خانه / کلینیک غذا / بشقاب سبز / چگونه بروکلی‌ بخارپزشده خوش طعم تهیه کنیم؟
بروکلی بخارپز

چگونه بروکلی‌ بخارپزشده خوش طعم تهیه کنیم؟

بروکلی بخارپز شده یکی از بهترین سبزیجات برای کنترل اشتهای کاذب شما است. این گیاه مغذی خواص مفید بسیاری دارد
یکی از خواص این گیاه جادویی بهبود عملکرد سیستم گوارشی بدن و پالایش آن است. بروکلی سرشار از ویتامین C و فیبر است و علاوه بر آن که یکی از مواد خوراکی سالم است سرشار از پروتئین نیز است. در واقع ۴۵ % از کالری موجود در بروکلی را پروتئین تشکیل می‌دهد. اما برای بخارپز کردن بروکلی از چه شیوه ای استفاده کنیم؟

یکی از نکات مهم در طبخ بروکلی توجه به زمان است. طبخ بیش از ۷ دقیقه بروکلی به هر روشی ریسک خراب شدن طعم و ظاهر آن را به همراه خواهد داشت. به علاوه زیاد پختن بروکلی سبب تغییر رنگ سبز آن به زیتونی می‌شود. در ادامه این مطلب در بخش بشقاب سبز در مجله فیدیلیو  به روش تهیه بروکلی بخارپز و نکات مهم آن می‌پردازیم.

بروکلی بخارپز

درجه حرارت آب

اولین نکته مهم در بخارپز کردن بروکلی درجه گرمای آب است. برای بخار پز کردن بروکلی بهتر است ابتدا آب را به جوش بیاورید و سپس بروکلی‌ها را داخل سبد بخارپز قرار دهید. سریع ترین روش برای به دست آوردن آب جوش هم کتری است. برای این منظور می‌توانید ابتدا آب را در کتری یا سماور جوش بیاورید و سپس آب جوش را در بخارپز یا قابلمه خالی کنید. در نهایت هم بروکلی‌ها را داخل سبد مخصوص بخارپز قرار دهید. این کار سبب می‌شود از طبخ بیش از حد بروکلی جلوگیری کنید.

تنظیم تایمر

در قدم بعدی تایمر دستگاه را روی ۵ یا ۶ دقیقه تنظیم کنید. توجه داشته باشید قسمت‌های جوان تر و نازک تر بروکلی احتمالا به زمان کم تری برای بخار پز شدن نیاز خواهند داشت. برای این قسمت‌ها صرف ۵ دقیقه زمان کافی خواهد بود. اما برای بقیه قسمت‌ها شاید لازم باشد ۶ دقیقه زمان بگذارید. به هر رو اگر می‌خواهید مطمئن شوید که بروکلی‌ها زیاد از حد نمی‌پزند بهتر است در ابتدا آن‌ها را ۵ دقیقه بخارپز کنید. سپس با یک چنگال امتحان کنید تا ببینید پخته شدند یا نیاز به طبخ بیشتری دارند.

بروکلی بخارپز

سس بروکلی

بهترین روش برای تهیه سس بروکلی و سرو آن استفاده از اندکی کره است. اما شیوه مورد علاقه من در تهیه بروکلی تفت دادن آن با فلفل سیاه فراوان و سپس آغشته کردن آن به سس سرکه برنج است. بروکلی در ترکیب با فلفل سیاه طعم فوق العاده ای پیدا می‌کند. برخی از افراد نیز در کنار بروکلی کمی‌ سس مایونز را ترجیح می‌دهند که البته این ترکیب هم بسیار خوشمزه خواهد بود. فقط توجه داشته باشید که در مصرف مایونز زیاده روی نکنید تا از اضافه شدن کالری دریافتی به بدن خود جلوگیری کنید. ترکیب دیگری که می‌توانید در کنار بروکلی اضافه کنید ترکیب آب لیمو و روغن زیتون، سرکه بالزامیک و روغن زیتون و بسیاری موارد دیگر است که می‌توانید بنا به ذائقه خود انتخاب کنید. البته پاشیدن مقداری خلال بادام تست شده یا دانه‌های کنجد نیز بر روی بروکلی‌ها طعم جالبی را به وجود می‌آورد.

دستورهای تهیه غذاهایی که از بروکلی تهیه می‌شوند بسیار متنوع و خوشمزه و البته ساده هستند. فقط کافیست سس مورد استفاده با بروکلی را تغییر دهید تا یک غذای متفاوت با طعمی‌ دیگر تهیه کنید. در ادامه این مطلب روش تهیه مرحله به مرحله بروکلی بخارپز شده را برای شما آماده کرده ایم.

روش مرحله به مرحله تهیه بروکلی بخارپز

ابتدا بروکلی‌ها را تمیز کنید و شاخ و برگ‌های اضافه آن را ببرید. سپس سرشاخه‌ها را به قسمت‌های کوچک با سایز مورد نیاز خود تقسیم کنید و بشورید. البته اگر دوست داشتید از ساقه آن هم می‌توانید استفاده کنید. برای این منظور ابتدا باید ساقه‌ها را پوست بکنید و پس از قطعه قطعه کردن و شستن می‌توانید از آن‌ها را استفاده کنید.

سپس به اندازه ۲ تا ۲٫۵ سانت آب داخل بخارپز یا قابلمه بریزید و بگذارید آب جوش بیاید. توجه داشته باشید اگر بخار پز یا سبد مخصوص آن را ندارید می‌توانید بروکلی‌ها را مستقیما داخل آب جوش بریزید.

اکنون بروکلی‌ها را داخل سبد بخارپز یا آب جوش بریزید و درجه شعله را بر روی متوسط قرار دهید. بگذارید بروکلی‌ها به مدت ۵ تا ۶ دقیقه بجوشند. زمانی که بروکلی‌ها تا حدی طبخ شوند که با چنگال قاچ شوند آماده هستند. به محض پختن آن‌ها را از آب جوش یا بخارپز در آورید و در ظرف سرو بکشید و با سس مورد نظر خود میل کنید.

برخی از انواع سس‌هایی که می‌توانید در ترکیب با بروکلی بخارپز شده استفاده کنید عبارتند از:

  • روغن زیتون، کره و یا مایونز ( اگر رژیم غذایی گیاه خواری را دنبال می‌کنید از روغن زیتون استفاده کنید)
  • فلفل سیاه
  • آبلیمو یا طعم دهنده‌های لیمویی، سرکه بالزامیک، سرکه برنج فصلی
  • خلال بادام تست شده، دانه کنجد تست شده

درباره آوا رفیع‌ زاده

بر خلاف تصور عامه مردم مهندسان معمار فقط با آهن و خاک و آب در ارتباط نیستند. من یک معمار خانه دار هستم. در کنار وظایف کاری و به قول همه تیرآهن و سنگ و ستون، عاشق آشپزی و مسافرت و آشنایی با غذاها و فرهنگ و رسوم مختلف دیگر کشورها هستم و دوست دارم این تجربه های قشنگ رو با همه قسمت کنم. امیدوارم شما هم مثل من لذت ببرید.