خانه / ورود غیر حرفه‌ای‌ها ممنوع / نقش موسیقی در رستوران
موسیقی در رستوران

نقش موسیقی در رستوران

موسیقی در رستوران شما نقش اساسی در جذب مشتری ایفا می کند. دکوراسیون، رایحه و موسیقی  اولین مواردی هستند که مشتریان شما به محض ورود به رستوران با آن‌ها برخورد می‌کنند. بنابراین کوچکترین خللی در هر یک از این موارد می‌تواند در دید اولیه مشتریان نسبت به رستوران و حتی طعم غذاها تاثیر نامطلوبی برجای بگذارد. شک نداشته باشید که تک تک مشتریان شما از کثیفی رستوران یا بوی نامطبوع آن و موزیک گوش خراش دلزده خواهند شد و تمامی‌ این موارد را در ذهن خود ثبت می‌کنند. بی شک هیچ رستوران داری از اعتراض مشتری به بلندی صدای موسیقی خوشحال نخواهد شد.

اگر تصور شما بر این است که موسیقی در رستوران شما فقط برای ایجاد صدای پس زمینه است سخت در اشتباه هستید. در واقع باید بگویم موفقیت یک رستوران فقط در کیفیت غذایی که ارائه می‌دهد خلاصه نمی‌شود. بلکه کلیه موارد حتی کوچکترین جزئیات می‌توانند در موفقیت یا عدم موفقیت رستوران تاثیر بگذارند. اگر رستوران شما غذای با کیفیت ارائه می‌دهد، رستوران کناری شما هم می‌تواند غذای خوشمزه و مطلوبی به مشتریان خود عرضه کند. بنابراین مشتریان چرا باید به رستوران شما بیایند؟ البته واضح است که هیچ دو رستورانی شبیه هم نیستند پس چرا باید به موزیک اهمیت بدهیم؟

در ادامه این مطلب در بخش ورود غیر حرفه ای‌ها ممنوع در مجله فیدیلیو همراه ما باشید تا از تاثیر موسیقی در رستوران خود و رقابت با دیگر رستوران‌ها بیشتر مطلع شوید.

موسیقی در رستوران

لیست پخش موسیقی در رستوران

بهترین زمان برای آماده کردن لیست موسیقی در رستوران قبل از شروع سرویس دهی رستوران است. زمانی که رستوران مشغول سرویس دهی باشد به سبب سرویس‌های دیگری که باید ارائه شوند موسیقی اغلب نادیده گرفته می‌شود. در واقع در آن زمان به قدری سرتان شلوغ می‌شود که فرصت سرخاراندن پیدا نخواهید کرد.

بسیاری از رستوران‌ها از اصلاح لیست موسیقی در رستوران خود به عنوان یکی از روش‌های جذب مشتری و رونق بیشتر به کار خود استفاده می‌کنند و در واقع موسیقی را یکی از امتیازاتی می‌دانند که می‌توانند به مشتری هدیه کنند. به عنوان مثال رستوران معروف مزرعه زیتون در زمانی که در حال تغییر دکوراسیون فضای خود بود در کنار تعویض ظروف و مبلمان و … در لیست آهنگ‌های درخواستی رستوران هم تغییراتی ایجاد کرد. بنابراین برای هیجان بخشیدن به لیست موسیقی رستوران هیچ وقت دیر نیست.

نکات مهم در انتخاب موسیقی

ریتم آهنگ‌های پس زمینه رستوران مشخص کننده تجربه ای است که به مشتریان خود هدیه می‌دهید. به عنوام مثال تصور کنید به یک کافی شاپ با فضای شاعرانه و تاریک وارد می‌شوید و موزیک رپ می‌شنوید. مطمئنا این موسیقی مناسب فضای شاعرانه کافی شاپ نخواهد بود. بنابراین برای آماده کردن لیست آهنگ‌های رستوران باید به موارد زیر توجه داشته باشید:

  • احساسات

موزیک پس زمینه رستوران تعیین کننده سطح انرژی و احساسات مشتریان خواهد بود. در واقع شما باید فضایی راحت و آرامش بخش و متناسب با احساسات مشتریان به آن‌ها هدیه کنید. به عنوان مثال همان گونه که پیشتر نیز گفتیم موسیقی رپ به هیچ عنوان مناسب فضای شاعرانه کافی شاپ نیست.

  • بلندی صدا

حتی اگر مالک یک کافی شاپ با تم اسپرت هستید از روشن کردن تلویزیون به عنوان صدای پس زمینه و پخش مسابقات ورزشی مگر در موارد خاص جدا اجتناب کنید. صدای تلویزیون در بسیاری موارد سبب قطع مکالمه و گفتگوی مشتریان شما می‌شود. البته می‌توانید تلویزیون را روشن کنید اما صدای آن را قطع کنید و یک موزیک خاص و تک و متناسب با محیط به عنوان صدای پس زمینه پخش کنید.

  • ریتم

مشتریان شما نگرش و احساسات متفاوتی را در طول روز تجربه خواهند کرد. در نتیجه موزیک پس زمینه رستوران هم باید احساسات مختلفی را در اختیار آن‌ها قرار دهد. به بیانی دیگر باید از ریتم‌های مختلفی برای تهیه لیست موسیقی پس زمینه استفاده کنید. به علاوه ریتم موزیک می‌تواند در سرعت فعالیت مشتری هم تاثیر داشته باشد. به عنوان مثال موزیک‌های تند باعث تشویق مشتریان به سریع تر خوردن غذا می‌شوند در حالی که موزیک‌های ملایم می‌گویند آرام باش و شاید بهتر باشد دسر هم سفارش بدهید.

بنابراین در زمان‌هایی که رستوران شلوغ و لبریز از جمعیت است باید از موزیک‌هایی با ریتم تند استفاده کنید و در مقابل زمان‌هایی که ترافیک مشتریان شما چندان سنگین نباشد می‌توانید از موسیقی آرام استفاده کنید.

  • سرویس صبحانه

اگر در رستوران سرویس صبحانه ارائه می‌دهید بهتر است در این زمان از موسیقی ملایم استفاده کنید تا مشتریان خود را برای شروع یک روز دل انگیز آماده کنید. بی شک مشتریان شما با شنیدن یک موسیقی آرام بخش از شما ممنون خواهند شد.

  • سرویس ناهار

موزیک ناهار به خصوص در روزهای کاری می‌تواند اندکی تندتر باشد چرا که مشتریان در این زمان برای استفاده از اوقات فراغت خود و بازگشت دوباره به محل کار یا تحصیل عجله دارند. بنابراین یک موزیک تند بیشتر می‌تواند با احساسات آن‌ها هماهنگ باشد.

  • ساعت‌های شاد

در ساعت‌های شاد و مناسبت‌های خوشحال کننده می‌توانید صدای موزیک را کمی‌ بیشتر کنید. یک موزیک شاد و انرژی بخش در این ساعات می‌تواند لحظلت شادی را برای مشتریان شما در کنار خانواده و دوستانشان رقم بزند. با این وجود شاید تمایل داشته باشند ساعات بیشتری را در رستوران شما بگذرانند.

  • سرویس شام

برای صرف شام و مهمانی‌های شبانه ای که در رستوران شما برگزار می‌شوند بهتر است در ابتدا موزیک را با صدای آرام در پس زمینه محیط پخش کنید و سپس به مرور زمان صدای آن را افزایش دهید.

  • موزیک شبانگاهی

بعد از ساعت ۸ شب موزیک پس زمینه مشابه زمان‌های شادی و جشن پخش می‌شود اما با این تفاوت که نباید صدای خیلی بلند و گوش خراشی داشته باشد. زمانی که غذای آخرین مشتری را سرو کردید می‌توانید صدای موسیقی را کم کنید و آخرین آهنگ را با ریتم ملایم پخش کنید.

موسیقی در رستوران

همیشه حق با مشتری است

بعضی از رستوران‌ها به صورت ماهیانه لیست پخش موزیک رستوران را عوض می‌کنند تا یک نواخت نشوند. اما در واقع همه چیز به حالات مشتری بستگی دارد. اگر مشتریان شما از لیست موزیک شما راضی هستند و می‌خواهند همان را بشنوند نباید نسبت به تعویض لیست اقدام کنید. امروزه با پیشرفت تکنولوژی موسیقی در همه جا در دسترس افراد قرار دارد. از رادیو گرفته تا سایت‌های اینترنتی و نرم افزارهای مختلف پخش موسیقی که در هر پلت فرمی‌ به وفور پیدا می‌شوند. این دسترسی آسان به موسیقی سبب بالا رفتن سطح انتظارات مشتری از موسیقی شده است. بنابراین نکته حائز اهمیت پخش موسیقی‌های با کیفیت و سطح بالا است.

نکته مهم دیگری که باید به آن توجه نشان دهید طول زمان پخش لیست موسیقی است. اگر طول زمان پخش لیست موسیقی‌های درخواستی کوتاه باشد احتمال شنیدن آهنگ‌های تکراری زیاد است. اما وجود لیست پخش طولانی به آهنگ‌ها تنوع بیشتری می‌بخشد و رضایت مشتریان شما را بیشتر فراهم می‌کند.

پخش آنلاین

بسیاری از رستوران‌ها برای پخش موسیقی از رادیو و یا سرویس‌های اینترنتی پخش موسیقی زنده استفاده می‌کنند. شاید تنوع آهنگ‌های دریافتی در این برنامه‌ها جالب باشد. اما با قطع شدن ارتباط شما با اینترنت و اتکا به این سرویس اینترنتی به یک باره صدای موسیقی در کل رستوران خاموش می‌شود و این چندان جالب به نظر نمی‌رسد. استفاده از موزیک‌های غیر قانونی در یک مکان عمومی‌ هم می‌تواند دردسرساز باشد. بنابراین سعی کنید در رستوران از آهنگ‌های قانونی و از پیش تنظیم شده استفاده کنید تا به مشکل برنخورید.

چگونه همه مشتریان را راضی نگه داریم؟

به طور خلاصه باید بگویم نیازی به این کار ندارید. شما نمی‌توانید همه افراد را خوشحال و راضی نگه دارید. اما می‌توانید به طور متوسط بخشی از آن‌ها را تا حدودی خشنود کنید. در نهایت مشتریان شما هیچ وقت به اسرار پشت پرده و پیچیدگی‌های کار شما پی نخواهند برد مگر این که سرویس ارائه شده وحشتناک باشد. غذای تازه و طعم فوق العاده، نورپردازی مناسب و دکور جذاب در کنار موسیقی گوش نواز و مناسب از جمله مواردی هستند که در کنار هم کیفیت رستوران شما را تعریف می‌کنند و سبب بازگشت دوباره مشتریان خوشنود شما به رستوران می‌شوند.

درباره آوا رفیع‌ زاده

بر خلاف تصور عامه مردم مهندسان معمار فقط با آهن و خاک و آب در ارتباط نیستند. من یک معمار خانه دار هستم. در کنار وظایف کاری و به قول همه تیرآهن و سنگ و ستون، عاشق آشپزی و مسافرت و آشنایی با غذاها و فرهنگ و رسوم مختلف دیگر کشورها هستم و دوست دارم این تجربه های قشنگ رو با همه قسمت کنم. امیدوارم شما هم مثل من لذت ببرید.