خانه / آشپزخانه من / ۱۰ کاربرد جوش شیرین که تاکنون نمی‌دانستید
خواص جوش شیرین

۱۰ کاربرد جوش شیرین که تاکنون نمی‌دانستید

خواص جوش شیرین و کاربردهای مفید آن به قدری زیادند که در وصف نمی‌گنجند. جوش شیرین یکی از مواد مفیدی است که احتمالا همه شما تا کنون با کاربردهای فراوان و بی نظیر این ماده آشنایی پیدا کرده اید. یکی از کاربردهای مفید این ماده توانایی آن در تمیز کردن قسمت‌های مختلف آشپزخانه شماست.

از مزایای دیگر این ماده توانایی آن در جذب بوهای ناخواسته و مشمئز کننده از محل زندگی شما است. البته از خاصیت پاک و صیقلی کنندگی آن نیز نباید گذشت. بنابراین به راحتی می‌تواند قسمت‌های ظریف و پرکار سطوح مختلف و آسیب پذیر را بدون صدمه زدن به آن‌ها پاک کند. به علاوه ارزان بودن و در دسترس بودن همیشگی جوش شیرین هم از جمله مزایای دیگری هستند که آن را تبدیل به یک ماده شوینده ابتدایی و مفید کرده اند که در زمان‌هایی که از کمبود وقت در تنگنا هستید به کمک شما می‌آید.

در ادامه این مطلب در مجله فیدیلیو همراه ما باشید تا با برخی کاربردهای جوش شیرین که شاید تا کنون نمی‌دانستید آشنا شوید.

جوش شیرین

ظروف پلاستیکی نگهدارنده غذا

یکی از خواص جوش شیرین زدودن چربی‌ها و لکه‌ها از روی ظروف پلاستیکی و چربی است که به راحتی تمیز نمی‌شوند. اگر شوینده‌های معمولی شما برای از بین بردن لکه‌های گوجه فرنگی ظروف پلاستیکی شما کافی نیست، این بار از جوش شیرین برای شستن ظروف خود استفاده کنید تا به توانایی‌های آن بیشتر ایمان بیاورید. شک نداشته باشید با یک بار شستن ظروف توسط جوش شیرین آن‌ها را مانند روز اول تمیز و براق خواهید یافت.

برای این منظور ابتدا کمی جوش شیرین در ظرف مورد نظر خود بریزید و روی آن را با کمی آب پر کنید به گونه ای که حالت خمیری پیدا کند. بگذارید مخلوط خمیری شکل برای مدتی روی ظرف باقی بماند سپس با استفاده از یک دستمال مخلوط خمیری شکل را بسابید و بعد آن را با آب و پودر صابون بشورید. با این شیوه ظروف پلاستیکی شما همانند روز اول تمیز و عاری از میکروب خواهند شد. اما اگر این شیوه جواب نداد احتمالا زمان آن فرا رسیده که ظرف خود را دور بیاندازید و به فکر تهیه ظروف جدید باشید.

جوش شیرین

خواص جوش شیرین در تمیز کردن یخچال فریزر

یکی از محیط‌هایی که به شدت در جذب باکتری مستعد هستند محیط داخلی یخچال و فریزر است. تمیز کردن یخچال فریزرها به سبب نگهداری مواد و ظروف مختلف و تماس آن‌ها با محیط بیرون یکی از دغدغه‌های اصلی هر خانم خانه داری است. اما نگران نباشید جوش شیرین تمام نگرانی‌هایتان را از بین می‌برد. برای تمیز کردن و از بین بردن باقی مانده غذاها و لکه‌ها از فریزر خود کافیست آن را یک بار با محلول آب داغ و جوش شیرین تمیز کنید. بی شک با استفاده از خواص جوش شیرین از نتیجه کار شگفت زده خواهید شد. به علاوه دیگر لازم نیست نگران باقی ماندن شوینده‌های شیمیایی و منتشر شدن رایحه آن در یخچال خود باشید.

جوش شیرین

خواص جوش شیرین در پاک کردن آرام پز

یکی دیگر از خواص جوش شیرین از بین بردن و بیرون راندن باقی مانده غذاها و لکه‌ها از نقاط دور از دسترس آرام پز شماست. با استفاده از جوش شیرین به راحتی همه قسمت‌های آرام پزتان را تمیز کنید و از شر آلودگی‌ها رها شوید. برای این منظور کافیست ابتدا آرام پزتان را از آب پر کنید سپس نصف فنجان جوش شیرین و همین مقدار سرکه سفید به آن بیافزایید. اکنون در آن را بگذارید و آرام پز را به مدت یک تا چهار ساعت ( بسته به میزان آلودگی آن)‌ روشن کنید. پس از سپری شدن این مدت صبر کنید تا آرام پز کمی خنک شود و بعد با آب ولرم و مقداری پودر صابون آن را بشورید. اکنون فقط باید آن را روی کانتر آشپزخانه قرار دهید تا خشک شود.

جوش شیرین

خواص جوش شیرین در میکروب زدایی یخدان

یخدان‌ها از وسایلی هستند که در فصل‌های سرد سال به کنار گذاشته می‌شوند تا در تابستان سال آینده باز به کمک شما بیایند. اما یکی از مشکلات استفاده از یخدان‌ها جذب باکتری‌ها و میکروب‌ها در نقاط مختلف آن‌ها است. چه از یخدان خود برای خنک کردن نوشیدنی‌ها استفاده کنید و یا آن را برای یک پیک نیک مفرح استفاده کنید، پس از یک فصل پرکار بی شک آلوده خواهد شد.

برای رفع این آلودگی‌ها کافیست قبل از این که یخ دان خود را در شروع فصل شرما جمع کنید و در انبار قرار دهید آن را با محلول پودر صابون و جوش شیرین بشورید. بی شک با استفاده از خواص جوش شیرین تابستان سال آینده با خیال راحت و بدون نگرانی از آن‌ها استفاده خواهید کرد.

  • نحوه تمیز کردن یخدان

برای این منظور ابتدا داخل یخدان را با یک پارچه نرم که به آب ولرم و کمی شوینده آغشته شده پاک کنید. سپس محلولی از آب گرم و جوش شیرین تهیه کنید و پارچه خود را در آن خیس کنید و همه نقاط داخلی یخدان را با آن تمیز کنید. فقط توجه داشته باشید برای تمیز کردن یخدان به هیچ عنوان از فرچه‌ها و یا دیگر لوازم پاک کننده استفاده نکنید چرا که می‌توانند به بدنه صیقلی داخلی آن آصیب وارد کنند.

اکنون همه این کارها را برای بدنه خارجی آن نیز تکرار کنید. پس از این که از تمیز شدن بدنه داخلی و خارجی مطمئن شدید دستمال خود را بشورید و با آب تمیز همه جای یخدان را پاک کنید. این عمل را چندین مرتبه انجام دهید تا همه شوینده از روی یخدان پاک شود. حالا همه یخدان را با پارچه حوله ای یا میکروفایبر خشک کنید و با باز گذاشتن در آن در هوای آزاد صبر کنید تا به طور کامل خشک شود. پس از این که یخدان به طور کامل خشک شد می‌توانید آن را برای تابستان آینده بسته بندی کرده و در انبار قرار دهید.

جوش شیرین

درزهای بین سرامیک‌های دیوار آشپزخانه

یکی از مشکلاتی که همه با آن دست و پنجه نرم می‌کنند تمیز کردن سرامیک‌های دیواره‌های آشپزخانه است. دیواره‌های آشپزخانه همیشه در معرض انواع غذاها، سس‌ها، روغن و حتی بخار قرار دارند. به همین سبب تمیز کردن آن‌ها پروسه ای زمان بر و کمی دشوار به نظر می‌رسد.

اما نگران نباشید. برای حل این مسئله کافیست دیوارهای سرامیکی کثیف یا چرب خود را با محلول جوش شیرین تمیز کنید تا دوباره یک دیوار تمیز و زیبا داشته باشید. برای این منظور کافیست از یک محلول پاک کننده طبیعی حاوی سرکه سفید، جوش شیرین و لیمو استفاده کنید.

سرکه سفید در از بین بردن چربی‌ها موثر است و آب لیموترش به سبب داشتن اسید سیتریک سبب از بین رفتن لکه ها می‌شود. جوش شیرین هم یک سابنده قوی است که بدون آسیب رساندن به سطوح می تواند در کوچکترین روزنه ها نفوذ کند و آن‌ها را تمیز کند. ترکیب این مواد در کنار هم تشکیل مخلوطی معجزه آسا برای تمیز کردن لابه لای سرامیک‌ها و دیواره آشپزخانه در اختیار شما قرار می‌دهد.

  • تهیه مخلوط تمیزکننده با جوش شیرین

برای درست کردن این محلول باید در ابتدا یک قسمت آب لیمو ترش را با یک قسمت سرکه سفید و دو قسمت جوش شیرین مخلوط کنید.( از صدای فش فش مخلوط نگران نباشید) سپس مقدار اندکی دیگر جوش شیرین اضافه کنید و این عمل را آن قدر تکرار کنید تا به صورت مخلوطی خمیر مانند دربیاید.

فراموش نکنید برای این منظور به جوش شیرین زیادی نیاز خواهید داشت. پس از آماده شدن مخلوط خمیری شکل آن را به لابه لای درزها بمالید و بگذارید حداقل یک ساعت بماند. اگر مخلوط به سرامیک ها مالیده شد نگران نباشید. پس از سپری شدن این مدت با یک مسواک خراب یا فرچه کوچک لابه لای درزها را حسابی بسابید تا کاملا تمیز شوند. سپس با یک دستمال حوله ای یا میکروفایبر محدوده ای که تمیز کردید را پاک کنید و این کار را برای نقاط دیگر هم تکرار کنید. حالا یک دیوار تمیز و عاری از میکروب دارید که می‌توانید از آن لذت ببرید.

جوش شیرین

لیوان دم کردن قهوه

اگر لیوان‌های دمنوش یا قهوه شما بعد از مدتی استفاده دچار جرم و رسوب شده اند نگران نباشید. کافیست این بار با استفاده از خواص جوش شیرین آن‌ها را تمیز کنید تا همه جرم و آلودگی لیوان‌ها از بین بروند و دوباره لیوان‌هایی براق و تمیز داشته باشید.

برای این منظور پس از مصرف قهوه یا دمنوش خود ابتدا کمی صبر کنید تا لیوان خنک شود. اکنون باقی مانده تفاله‌ها را از لیوان خالی کنید و با مقداری پودر یا مایع ظرفشویی و آب و با استفاده از فرچه تمیز کردن بطری آن را کاملا بشورید تا تمیز شود.

حالا تمام قطعات لیوان را با مخلوط جوش شیرین و آب حسابی بشورید تا کاملا تمیز شود. البته توجه داشته باشید برای جلوگیری از جرم بستن لیوان لازم نیست این مراحل را هر روز انجام دهید. هفته ای یک بار برای جلوگیری از تجمع باکتری ها کافیست. در روزهای دیگر هفته می توانید لیوان خود را مانند همیشه و با استفاده از آب و مایع ظرفشویی بشورید.

جوش شیرین

میکسر یا مخلوط کن

برای تمیز کردن میکسر یا مخلوط‌کن‌ها و از بین بردن باقیمانده مواد از نقاط دور از دسترس آن‌ها کافیست با استفاده از خواص جوش شیرین لابه لای تمام نقاط آن را تمیز کنید تا دوباره یک مخلوط کن کاملا براق و نو داشته باشید. برای این منظور ابتدا دستگاه خود را از پریز برق جدا کنید. اکنون تمامی قسمت‌های قابل شستشوی دستگاه اعم از تیغه‌ها، لوله ها، کاسه مخلوط کن و … را با آب گرم و مایع ظرفشویی بشورید.

البته باید توجه داشته باشید همیشه قبل از استفاده مجدد از این قسمت‌ها و قبل از قراردادن آن در مخلوط کن باید آن‌ها را کاملا خشک کنید. برای تمیز کردن قسمت‌های دیگر که نمی توانید از آب فراوان استفاده کنید از مخلوط آب و جوش شیرین استفاده کنید و همه قسمت‌های داخلی و خارجی دستگاه را کاملا تمیز کنید. برای قسمت‌هایی که به راحتی در دسترس نیستند می‌توانید از یک مسواک یا فرچه نرم کوچک استفاده کنید. البته توجه داشته باشید فرچه را به بدنه خارجی آن نزنید چون ممکن است سبب آسیب رساندن به جنس بدنه دستگاه شوید. در انتها می‌توانید تمام قسمت‌های تمیز شده را با یک پارچه نم دار پاک کنید. حالا یک مخلوط‌کن تمیز و پاک دارید.

جوش شیرین

قالب‌های کیک سیلیکونی

عموما شستشوی قالب‌ها و دیگر ظروف سیلیکونی تا حدودی دشوار به نظر می‌رسد. با وجود این که امروزه اکثر افراد ترجیح می‌دهند از مواد شیمیایی برای شستن ظروف خود استفاده نکنند اما متاسفانه تنها راه تمیز کردن این نوع ظروف مواد پاک کننده شیمیایی و آب بسیار داغ است.

اما اگر این کار هم نتیجه بخش نبود نگران نباشید. با قدرت جادویی خواص جوش شیرین به راحتی تمام لکه‌ها و باقی مانده غذاها را از ظروف سیلیکونی خود پاک کنید. جوش شیرین در این راه برایتان معجزه می‌کند. برای این منظور کافیست مخلوطی خمیری شکل از جوش شیرین و آب تهیه کنید و ظروف سیلیکونی خود را با آن کاملا بسابید. حالا صبر کنید تا مخلوط خشک شود. سپس ظروف خود را با آب داغ بشورید.

جوش شیرین

سطوح چرب آشپزخانه

کانترهای آشپزخانه، کناره‌ها و بالای گاز، اطراف فر و مایکروفر همه از نقاطی هستند که به سبب تهیه و آماده سازی و طبخ غذا می‌توانند بسیار چرب شوند. اما یک محلول تمیز کننده طبیعی که حاوی اندکی جوش شیرین باشد به راحتی همه آشپزخانه شما را تمیز و عاری از میکروب می‌سازد. برای استفاده از خواص جوش شیرین در پاک کردن سطوح چرب آشپزخانه به تنها چیزی که نیاز دارید یک بطری اسپری و مقداری سرکه سفید، جوش شیرین و آب گرم است. کافیست مواد را در ظرف اسپری بریزید و با هم مخلوط کنید.

البته اگر از بوی سرکه مشمئز می‌شوید می‌توانید از کمی روغن عطری یا هر ماده دیگری که دوست دارید در اسپری اضافه کنید تا باعث کاسته شدن بوی سرکه شود. حالا تمام کانترها و قسمت‌های چرب آشپزخانه را با مخلوط اسپری کنید و با یک دستمال آن را بسابید تا چربی‌ها به طور کامل از بین بروند. سپس با یک دستمال نمدار همه را خوب پاک کنید تا باقی مانده مواد از روی سطوح پاک شود. حالا می‌توانید از آشپزخانه پاکیزه خود لذت ببرید.

جوش شیرین

ظروف سرامیکی

اگر ظروف سرامیکی شما در اثر برخورد با قاشق چنگال خراشیده و لکه دار شده اند و یا باقی مانده اثرات غذاها از ظروف پاک نمی‌شوند این بار از خواص جوش شیرین برای شستن آن‌ها استفاده کنید تا تمام لکه‌ها و آلودگی‌ها را از روی آن‌ها پاک کنید. شک نداشته باشید با این کار دوباره ظروف خود را براق و تمیز خواهید یافت.

درباره آوا رفیع‌ زاده

بر خلاف تصور عامه مردم مهندسان معمار فقط با آهن و خاک و آب در ارتباط نیستند. من یک معمار خانه دار هستم. در کنار وظایف کاری و به قول همه تیرآهن و سنگ و ستون، عاشق آشپزی و مسافرت و آشنایی با غذاها و فرهنگ و رسوم مختلف دیگر کشورها هستم و دوست دارم این تجربه های قشنگ رو با همه قسمت کنم. امیدوارم شما هم مثل من لذت ببرید.