خانه / اخبار / معرفی ۶ بانوی شف برتر ایرانی به مناسبت روز جهانی زن
روز جهانی زن ۸ مارس

معرفی ۶ بانوی شف برتر ایرانی به مناسبت روز جهانی زن

مدت زمان مطالعه این مقاله : ۵ دقیقه

 

بانوان در حال تغییر جهان

ماه مارس به عنوان ماه زنان در سراسر جهان نامگذاری شده است. روز جهانی زن یادبود دستاوردهای فرهنگی، سیاسی و اجتماعی-اقتصادی زنان است. این روز فراخوانی به برابری جنسیتی جهانی ، عاری از تعصب، کلیشه و تبعیض و جهانی که متنوع، عادلانه و فراگیر است در حالی که تفاوت ها ارزش گذاری و تجلیل می شوند.

 

تاریخچه:

روز جهانی زن ۸ مارس

به گفته سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد، روز جهانی زن برای اولین بار از فعالیت های جنبش های کارگری در اواخر قرن بیستم در سراسر آمریکای شمالی و اروپا پدید آمد. یونسکو می گوید: “اولین روز ملی زن در ایالات متحده در 28 فوریه 1909 برگزار شد، که حزب سوسیالیست آمریکا به افتخار اعتصاب کارگران پوشاک در نیویورک در سال 1908 که در آن زنان علیه شرایط سخت کار تظاهرات کردند.

در سال 1917، زنان در روسیه در آخرین یکشنبه ماه فوریه (که در 8 مارس بر اساس تقویم میلادی بود) اعتراض و اعتصاب را با شعار “نان و صلح” انتخاب کردند. جنبش آنها در نهایت به تصویب حق رای زنان در روسیه منجر شد.

در سال 1945 منشور سازمان ملل متحد اولین توافقنامه بین المللی اصل برابری بین زنان و مردان را تأیید کرد، و درنهایت 8 مارس سال 1975 بود که سازمان ملل اولین روز رسمی بنام زن را جشن گرفت.

 

مجله فیدیلیو صمن تبریک این روز به بانوان موفق ایرانی قصد دارد در این مقاله به معرفی ۵ بانوی برتر در صنعت آشپزی و رستوران داری بپردازد. پس با ما تا انتهای این مقاله همراه باشد.

 

 

 

۱- بانو نسیم علیخانی: 

 

نسیم علیخانی   

نسیم علیخانی پس از نزدیک به دو دهه به عنوان یک مادر خانه نشین، تصمیم گرفت اولین رستوران خود را در سن 59 سالگی افتتاح کند. و او می گوید که تازه شروع کرده است. بانو علیخانی مغز و قلب پشت سفره ، یک رستوران ایرانی در بروکلین است که غذاخوری‌ها را از سراسر جهان جذب می‌کند. او این رستوران را در سال 2018 و زمانی که 59 سال داشت افتتاح کرد. او مسن‌ترین سرآشپزی است که در منوی Met Gala 2021 مشارکت داشته است.

 

۲- بانو آذر ماهی صفت :

بانوآذر ماهی صفت

آذر ماهی صفت ، یکی دیگر از زنان موفق در حوزه ی آشپزی است که در ایران دارای طرفداران بسیار زیادی می باشد. پیج اینستاگرام این بانو بسیار پر بیننده است و یک الگوی مناسب در زمینه ی آشپزی برای بانوان می باشد.

 

۳-  بانو شف طیبه:

 شف طیبه

“طیبه فاتحی”با نام مستعار و در واقع نام هنری“شف طیبه” یک خانم سرآشپز بسیار ماهر بوشهری است که آموزش آشپزی مرحله به مرحله را در اختیار مخاطبان خود قرار می دهد.  شف طیبه بیش از ۳۳۸۰ پست در اینستاگرام به اشتراک گذاشته و با خلاقیت جالبی که در آموزش و پخت غذا دارد قریب به ۴۰۰ هزار فالوور جذب کرده است. او همچنین کتابی با عنوان “ خرمای شیرین“  در زمینه آشپزی و شیرنی پزی تالیف نموده است .

 

 

۴-بانو اشرف سلطانی:

اشرف سلطانی

بانو اشرف سلطانی، یک بانوی پرتلاش دیگر ایرانی در زمینه ی آشپزی که به شهرت بالایی رسیده و در صفحه ی اینستاگرام خود بالغ بر 970 تا پست دارد و شما را با دنیای رنگارنگ و وسوسه انگیز غذاهای ایرانی آشنا میکند.

 

۵- بانو شهرزاد شکوهی وند:

 

شهرزاد شکوهی

این بانوی هنرمند فارغ التحصیل از مدرسه شیرینی پزی Le cordon blue paris کودون بلو پاریس و مدرسه آشپزی بنیاد  instroct Iran و کارشناس رشته مدیریت هتلداری میباشد. هم اکنون به عنوان شف و صاحب شیرینی فروشی شهرزاد شکوهی وند (فم شیک) در حال فعالیت میباشد. این بانوی موفق همچنین مدرس دوره های شیرینی و دسرهای فرانسوی در بیک آکادمی میباشد.

 

 

۶- بانو سمیرا جنت دوست:

سمیرا جنت دوست

سمیرا جنت دوست، از ۲۵ سالگی آموزش آشپزی را آغاز کرد و در سال ۱۳۷۱ اولین آموزشگاه رسمی آشپزی وابسته به سازمان فنی و حرفه‌ای در رشته صنایع غذایی را در تبریز را افتتاح کرد. او بانوی ایرانی موفقی است که اکنون سال هاست بهترین آموزشگاه ایران را اداره میکند و در حال حاضر برای آماده سازی نوجوانان علاقه مند به رشته آشپزی و قنادی برای المپیاد سرآشپزان جوان هند تلاش میکند .

این بانوی ایرانی نه تنها یک آشپز حرفه ای است. بلکه توانسته در این زمینه کتابی را نگارش کند که بهترین و برترین کتاب آشپزی در جهان شده و جوایز نفیسی را از آن خود کرده است. اولین کتاب خود را با عنوان «دسر» (در زمینهٔ پخت دسر) در سال ۱۳۸۶ به چاپ رساند. سپس در سال ۱۳۸۸ کتاب «آشپزی ایرانی» را منتشر کرد و دو سال بعد، کتاب «شیرینی‌های خشک» را به چاپ رساند. در سال ۱۳۹۰ او همچنین کتاب «سفره‌آرایی، میوه‌آرایی و تزیینات» را منتشر کرد.

کتاب «آشپزی مدرن پانیذ» که در سال ۱۳۹۲ منتشر شد یکی از معروف‌ترین کتاب‌های اوست. در سال ۱۳۹۳ نیز کتاب «کیک و شیرینی‌های تر» و در سال ۱۳۹۶ کتاب «نوشیدنی‌های سرد و گرم» را منتشر نمود.

 

 

 

 

 

 

 

 

https://www.hindustantimes.com/lifestyle/festivals/international-women-s-day-2022-date-history-significance-theme-this-year-101646557456424.html

درباره safoora makhmalbaf