خانه / ورود غیر حرفه‌ای‌ها ممنوع / تغییر روند طراحی رستوران‌ها
طراحی داخلی رستوران

تغییر روند طراحی رستوران‌ها

طراحی داخلی رستوران ازجمله موارد مهم و کلیدی در جلب رضایت مشتریان است. امروزه رستوران‌های درجه یک دنیا با طراحی‌های خاص و منحصر به فرد در فضای داخلی رستوران به مشتریان خود اجازه غوطه ور شدن و صرف غذا در یک محیط جدید و جو صمیمی ‌و به دور از فضای شلوغ شهری می‌دهند. در حالی که صرف غذا در این گونه رستوران‌ها شاید هنوز کمی هزینه بر باشد اما در عوض تجربه فرار از این محیط شلوغ و روزمرگی‌های زندگی برای ساعاتی هر چند کوتاه در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد.

به علاوه استقبال از این گونه فضاها توسط افراد می‌تواند منجر به خلاقیت‌های بسیار بیشتری حتی در دکوراسیون داخلی کافه‌ها یا رستوران‌های بیرون بر در سال‌های نزدیک شود. در ادامه این مطلب در مجله فیدیلیو بخش ورود غیرحرفه ای ها ممنوع با ما همراه باشید تا با سبک جدید در طراحی رستوران‌ ها بیشتر آشنا شوید.

طراحی داخلی رستوران

رستوران‌هایی با تجربه احساسات چند جانبه

کافه رستوران جوردن کان در لس آنجلس که توسط معمار معروفی به نام اریک اوون ماس طراحی شده است تجربه جالبی از صرف غذا در یک رستوران دلنشین است که احساسات مختلفی را برای مشتریان تداعی می‌کند. غذاهای مختلف و خوشمزه، آثار هنری، معماری بی نظیر و مجسمه سازی از جمله موارد مختلفی است که در کنار صرف غذا در طراحی داخلی رستوران شاهد خواهید بود. سینگل ترید در کالیفرنیا نیز یکی دیگر از رستوران‌هایی است که با طراحی منحصر به فرد خود نظر بسیاری از مشتریان را جلب کرده است. این رستوران روستایی با محیط دل پذیر تمام لوازم و مواد مورد نیاز خود را از مزرعه‌هایی در نزدیکی رستوران تهیه کرده است.

به خصوص رومیزی‌ها و محیط غذاخوری که تداعی بخش اتاق نشیمن خانه است و حتی سرویس دهی بی نظیری که احساس آرامش ذهنی و روحی برای افراد ایجاد می‌کند حس و حال جالبی به طراحی داخلی رستوران بخشیده است. رستوران مدرکس در فیلادلفیا نیز کافه و رستوران باری با طراحی به سبک مدرن متاخر است که فضای آن تم فیلم مرده متحرک را ایجاد کرده است. این رستوران نیز از جمله رستوران های مطرح در زمینه طراحی داخلی به سبک جدید به شمار می رود و امروزه طرفداران بسیاری دارد.

طراحی داخلی رستوران

طراحی داخلی رستوران در خانه لوکس

بی شک در سال‌های آینده شاهد تغییرات بیشتری در زمینه جایگزین کردن طراحی‌های فرمال و منحصر به فرد در طراحی و سبک‌های مسکونی و زیبا به جای طراحی‌های صنعتی قدیمی ‌در رستوران‌ها خواهیم بود. به عنوان مثال در حال حاضر در رستوران دان که توسط جین جورجز در باهاما طراحی شده است شاهد خلاقیت‌های جالبی در ایجاد سبک مبلمان هستیم. استفاده از کوسن‌هایی با طرح‌های مختلف و توناژهای رنگی مکمل هم به عنوان تزئینات غذاخوری در واقع حس بودن در خانه را به افراد القا می‌کنند.

همه این تغییرات سبکی سبب به وجود آمدن محیطی آرامش بخش و صمیمی در فضای داخلی رستوران شده است که مشتریان را شیفته خود ساخته است. بنابراین شکی نیست که در آینده ای نه چندان دور شاهد طراحی‌های بیشتر این سبک در فضاهای داخلی رستوران‌های دیگر هم باشیم.

طراحی داخلی رستوران

هنر در طراحی داخلی رستوران

از جمله ابتکارات جالب دیگری که به احتمال زیاد در آینده شاهد بیشتر فراگیر شدن آن خواهیم بود، تجربه صرف غذا در محیطی جدید مانند موزه است که به تازگی در برخی رستوران‌های درجه ۱ در اختیار مشتریان قرار داده شده است. به عنوان مثال رستوران سکویا در واشینگتون از آثار هنری مالک رستوران پر شده است. بنابراین در قسمتی که در معرض دید مشتریان قرار دارد یک گالری هنری فضایی درست شده است که در حین صرف غذا حس بودن در موزه را به افراد منتقل می‌کند.

چراغ‌های خلاقانه و مدرنی که در هیتوشی کوریاما نصب شده اند نیز از ابتکارات دیگر سبک مدرن هستند که نظرها را به خود جلب کرده اند. ایجاد این گونه خلاقیت ها و تغییرات در فضاهای داخلی رستوران‌ها مورد نظر طیف عظیمی از هنردوستان قرار گرفته است و منجر به ایجاد سبکی جدید در طراحی های داخلی شده است.

طراحی داخلی رستوران

یکپارچگی در ارائه سرویس‌های شبانه و روزانه

از آن جا که امروزه رستوران دارها و سرآشپزها برای کسب درآمد بیشتر در طول روز به ناچار با مشتریان بخش کافی شاپ و صبحانه مشغول هستند، شاهد ابتکارات جدیدتری در این بخش‌ها هستیم. سرویس‌های صبحانه که امکان استفاده از رستوران را با هزینه ای بسیار پایین تر در اختیار مشتریان قرار می‌دهند این روزها بسیارفراگیر شده اند. اگر روند سرویس‌های صبحانه به همین منوال ادامه پیدا کند به احتمال زیاد طراحی داخلی رستوران‌ها به ناچار به سویی سوق پیدا خواهد کرد که خط مرزی بین سرویس‌های شب و روز برچیده شود.

به عنوان مثال رستوران لایت کیپرز در ریتز کارلتون دارای فضایی مختص غذاهای بوفه است که هر دونوع غذای سرد و گرم را در اختیار مشتریان قرار می‌دهد. با باز شدن درهای مخفی اجازه ورود نور آفتاب در طول روز به فضای داخلی برای ارائه سرویس ‌های روزانه داده می‌شود. اما با غروب آفتاب این درها بسته می‌شوند و نور پس زمینه مخفی خارق العاده ای برای ارائه سرویس‌های شبانه روشن می‌شود. رستوران بال و ‌هاروست در ریتز کارلتون اورلندو هم در حالی که صبح‌ها سرویس صبحانه بوفه ارائه می‌دهد، شب‌ها به یک بار معمولی تبدیل می‌شود.

بنابراین طراحی داخلی این گونه رستوران‌ها باید به گونه ای باشد که امکانات و شرایط سرویس دهی در صبح و شب را به یک میزان در اختیار مالکین رستوران‌ها قرار دهد.

طراحی داخلی رستوران

نور در طراحی داخلی رستوران

تکنولوژی در سال‌های آینده بیش از هر چیز تحت تاثیر طراحی نوری قرار خواهد گرفت به گونه ای که کنترل کامل نور را در اختیار مصرف کنندگان قرار خواهد داد. مالکین رستوران‌ها توسط نورهای قابل کنترل و نرم افزارهای مختلف کنترل نور قادر خواهند بود کنترل نور تک تک فضاها را به صورت جداگانه در دست بگیرند و در هر لحظه که اراده کنند هر قسمت را خاموش یا روشن کنند و یا حتی شدت و رنگ نورها را هم کنترل کنند.

در آینده ای نه چندان دور اشکال هندسی جالب و مدرن چوبی و برنجی جایگزین آویزهای خسته کننده و نورهای صنعتی قدیمی‌ خواهند شد. و با ایجاد خلاقیت‌های دلنشین و راحت یک تجربه فراموش نشدنی را به ارمغان می‌آورند. نورهای ال ای دی حتی از امروز هم مقرون به صرفه تر خواهند شد. و امکانات بیشتری برای تغییر شدت و درجه رنگ نور در ایجاد محیطی گرم در اختیار رستوران‌ها قرار می‌دهند. بی شک این تغییرات به قدری محسوس خواهند بود که تا کنون نظیر آن را هرگز تجربه نکرده اید.

درباره آوا رفیع‌ زاده

بر خلاف تصور عامه مردم مهندسان معمار فقط با آهن و خاک و آب در ارتباط نیستند. من یک معمار خانه دار هستم. در کنار وظایف کاری و به قول همه تیرآهن و سنگ و ستون، عاشق آشپزی و مسافرت و آشنایی با غذاها و فرهنگ و رسوم مختلف دیگر کشورها هستم و دوست دارم این تجربه های قشنگ رو با همه قسمت کنم. امیدوارم شما هم مثل من لذت ببرید.