خانه / 10کاری که خوب است انجام دهیم / دَه پاتوق خوشمزه از میدان انقلاب تا چهارراه ولیعصر
پاتوق های میدان انقلاب

دَه پاتوق خوشمزه از میدان انقلاب تا چهارراه ولیعصر

میدان انقلاب تا چهارراه ولیعصر پر تراکم‌ترین منطقه تهران از نظر وجود رستوران، کافی شاپ، ساندویچی، پیراشکی و نان فانتزی، آبمیوه و بستنی و … است. نه فقط بخاطر ماهیت استراتژیک این میدان، بلکه به دلیل هر مکان با اهمیت دیگری که در این محدوده وجود دارد.

اصلی‌ترین دانشگاه، اصلی‌ترین سالن تاتر، وجود سه سینما و همینطور مراکز فرهنگی و اداری و آموزشی، مهمترین بازار کتاب تهران و … از ویژگی‌هایی است که به اهمیت این میدان و این خیابان اضافه می‌کند. به دلیل جمعیت زیادی که هر روز در این محدوده تردد می‌کنند هم طبیعی است که کافه‌ها و رستوران‌ها و پاتوق‌های خوراکی زیادی شکل بگیرد. در این مطلب از مجله فیدیلیو می‌خواهیم ۱۰ پاتوق خوراکی و نوشیدنی در این محدوده را معرفی کنیم.

پاتوق‌هایی که بر اساس تنوع و همینطور قدمت و پرطرفدار بودن انتخاب شده‌اند اما قطعا تعداد آن‌ها بیشتر از ۱۰ تا است. بنابراین از شما می‌خواهیم که در پایان این مطلب پاتوق‌های دیگر را هم معرفی کنید و تجربه‌های خود را با دیگر کاربران فیدیلیو به اشتراک بگذارید.

 

آش نیکو صفت

1 بدون شک نیکو صفت در میدان انقلاب معروف‌ترین و محبوب‌ترین آش سرای تهران است. رستورانی که سال‌های متمادی مشتریانِ عشق آش خود را از هر نقطه تهران به میدان انقلاب می‌کشد و تغییر مکانِ اجباری‌اش هم هیچ تاثیری در تعداد مشتری و محبوبیتش نداشت. نیکوصفت به خاطر محبوبیتی که دارد در اکثر روزها و  عصر‌ها به شدت شلوغ است و باید پیِ یک صف طولانی را به تن خود بمالید.

ولی مطمئن باشید ارزش حتی ساعت‌ها ایستادن در صف را دارد. آش شله قلمکار و آش رشته نیکو صفت معروف‌تر از حلیم‌های آن است و در کنار یک بربری داغ، ناهار یا میان وعده‌ای فوق‌العاده برای شما خواهد ساخت. نیکو صفت شعبه دیگری ندارد و در تهران تک است. در این رستوران باید عجله را چاشنی کار خود کنید وگرنه خیلی زود آش‌ها تمام می‌شود و دست خالی باید به خانه بازگردید.

منو، آدرس و نظرات درباره نیکو صفت را اینجا بخوانید

 

رستوران خورشید

2 یک ظرف ته‌دیگ نان لواش با خورشت قیمه یا قورمه سبزی؟ این ظرفی است که در مهمانی‌های خانوادگی یا سفره‌های خانگی سر آن دعواست است. اما در سفره خانه خورشید بدون هیچ دعوایی هر چقدر که بخواهید ته‌دیگ و خورشت برایتان می‌آورند.

خورشید یک رستوران سنتی در خیابان دوازده فروردین است که از بین غذاهای ایرانی کباب لقمه و جوجه کباب، ته چین و زرشک پلو و خورشت قیمه و قورمه سبزی را دارد. در پیش غذاها هم کشک بادمجان و میرزاقاسمی. و همینطوز دوغ پارچی، زیتون پرورده و ماست و خیار.

این منو مختصر و مفید خورشید است که طرفدارهای زیادی دارد و معمولا برای ناهار خیلی شلوغ می‌شود.سالاد بار در اینجا رایگان است و بعد از غذا هم در استکان کمر باریک و نعلبکی برایتان چای می‌آورند. در مجموع خورشید یکی از رستوران‌هایی است که هم فال است و هم تماشا و تجربه آن بریتان خاطره خوبی را رقم خواهد زد.

منو، آدرس و نظرات درباره رستوران خورشید را اینجا ببینید

 

کافه میرا

3 یکی از قدیمی‌ترین کافه‌های میدان انقلاب کافه میرا است. البته کافه‌ای قدیمی برای نسل جدید. در واقع قدمت آن را نمی‌شود با کافه‌هایی مثل نادری و گل رضاییه مقایسه کرد، اما در بین نسل جدید کافه‌ها آن هم در میدان انقلاب که هر روز یک کافه جدید باز می‌شود و یک کافه دیگر تعطیل، میرا از قدیمی‌ترین‌ها و پر خاطره‌ترین‌ها است.

تقریبا از هر دانشجو دانشگاه تهران که بپرسی یک بار به میرا آمده و یک خاطره‌ای از آن جا برای تعریف کردن دارد. فضای میرا خیلی کوچک و با ظرفیت کم است. اما آنقدر صمیمی است که حتی فاصله نزدیک میز‌ها باعث نمی‌شود احساس ناراحتی کنید. در بین غذاها و خوراکی های میرا هم اگر برای صبحانه به اینجا می‌روید حتما کروسان بیکن و پنیر را امتحان کنید.

قهوه میرا به دست باریستاهای آموزش دیده آماده می‌شود که این موضوع را هم حتما در سفارش‌هایتان در نظر بگیرید. در بین ساندویچ‌ها و سالادها هم پیشنهاد ما به شما سالاد هالیدی و ساندویچی است که با بادمجان و پنیر پستو درست می‌شود.

منو، آدرس و نظرات درباره کافه میرا را اینجا بخوانید

 

لمیز

4 لمیز از کافی شاپ‌های زنجیره‌ای است که در نقاط مختلف تهران شعبه دارد. اما این شعبه چهارراه ولیعصر یکی از محبوب‌ترین و شلوغ‌ترین شعبه‌هاست. دلایل زیادی هم دارد مانند دکوراسیون خاص، ظرفیت زیاد در دو طبقه، میز اجتماعی بزرگ و از همه مهتر قیمت‌های بسیار پایین و دانشجویی.

طراحی و دکور این شعبه از لمیز را این طور می‌توان توضیح داد که هنگام ورود در سمت راست تان یک کتابخانه بسیار بزرگ و بلند قرار دارد، همینطور از سقف یک لوستر بزرگ ترکیبی از چوب و فلز دیده می‌شود که لامپ‌های رشته‌ای از آن آویزان است.

کمی‌ جلوتر که بروید درست مقابل بار و صندوق یک دیوار بزرگ مانند تخته سیاه است که با گچ روی آن نقاشی‌ها و نوشته‌های مختلفی را کشیده‌اند. میز اجتماعی لمیز چهارراه ولیعصر هم یک مزیت بزرگ برای آن محسوب می‌شود. هم از این جهت که جای مناسبی برای گروه‌های دوستی پر جعیت است و هم از این جهت که اگر تنها باشید باب معاشرت با دیگران بر سر این میز بسیار سریع باز می‌شود.

لمیز در میدان انقلاب و ابتدای خیابان کارگر شمالی هم یک شعبه دارد که بعد از شعبه چهارراه ولیعصر تاسیس شد و می‌توان گفت  از جهت نزدیک‌ترین فاصله بین دو شعبه یک کافه یا رستوران رکورد دار است. محیط شعبه میدان انقلاب هم مدرن است اما تعداد صندلی‌های کمتری دارد.

منو، آدرس و نظرات درباره لمیز را اینجا بخوانید

 

قنادی فرانسه

5 اینجا یکی از قدیمی‌ترین قنادی‌های تهران است. جدا از شیرینی‌های خوش طعم، محبوبیت فرانسه بخاطر قهوه‌هایی است که مشتری‌ها به صورت ایستاده پشت شیشه مغازه و رو به جمعیت پر جنب و جوش خیابان انقلاب می‌نوشند.

قنادی فرانسه جایی است که نسل‌های مختلف با آن خاطره دارند چرا که  بیش از ۵۰ سال از تاسیس آن می‌گذرد و نام گذاری آن هم به این علت بوده که اولین قناد آن از فرانسه به ایران آمده بوده و ایرانی‌ها را با شیرینی‌های کشور فرانسه آشنا کرده بوده.

وقتی در اینجا قهوه ایستاده می‌نوشید می‌توانید با خود فکر کنید در این ۵۰ سال چه افرادی به اینجا آمده‌اند، چه حرف‌هایی با یکدیگر زده‌اند، اکنون کجا هستند و چه می‌کنند؟ اگر به قنادی فرانسه رفتید حتما کیک پنیر و بیسکوئیت‌های شکری آن را امتحان کنید.

منو، آدرس و نظرات درباره قنادی فرانسه را اینجا بخوانید

 

کیک استودیو

6 یکی از شعبه‌های کیک استودیو در فاصله بین میدان انقلاب و چهارراه ولیعصر و نزدیک به خیابان وصال قرار دارد. کیک استودیو به یکی از کافه قنادی‌های محبوب سال‌های اخیر تبدیل شده است. چرا که همیشه در تهیه شیرینی‌های ابتکاری و تازه، حرفی برای گفتن دارد.

در کیک استودیو متناسب با هر رویداد و مناسبتی کیک یا شیرینی خاصی انتظارتان را می‌کشد. مزیت دیگر کیک استدیو این است که محصولاتش را به صورت دانه‌ای و در حجم کم می‌فروشد. این باعث می‌شود هم بتوانید انتخاب‌های متعددی داشته باشید و طعم‌های مختلف را تجربه کنید و هم باعث می‌شود هر کس به اندازه نیازش کیک تهیه کند.

سطح قیمت این کافه قنادی هم متعادل است و برای زمانی که بعد از قدم زدن طولانی در خیابان انقلاب هوس کیک کوچکی در کنار قهوه می‌کنید می‌تواند گزینه مناسبی باشد. همینطور انواع دمنوش و نوشیدنی و سرد و گرم سرو می‌کند که با توجه به قیمت‌‌های اقتصادی آن از طرف مشتری‌ها با استقبال رو‌به‌رو شده است.

منو، آدرس و نظرات درباره کیک استودیو را اینجا بخوانید

 

قهوه خانه آذربایجان

7 از خیابان وصال که به خیابان بزرگمهر می‌رسید، مغازه‌ای قدیمی و شلوغ با جعبه نوشابه‌هایی که جلو آن چیده شده جلب توجه می‌کند. “غذاخوری آذربایجان” برچسبی است که روی شیشه‌اش زده و یکی از شلوغ‌ترین قهوه‌خانه‌ها در محدوده انقلاب و ولیعصر است.

تا جایی که بیشتر مشتری‌ها می‌گویند خوشمزه‌تر از املت اینجا، هیج جای دیگر نخورده‌اند. علاوه بر املت و نیمرو برای صبحانه خامه عسل، سرشیر عسل، پنیر تبریزی با عسل، خامه و مربا هم سرو می‌شود. جالب‌ترین ویژگی اینجا ظرف بزرگ عسل با موم است که روی میزی که دخل مغازه است قرار دارد و هر کس سفارش خامه عسل می‌دهد صاحب مغازه پشت دخل می‌رود تا با حرکات خاصی که خودش بلد است عسل را از موم جدا کند و در ظرف بریزد.

حال و هوایی که اینجا دارد در قهوه‌خانه‌های دیگر کمتر دیده‌ می‌شود. چرا که نزدیک به دانشگاه‌های محدوده میدان انقلاب است و به همین دلیل قشر جوان در اینجا بیشتر دیده می‌شود. کنار املت و نیمروها نان سنگک و بربری گذاشته می‌شود و به رسم همه قهوه‌خانه‌ها چای هم دارند. هم چای لیوانی و هم چای استکانی. اینجا برای ناهار هم دیزی‌های خوشمزه‌ای دارد که البته خانم‌ها را راه نمی‌دهند و فقط مخصوص آقایان است.

منو، آدرس و نظرات درباره قهوه خانه آذربایجان را اینجا بخوانید

 

وی کافه

8 وی کافه در ابتدای خیابان فلسطین از زمان تاسیس‌اش با استقبال خیلی زیادی رو‌به‌رو شد. این استقبال آنقدر خوب بود که مدیران وی کافه طبقه بالای این ساختمان را هم به کافه اختصاص دادند. بنابراین وقتی وارد وی کافه می‌شوید به دو طبقه می‌توانید بروید که البته طبقه پایین فقط برای غذا است. یعنی اگر به طبقه پایین می‌روید حتما باید از منو پیتزاها و ساندویچ‌ها سفارش دهید و برای صرف کیک و قهوه باید به طبقه بالا بروید.

وی کافه همیشه شلوغ است، آنقدر شلوغ حتی در ساعت ناهار باید برای جای خالی صبر کنید. اما کیفیت قهوه‌ها، سالادها و کیک‌ها آنقدر بالاست که ارزش این معطلی را دارد. آیتم‌ها پرطرفدار اینجا وافل، قهوه لاته و سالاد سزار است. پای‌ها و تارت‌هایی هم دارند که مخصوص وی کافه است و صرف آن‌ها در کنار قهوه لذت زیادی دارد.

در طبقه پایین هم بین غذاها انتخاب سختی دارید. خصوصا اینکه پیتزاهایشان را در تنور و با خمیر نازک ایتالیایی آماده می‌کنند. برگرهای وی کافه که در کنار آن سیب زمینی‌های درشت و ترد سرو می‌شود هم بسیار هیجان انگیز است و می‌تواند با بهترین برگرهای تهران رقابت کند.

منو، آدرس و نظرات درباره وی کافه را اینجا ببینید

چلوکباب حاج محسن

10 حاج محسن یک رستوران ایرانی قدیمی‌ و با سابقه است که برای یک وعده غذای صمیمی‌ انتخاب خوبی است. با این که میز و صندلی‌های فلزی این رستوران که یاد آور سالن چلوکبابی‌های قدیمی‌ است و رو میزی‌هایی که روی آن نایلون می‌کشند امروزه در کمتر رستورانی دیده می‌شود، اما این حال و هوای خاص در کنار کیفیت نسبتا راضی کننده رستوران حاج محسن باعث شده تا در وعده ناهار مشتری‌های زیادی به سراغش بروند.

همچنین به دلیل سطح قیمت اقتصادی که دارد در بین دانشجو‌های دانشگاه های اطراف چهارراه ولیعصر هم پر طرفدار است. حاج محسن شاید بهترین رستوران این منطقه نباشد اما به دلیل نوستالژیک بودن پرطرفدارترین است و البته غذاهای خوشمزه‌ای هم دارد که بابت یک وعده ناهار دانشجویی راضی کننده است.

منو، آدرس و نظرات درباره  رستوران حاج محسن را اینجا بخوانید

قبلا در همین بخش در مورد بهترین پاتوق‌های آش و حلیم خوری نوشته بودیم که خواندن آن مطلب هم خالی از لطف نیست.

درباره آوا فوشریان

من علاقه زیادی به کافه و رستوران دارم. نه صرفا بخاطر غذا و خوراکی. بلکه به دلیل دور هم بودن و اتفاق های خوبی که تو اینجور جاها برام میفته. انرژی زیادی هم برای تجربه طعم ها و مکان های جدید دارم. همه این ها در کنار عشق به نویسندگی باعث شده تا عضو تیم فیدیلیو بشم.