خانه / 10کاری که خوب است انجام دهیم / سفری غذایی به دور ایران در تهران

سفری غذایی به دور ایران در تهران

سفر یکی از اتفاقات هیجان انگیز زندگی است و چه زمانی بهتر از بهار و نوروز برای مسافرت. سفرهای ما چه خارجی باشد، چه داخلی و چه درون شهری همگی دارای یک نقطه مشترک هستند که آن چیزی نیست جز غذا. بله غذا بخش جدایی ناپذیر هر سفری است و اگر ذائقه شما تنوع طلب باشد در هر شهر و مکان جدید کلی خوراکی خوشمزه در انتظار شما هستند تا آن‌ها را بچشید.

ایران با این گستردگی و بزرگی تنوع بسیار زیادی از لحاظ غذایی دارد و بسیار بسیار غذاهای خوشمزه و خوش خوراک در شهرها و روستاهای ما وجود دارد که خیلی از ما حتی اسم آن‌ها را هم نشنیده‌ایم. پس چه بهتر که سعی کنیم اول با این غذاها تا حدودی آشنا شویم و به هر شهری که سفر کردیم از غذاهای محلی آن منطقه میل کنیم و نگذاریم که نام و مزه این غذاها فراموش شوند.

از آنجایی که در بهار و نوروز امکان مسافرت برای همه وجود ندارد و عده‌ای مجبورند یا دوست دارند در تهران بمانند اما دلشان می‌خواهد مکان‌ها و مزه‌های جدید را کشف کنند اما نمی دانند باید از کجا و چگونه شروع کنند در این گزارش می‌خواهیم شما را با کافه‌ها و رستوران‌هایی آشنا کنیم که غذای استان‌های دیگر را سرو می‌کنند.

متاسفانه تعداد این رستوران ها به نسبت دیگر سبک‌های غذایی کم است اما آشنایی با غذای شهرهای دیگر خالی از لطف نیست. با مجله فیدیلیو همراه باشید تا به تور غذاگردی دور ایران با هزنیه اندک آن هم در همین تهران خودمان برویم.

خطه خوشمزه پرور شمال

شمال ایران مقصد اکثر مسافرین است. چه در نورز و چه در بهار و تابستان. اما هر سه استان این خطه غذای مخصوص و منحصر به فرد خودشان را دارند که نمی توان همه آن ها را به یک چشم دید. البته که به دلیل اقلیم و مواد اولیه مشترکی که در برخی از این غذاها به چشم می خورد ممکن است در نگاه اول همگی شبیه به هم به نظر برسند اما یک دنیا تفاوت ما بین همه آن‌ها است.

۱-گرگان

یکی از معروف‌ترین غذاهای جدید شمالی که حسابی طرفدار پیدا کرده و همه رستوران مدعی آن هستند که اصل آن غذا را آنجا میل کنید «اکبرجوجه» است. اکبر جوجه غذایی است که ۱۰۰ سال هم قدمت ندارد و شاید ۲۰ سال باشد که تب آن در جامعه غذایی ما افتاده است. بر سر مالکیت این غذا بین گرگان و مازندران اختلاف است چرا که این غذا چندین دهه قبل و در گلوگاه جایی میان گرگان و مازندران سرو شده است. این غذای لذیذ نامش را از آقای علی اکبر کلبادی گرفته و چندین و چند شعبه دارد. اکبر جوجه برای هر نفر نصف یک جوجه است که در روغن و کره محلی سرخ شده و به همراه چلوی ایرانی و رب انار سرو می‌شود.

برای مشاهده منو، آدرس و نظرات رستوران اکبرجوجه اینجا را کلیک یا لمس کنید

۲- مازندران

اگر فکر می‌کنید میرزا قاسمی و کباب ترش غذای مازندرانی است سخت در اشتباه هستید. مازندران غذاهای بامزه و لذیذی دارد که اگر آن‌ها را تا بحال تجربه نکرده‌اید بخشی از لذت غذایی را از دست داده‌اید. شامی بابلی، مرغ ترش، سیاپلا (سیاه پلو)، کشمش پلو، نازخاتون و … از غذاها و چاشنی‌های خوشمزه مازنی هستند که پیدا کردن آن‌ها در رستوران های تهران کاری بسیار سخت است. رستورن خوان باشی که به تازگی در بازار تهران باز شده محلی برای علاقمندان به خوراک مازندرانی است. اینجا جایی است که شما می توانید کدو پلو دیگی، چلو خورش خروس محلی، کچیلیک (کوکوی کدو) را مزه کنید.

برای مشاهده منو، آدرس و نظرات رستوران خوان باشی اینجا را کلیک یا لمس کنید

۳- گیلان

غذای گیلانی به میرزاقاسمی و کباب ترش محدود نمی‌شود. شاید برای شما اهل دلان جالب باشد که بدانید خطه گیلان بیش از ۱۷۰ نوع غذا دارد که یکی از یکی خوشمزه‌تر است. گل در چمن، خورش ترشِ واش،  پنیر برشته، سیرواویج، سیر قلیه و … . رستوران‌های گیلانی تهران هم به حسن رشتی (خوشبین) و گیلانه ختم نمی‌شود که تنها چند مدل غذاهای معروف گیلانی دارند. در رستوران می لاکوی که گزارش آن در اینجا قرار دارد می‌توانید با بخشی کمتر شناخته شده از دنیای خوشمزه غذاهای گیلانی آشنا شوید و یکی از بهترین پنیربرشته‌ها را هم می‌توانید رد کافه تهرون ویلا میل کنید.

 

برای مشاهده منو، آدرس و نظرات رستوران می لاکوی اینجا را کلیک یا لمس کنید

برای مشاهده منو، آدرس و نظرات رستوران کافه تهرون ویلا اینجا را کلیک یا لمس کنید

۴- اصفهان

بعد از شمال، اصفهان از دیگر مقصدهای پرطرفدار مسافران است. اصفهان را مردم نخست به بریونی آن می‌شناسند (البته که از نظر خوراکی و غذایی). اما در کجای تهران می‌شود مزه اصفهان را چشید؟ اگر در اصفهان دوغ و گوش فیل خورده باشید قطعا مزه آن زیر دهانتان مانده است. در کافه روحی باغ نگارستان می‌توانید این مزه را دوباره تجربه کنید. خورش ماست از دیگر غذاهای لذیذ و خوش خوراک اصفهانی است که در بعضی روزها در رستوران خونه در پارک آب و آتش می‌توانید میل کنید. بریانی پل در حوالی خیابان شوش هم از دیگر نقاطی است که به شدت عطر و بوی اصفهان را می‌دهد.

برای مشاهده منو، آدرس و نظرات رستوران کافه روحی اینجا را کلیک یا لمس کنید

برای مشاهده منو، آدرس و نظرات رستوران رستوران خونه اینجا را کلیک یا لمس کنید

۵- تبریز

تبریز از دیگر شهرهای خوشمزه ایران است که هم به غذاهایش معروف است و هم به انواع شیرینی‌های خوشمزه. کوفته تبریزی معروف‌ترین غذای شهر تبریز است، اما از خوراکی مثل تاوا کباب نباید غافل شد رستوران روحی جایی است که می‌توانید این دو خوراک خوشمزه را بچشید. یکی از غذاهای خیابانی معروف تبریز یرآلما یومورتا (سیب زمینی تخم مرغ) است. از غذای سالم و خوشمزه که از سیب زمینی تنوری و تخم مرغ آپ پز تهیه می شود هم خوشمزه است و هم یک وعده سیر کن که اخیرا چند گاری در حوالی خیابان جمهوری و تقاطع حافظ این غذای تبریزی را سرو می‌کنند.

برای مشاهده منو، آدرس و نظرات رستوران رستوران روحی اینجا را کلیک یا لمس کنید

۶- مشهد

مشهد بعنوان یکی دیگر از مقصدهای گردشگری و غذاگردی غذای خوشمزه و ناب کم ندارد. معروف‌ترین غذای مشهدی در ایران کباب شیشلیک شاندیز است که نمونه خوب آن را در شاندیز جردن می‌توانید میل کنید. قرمه مشهدی، شله مشهدی و چلو گوشت مشهدی هم از دیگر پرطرفدارهای مشهدی است. شما هم اگر یک رستوران مشهدی پز خوب در تهران می شناسید بهتر است آن را با بقیه اهل دلان فیدیلیو به اشتراک بگذارید.

برای مشاهده منو، آدرس و نظرات رستوران رستوران شاندیز جردن اینجا را کلیک یا لمس کنید

۷- کاشان

درست است که کاشان در استان اصفهان قرار دارد اما با خود شهر اصفهان بسیار تفاوت دارد و این تفاوت در غذای کاشان هم به چشم می‌خورد. شهر کاشان یک خورش یا خوراک معروف دارد دارد به اسم گوشت و لوبیا که بسیار غذای حجیم و مقوی است که در رستوران دلی جان تهران می‌توانید این غذای خوشمزه را تجربه کنید.

برای مشاهده منو، آدرس و نظرات رستوران رستوران دلی جان اینجا را کلیک یا لمس کنید

۸-اردبیل

قطعا خیلی‌ها اردیبل را به آش دوغ ترش و خوشمزه آن می‌شناسند. آش دوغی با دوغ محلی و سبزی‌های تازه و البته سیر فراوان. اردبیل کباب‌های معروفی هم دارد و یکی از معروف‌ترین آن‌ها کباب‌ کاسه‌ای است. قره حلوا (حلوای سیاه) اردبیلی هم خیلی خوشمزه و بسیار مقوی است و انرژی در حد سوخت موشک دارد. آش دوغ را می‌توانید در آش فروشی نیکو صفت و سید مهدی تهران میل کنید.

برای مشاهده منو، آدرس و نظرات رستوران آش نیکو صفت اینجا را کلیک یا لمس کنید

برای مشاهده منو، آدرس و نظرات رستوران سید مهدی اینجا را کلیک یا لمس کنید

۹-شیراز

شیرازی ها افرادی خوش خوراک و خوش گذران هستند. عرقیجات گیاهی و شربت‌های شیرازی بسیار گوار هستند و شیراز به شربت خان هایش هم معروف که در کافه تهرون می‌توانید شربت های خوشمزه شیرازی را بنوشید. فالوده های شیرازی هم که جای خود را دارند و با لیمو ترش تازه حس تازگی و لذتی بی پایان را به شما می دهند. آش سبزی، دوپیازه و حلوای شیرازی هم که جای خود را دارند و شما در تهران می‌توانید در غذاسرای شیراز در محدوده خیابان خوجه عبدالله این لذیذ را پیدا کنید.

 

۱۰-کرمانشاه

مگر می شود اسم کرمانشاه را آورد یاد دنده کباب لذیذ آن نیافتاد.  این کباب به قدری لذیذ و خوشمزه است که قطعا در بهشت پرس پرس از آن توسط حوریان بهشتی سرو می‌شود ولی ما در تهران تنها می‌توانیم در رستوران حستوران این کباب را میل کنیم. خورش خلال هم معروف ترین خورش کرمانشاهی است. کاک، شیرینی برنجی و نون خرمایی هم از دسرها و شیرینی های خوشمزه کرمانشاهی است که بعد از این غذاهای خوشمزه بسیار بسیار می‌چسبد.

برای مشاهده منو، آدرس و نظرات رستوران حس توران  اینجا را کلیک یا لمس کنید

درباره ایمان تیموریان

یک علاقه‌مند به غذا و آشپزی، رستوران و کافه گردی هستم که تحصیلاتم را در رشته مهندسی برق تا مقطع کارشناسی ارشد ادامه دادم ولی هیچ وقت دست از علایقم نکشیدم. همیشه دوست داشتم مکان‌های خوب و بد را به دیگران معرفی کنم تا به نحوی باعث پیشرفت و بالا رفتن سطح استانداردها در رستوران‌ها و کافه‌ها شوم . فیدیلیو بستری هست که این شرایط را برای ما فراهم کرده تا به این هدف برسیم.