خانه / پیشنهاد سردبیر / سمبوسه اصل را کجای تهران بخوریم؟
سمبوسه اصل

سمبوسه اصل را کجای تهران بخوریم؟

“ سمبوسه اصل فقط لشگر آباد اهواز”، “شما یه سر برو دولت آباد شهر ری تازه می‌‌فهمی سمبوسه یعنی چی” ، “سمبوسه اصل باید به دست یه جنوبی آماده بشه، فرقی نداره کجا باشه”. این‌ عبارت‌هایی است که در جواب سوال “سمبوسه اصل کجا داره؟” قطعا می‌شنوید.

اگر از یک آبادانی، بندرعباسی یا بوشهری بپرسید که حتما جواب اول را می‌شنوید، چون جنوبی‌ها آنقدر متعصب هستند که فلافل‌ها و سمبوسه‌های تهران را اصلا قبول ندارند. البته ممکن است به سمبوسه‌هایی غیر از لشکرآباد اهواز یا دکه‌ها و چرخ دستی‌هایی که در ساحل خلیج فارس این لقمه‌های آتشین را می‌فروشند راضی شوند، اما حتما به عبارت سوم تاکید می‌کنند و می‌گویند حالا اگر به جنوب نرسیدی حداقل یک جنوبی باید برایت سمبوسه آماده کند.

در تهران اما قضیه عوض می‌شود. سمبوسه‌های تهران باکلاس شده‌اند و حتی با موادی آماده می‌شوند که در سمبوسه‌های اصیل وجود ندارد. مثلا سمبوسه مرغ، سمبوسه پیتزایی و سمبوسه‌ای که شکل آن هم مانند پیراشکی گرد است و حتی از اصالت ظاهری در آن خبری نیست.

به همین دلیل تصمیم گرفتیم در اینستاگرام فیدیلیو از کاربران بپرسیم که خوشمزه‌ترین سمبوسه تهران را کجا خورده‌اند و حالا بر اساس نظر‌ آن‌ها این گزارش را در مجله فیدیلیو تنظیم کرده‌ایم.

سمبوسه اصل

دستپخت عراقی‌ها

1 محله دولت آباد در شهر ری تهران از قدیمی‌ترین محله‌هایی است که عراقی‌ها و عرب زبان‌ها در آن سکونت دارند. محله‌ای که شکل و شمایل آن هم کاملا مطابق با فرهنگ مردمش شده است.

در کوچه‌ها که راه می‌روی زنان و مردان را با دشداشه و چادرهای عربی می‌بینی، آگهی‌های روی دیوار به زبان عربی است و بر روی تابلوها و مغازه‌ها هم همین زبان نقش بسته است. اما این تفاوت زبان و فرهنگ دولت آباد را از تهران جدا نکرده است، بلکه غذاها و خوراکی‌های خوشمزه‌ای که در این محله پیدا می‌شود خیلی‌ها را از راه دور به اینجا می‌کشاند.

جوادین، سید، عمو حیدر، یاسمین شام، الغدیر و چندین و چند مغازه فلافل فروشی با همین نام‌های مشابه در این محله وجود دارد که آشپزهای آن سوریه‌ای، عراقی، لبنانی و خلاصه انواع غذاهای مرسوم عربی را آماده می‌کنند. از آنجایی که سمبوسه اصل هم یکی از همین غذاهاست پس شما به هدف‌تان نزدیک شده‌اید. البته رسیدن به آن سخت است چون مغازه‌های پر تعدادی کنار هم قرار گرفته‌اند که انتخاب را برایتان دشوار می‌کند.

اما نکته‌ای که وجود دارد این است که همه این مغازه‌ها در حال ارایه خوراکی اصیل هستند. پس خیالتان راحت باشد که سمبوسه واقعی را می‌خورید. در کنار این اغذیه فروشی‌ها هم البته رستوران‌هایی هستند که در محیط مجزا غذاهای لبنانی و عربی را سرو می‌کنند و حتی می‌توانید در آن‌ها مهمانی برگزار کنید.

در این رستوران‌ها هم به عنوان پیش غذا سمبوسه‌های مرغوبی سرو می‌شود که خوشمزگی آن در ذهنتان ماندگار خواهد شد.

حالا اگر اگر قصد تور گردشگری با هدف خوراکی‌های خوشمزه در شهرری را دارد می‌توانید از مسیرهای زیر به اینجا برسید:

مترو جوانمرد قصاب – تاکسی های دولت آباد

ماشین شخصی: اتوبان آزادگان غرب – بلوار بروجردی –  بلوار دولت آباد

سمبوسه اصل

سمبوسه خوری با قیصر

2 این بار برای پیدا کردن سمبوسه اصل در تهران باید به محله عودلاجان بروید و جا پای قیصر بگذارید. همان محله معروف در گذر امامزاده یحیی که هنوز هم قدیمی‌های آنجا درباره فیلم قیصر و کریم آبمنگل خاطره‌های زیادی برای تعریف کردن دارند.

شاید تعجب کنید اما یکی از بهترین سمبوسه‌های تهران که کاربران فیدیلیو از آن در اینستاگرام نام برده‌اند فلافلی ابوشیما در همین محله است. فلافل‌فروش عرب که روغن‌ سوخته‌ی ته ظرفش خیلی تمیزتر از فست‌فودی‌های بالای شهر است و روی صندلی چهارپایه کنار مغازه‌اش نشسته، با هر سلام، یک «سلام» غلیظ پاسخ می‌دهد و نیم‌خیز می‌شود و این اتفاق تا وقتی که لشکر بچه مدرسه‌ای‌ها بعد از تعطیلی به «فلافل‌فروشی ابوشیما» هجوم بیاورند، ادامه دارد.

از خوشمزگی سمبوسه‌های این مغازه کوچک و قدیمی همین بس که خیلی‌ها را مقابل خود به صف می‌کند و خیلی‌ها را هم از نقاط مختلف تهران به گذرگاه خشتی امامزاده داوود می‌کشاند. پس اگر هوس سمبوسه اصل و خوشمزه را کردید بد نیست به اینجا بیایید که هم فال است و هم تماشا.

سمبوسه اصل

کوچه مروی و سمبوسه‌های آتشین

3 فرقی ندارد از خیابان ۱۵ خرداد وارد ناصر خسرو شوید یا از همان ابتدای ناصر خسرو به سمت پایین بیایید. همین که به شلوغی جمعیت ایستاده و ساندویچ به دست برسید یعنی به کوچه مروی نزدیک شده‌اید. کوچه‌ای که بازار فروش خوراکی‌های خارجی است و در ورودی آن “فلافل مروی” قرار دارد که خیلی‌ها را از فکر مسلم و شرف الاسلامی و دیگر رستوران‌های معروف بازار بیرون می‌آورد.

فلافل مروی معروف‌ترین و شلوغ‌ترین فلافل فروشی تهران است که قدمت زیادی دارد و حتی می‌توان گفت موج تاسیس فلافل فروشی در تهران از همین مغازه شروع شد. سمبوسه‌های اینجا هم از نظر کاربران فیدیلیو در لیست بهترین‌های تهران قرار گرفته و درباره آن اینطور نوشته‌اند که با سس انبه و ترشی‌های خوشمزه اینجا مزه‌اش تا همیشه به یادتان می‌ماند.

سمبوسه اصل

سمبوسه اصل در خیابان سی‌تیر

4 خیابان سی تیر که این روزها به پاتوق شکم‌گردی شبانه تهران تبدیل شده است یکی از مکان‌هایی است که در نظرسنجی فیدیلیو از طرف کاربران برای پیدا کردن سمبسه اصل معرفی شده است.

در ابتدای این خیابان که از سمت میدان امام خمینی وارد می‌شوید دکه‌ها و کانتینرهای مختلفی را می‌بینید که انواع غذاها را ارایه می‌کنند. از پیتزا و همبرگر تا ساندویچ‌های قدیمی با نان بولکی، از آش و عدسی و غذای خانگی مثل لوبیا پلو تا همین فلافل‌ها و سمبوسه‌ها که یادآور طعم سمبوسه اصل جنوب هستند.

البته این حال و هوا و این شبگردی در خیابان سنگ فرش شده و خاطره انگیز تهران هم روی خوشمزه بودن غذاها تاثیر گذاشته و به قول معروف غذاهای اینجا بدجوری می چسبد.

 

سمبوسه اصل

دکه‌ها و پاتوق‌های دیگر

5 علاوه بر رستوران‌های عربی و هندی که در منو پیش غذا خود سمبوسه دارند، بعضی دکه‌ها و پاتوق‌ها درنقاط دیگر شهر هستند که شاید به اندازه جاهای دیگر معروف نباشند اما از آن‌ها هم می‌شود سمبوسه خوشمزه تهیه کرد.

یکی از این قدیمی‌ها همان پیرمرد سمبوسه فروش مقابل درب اصلی پارک هنرمندان است. او هر روز با خود یک قابلمه نسبتا بزرگ می‌آورد که روی آن نوشته شده “سمبوسه اصل هندی” و تا آخر شب همان‌جا می‌ایستد به این امید که سمبوسه‌ها به فروش برود و دست خالی به خانه نرود.

در بازارچه پارک لاله که کمی بالاتر از این پارک قرار دارد هم یک دکه فروش غذای خانگی مثل انواع کوکو و آش و … است که سمبوسه‌های تازه و خوشمزه‌ای دارد و از همه مهمتر خیالتان راحت است که خانگی آماده شده است.

اما یکی از عجیب‌ترین این پاتوق‌ها هم فلافل حاج عبدی در خیابان آزادی است. حاج عبدی اصالتا عراقی است و از ۲۵ سال پیش در تهران زندگی می‌کند. او در پارکینگ خانه‌اش سمبوسه و فلافل آماده می‌کند و از ساعت ۸ شب تا یازده و نیم آن‌ها را می‌فروشد. آدرس این خانه خیابان آزادی بعد از شادمان کنارگذر یادگار کوچه باغبان است.

یادتان نرود که همیشه در بخش پیشنهادهای ویژه مجله فیدیلیو می‌توانید با پیشنهادهای خوشمزه‌ای که کاربران فیدیلیو آن‌ها را با شما به اشتراک گذاشتند آشنا شوید.

[et_bloom_inline optin_id=optin_4]

درباره آوا فوشریان

من علاقه زیادی به کافه و رستوران دارم. نه صرفا بخاطر غذا و خوراکی. بلکه به دلیل دور هم بودن و اتفاق های خوبی که تو اینجور جاها برام میفته. انرژی زیادی هم برای تجربه طعم ها و مکان های جدید دارم. همه این ها در کنار عشق به نویسندگی باعث شده تا عضو تیم فیدیلیو بشم.

یک نظر

  1. ممنون از اطلاعات مفیدتون .پیروز باشید