خانه / کلینیک غذا / زندگی سالم / حساسیت غذایی و راه‌های فرار از آن

حساسیت غذایی و راه‌های فرار از آن

حساسیت غذایی جزو آن مواردی است که حتما هر فرد یکبار آن را در زندگی خود تجربه کرده است. این حساسیت که عموما با واکنش‌های پوستی روبرو است همانند ورم یا رگ به رگ شدن قسمتی از بدن هر از گاهی می‌تواند یک امر طبیعی و ناشی از مقابله  سیستم ایمنی بدن با جراحت و جنگ علیه باکتری‌ها‌ باشد. این نوع التهاب اگرچه کمی آزاردهنده است اما پس از چند روز از بین خواهد رفت.

در این مطلب از مجله فیدیلیو می‌خواهیم در مورد حساسیت‌های غذایی صحبت کنیم که اصلا نشانه خوبی نیست. این التهاب مزمن یک واکنش طبیعی سیستم ایمنی است که منجر به حساسیت یا مشکلات اندام‌ها‌ی خارجی بدن می‌شود و اغلب در اثر مصرف برخی از غذاها یا آب و هوای محیط پیرامون به وجود می‌آید.

این نوع حساسیت پوستی به سبب این که هیچ نشانه آشکاری ندارند اغلب سخت تشخیص داده می‌شوند. البته تحقیقات جدید دلایل مختلفی از جمله سندرم متابولیست، مشکلات قلبی، دیابت نوع ۲، سرطان، مشکلات آلزایمر و بیماری‌ها‌ی خود ایمنی مانند آرتروزهای روماتیسمی را مسبب به وجود آمدن آن می‌دانند.

برای آگاهی از غذاهایی که مصرف آن‌ها‌ سبب جلوگیری از بروز این عارضه و یا از بین رفتن آن می‌شود این مطلب از بخش زندگی سالم را تا انتها بخوانید.

حساسیت غذایی

مهم ترین تحریک کننده‌ها‌ در حساسیت غذایی

مصرف این غذاها و عادت‌ها‌ سبب تشدید حساسیت پوستی می‌شوند. سعی کنید آن‌ها‌ را تا حد ممکن از برنامه خود محدود و یا حذف کنید.

  • نوشیدنی‌ها‌ی الکلی
  • کالری غذایی بیشتر از نیاز بدن
  • چربی‌ها‌ی اشباع شده
  • غذاهای سرخ کردنی
  • کربوهیدرات‌ها‌ی پالایش شده مانند نان سفید، برنج سفید و …
  • قند غیر طبیعی
  • شیرین کننده‌ها‌ی مصنوعی
  • گوشت‌ها‌ی چرب و فراوری شده

آیا لبنیات سبب بروز حساسیت غذایی و پوستی و آلرژی می‌شود؟

براساس نتایجی که تحقیقات جدید منتشر کرده‌اند مصرف لبنیاتی از جمله ماست نوعی ماده ضد حساسیت در بدن بیشتر افراد ایجاد می‌کنند. در واقع ماست التهابات اندام‌ها‌ی داخلی بدن را کم می‌کند. اگرچه چربی‌ها‌ی اشباع شده می‌توانند سبب تشدید حساسیت پوستی شوند به همین سبب سعی کنید از انواع کم چرب آن استفاده کنید. ولی اگر به نوع خاصی از لبنیات حساسیت دارید از مصرف آن اجتناب کنید چون سبب تشدید حساسیت می‌شود.

آیا باید از مصرف سبزیجات و صیفی‌جات پرهیز کنیم؟

برخی سبزیجات و صیفی جات مانند گوجه فرنگی، بادمجان، فلفل و سیب زمینی به سبب ساختار خود بیشتر اوقات سبب تشدید التهابات مفاصل می‌شوند. اما در واقع هنوز نتایج قطعی برای تایید این گفته وجود ندارد.

به علاوه برخی از انواع این صیفی جات دارای خواص ضد التهابی و تغذیه‌ای مانند لایکوپین و بتا کاروتین هستند پس از مصرف آن‌ها‌ اجتناب نکنید. اگر برخی از این نوع سبزیجات در بدن شما سبب بروز حساسیت غذایی می‌شود این بدان معنی نیست که همه آن‌ها‌ را از رژیم خود حذف کنید. اما بهتر است از مصرف آن نوع معین پرهیز کنید.

یک روز ضد حساسیت 

در این جا ما برای شما سه وعده غذایی ضد حساسیت غذایی و پوستی آماده کردیم. تمام کاری که باید بکنید پختن و لذت بردن از آن است. شاید اگر شما هم از آن نوع افرادی هستید که به غذاهای مختلف حساسیت نشان می‌دهید بد نیست این رژیم سه وعده‌ای را در برنامه غذایی خود بگنجانید و یا ماهیانه یک روز را به مصرف این مواد غذایی اختصاص دهید.

صبحانه ضد حساسیت

صبحانه بشقاب تخم مرغ و آووکادو با گوجه

این صبحانه سریع و لذت بخش از مواد غذایی ضد حساسیتی مانند روغن زیتون طبیعی، آووکادو، گوجه فرنگی و تخم مرغ تهیه می‌شود. برای این که خاصیت ضد التهابی آن را بیشتر کنید می‌توانید آن را همراه با پرتقال و یا گریپ فروت سرو کنید.

مواد لازم

روغن زیتون طبیعی دو قاشق غذاخوری

سرکه انگور یک قاشق چای خوری

نمک یک چهارم قاشق چای خوری

گوجه فرنگی خرد شده یک فنجان

کنسرو لوبیای گرم شده نصف فنجان

گشنیز خرد شده دو قاشق غذاخوری ( مقداری هم برای تزیین کنار بگذارید)

تخم مرغ دو عدد

آووکادوی کال خرد شده نصفی

دستور تهیه

ابتدا یک و نیم قاشق غذاخوری روغن زیتون سرکه انگور و نمک را مخلوط می‌کنیم. سپس گوجه فرنگی، لوبیا، گشنیز و یک هشتم قاشق غذاخوری نمک را با هم مخلوط می‌کنیم. اکنون مواد را در دو کاسه به مقدار مساوی تقسیم می‌کنیم.

حالا یک ماهیتابه نچسب را روی گاز قرار می‌دهیم و با حرارت ملایم داغ می‌کنیم. سپس مابقی نصف قاشق روغن زیتون را در آن می‌ریزیم. در این مرحله تخم مرغ‌ها‌ را یکی یکی در ماهی تابه می‌شکنیم و درب ماهیتابه را می‌گذاریم تا سفیده تخم مرغ بگیرد ولی زرده آن هنوز حالت نیم بند داشته باشد. ( ۲ تا ۳ دقیقه)

حالا چاشنی سرکه را که قبلا آماده کرده بودیم به کاسه ها اضافه می‌کنیم و روی آن تخم مرغ‌ها‌ و آووکادو را می‌ریزیم. سپس بقیه نمک را به آن اضافه می‌کنیم و در صورت نیاز با گشنیز تزیین می‌کنیم.

ناهار ضد حساسیت

ناهار سالاد سالمون با آلبالو و سس روغن زیتون و سرکه

آب آلبالو نوعی ماده ضد التهاب با ماندگاری یک ساله است. سالمون کنسروی نیز یک ماده ضد التهابی دیگر به خصوص برای یک وعده ناهار بی دردسر است. سالمون حاوی مقدار زیادی DHA و EPA است که حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ است که نه تنها باعث از بین رفتن اثرات التهاب می‌شود بلکه خواص ضد التهابی نیز در بدن ایجاد می‌کند.

اگر می‌خواهید از این سالاد در محل کار خود استفاده کنید بهتر است چاشنی آن را جداگانه در ظرفی قرار دهید و قبل از مصرف روی سالاد بریزید.

مواد لازم

آب آلبالو دو قاشق غذاخوری

روغن زیتون چهار قاشق غذاخوری

روغن کنجد یک قاشق غذاخوری

برنج با سرکه انگور یک قاشق غذاخوری

خردل یک قاشق چای خوری

عسل نصف قاشق چای خوری

گیاه خردل تازه و پوست کنده و خرد شده نصف قاشق چای خوری

نمک یک چهارم قاشق چای خوری

سبزیجات کوچک مانند کلم بروکسل یا بروکلی خرد شده چهار فنجان

پیاز قرمز خرد شده دو قاشق فذاخوری

کنسرو سالمون بدون تیغ و بدون پوست یک عدد

دانه سویا پخته شده نصف فنجان

خیار حلقه شده یک سوم فنجان

مغز بادام بو داده دو قاشق غذاخوری

دستور تهیه

ابتدا هشت ماده اول را به اضافه نمک با هم مخلوط کنید. سپس سبزیجات و پیاز قرمز را به مواد اضافه کنید. اکنون مواد را در دو کاسه بشقاب به طور یکسان تقسیم کنید و روی آن‌ها‌ سالمون، دانه سویا، خیار و بادام بوداده را بریزید.

شام ضد حساسیت

شام کاری مرغ با فلفل سیاه

فلفل سیاه علاوه بر آن که طعم تند به غذای شما می‌بخشد کیفیت جذب زردچوبه موجود در کاری را نیز در بدن شما بهبود می‌بخشد. برای این که طعم تند آن را غالب کنید می‌توانید از یک قاشق چای خوری ذرت تند کوبیده شده استفاده کنید. مواد دیگری که خاصیت ضد التهابی دارند عبارتند از خردل، سیر، پیاز، روغن کانولا و برنج قهوه ای. برای خاصیت ضد التهابی بیشتر این غذا را با گل کلم گریل شده یا بروکلی استفاده کنید.

مواد لازم

سینه مرغ پوست کنده و بدون استخوان نیم کیلوگرم

نمک سه چهارم قاشق غذاخوری

فلفل سیاه یک چهارم قاشق غذاخوری

روغن کانولا یک قاشق غذاخوری

پیاز حلقه شده یک و نیم فنجان

گیاه خردل تازه و پوست کنده خرد شده دو قاشق غذاخوری

سیر خرد شده سه حبه

پودر کاری دو قاشق چای خوری

شیر نارگیل یک فنجان

آب لیموی تازه دو قاشق چای خوری

ذرت تند کوبیده شده نصف تا یک قاشق غذاخوری

گشنیز یا ریحان خرد شده دو قاشق غذاخوری

برنج قهوه ای پخته شده دو فنجان

دستور تهیه

ابتدا مرغ‌ها‌ را با یک چهارم قاشق چای خوری نمک و یک چهارم قاشق چای خوری فلفل آغشته کنید. سپس یک و نیم قاشق چای خوری روغن زیتون را در یک ماهی تابه نچسب روی شعله ملایم داغ کنید و مرغ‌ها‌ را به آن اضافه کنید و به مدت ۵ تا ۶ دقیقه سرخ کنید تا رنگ آن‌ها‌ طلایی شود.

اکنون مرغ‌ها‌ را از ماهی تابه خارج کنید. حالا حرارت را کم کنید و مابقی یک و نیم قاشق چای خوری روغن زیتون را در ماهی تابه بریزید. سپس پیازها را اضافه کنید و به مدت چهار دقیقه سرخ کنید تا طلایی شوند. اکنون خردل و سیر را اضافه کنید و به مدت یک دقیقه سرخ کنید تا نرم شوند.

حالا پودر کاری را اضافه کنید و پانزده تا سی ثانیه بپزید. سپس شیر نارگیل، آب لیمو و درت کوبیده شده و باقیمانده نمک را اضافه کنید. در این مرحله دوباره مرغ‌ها‌ را در ماهی تابه بریزید و درب آن را بگذارید و اجازه دهید به مدت پنج دقیقه با حرارت ملایم بپزد تا سس آن غلیظ شود و مرغ‌ها‌ هم کامل بپزند.

اینک آن‌ها‌ را از ماهی تابه در آورده و با گشنیز یا ریحان مخلوط کنید و با برنج قهوه ای سرو کنید.

[et_bloom_inline optin_id=optin_4]

درباره آوا رفیع‌ زاده

بر خلاف تصور عامه مردم مهندسان معمار فقط با آهن و خاک و آب در ارتباط نیستند. من یک معمار خانه دار هستم. در کنار وظایف کاری و به قول همه تیرآهن و سنگ و ستون، عاشق آشپزی و مسافرت و آشنایی با غذاها و فرهنگ و رسوم مختلف دیگر کشورها هستم و دوست دارم این تجربه های قشنگ رو با همه قسمت کنم. امیدوارم شما هم مثل من لذت ببرید.

2 نظرها

  1. بابک امیری

    برای صبحانه ای که نوشتید، تخم مرغ و گوجه فرنگی؛ برای ناهاری که نوشتید، ماهی و عسل و برای شام، فلفل سیاه و ادویه کاری(و اساساً ادویه جات) از غذاهای حساسیت زا هستند که برای افراد مبتلا به آلرژی منع می شود.

    • آوا رفیع‌ زاده

      ممنون از توجه شما دوست عزیز. اما در متن به این نکته اشاره شده که اگر به یک یا چند نوع از این مواد غذایی حساسیت دارید لازم نیست همه آن ها را کنار بگذارید. کافیست از همان نوع خاص اجتناب کنید. به علاوه این مطلب در مورد حساسیت و التهابات درونی بدن است که در اثر برخی بیماری های خاص مانند دیابت به وجود می آید و منظور آلرژی طبیعی که بسیاری از افراد به برخی غذاها دارند نمی باشد.