خانه / 10کاری که خوب است انجام دهیم / ۳۳ روش ساده و سریع از بین بردن بوی زهم مرغ قبل و بعد از پخت

۳۳ روش ساده و سریع از بین بردن بوی زهم مرغ قبل و بعد از پخت

رفع بوی بد مرغ یا همان بوی زهم مرغ یکی از دغدغه‌های اصلی در زمان آشپزی با مرغ است. از بین بردن بوی مرغ قبل از پخت و بعد از پخت در غذاهای مختلف و همچنین رفع بوی مرغ از سینک، ظرف و ظروف و رفع بوی مرغ مانده در یخچال نیاز با دانستن یکسری ترفند و فوت و فن‌های خانه‌داری دارد. در این مقاله مجله فیدیلیو به شما می‌گوییم چطور بوی بد مرغ را هنگام پخت و در غذاهایی مثل سالاد الویه، خورشت، سوپ و جوجه کباب و … از بین ببرید و مرغ را مزه‌دار کنید و همچنین برای رفع بوی زهم و بد مرغ خام از ظرف و ظروف، سینک ظرفشویی، یخچال و فریزر و حتی از روی دست چه کنید.

روش‌های از بین بردن بوی مرغ قبل و بعد از پخت آن

برای آشپزی با مرغ اولین و بهترین سلاح استفاده از انواع ادویه و سبزیجات تازه و خشک معطر است که برای رفع بوی زهم مرغ حسابی کارآمد هستند. اما قبل از هر کاری باید تمام قسمت‌های مرغ را خوب با آب بشویید و تمیز کنید. صبر کنید مرغ شسته شده در آبکش آب اضافی خود را از دست بدهد. بلافاصله سینک ظرفشویی را هم با مایع ظرفشویی و پاک‌کننده مخصوص سینک و آب فراوان ضدعفونی کنید و سپس سراغ پخت مرغ بروید.

جعفری، هویج و پیاز بوی بد مرغ را محو می‌کنند

بهترین روش برای رفع بوی زهم یا زخم مرغ استفاده از موادی مثل جعفری تازه یا خشک، هویج و پیاز است. شما برای از بین بردن بوی زهم مرغ در سوپ و سالاد الویه بهتر است مرغ را با موادی مثل جعفری تازه و ساطوری خرد شده، هویج و پیاز و ادویه‌جاتی مثل فلفل سیاه و زردچوبه بپزید.

مرغ را در آبلیمو بخوابانید

اگر می‌خواهید بوی بد مرغ را در سوپ، خورشت و انواع پلو از بین ببرید بهتر است قبل از آشپزی مرغ را در آبلیمو یا آب لیموترش تازه بخوابانید. بهترین زمان برای از بین بردن بوی زهم مرغ با آبلیمو این است که به مدت یک ساعت مرغ را در این ماده جادویی بخوابانید. با این روش بوی بد مرغ در انواع سوپ، خورشت از جمله خورش فسنجان و غذاهایی مثل سالاد الویه، انواع خوراک با مرغ و پلوهای مختلف گرفته می‌شود.

از سیر و رزماری استفاده کنید

یکی از بهترین روش‌های رفع بوی ضخم مرغ استفاده از سبزیجات تازه مثل سیر و رزماری است. بهتر است هنگام پخت مرغ برای درست کردن سوپ یا سالاد الویه با توجه به حجم و مقدار مرغ چند حبه سیر تازه، مقداری جعفری تازه و یک یا چند شاخه رزماری در آب مرغ بیندازید تا بوی بد مرغ در این غذاها گرفته شود.

زعفران بوی بد مرغ را رفع می‌کند

برای از بین بردن بوی بد مرغ پخته در خورشت فسنجان یا جهت درست کردن مرغ سرخ‌کرده رستورانی برای غذاهایی مثل زرشک پلو با مرغ بهترین ادویه «زعفران» است. زعفران آب شده بوی زهم مرغ را رفع می‌کند. برای این منظور به مرغ در حال سرخ شدن مقداری زعفران دم‌کرده غلیظ یا پودر زعفران اضافه کنید و مرغ را با آن سرخ کنید.

مرغ را با نمک مزه‌دار کنید

یکی از بهترین روش‌ها برای رفع بوی زهم مرغ در انواع خورشت مثل فسنجان و پخت مرغ برای سالاد الویه یا انواع خوراک با مرغ، مرینیت کردن مرغ با «نمک» است. بهتر است مرغ را به مدت یک شب تا صبح در محلول آب نمک بخوابانید. یک روش دیگر این است که مقداری نمک روی گوشت مرغ بمالید و یک شب تا صبح در یخچال نگه دارید تا بوی بد مرغ قبل از پخت آن برطرف شود.

سرکه را امتحان کنید

«سرکه» یک ماده عالی برای از بین بردن بوی نامطبوع است. برای از بین بردن بوی زهم مرغ با سرکه به مدت ۳۰ دقیقه مرغ را در یک محلول متشکل از سرکه، آبلیمو و زردچوبه بخوابانید تا مرینیت و مزه‌دار شود.

برگ بو و پیاز برای رفع بوی زهم مرغ

اگر می‌خواهید بوی بد مرغ را در غذاهایی مثل سالاد الویه، انواع سوپ با مرغ و پای مرغ و همچنین سالاد الویه از بین ببرید بهتر است از ترکیب پیاز خام و برگ بو استفاده کنید. می‌توانید به این ترکیب چند ساقه کرفس و مقداری هویج خام هم اضافه کنید. بسته به حجم و مقدار مرغی که می‌خواهید بپزید چند عدد پیاز را درشت خرد کنید و به همراه چند عدد برگ بو، یک یا دو عدد هویج متوسط و چند ساقه کرفس به مرغ تازه یا مرغ یخ‌زده اضافه کنید و بوی بد مرغ را حین پخت بگیرید.

از معجزه ادویه‌ها استفاده کنید

بهترین ادویه‌ها برای رفع بوی بد مرغ زردچوبه، پودر سیر، دارچین، میخک، فلفل سیاه، فلفل پاپریکا، جوز هندی، پودر زنجبیل و پودر لیموعمانی هستند که جزو ادویه‌های مخصوص مرغ محسوب می‌شوند. می‌توانید مقداری از ترکیب این ادویه‌ها را به مرغ در حال پخت اضافه کنید تا بوی نامطبوع مرغ از بین برود.

از زنجبیل و هویج استفاده کنید

برای از بین بردن بوی مرغ در سوپ یا آب مرغ بهتر است چند تکه هویج خام و کمی زنجبیل خام به مرغ در حال پخت به همراه موادی مثل پیاز و برگ بو هم اضافه کنید.

مرغ را با ادویه تفت دهید

بهترین روش از بین بردن بوی زهم مرغ تازه و یخ‌زده در غذاهایی مثل مرغ سرخ کرده، زرشک پلو با مرغ و انواع خورشت با مرغ مثل فسنجان با مرغ و … این است که مرغ را در مقداری پیاز تفت دهید و سپس از ترکیب ادویه‌هایی مثل زردچوبه، پودر سیر، فلفل سیاه، فلفل پاپریکا و … استفاده کنید. ادویه‌ها را به مرغ در حال تفت اضافه کنید تا با مرغ و پیاز سرخ شوند و طعم خامی ادویه هم گرفته شود.

از ماست استفاده کنید

یک روش عالی برای از بین بردن بوی بد مرغ خام قبل از پخت آن در غذاهایی مثل جوجه کباب، مرینیت کردن مرغ با ماست است. ماست بافت گوشت مرغ را هم ترد و لطیف می‌کند. در این روش علاوه بر ماست از ادویه‌هایی مثل زردچوبه و زعفران و مقداری آب لیموترش هم استفاده کنید.

ترفندهای از بین بردن بوی مرغ یخ زده

  • یک روش عالی برای از بین بردن بوی مرغ یخ‌زده این است که بعد از باز شدن یخ مرغ مقداری نمک، زنجبیل رنده شده و آب لیموترش تازه را به تمام قسمت‌های شسته شده مرغ بمالید و ۱ الی ۲ ساعت زمان دهید تا مرغ مرینیت شود و بوی نامطبوع مرغ از بین برود.
  • خواباندن مرغ یخی در ترکیب زردچوبه، سرکه و آبلیمو هم تا حدی زیادی بوی زهم مرغ را از بین می‌برد.

روش‌های از بین بردن بوی زهم پای مرغ

از «پای مرغ» معمولا برای درست کردن «سوپ پای مرغ» استفاده می‌کنند. بهترین ترفند برای از بین بردن بوی زهم پای مرغ در این سوپ استفاده از ادویه‌جاتی مثل فلفل سیاه و نمک، چند تکه هویج خام، چند عدد برگ بو، چند حبه سیر تازه، چند شاخه رزماری، مقداری ترخون خشک و یک تکه کوچک زنجبیل تازه است.

از بین بردن بوی بد جوجه کباب

بهترین چاشنی برای از بین بردن بوی بد مرغ در جوجه کباب استفاده از ترکیب پیاز خلالی خرد شده، نمک و آب لیموترش تازه است. یادتان باشد قبل از هر چاشنی ابتدا تکه‌های مرغ جوجه کبابی خرد شده را به مقداری روغن مایع آغشته کنید تا نرم و لطیف باقی بمانند.

سپس مقداری نمک به تکه‌های جوجه کباب بمالید و ورز دهید. چند عدد پیاز را هم خلالی خرد کنید و روی جوجه‌ها بریزید. به مدت ۲ ساعت جوجه را در این ترکیب بخوابانید تا بوی زهم مرغ رفع شود. در ۳۰ دقیقه پایانی مقداری آب لیموترش هم اضافه کنید و باز ورز دهید تا بوی بد مرغ گرفته شود.

اگر هم جوجه کباب زعفرانی دوست دارید بعد از آغشته کردن جوجه‌ها به روغن مایع، ابتدا به مدت یک ساعت مقداری زعفران دم‌کرده غلیظ روی جوجه‌ها بریزید.

سپس ترکیب پیاز و نمک را اضافه کنید و یک الی دو ساعت دیگر جوجه‌ها را در این ترکیب بخوابانید. برای این‌که بافت گوشت مرغ سفت نشود در ۳۰ دقیقه پایانی مرینیت جوجه کباب آبلیمو یا ترجیحا آب لیموترش تازه را اضافه کنید.

از بین بردن بوی مرغ مانده در یخچال و فریزر

اگر یخچال بوی بد مرغ می‌دهد بهترین کار این است که از موادی مثل پودر قهوه، جوش شیرین، پودر وانیل، سرکه و ذغال استفاده کنید. قبل از استفاده از این مواد باید یخچال را تمیز کنید. برای این کار مراحل زیر را انجام دهید:

۱- تمام کشوهای یخچال را خالی کنید. مواد غذایی را از یخچال و فریزر خارج کنید و سینی و کشوهای یخچال و فریزر را هم خالی کنید.

۲-یک محلول تمیز‌کننده از یک لیتر آب گرم، چند قطره مایع ظرفشویی و نصف استکان جوش شیرین درست کنید.

۳-با یک اسفنج این محلول را به تمام قسمت‌های یخچال و فریزر از سطوح گرفته تا درب و کشو و سینی‌ها بمالید.

۴-چند دقیقه صبر کنید و سپس با دستمال تمیز و نمدار تمام سطوح یخچال را پاک کنید.

۵-مقداری پودر وانیل را روی حوله کاغذی بریزید و روی سطوح یخچال و فریزر بمالید تا بوی مرغ را از بین ببرد.

۶-درب یخچال و فریزر را باز بگذارید و صبر کنید سطوح آن‌ها کاملا خشک شود. سپس کشوها، سینی‌ها و مواد غذایی را به یخچال برگردانید.

بعد از تمیز کردن یخچال جهت از بین بردن بوی مرغ مانده و گندیده در یخچال فریزر می‌توانید مقداری پودر قهوه در یک کاسه بریزید و در یخچال بگذارید. یا اینکه مقداری جوش شیرین در آب حل کنید و این محلول را در یخچال قرار دهید. قرار دادن یک کاسه سرکه یا یک تکه ذغال هم بوی بد مرغ در یخچال و فریزر را از بین می‌برد.

ترفندهای از بین بردن بوی مرغ از دست

برای از بین بردن بوی زهم گوشت مرغ از روی دست روش‌های زیر کارساز هستند:

  • بعد از پاک کردن و خرد کردن مرغ مقداری خمیر دندان یا دهانشویه به کف دستان خود بمالید و ماساژ دهید. سپس دستان خود را با آب و صابون بشویید.
  • از صابون استیل ضد بو برای از بین بردن بوی زخم مرغ از روی دست استفاده کنید و دستان خود را با صابون استیل بشویید. اگر هم ظرف استیل دارید یا سینک ظرفشویی شما از جنس استیل است دستان خود را چند ثانیه به این سطوح استیل بمالید و سپس دستان خود را با آب و صابون بشویید.
  • مقداری آب لیموترش تازه به کف دستان خود بمالید و دست‌های خود را ماساژ دهید و سپس دستان خود را با آب و صابون بشویید.
  • به کف دستان خود مقداری روغن معطر مثل روغن نارگیل، روغن اکالیپتوس یا روغن وانیل بمالید و حسابی ماساژ دهید.
  • به کف دستان خود مقداری پودر قهوه بمالید و ماساژ دهید.
  • دستان خود را با آب و سرکه سفید بشویید و بعد صابون بزنید.
  • دستان خود را نم کنید و مقداری نمک به کف دست‌های خود بمالید و سپس دست خود را با آب و صابون بشویید.

راهکارهای از بین بردن بوی مرغ از ظرف و ظروف و سینک ظرفشویی

ظرف و ظروف بعد از آشپزی با مرغ یا تکه کردن مرغ، بوی زهم مرغ را به خودشان می‌گیرند. در این صورت بوی بد مرغ از روی ظروف و سینک ظرفشویی را به این ترتیب برطرف کنید:

  • بلافاصله بعد از خرد کردن مرغ یا آشپزی با مرغ ظروف آغشته به بوی زهم مرغ را بشویید. هر چه بیشتر این ظروف نشسته باقی بمانند از بین بردن بوی بد مرغ سخت‌تر می‌شود.
  • مقداری آب و سرکه سفید در ظرفی که مرغ را در آن خرد کرده‌اید یا در آن مرغ را پخته‌اید بریزید، یک شب تا صبح نگه دارید و سپس ظرف را با آب و مایع ظرفشویی بشویید.
  • ظروفی که مرغ را در آن پخته‌اید با ماشین ظرفشویی که قدرت پاک‌کنندگی بالایی دارد بشویید.
  • اگر بعد از شستن ظرف، چاقو و سینک ظرفشویی هنوز بوی زهم مرغ از بین نرفته بود مقداری جوش شیرین به تمام قسمت‌های سطح مورد‌نظر بمالید، چند دقیقه صبر کنید و سپس این سطوح را با شوینده موردنظرتان بشویید. اگر هنوز بو از بین نرفته بود، یک بار دیگر این کار را تکرار کنید، یک شب تا صبح صبر کنید و سپس جوش شیرین را بشویید.
  • خاکستر چوب یک ضد بوی قوی و شوینده عالی است. مقداری خاکستر را به سطوح ظروف و سینک آغشته به بوی ماهی، مرغ و گوشت بمالید. چند دقیقه صبر کنید و سپس با آب، اسکاچ و مایع ظرفشویی بشویید و آبکشی کنید.
  • یک عدد لیموترش را از وسط نصف کنید و به سطوح ظروف و سینک آغشته به بوی زهم مرغ بمالید. اسید سیتریک موجود در لیموترش یک از بین برنده قوی بوی زهم مرغ است.
  • عصاره وانیل بسیار خوشبو است. چند قطره وانیل را به سطوح ظروف یا سینک بمالید. شب تا صبح صبر کنید و سپس آن‌ها را با یک دستمال مرطوب پاک کنید و با مایع شوینده مورد‌نظر بشویید و خشک کنید.
  • پودر قهوه هم یک جاذب قوی بوی نامطبوع ضخم مرغ و گوشت است. مقداری پودر قهوه را در ظروف آغشته به بوی مرغ بریزید. درب ظرف را ببندید یا روی ظرف را بپوشانید. یک الی دو روز صبر کنید و سپس این ظروف را بشویید و آبکشی کنید.

سوالات متداول درباره‌ی از بین بردن بوی مرغ

چگونه بوی مرغ را بگیریم؟

چکار کنم که بوی زهم مرغ از بین بره؟ معمولا آشپزی با مرغ روز و تازه چندان آزاردهنده نیست و بوی زهم مرغ معمولا به خاطر استفاده از مرغ یخ‌زده یا کهنه است. اما به هر حال برخی افراد مشام تیزی دارند و بوی زهم گوشت مرغ در هر صورت آزارشان می‌دهد. در پاسخ به این سوال که چگونه بوی بد مرغ قبل از پخت و بوی زهم مرغ پخته شده در غذاهای مختلف را بگیریم پاسخ ما استفاده از معجزه ادویه‌ها و سبزیجات معطر است. همچنین برای از بین بردن بوی مرغ مانده در یخچال و فریزر و از روی دست و سینک ظرفشویی به کمک موادی مثل جوش شیرین و پودر قهوه و مواد شوینده به راحتی از شر بوی بد مرغ از روی سطوح راحت می‌شوید.

بهترین ادویه‌ها و چاشنی‌ها برای از بین بردن بوی مرغ برای پخت چه چیزهایی هستند؟

زردچوبه، زعفران، رزماری، زنجبیل، سیر، پیاز، جعفری، فلفل سیاه و … جزو بهترین ادویه‌ها و چاشنی‌ها برای از بین بردن بوی زهم مرغ خام در انواع غذا از جمله سوپ، خورش، پلو، جوجه کباب و … هستند.

بوی مرغ مانده در یخچال را چطور از بین ببریم؟

استفاده از محلول آب و جوش شیرین و یا پودر قهوه بعد از شستن و تمیز کردن یخچال به از بین بردن بوی مرغ مانده در یخچال و فریزر کمک زیادی می‌کنند.

سخن پایانی

برای رفع بوی زهم مرغ ترفندهای زیادی وجود دارد که اغلب ساده هستند. شما برای از بین بردن بوی بد گوشت مرغ قبل از پخت و بعد از پخت و رفع بوی زهم مرغ از دست، ظرف و ظروف و سینک ظرفشویی کافی است به یکی از روش‌های بالا عمل کنید تا هم یک غذای خوشمزه با مرغ طبخ کنید و هم بوی مرغ را سریع از ظروف و سطوح مختلف آشپزخانه بزدایید. شما برای از بین بردن بوی بد مرغ چه ترفندهایی دارید؟ خوشحال می‌شویم تجربیات و ترفندهای خود را در بخش نظرات این مطلب با ما و مخاطبان فیدیلیو در میان بگذارید.

درباره mona

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *