خانه / کلینیک غذا / زندگی سالم / مواد خوراکی تازه همیشه بهترین انتخاب نیستند
مواد خوراکی تازه

مواد خوراکی تازه همیشه بهترین انتخاب نیستند

مواد خوراکی تازه یا فریز شده مصرفی و انتخاب بهترین و سالم‌ترین نوع تغذیه همیشه از دغدغه‌های اصلی همه افراد است.

وقتی صحبت از انتخاب بین مواد تازه یا فرآوری شده در غذاها به میان می‌رسد، فاکتورهای زیادی در این انتخاب سهیم هستند. به عنوان مثال اول باید بررسی کنید که مواد مورد نیاز اکنون به صورت تازه در بازار موجود هستند یا خیر و یا چه قدر زمان برای پختن نیاز دارن؟

یکی از فاکتورهای مهم در تغذیه سالم استفاده از مواد فصلی است. بنابراین در قدم اول باید ببینید موادی که در این فصل می‌توانید در فروشگاه‌ها یا میوه فروشی‌ها پیدا کنید کدام‌ها هستند.

اگرچه امروزه با پیشرفت روش‌های نوین کشاورزی و دام پروری تقریبا همه مواد خوراکی در تمام طول سال در دسترس عموم قرار دارند. اما مهم این جاست که بدانید این مواد از کجا می‌آیند و مسافتی که طی می‌کنند تا به دست شما برسند چقدر است؟

برای این منظور باید بدانید این ماده در کجا کشت و پرورش داده می‌شود. به عنوان مثال باید بدانید محصولی که نیاز دارید روی بته به عمل آمده یا درخت یا به طور طبیعی زیر خاک به عمل می‌آید و یا زودتر از موعد چیده می‌شود و در گلخانه‌ها به عمل می‌رسد؟

در پایان این تحقیقات باید به شما بگویم هر کدام از محصولات چه تازه چه کنسروی یا شیشه ای مزایای خاص خود را دارند. اما نکته مهم این جاست که بدانید عمل آوری این محصولات چگونه بوده است. به بیان دیگر در راه عمل آوری چه اعمالی بر روی آن‌ها صورت گرفته است. در ادامه این مطلب از مجله فیدیلیو شما را با معایب و مزایای هر یک از این مواد خوراکی آشنا می‌کنیم.

مواد خوراکی تازه یا کنسروی

کنسروها

ما به طورکلی می‌توانیم از پروسه ای که بر مواد فراوری شده صورت می‌گیرد مطلع شویم. اما بسیاری از کنسروهای فراوری شده حاوی مقدار زیادی سدیم، قند و نگهدارنده‌ها هستند. خوراکی‌های کنسروی همچنین ممکن است حاوی BPA باشند که این ماده خطرناک در جریان حرارت دادن به کنسرو می‌تواند به مواد داخل آن نفوذ کند و سلامتی شما را به خطر بیاندازد. اگرچه امروزه کمپانی‌های معروف زیادی وجود دارند که محصولات خود را به سمت مواد بدون BPA می‌برند اما در هر صورت باید از مقدار سدیم و قند موجود در آن‌ها آگاه باشید. به این منظور قبل از خرید حتما برچسب روی محصولات را به دقت بخوانید.

البته در این میان فاکتورهای دیگری نیز وجود دارند که می‌توانند در انتخاب شما سهیم باشند. به عنوان مثال رب گوجه به عنوان یکی از مواد آنتی اکسیدان حاوی لیکوپن شناخته می‌شود که در جریان حرارت دهی به فراورده‌های کنسروی آزاد می‌شود.لیکوپن که وجود آن سبب رنگ قرمز گوجه فرنگی می‌شود به عنوان ماده ای ضد التهاب شناخته می‌شود. به علاوه با ورود به سیستم ایمنی بدن سبب پایین آمدن میزان کلسترول موجود در خون نیز می‌شود.

برای این که مقداری از این ماده مفید را به صورت تازه به بدن خود برسانید باید هزینه زیادی صرف خرید گوجه فرنگی‌های تازه کنید. درحالی که می‌توانید با هزینه بسیار پایین تر مقدار بیشتری از آن را توسط کنسرو گوجه یا رب گوجه فرنگی و یا حتی گوجه فرنگی شیشه ای به بدن خود برسانید. البته باید توجه داشته باشید که محصول مورد نظر شما حاوی مقدار کمی سدیم یا قند یا مواد رنگی مصنوعی و نگهدارنده‌ها باشد چون در غیر این صورت مضرات آن برای بدن بسیار بیشتر خواهد بود.

مواد خوراکی تازه فریز شده

مواد خوراکی تازه فریز شده

بسیاری از افراد بر این باورند که مواد غذایی تازه فریز شده گزینه خوبی برای مصرف در غذاها هستند. در بسیاری موارد این مواد فریز شده به میزان یکسان از مواد تازه، حاوی مواد مغذی هستند. به علاوه شما خودتان نیز می‌توانید مواد تازه خود را فریز کنید و در فرصت مناسب استفاده کنید. در کل باید بدانید هر یک از مواد تازه، کنسروی، شیشه ای و حتی فریز شده در رژیم غذایی جایگاه خاص خود را دارند. تنها موردی که باید به آن توجه نشان بدهید همان گونه که در متن نیز بارها اشاره کردیم توجه کافی به برچسب مواد استفاده شده و اطلاعات دیگر از جمله منطقه پرورش محصول و یا سالم و ارگانیک بودن آن است.

پرورش مواد خوراکی تازه در منزل

پرورش مواد خوراکی تازه در منزل

برای پرورش مواد خوراکی تازه در منزل همیشه به موقعیت و سبک زندگی خودتان بستگی دارد. امروزه با کوچک شدن خانه‌ها و آپارتمان نشینی کم تر موقعیتی برای افراد به وجود می‌آید که بتوان این کار را در منزل انجام داد. به علاوه باید وقت کافی برای رسیدن به مواد داشته باشید. برای این منظور باید برنامه ریزی دقیقی داشته باشید. اما اگر بتوانید موقعیت این کار را فراهم کنید شک نداشته باشید که تجربه بسیار قشنگی خواهد بود. نگریستن به گیاهی که خود به شخصه پرورش می‌دهید و تماشای اضافه شدن روزانه شاخ و برگ‌های آن لذتی است که تا تجربه نکنید متوجه نخواهید شد.

بنابراین اگر زمان و موقعیت آن را دارید وقت را هدر ندهید. همین امروز گیاه مورد نظر خود را در باغچه بکارید و شاهد رشد و شکوفایی آن باشید. به علاوه زمان برداشت محصولتان که برسد لذت خوردن آن را چند برابر حس می‌کنید. برای آشنایی بیشتر با ترفندهای تغذیه سالم در مجله فیدیلیو بخش زندگی سالم همراه ما باشید.

 

 

درباره آوا رفیع‌ زاده

بر خلاف تصور عامه مردم مهندسان معمار فقط با آهن و خاک و آب در ارتباط نیستند. من یک معمار خانه دار هستم. در کنار وظایف کاری و به قول همه تیرآهن و سنگ و ستون، عاشق آشپزی و مسافرت و آشنایی با غذاها و فرهنگ و رسوم مختلف دیگر کشورها هستم و دوست دارم این تجربه های قشنگ رو با همه قسمت کنم. امیدوارم شما هم مثل من لذت ببرید.