خانه / کلینیک غذا / زندگی سالم / روش صحیح آب پز کردن تخم مرغ
تخم مرغ آب پز

روش صحیح آب پز کردن تخم مرغ

تخم مرغ آب پز یکی از ساده ترین غذاها به نظر می‌رسد. اما واقعیت این است که آب پز کردن تخم مرغ یکی از سخت ترین کارها در آشپزی است. البته بهتر است بگوییم تخم مرغ آب پز یکی از مشکل ترین روش‌های طبخ سالم را دارد. بی شک از شنیدن این خبر شوکه شده اید اما باید بدانید این تخم مرغ‌های آب پز به سادگی و به طرز بسیار خنده داری در خراب کردن کارهای شما تبحر دارند.

برای باور این موضوع کافیست به آخرین باری که تخم مرغ آب پز درست کرده اید بیاندیشید. همیشه در خوشبینانه ترین حالت ممکن این تخم مرغ‌های آب پز آن گونه که انتظار می‌رود درست می‌شوند. اما در دیگر حالت‌ها احتمالا جنس لاستیکی پیدا می‌کند. و یا ممکن است زرده آن در گوشه‌ها خام بماند. و یا شاید سفیده آن نپخته و آب دار باشد و در هنگام پوست کندن به بیرون بریزد. شاید هم سفیده‌ها به سبب شکستن پوسته نازک تخم مرغ در هنگام قل زدن از لابه لای آن به بیرون خزیده باشند. گاهی هم به سبب بوی بدی که می‌گیرد مشمئز می‌شوید.

البته احتمالا در تمامی‌ این حالت‌ها شما آن‌ها را میل کرده اید. درست است که مواجه شدن با این صحنه‌ها پایان دنیا نیست. اما یک تخم مرغ آب پز اصولی هیچ یک از این حالت‌ها را به خود نمی‌گیرد. در ادامه این مطلب در بخش زندگی سالم از مجله فیدیلیو ما را همراهی کنید تا با روش‌های صحیح و سالم آب پز کردن تخم مرغ آشنا شوید.

 

 

تخم مرغ آب پز

چگونه تخم مرغ آب پز درست کنیم

برای تهیه تخم مرغ آب پز تخم مرغ‌های سرد شده در یخچال را در یک شیر جوش قرار دهید. سپس روی آن را با آب بپوشانید. اکنون شیر جوش را روی حرارت ملایم قرار دهید. زمانی که آب نزدیک به جوشیدن بود ، شعله را کم کنید تا به حالت جوشیدن ملایم برسد. در این حالت بگذارید تخم مرغ ۱۰ دقیقه به آرامی‌ بجوشد. اکنون آن را از شعله بردارید و آب جوش را خالی کنید. حالا روی تخم مرغ‌ها را با آب سرد پر کنید و بگذارید بماند تا پوست تخم مرغ خنک شود و بتوانید به راحتی آن را پوست بکنید. این شیوه طبخ تخم مرغ یک زرده کاملا پخته و خوشمزه را در اختیار شما قرار می‌دهد.

 

برای تهیه تازه‌ترین لبنیات میتوانید اینجا کلیک کنید

 

تخم مرغ آب پز

چگونه تخم مرغ عسلی یا نیم پز درست کنیم؟

اگر دوست دارید سفیده تخم مرغ کاملا ببندد اما زرده آن کمی‌ شل باشد از این شیوه استفاده کنید. ابتدا تمام روش‌های گفته شده در قسمت قبل را انجام دهید اما در زمان جوشیدن آرام آن را به جای ۱۰ دقیقه ۴ دقیقه به آرامی‌ بجوشانید. البته توجه داشته باشید زرده‌های نرم نسبت به زرده‌های سفت داغ تر هستند. بنابراین قبل از پوست کردن تخم مرغ از خنک شدن آن اطمینان حاصل کنید.

سه شیوه طبخ صحیح و سالم تخم مرغ

  • سعی کنید تخم مرغ‌هایتان را با آب جوش نپزید

تخم مرغ آب پز در واقع یک نام بی مسما است. در حقیقت شما هرگز نباید تخم مرغ‌ها را با آب کاملا جوش بپزید. بلکه باید آن ها را با شعله ملایم بپزید. اولین دلیل آن این است که جوش آوردن آب سبب تکان‌های شدید تخم مرغ و ضربه خوردن به بدنه‌های شیرجوش می‌شود که در بسیاری مواقع به شکستن تخم مرغ‌ها و بیرون زدن سفیده‌ها منجر می‌شود.

دلیل بعدی آن ماسیده شدن یا دلمه شدن پروتئین موجود در سفیده‌های تخم مرغ در دمایی بسیار پایین تر از حد انتظار شماست. در واقع پروتئین‌های موجود در سفیده تخم مرغ در دمای ۱۴۰ تا ۱۹۰ درجه فارنهایت ماسیده می‌شوند و این در حالی است که آب در ۲۱۲ درجه فارنهایت می‌جوشد.

با این وجود که زرده‌های تخم مرغ در دمای بالا به طور کامل می‌بندند اما سفیده‌ها اگر گرمای زیاد ببینند حالت لاستیکی به خود می‌گیرند. با این تفاسیر بهتر است برای آب پز کردن تخم مرغ ابتدا آن را در آب سرد قرار دهید تا آرام آرام  با افزوده شدن حرارت به دمای مورد نظر برسند. فراموش نکنید که دمای آب از ۱۸۰ تا ۱۹۰ درجه فارنهایت بالاتر نرود تا از این موارد جلوگیری شود.

تخم مرغ آب پز

  • تخم مرغ‌های خود را به مدت طولانی نپزید

بسیاری از افراد برای این که از پخته شدن کامل تخم مرغ مطمئن شوند آن را به مدت طولانی می‌پزند. این کار سبب به وجود آمدن بوی بدی در تخم مرغ‌ها می‌شود. به علاوه پختن بیش از حد آن‌ها سبب به وجود آمدن حلقه ای سبز رنگ به دور زرده تخم مرغ‌ها می‌شود. به هر رو با انتخاب روش صحیح پختن تخم مرغ از تمامی‌ این اثرات ناخوشایند دور خواهید بود.

در واقع تنها چیزی که برای بستن سفیده و پخت کامل زرده نیاز دارید صرف ۱۰ دقیقه است و نه بیشتر. و برای عسلی کردن آن هم به زمانی کمتر نیاز خواهید داشت. البته باید توجه داشته باشید در آوردن تخم مرغ‌ها از آب داغ  بعد از ۱۰ دقیقه برای این کار کافی نخواهد بود. اگر تخم مرغ‌ها را در آب سرد خنک نکنید آن‌ها همچنان در حال پختن باقی می‌مانند و باز هم نتیجه مطلوب را نخواهید گرفت. بنابراین پس از سپری شدن زمان طبخ حتما آن‌ها را از آب جوش خارج کنید و در آب سرد قرار دهید تا از پخته شدن بیش از حد آن‌ها جلوگیری کنید.

تخم مرغ آب پز

  • روش صحیح پوست کردن تخم مرغ آب پز

وقتی صحبت از تغذیه سالم به میان باشد مواد غذایی تازه در اغلب مواقع بهترین پیشنهاد هستند. اما تخم مرغ آب پز در این میان استثنا است. این یک واقعیت است که تخم مرغ‌های قدیمی‌تر راحت تر پوست کنده می‌شوند. اگر تخم مرغ‌ها را چند روز قبل از طبخ در یخچال قرار دهید PH آن‌ها به آرامی‌ افزایش پیدا می‌کند. در نتیجه سفیده‌ها کم تر مستعد چسبیده شدن به پوسته داخلی می‌شوند.

اما اگر زمانی برای صبر کردن ندارید اندکی ترک دادن پوسته تخم مرغ به آرامی‌ احتمالا چاره ساز خواهد بود. تنها نکته این قسمت ترک دادن پوسته خارجی تخم مرغ به صورتی است که به غشای داخلی آن لطمه ای وارد نشود. برای این منظور کافیست با یک سنجاق کوچک به آرامی‌ به قسمت پهن تر پوسته خارجی آن ضربه بزنید.

این شکاف فقط باید در حدود یک یا دو میلیمتر باشد. سپس آن را به طور معمول بپزید. و در آخر با وجودی که هنوز هیچ اثبات علمی‌ برای این موضوع وجود ندارد اما برخی از افراد از جمله خود من بر این باور هستند که تخم مرغ‌های پخته شده که هنوز به طور کامل خنک نشده اند و ولرم هستند راحت تر پوست کنده می‌شوند تا تخم مرغ‌های خنک شده ای که در یخچال قرار دارند.

 

برای تهیه تازه‌ترین لبنیات میتوانید اینجا کلیک کنید

 

درباره آوا رفیع‌ زاده

بر خلاف تصور عامه مردم مهندسان معمار فقط با آهن و خاک و آب در ارتباط نیستند. من یک معمار خانه دار هستم. در کنار وظایف کاری و به قول همه تیرآهن و سنگ و ستون، عاشق آشپزی و مسافرت و آشنایی با غذاها و فرهنگ و رسوم مختلف دیگر کشورها هستم و دوست دارم این تجربه های قشنگ رو با همه قسمت کنم. امیدوارم شما هم مثل من لذت ببرید.