خانه / دنیای غذا و نوشیدنی / بازداشت کارمندان سون الون
فروشگاه‌های زنجیره‌ای سون الون

بازداشت کارمندان سون الون

فروشگاه‌های زنجیره‌ای سون الون به تازگی با بازداشت گسترده کارمندانشان از سوی بازرسان اداره مهاجرت روبه‌رو شده‌اند. با مراجعه بازرسان بخش مهاجرت و گمرک (ICE) به شعبه‌های فروشگاه‌های زنجیره‌ای سون الون و بررسی مدارک، بسیاری از کارمندان این برند معروف دستگیر و به اداره مهاجرت تحویل داده شدند. کارمندان اداره مهاجرت با مشاهده مدارک و جواز کار کارکنان از مدیران ۶۹ شعبه فروشگاه‌های زنجیره‌ای سون الون مجبور به دستگیر کردن ۲۱ تن از کارمندان این شرکت شدند.

به گفته خبرگزاری‌های مختلف این کارمندان دستگیر شده همه به صورت غیر قانونی در شعبات مختلف سون الون مشغول به کار بوده اند. در ادامه این مطلب در بخش دنیای غذا و نوشیدنی در مجله فیدیلیو همراه ما باشید.

فروشگاه‌های زنجیره‌ای سون الون

فروشگاه‌های زنجیره‌ای سون الون

اگرچه فروشگاه‌های زنجیره‌ای سون الون در گفتگو با بسیاری از خبرگزاری‌ها مسئولیت هیچ یک از این اقدامات را برعهده نگرفته و برند خود را از این اقدامات مجزا ساختند. به گفته این کم‍پانی افراد صاحب امتیاز در سون الون سهامدارانی هستند که از نظر وجدانی مسئولیت کارمندان خود را بر عهده دارند. در واقع وظایف انتخاب کارمندانی که استخدام می‌شوند و سنجش قابلیت‌های آن‌ها در توانایی انجام وظایف شغلی به عهده این گروه است. سون الون در خصوص پیروی از قوانین مهاجرتی قوانین سخت‌گیرانه‌ای دارد و اکنون در حال خاتمه دادن به امتیازات توافق‌نامه‌های صاحبان امتیاز محکوم شده‌ای است که این قوانین را زیر پا گذاشته‌اند.

این اقدام ICE بخشی از تلاش‌های بی شماری بود که در جهت محدود کردن مهاجرت‌های غیر قانونی صورت گرفت. به گفته خبرگزاری‌ها این اقدام بزرگ ترین عملیات صورت گرفته در قبال یک کمپ‍انی است که از زمان روی کار آمدن دولت ترامپ در مقابل یک کسب و کار ایجاد شده است. توماس هومان مدیر گروه ICE در این خصوص می‌گوید: اقدام امروز حاوی پیام واضحی به کسب و کارهای امروزی است که کارمندان غیر قانونی استخدام می‌کنند. ICE تمام تلاش خود را در جهت اجرای قوانین اعمال می‌کند و اگر کسی قوانین را به هر نوعی زیر پا بگذارد بی شک باید پاسخگو باشد.

کسب و کارهایی که افراد غیر قانونی استخدام می‌کنند نقش موثری در مهاجرت‌های غیر قانونی دارند. به همین سبب تمام تلاش خود را در جهت از بین بردن این اقدامات انجام می‌دهیم. ICE هم چنان به تلاش خود در جهت حمایت از اشتغال‌زایی شهروندان آمریکایی و کارمندان ادامه می‌دهد و برای این منظور از هیچ تلاشی برای حذف رقابت ناعادلانه شرکت‌هایی که از مهاجران غیر قانونی بهره برداری می‌کنند فروگذاری نمی‌کند. در این میان صنف رستوران داران به وضوح در برابر این اقدامات به شدت آسیب پذیر هستند.

توصیه‌هایی از وکلای مهاجرتی

ریچارد راوسون یکی از وکلای کسب و کارهای مهاجرتی در این خصوص می‌گوید: اگر من به جای دولت بودم به جای این اقدامات به این موضوع فکر می‌کردم که جایگاه شغل‌های کم درآمد جامعه در کجا قرار دارد که شهروندان آمریکایی از پرداختن به آن‌ها اجتناب می‌کنند و مهاجران غیر قانونی به آن می‌پردازند. بر طبق نتایج تحقیقاتی که در سال  ۲۰۱۴ منتشر شده است در حدود ۱٫۱ میلیون نفر از مهاجران غیرقانونی در آمریکا در رستوران‌ها به کار مشغول هستند.

به گفته راوسون تمامی‌ کارجویان برای داشتن شغل باید مدارک کامل و فرم I-9 خود را در دست داشته باشند. فرم I-9 برای تایید توانایی‌های کاری افراد در آمریکا استفاده می‌شود. اگر کسب و کاری توسط ICE بازرسی شود و مدارک و فرم‌های کارمندان ناتمام یا اشتباه باشد حتی اگر تمامی‌ کارمندان کمپانی قانونی استخدام شده باشند، منجر به پرداخت جریمه می‌شوند. راوسون در این خصوص به صاحبان کسب و کارها پیشنهاد می‌کند تنها به فرم I-9 بسنده نکنند و توسط سیستم آنلاین E-Verify از سوابق کارمندان خود مطلع شوند. او می‌گوید شک نداشته باشید اگر در سیستم آنلاین E-Verify ثبت نام نکرده باشید تمامی ‌مهاجران غیرقانونی به سوی کسب و کار شما روانه خواهند شد.

راوسون همچنین می‌گوید اگر رستورانی توسط ICE بازرسی شود متصدیان می‌توانند از ورود بازرسان به بخش‌های غیر عمومی ‌جلوگیری به عمل آورند مگر این که دارای برگه مجوز ورود باشند. البته در اکثر موارد بازرسین مجوز ورود دارند و به متصدیان سه روز فرصت تکمیل مدارک می‌دهند. راوسون همچنین می‌گوید در هنگام بازرسی فقط کارهایی که از شما خواسته می‌شود را انجام دهید و از پرداختن به امور بیشتر خودداری کنید. در اولین فرصت با وکلای خود تماس بگیرید و از آن‌ها راهنمایی بخواهید و مطمئن شوید که برگه‌هایی که از مفهوم آن آگاهی ندارید امضا نمی‌کنید.

ایجاد تیم پاسخگویی

شانون استیونسون یکی از اعضای کانون مهاجرت‌های جهانی پس از رخداد اخیر سون الون در وبسایت شخصی خود توصیه‌هایی برای کمپانی‌های مختلف یادداشت کرده است. او می‌گوید کمپانی‌ها باید فورا یک گروه پاسخگویی سریع استخدام کنند و با کنسول گری‌های مهاجرتی و استخدامی‌ تماس برقرار کنند تا از اقدامات این چنینی مصون بمانند. تیم پاسخگویی باید برای در دست داشتن موقعیت آماده شود و از قوانین استخدامی ‌دولت آگاهی کاملی کسب کند تا مطمئن شود مشکلی در خصوص کارمندان استخدام شده در شرکت به وجود نمی‌آید.

از جمله وظایف دیگر این تیم عبارت است از: آشنایی کامل با قوانین مهاجرتی و استخدام، آشنایی با افراد یا چیزهایی که توسط ICE محدود و یا ممنوع شده اند، جلوگیری از انجام اقدامات مخفیانه توسط کارکنان ( پنهان کردن کارمندان و یا کمک به فرار آن‌ها، جعل مدارک و یا تهیه مدارک اشتباه یا گمراه کننده) و پاسخگویی به رسانه‌ها. راوسون باور دارد متصدیان خیلی بیشتر از آن چه که تظاهر می‌کنند از حساب‌ها و بازرسی‌ها باخبر هستند اما انتظار چنین تفتیش‌هایی را در مقیاس بزرگ از ICE ندارند. اما آن چه که واضح است تمام مدارک و جزئیات اهمیت ویژه‌ای برای اداره مهاجرت دارند.

او همچنین می‌گوید به وضوح روشن است که مهاجرت‌ها چه از نوع قانونی یا غیرقانونی برای ترامپ از اهمیت بسزایی برخوردارند. و بی شک اقدامات او در این خصوص به همین جا ختم نخواهد شد.

درباره آوا رفیع‌ زاده

بر خلاف تصور عامه مردم مهندسان معمار فقط با آهن و خاک و آب در ارتباط نیستند. من یک معمار خانه دار هستم. در کنار وظایف کاری و به قول همه تیرآهن و سنگ و ستون، عاشق آشپزی و مسافرت و آشنایی با غذاها و فرهنگ و رسوم مختلف دیگر کشورها هستم و دوست دارم این تجربه های قشنگ رو با همه قسمت کنم. امیدوارم شما هم مثل من لذت ببرید.