی پوست را از بین می‌برد. همچنین روزنه‌های و حفره‌های ایجاد شده از آکنه‌ها را می‌بندد.

در کنار این‌ها ویتامین C موجود در توت فرنگی به جز پاکسازی پوست، از آسیب‌های اشعه مضر نور خورشید جلوگیری می‌کند. برای تهیه ماسک توت فرنگی برای پوست، یک توت فرنگی را له کرده و با کمی عسل یا شیر مخلوط کنید. این ماسک را روی پوست مالیده و بعد از ۱۵ دقیقه با آب سرد بشویید.

۱۹- خواص توت فرنگی برای مو

ریزش مو، شوره سر و خشکی مو از معضلات مهم بسیاری از افراد به حساب می‌آيد. ویتامین C موجود در توت فرنگی می‌تواند به رشد و سلامت موها کمک کند. این میوه همچنین محتوای منیزیم دارد و به سلامت مو، کمک می‌کند. شما می‌توانید با ماسک توت فرنگی، شوره موها را هم از بین ببرید. برای این کار، ۲ عدد توت فرنگی را له کرده و با کمی روغن نارگیل و عسل مخلوط کنید. این ماسک را روی پوست سر بمالید و ۲۰ دقیقه بعد آن را بشویید.

۲۰- فواید توت فرنگی برای قلب

توت فرنگی حاوی مواد آنتی‌اکسیدانی است که می‌توانند به بهبود سلامت قلب و عروق کمک کنند. در این میان مصرف توت فرنگی سبب کاهش فشار خون، کاهش سطح کلسترول بد خون (LDL) و افزایش سطح کلسترول خوب خون (HDL) می‌شود که همه این موارد به سلامت قلب و عروق و کاهش احتمال بروز سکته قلبی در زنان و مردان پیشگیری می‌کند.

۲۱- مضرات احتمالی توت فرنگی

  • توت فرنگی معمولاً به خوبی هضم می‌شود و با خوردن آن مشکل گوارشی خاصی پیش نمی‌آید ولی آلرژی به این میوه، مخصوصا در کودکان خردسال نسبتا رایج است.
  • توت فرنگی حاوی پروتئینی است که ممکن است در افرادی که به گرده «غان» یا «سیب» آلرژی دارند، منجر به بروز علائم حساسیت‌زا شود. به این وضعیت «آلرژی غذایی گرده» گفته می‌شود.
  • علائم شایع دیگر در هنگام مصرف توت فرنگی عبارتند از خارش یا سوزن سوزن شدن در دهان، کهیر، سردرد و تورم لب‌ها، صورت، زبان یا گلو و همچنین مشکلات تنفسی در موارد شدید.
  • به کسانی که مشکل کلیوی دارند، به‌خاطر وجود پتاسیم زیاد در این میوه، خوردن آن توصیه نمی‌شود و حتی خطرناک است.
  • توت فرنگی حاوی ماده‌ای به نام «گواتروژن» موسوم به مواد «غمبادآور» است که ممکن است در عملکرد غده تیروئید در افراد مبتلا به مشکلات تیروئید اختلال ایجاد کند. این مواد فرایند جذب ید در غده تیروئید را مختل کرده و تولید هورمون‌های تیروئید را مختل می‌کند.

طبع و مصلح توت فرنگی چیست؟

طبع توت فرنگی در طب سنتی، سرد و تر است. هر چه طعم توت فرنگی، ترش‌تر باشد، طبع آن سردتر و هر چه شیرین‌تر باشد، از سردی آن کاسته می‌شود. در ضمن هر چه توت فرنگی نارس‌تر و کال‌تر باشد، طبع آن به رو خشکی می‌رود.

اگر شما هم طبع سرد دارید، بهتر است این میوه را به همراه مصلح آن مصرف کنید. «عسل» بهترین مصلح برای توت فرنگی است. می‌توانید این میوه را به صورت مربای توت فرنگی یا شربت توت فرنگی هم استفاده کنید که از سردی آن بکاهید.

سوالات متداول درباره میوه توت فرنگی

آیا توت فرنگی جنین را پسر می‌کند؟

از آنجایی که PH رحم مادر بر جنسیت جنین تاثیر می‌گذارد، برخی توصیه می‌کنند خوردن توت فرنگی قبل از آمیزش، محیط رحم را قلیایی کرده و احتمال پسر شدن جنین بالا می‌رود. البته تحقیقات بیشتری برای اثبات این موضوع نیاز است.

در بارداری توت فرنگی بخوریم یا نه؟

در کل خوردن این میوه در بارداری اگر به‌اندازه باشد، مشکلی ایجاد نمی‌کند و حتی مفید است ولی در صورت زیاده‌روی در مصرف آن، ممکن است باعث بروز خونریزی یا لخته شدن خون در عروق شود. بنابراین توصیه می‌شود، توت فرنگی را زیر نظر پزشک مصرف کنید.

توت فرنگی برای پروستات در مردان خاصیت دارد؟

از جمله خواص توت فرنگی برای مردان خاصیت توت فرنگی در مشکلات مربوط به پروستات است. توت فرنگی حاوی مواد ضد‌باکتری از جمله «پروانیکسی‌دی‌فنیل‌» است. این ماده ضدباکتری می‌تواند به کاهش رشد باکتری‌های موجود در پروستات که عمل بیماری‌هایی مانند عفونت پروستات و پروستاتیت هستند کمک کند. بنابراین، توت فرنگی می‌تواند با کاهش رشد باکتری‌ها، جهت بهبود علائم بیماری‌های پروستاتی در مردان مفید باشد.

سخن پایانی

توت فرنگی از خانواده توت است که نخستین بار در قاره آمریکا کشف شد. کلمبیایی‌ها هنوز هم این میوه را مقدس شمرده و از آن را برای مقاصد دارویی و درمان بیماری‌ها استفاده می‌کنند. تاثیر مصرف توت فرنگی برای سلامت بدن و درمان و پیشگیری از برخی بیماری‌ها در زنان، مردان و کودکان از قدیم‌الایام مورد توجه پزشکان بوده است که در این مقاله به برخی از آن‌ها اشاره کردیم. شما توت فرنگی دوست دارید؟ از نظر شما توت فرنگی برای چی خوبه؟ شما توت فرنگی را به چه شکلی مصرف می‌کنید؟ نظرات و تجربیات خود را در بخش کامنت‌های این مطلب با ما و مخاطبان فیدیلیو در میان بگذارید.

درباره mona

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *