خانه / کلینیک غذا / بشقاب سبز / شیوه‌های مصرف لوبیا سبز
لوبیا سبز

شیوه‌های مصرف لوبیا سبز

لوبیا سبز یکی از گیاهان بسیار مقوی و مفید است که اگر در فصل خود و به صورت تازه مصرف شود خواص شگفت آوری از خود بر جای می‌گذارد. لوبیا در طیف رنگ‌های مختلفی از سبز تا زرد و قرمز موجود است که هر یک خواص و مزایای مفید خود را دارند. اما اغلب از لوبیا سبز به صورت تازه در دستورهای غذایی مختلف استفاده می شود. البته از انواع دیگر لوبیا هم می‌توانید در دستورهای غذایی مختلف به عنوان حبوبات استفاده کرده و غذاهای هوس برانگیز و خوشمزه ای درست کنید.

لوبیا سبز در انواع دستورات غذایی خوشمزه استفاده می‌شود. با استفاده از لوبیا سبز در کنار غذاهای خود رنگ و بوی تازه ای به آن‌ها ببخشید. کافیست این لوبیاهای خوشمزه و هوس برانگیز را کمی تفت بدهید و به صورت سرد یا گرم در کنار پاستای خوشمزه ای که درست کرده اید استفاده کنید. و یا می‌توانید آن‌ها را به صورت تازه با کمی سیر مخلوط کنید و در کنار بشقاب غذای خود مصرف کنید. در ادامه این مطلب در مجله فیدیلیو بخش بشقاب شبز همراه ما باشید تا با شیوه‌های مصرف  لوبیا سبز بیشتر آشنا شوید.

آماده کردن لوبیا سبز

شستن و پاک کردن لوبیا سبز

برای آماده کردن لوبیا سبز و استفاده آن در غذاهای مختلف تنها کاری که لازم است بریدن سر و ته و سپس شستن آن است. راحت ترین راه برای بریدن سر و ته لوبیا سبز دسته کردن آن‌ها روی تخته آشپزی و قرار دادن در کنار یکدیگر و سپس بریدن سر و ته آن‌ها به صورت دسته ای است. پس از این کار می‌توانید آن‌ها را با آب سرد بشورید و در نهایت به سایز مورد نظر خود خرد کنید. به عنوان مثال لوبیاهایی که در لوبیا پلو استفاده می‌شوند به صورت کوتاه تر برش می‌خورند در حالی که برای تهیه خوراک لوبیا آن‌ها را بلندتر خرد می‌کنیم.

طرز تهیه لوبیا سبز

طبخ لوبیا سبز

برای پختن لوبیا سبز به تنها چیزی که نیاز دارید مقداری کره و نمک است. اما اگر می‌خواهید طعم آن بهتر شود، می‌توانید از انواع طعم دهنده‌ها مثل انواع سبزیجاتی از جمله گوجه فرنگی، پیاز و ذرت در کنار آن استفاده کنید. انواع بیکن سرخ شده، گردو و بادام بوداده، لیمو، روغن کنجد و دانه‌های کنجد بو داده شده به اضافه ادویه جاتی از جمله ترخون، شوید و پیاز کوهی نیز از دیگر چاشنی‌هایی هستند که در ترکیب با لوبیا سبز طعم خوبی به وجود می‌آورند.

برای تهیه لوبیا‌سبز اینجا کلیک کنید

لوبیا سبز سرخ شده

در ابتدا کمی روغن زیتون در یک ماهیتابه بزرگ بریزید و بگذارید با حرارت متوسط داغ شود. اکنون کمی پیازچه خرد شده به آن اضافه کنید و به مدت ۱ دقیقه تفت بدهید تا بپزد. اکنون نیم کیلوگرم لوبیا سبز خرد شده را به آن اضافه کنید و بگذارید تا به مدت ۲ دقیقه بپزد. در این مدت سعی کنید هر از گاهی لوبیاها را هم بزنید تا زمانی که پوست آن‌ها به صورت یک نواخت تیره شده و به رنگ قهوه ای شود. اکنون نصف فنجان آب اضافه کنید و درب ماهیتابه را بگذارید و حرارت را بر روی متوسط قرار دهید تا به مدت ۳ دقیقه به آرامی طبخ شود.

در طول این مدت هر از گاهی آن‌ها را به هم بزنید. حالا می‌توانید با استفاده از کمی نمک و فلفل آن‌ها را طعم دار کنید. لوبیای سرخ شده آماده است. نوش جان. ( این غذا برای ۴ نفر کافی است.)

لوبیا سبز کبابی

لوبیا سبز کبابی

ابتدا نیم کیلوگرم لوبیا سبز پاک کرده و خرد شده را با یک قاشق غذاخوری روغن زیتون بیامیزید و آن‌ها را روی کاغذ مخصوص طبخ قرار دهید. سپس آن‌ها را با نمک و فلفل طعم دار کنید و برای مدت ۲۵ تا ۳۰ دقیقه در فر با حرارت ۴۵۰ درجه فارنهایت قرار دهید. در طول این مدت یک بار آن‌ها را زیر و رو کنید تا هر دو طرف آن بپزد و پوست لوبیاها به رنگ قهوه ای در بیاید. اکنون می‌توانید لوبیاهای خوشمزه کبابی را از فر در آورده و نوش جان کنید. (این غذا برای ۴ نفر کافی است.)

لوبیا سبز بخارپز

در ابتدا مقداری آب در قابلمه ریخته و بر روی حرارت قرار دهید تا به جوش بیاید. اکنون نیم کیلو لوبیا سبز خرد شده را در سبد مخصوص بخارپز بریزید و به مدت ۵ تا ۷ دقیقه در قابلمه قرار دهید تا بپزد. سپس آن‌ها را از قابلمه خارج کرده و با روغن زیتون یا کره آغشته کنید. کمی نمک و فلفل می‌تواند به لوبیاها طعم فوق العاده ای ببخشد. حالا می‌توانید لوبیاها را در ظرف کشیده و سرو بفرمایید. ( این غذا برای ۴ نفر کافی است.)

طبخ لوبیاسبز با مایکروویو

در ابتدا نیم کیلوگرم لوبیا سبز خرد شده را به همراه دو قاشق غذاخوری آب در ظرف مخصوص مایکروویو بریزید. سپس درب ظرف را گذاشته به مدت ۴ تا ۵ دقیقه در مایکروویو با حرارت بالا قرار دهید تا بپزد. در طول این مدت یک بار آن‌ها را هم بزنید تا حرارت به همه قسمت‌ها نفوذ کند و بپزد. اکنون می‌توانید لوبیاها را از مایکروویو در آورید و به کره یا روغن زیتون آغشته کنید. پس از طعم دار کردن آن‌ها با نمک و فلفل لوبیاهای خوشمزه را در ظرف بکشید و سرو کنید. ( این غذا برای ۴ نفر کافی است.)

آب پز کردن لوبیا سبز

برای آب پز کردن لوبیا سبز کافی است نیم کیلو لوبیا سبز خرد شده را به مدت ۵ تا ۶ دقیقه در قابلمه حاوی آب جوش بریزید تا بپزد. سپس آن‌ها را آب کش کرده و با یک قاشق چای خوری روغن زیتون یا کره بیامیزید و با نمک و فلفل طعم دار کنید. نوش جان. ( این غذا برای ۴ نفر کافی است.)

لوبیا سبز تازه

نکاتی برای خرید لوبیا سبز تازه

برای خرید لوبیا سبز تازه باید دقت کنید لوبیاهای تازه و خوب باید سفت باشند و در هنگام نصف کردن صدای شکستن بدهند. از خرید لوبیاهای لهیده و نرم اجتناب کنید. هم چنین لوبیاهایی که بر پوست آن‌ها لکه‌های قهوه ای دیده می‌شود نیز مناسب نخواهند بود. بهترین و خوشمزه ترین لوبیاها  آن‌هایی هستند که کوچک و باریک هستند. بهترین زمان خرید لوبیا سبز در فصل رویش آن یعنی از تیرماه تا شهریورماه است. البته امروزه به لطف روش‌های نوین کشاورزی و گل خانه ها تقریبا تمامی محصولات را در تمامی فصول سال به راحتی می‌توانید پیدا کنید.

اگر در فصول دیگر سال نیاز به لوبیا سبز داشته باشید انتخاب انواع فریز شده آن می‌تواند گزینه خوبی برای نگهداری در فریزر و استفاده سریع در زمان نیاز باشد. لوبیا سبزهای فریز شده بسیار مقوی هستند چرا که برای حفظ ارزش‌های تغذیه ای آن‌ها در زمانی که گیاه هنوز جوان است چیده می شوند و فریز می شوند. بنابراین از ارزش غذایی بالایی برخوردارند. به علاوه این محصولات فریز شده بر خلاف بسیاری از سبزیجات کنسروی از افزودنی‌هایی از جمله سدیم که برای سلامتی بدن مضر هستند بی بهره اند.

روش نگهداری از لوبیا سبز تازه

برای نگهداری از لوبیا سبز تازه ابتدا باید آن‌ها را در دستمال خشک و یا دستمال‌های حوله ای یا کیسه‌های کاغذی بپیچید. به این ترتیب می‌توانید به مدت ۴ روز آن‌ها را سالم نگهداری کنید.

ارزش تغذیه ای لوبیا سبز

لوبیا سبز یکی از سبزیجات خوشمزه، با کالری پایین و ارزش تغذیه ای بالا است. یک فنجان لوبیا سبز پخته شده در حدود ۴ گرم فیبر، ۱۴% ویتامین C و فولیت مورد نیاز روزانه بدن و ویتامین B ضروری برای ساخت سلول‌های بدن را تامین می کند.

 

برای تهیه لوبیا سبز اینجا کلیک کنید

درباره آوا رفیع‌ زاده

بر خلاف تصور عامه مردم مهندسان معمار فقط با آهن و خاک و آب در ارتباط نیستند. من یک معمار خانه دار هستم. در کنار وظایف کاری و به قول همه تیرآهن و سنگ و ستون، عاشق آشپزی و مسافرت و آشنایی با غذاها و فرهنگ و رسوم مختلف دیگر کشورها هستم و دوست دارم این تجربه های قشنگ رو با همه قسمت کنم. امیدوارم شما هم مثل من لذت ببرید.