خانه / ورود غیر حرفه‌ای‌ها ممنوع / اصول مذاکره روی قیمت در مدیریت رستوران

اصول مذاکره روی قیمت در مدیریت رستوران

مهمترین دغدغه در مدیریت رستوران و مدیر‌ مالی آن، مذاکره بر سر قیمت در هنگام خرید تجهیزات و مواد اولیه است تا قیمت نهایی کمتر تمام شود و به این ترتیب سود بیشتری حاصل شود. اما این مذاکره با تامین کنندگان مواد اولیه اصولی دارد که با رعایت کردن آن می‌توان به هدف حداکثر شدن سود رسید. در بخش ورود غیرحرفه‌ای‌ها ممنوع مجله فیدیلیو چند راهکار برای موفق شدن در مذاکره بر سر قیمت آورده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

مدیریت رستوران

چه چیزی را بخواهیم و چه چیزی را نخواهیم؟

به عنوان مدیریت یک رستوران هرگز اولین پیشنهاد را قبول نکنید. از خودتان بپرسید چه موارد دیگری را می‌توان در این قیمت لحاظ نمود. شما باید یک پیشنهاد زیر قیمت ارائه دهید. تامین کنندگان با یک پیشنهاد تجدید نظر باز خواهند گشت. اقلام تبلیغاتی (فنجان، پیراهن، چتر، آفتاب گیر) چیزهایی هستند که نظر شما را جلب خواهند کرد. کل نیازمندی‌های‌ خود از یک ‌تامین‌کننده را برای یک سال خلاصه کنید.

گاهی اگر قیمت به طور شک برانگیزی پایین است باید بررسی کنید که آیا کیفیت آن کالا خوب هست یا مثلا زمان تحویل دهی به چه صورت است؟ اگر قیمت شامل اقلامی‌ می‌شود که به آنها نیازی ندارید (مانند چیزهای تبلیغاتی و اشانتیون) از فروشنده بخواهید که آنها را حذف کند و قیمت پایین‌تری بدهد.
اگر برای پایین آوردن قیمت فشار زیادی روی فروشنده بیاورید در نهایت ممکن است به معامله ضعیفی منجر شود، چون تامین‌کننده ممکن است در جای دیگر کوتاهی کند.

حتی اگر مشتری عمده‌ای برای آن فروشنده هستید برای پایین آوردن قیمت او را زیاد زیر فشار قرار ندهید، چون ممکن است به قطع رابطه تجاری با آن فروشنده منجر شود و این کار برای اعتبارتان مناسب نیست. همواره باید هدف‌تان بستن قراردادی باشد که طرفین از آن خرسند باشند مخصوصا اگر بخواهید در آینده حجم تجارت خود را با آنها افزایش بدهید.

اگر مشتری همیشگی آن فروشنده هستید می‌توانید تخفیف عمده بگیرید و بهترین معامله ممکن را انجام دهید. اگر مشتری معمولی آن فروشنده هستید قدرت مذاکره ضعیف‌تری خواهید داشت. فروشنده ممکن است خیال آن داشته باشد که کالاهای دست دوم یا کیفیت پایین را به شما قالب کند. توجه کنید کالای خیلی ارزان نخرید.

مدیریت رستوران

نیت خوب مهم است

هرگز اهمیت نیت خوب را فراموش نکنید. چرا که ممکن است در آینده با ارتباطات تجاری خوب، قیمت‌های مناسبی بدست آورید. تلاش کنید مذاکره تجاری خود را به گونه‌ای پیش ببرید که فروشنده به موقعیت شما پی‌نبرد. با اعتماد به نفس بالاتر در (مذاکره) احتمال رسیدن به هدف بیشتر خواهد بود.

مطمئن شوید که با چه کسی گفتگو می‌کنید. کارکنان با ارزش در آن شرکت را بشناسید. برای گرفتن قیمت و تخفیف خوب از فروشنده، فشار آوردن و مذاکره با کارمندان غیر مسئول بیهوده است.

همچنین باید  از روش‌های عمومی‌مذاکره آگاه باشید. موضوع فشار را تشخیص دهید. اگر طرف مذاکره روی زمان‌های فوری پافشاری کرد یا شخصی است که هنگام مذاکره از دیگران مشورت می‌گیرد، روی همین نکته فشار خود را با احتیاط اعمال کنید.

اجازه ندهید با فشار شما را مجبور به پذیرش چیزی کند که از آن راضی نیستید. اگر لازم شد درخواست یک استراحت کوتاه بدهید. هر زمان که با چیزی موافقت می‌کنید آن را بازگو کنید تا معلوم شود که به درستی درک کرده‌اید و همه موارد را به صورت کتبی یادداشت کنید.

مدیریت رستوران

مدیریت رستوران و مذاکره با تامین کنندگان

پیش از آغاز مذاکره از تامین کننده بخواهید که موارد مد نظر خود را مطرح کند. شما هم باید چنین کاری را انجام دهید. همچنین طرفین باید از جریان مذاکره راضی باشند. از تامین کننده بخواهید پیشنهادهای تخفیف و شرایط پرداخت مورد نظرش را بازگو کند. اگر برای او مشتری مهمی ‌هستید، روی شرایط و ضوابط خرید خود پا فشاری کنید.

هنگامی‌که برای همه موارد با تامین کننده توافق کردید بهتر است آن را بنویسید و طرفین آن را امضا کنند. بهتر است زمانی که شرایط و ضوابط استاندارد خود را معین می‌کنید از یک مشاور حقوقی کمک بگیرید.

طرفین باید با همه مواردی که در قرارداد نوشته می‌شود، موافقت کنند. باید قراردادی تنظیم کنید که از منافع شما محافظت کند و مسئولیت قانونی برای هر مشکلی از سوی تامین کننده را پوشش دهد.

هدفتان رسیدن به قراردادی باشد که منافع شما را حفظ کند و مسئولیت قانونی برای هر مشکل از سوی تامین کننده را به خودش انتقال دهد. به تامین کننده اطلاع دهید که برای چه منظوری می‌خواهید از محصولات او استفاده کنید و تایید کتبی برای مناسب بودن محصولات برای آن کاربرد را دریافت کنید.

[et_bloom_inline optin_id=optin_3]

درباره الناز طالب زاده

سال هاست که در زمینه ترجمه برای روزنامه ها و نشریات و سایت های اینترنتی فعالیت دارم. این بار در حال کسب تجربه در بین محتواهای خوشمزه هستم. غذا خوردن و حتی در موردش صحبت کردن یکی از لذت هاست. خوشحالم بواسطه مطالبی که در این زمینه براتون ترجمه می کنم با هم در این لذت ها همراه هستیم.