خانه / فیدیلیو / تنظیم ساعات مناسب کاری در رستوران
تنظیم ساعات مناسب کاری

تنظیم ساعات مناسب کاری در رستوران

تنظیم ساعات مناسب کاری یکی از عوامل موفقیت هر کسب و کاری است. موفقیت رستوران شما حتی با وجود آیتم‌های جذاب موجود در منو، دکوراسیون چشم‌نواز و … باز هم وابسته به ساعات کاری مناسب است. اگر رستوران شما یک مکان تازه تاسیس است ایجاد تعادل مناسب بین هزینه‌ها و سود چالش بزرگی به شمار می‌رود. بنابراین تنظیم ساعات کاری مناسب در الویت دیگر تفکرات شما قرار خواهد گرفت. ساعات کاری مناسب نیز دقیقا مانند کارکنان ، تجهیزات و مکان رستوران می‌تواند در شکست یا موفقیت کسب و کار تاثیر شایانی بگذارد.

در ادامه این مطلب در مجله فیدیلیو بخش ورود غیر‌حرفه‌ای‌ها ممنوع همراه ما باشید تا با نحوه تنظیم ساعات مناسب کاری بیشتر آشنا شوید.

سبک غذایی

غذاهای مناسب سبک رستوران

در ابتدا باید مشخص کنید در رستوران شما چه نوع غذاهایی بیشتر سرو می‌شوند و یا مشتری بیشتری دارند؟ آیا صبحانه منحصر به فردی سرو می‌کنید؟ شاید هم ترجیح می‌دهید تمام توان و تمرکز خود را برای وعده ناهار و یا شام قرار دهید. تعیین زمان‌های مناسبی که بیشتر درصدد جذب مشتری و ارائه خدمات هستید نه تنها در تتنظیم ساعات مناسب کاری به یاری شما می‌شتابد، بلکه در بسیاری دیگر از جنبه‌های استقرار کسب و کار از پیشنهادات ویژه منو گرفته تا سرویس‌دهی بهتر نیز نقش موثری دارد.

به جای این که بخواهید ساعات کاری خود را بر اساس محتویاتتان تنظیم کنید می‌توانید منو، خدمات و حتی دکوراسیون رستوران خود را تحت تاثیر ساعات کاری تنظیم کنید. اگر به این نتیجه رسیده‌اید که رستوران‌های دیگر موجود در منطقه در ساعات خاصی از شبانه‌روز عملکرد بهتری از خود نشان می‌دهند می‌توانید از این موضوع به نفع خود استفاده کنید و ساعات کاری رستوران خود را بر این اساس تعیین کنید. بنابراین باید سعی کنید غذاها و جو موجود در رستوران را بر اساس آن ساعت از شبانه‌روز طراحی کنید.

کارمندان زیر 18 سال

منطقه و قوانین محلی و عمومی

پس از تنظیم ساعات مناسب کاری باید قوانین محلی یا عمومی‌ که در کسب و کارتان تاثیر می‌گذارند بشناسید. به عنوان مثال باید بدانید آیا قوانین خاصی در مورد ساعت بازگشایی یا بستن رستوران در محدوده مورد نظر شما وجود دارد یا خیر. اگر کارمندان زیر ۱۸ سال دارید نیز باید در مورد قوانین مربوط به ساعات کاری آن‌ها اطلاعات کسب کنید. در نهایت نیز باید تحقیقات وسیعی در خصوص قوانین محلی انجام دهید تا از جریمه شدن یا نقض قانون پرهیز کنید.

کارمندان

توانایی ارائه خدمات

پس از این که ساعات کاری را بر اساس نوع کسب و کار خود تعیین کردید باید از توانایی ارائه خدمات در آن ساعات به خصوص مطمئن شوید. اگر در حال حاضر کارکنان خود را دارید و می‌خواهید ساعات کاری رستوران را تغییر دهید باید در نظر داشته باشید اگر کارکنان شما نتوانند در آن ساعت‌ها به کار مشغول شوند شاید نیاز به استخدام نیروی جدید داشته باشید. اما اگر نمی‌توانید نیروی جدید استخدام کنید بهتر است با کارمندان سابق خود به مذاکره بپردازید و در ساعاتی که توانایی تامین نیروی کاری کافی دارید به خدمات رسانی مشغول شوید.

پس از این که نیازهای کارکنان خود را برآورده کردید به این سوال‌ها پاسخ دهید:

  • ظرفیت پذیرایی رستوران چه قدر است؟
  • خدمات شما از چه نوعی هستند؟ سرویس کامل، فست فود و یا سلف سرویس؟
  • برای تامین موارد موجود در منو به چه تعداد نیرو در آشپزخانه نیاز دارید؟

state or local laws

تعیین ساعت دقیق بسته شدن رستوران

در هر رستورانی پیش از بسته شدن کامل رستوران نیاز به اتمام برخی کارهای روزمره وجود دارد. در واقع زمان بسته شدن رستوران لزوما با زمان بیرون رفتن کارکنان یکی نیست. وقتی در مورد ساعت بسته شدن رستوران تصمیم خود را گرفتید باید در نظر بگیرید چه زمانی می‌خواهید از آخرین مشتری‌های خود پذبرایی کنید اما انتظار رفتن به منزل در آن ساعت را نداشته باشید.

باید زمان بسته شدن رستوران را تعیین کنید. برای این منظور باید بدانید آیا این زمان آخرین زمانی است که از مشتریان خود پذیرایی می‌کنید؟ و یا زمانی است که آشپزخانه را تعطیل می‌کنید؟ یا زمانی است که درها را قفل می‌کنید و به نظافت مشغول می‌شوید؟ تبادل نظر با کارکنان در این خصوص برای موفقیت کسب و کار شما ضروری است. اگر کارکنان شما معنای زمان بسته شدن را به درستی تشخیص ندهند نمی‌توانند از مشتریان پذیرایی شایانی به عمل آورند. یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای نمایش باز شدن رستوران به مشتریان قرار دادن علائم باز یا بسته بودن در ورودی رستوران است.

فصل پیک

تقویم فصلی و تنظیم ساعات مناسب کاری

زمانی که در حال تصمیم‌گیری برای تنظیم ساعات مناسب کاری رستوران هستید باید بدانید یکی از مهم‌ترین مواردی که رستوران را تحت تاثیر قرار می‌دهند فصل‌های پیک و غیر‌پیک سال هستند. در واقع باید به درستی بدانید این ساعات کاری در چه زمان‌هایی بیشتر تحت تاثیر قرار می‌گیرند. اگر کسب و کار شما دارای فصل پیک و غیر پیک است به احتمال زیاد در فصول غیر پیک سال ترجیح می‌دهید ساعات کاری و نیروهای خدماتی خود را کم کنید. از طرفی در فصول تعطیلات و زمان‌های پیک ساعات کاری و نیروهای خود را گسترش می‌دهید.

البته اگر فکر می‌کنید این ایام تاثیری در کسب و کار شما ندارند می‌توانید این زمان بندی را برای تمام طول سال بی‌تغییر باقی بگذارید. در هر صورت هر زمان که نیاز به تغییر احساس کنید می‌توانید زمان‌بندی را تغییر دهید. ساعات کاری رستوران نیز مانند سبک رستوران، آیتم‌های منو و برند، اگر به درستی انتخاب شده باشند می‌تواند در جذب مشتری تاثیر بسزایی بگذارد. بازکردن به موقع رستوران نیز از دیگر مواردی است که می‌تواند در جذب بیشتر مشتری دخیل باشد. اما قراردادن پیشنهادات ویژه با شکستن قیمت‌ها آن را به چالشی غیر قابل باور در سوددهی تبدیل می‌کند.

نکته آخر این که زمانی که ساعات کاری رستوران را تعیین می‌کنید بهتر است بین هزینه‌های بالاسری و موقعیت‌های سودآور نیز تعادل مناسبی برقرار کنید.

درباره آوا رفیع‌ زاده

بر خلاف تصور عامه مردم مهندسان معمار فقط با آهن و خاک و آب در ارتباط نیستند. من یک معمار خانه دار هستم. در کنار وظایف کاری و به قول همه تیرآهن و سنگ و ستون، عاشق آشپزی و مسافرت و آشنایی با غذاها و فرهنگ و رسوم مختلف دیگر کشورها هستم و دوست دارم این تجربه های قشنگ رو با همه قسمت کنم. امیدوارم شما هم مثل من لذت ببرید.