خانه / تاپ / ۲۰ اشتباه رایج در طراحی منوی رستوران
اشتباهات رایج منو

۲۰ اشتباه رایج در طراحی منوی رستوران

یک سازمان خدمات غذایی یا رستوران و کافه باید همیشه مراقب ارائه منو باشد و از در دسترس بودن مواد غذایی که در فهرست بیان شده اطمینان حاصل کند. اشتباهاتی رایج در طراحی منوی رستوران وجود دارد که در برخی موارد بسیار زیر و شاید بی اهمیت جلوه کند اما در واقعیت تاثیری شگرف بر سودآوری کل مجموعه تأثیر می گذارد. در ادامه ۲۰ اشتباه رایج در طراحی منوی رستوران  لیست وار معرفی میکنیم و شما میتوانید برای اطمینان از بالاترین سطح خدمات و رضایت مندی مشتری ،در طراحی منو خود آن را لحاظ نمایید.

منوی رستوران و نقش آن در تضمین سود

منوی رستوران می تواند نقشی حیاتی برای تضمین سود در هر رستوران و مؤسسه خدمات غذایی از طریق جلب توجه مشتریان داشته باشد. برای جذب مشتری با منوی با کیفیت، همیشه تصویر و موضوع عملیات غذایی باید به صورت واضح در منو درج شود. در این مقاله از مجله فیدیلیو قصد داریم به بررسی اشتباهات رایج در طراحی منو بپردازیم. پس با ما همراه شوید.

 

  • ارائه ضعیف منو

 

اولین فاکتوری که مهمان را جذب خود میکند ظاهر فیزیکی منو (menu) است. اگر منو خوبی ارائه ندهید، اولین عامل برای جذب مشتری را از دست داده اید؛ منو ارائه شده باید تاثیرگذار و محرک برای سفارش غذا باشد.

 

  • مشکل در خواندن منوی رستوران

یک منو باید همیشه با خطی آسان و با فونت بزرگ تهیه و چاپ شود تا برای همه قابل خواندن باشد. رنگ کاغذ و جوهر استفاده شده در منو باید از کیفیت خوبی برخوردار باشد تا کلمات برای خواننده منو کاملا واضح و قابل فهم باشد. اگر منو با عبارات ناآشنا تهیه شود و ترتیب ارائه غذا در آن حفظ نشود، منویی غیر قابل درک خواهید داشت.

 

 

  • منوی نامرتب

همیشه توجه داشته باشید که مرتب بودن با دسته بندی مناسب ، هم انتخاب را برای مهمان آسان میکند هم حسی مطلوب برای او به همراه دارد. پس حتما به دسته بندی ها و پاراگراف بندی درست در منو دقت داشته باشید.

 

اشتباهات رایج منو

 

  • به روز رسانی منو با تغییرات دست نویس

اگر تغییرات منو را با دست خط به روز کنید، ظاهر منوی خود را از حالت حرفه ای خارج خواهید کرد و این میتواند القا کننده حس بی اهمیت بودن به مهمان یا مشتری باشد. هر زمان که نیاز به ایجاد تغییراتی در منو داشتید، باید نسخه منو را کاملا ویرایش کنید.

 

  • تخته سیاه روزانه ناخوانا

 یکی از جدیدترین متد ها در مدیریت رستوران داری  قرار دادن تخته سیاه در رستوران یا کافی شاپ میباشد برای  نوشتن پیام روز یا حتی در برخی موارد منوی روز. باید توجه کنید که تخته سیاه را در مکانی قرار دهید که به آسانی قابل مشاهده باشد. از دست خطی منظم و خوانا برای نوشتن مطالب جذاب روی تخته سیاه استفاده کنید.

 

  • روایت طولانی تخته سیاه روزانه

همیشه در تمامی دوران شعر کم گوی و گزیده گوی جز مثالهایی است که اکثرا بزرگان به آن اشاره نموده اند. شما نیز برای جذاب بودن تخته سیاه رستوران باید به این نکته اهمیت دهید. دقت داشته باشید جملات ارائه شده در تخته سیاه باید کاملا کوتاه و در عین حال جامع و کاربردی باشند.

 

  • اندازه نامناسب منو

 در برخی موارد سایز نامناسب منو باعث ناراحتی و عدم ارتباط مهمان یا مشتری با آن میشود. اگر اندازه منو بزرگ است، باید جنس آن از مواد با کیفیت تهیه شود تا از تا شدن یا شکستن آن جلوگیری شود. حتما دقت داشته باشیدمنو نه انقدر کوچک باشد که قابل خواندن برای نباشد و نه انقدر بزرگ که حمل آن برای مهمان یا مشتری سخت باشد.

 

  • نسخه فتوکپی منو

یکی از بدترین اشکال منو استفاده از نسخه فتوکپی آن میباشد. در برخی موارد نسخه فتوکپی به راحتی قابل خواندن نیست.منو باید همیشه کاملا واضح باشد و نسخه های فتوکپی از منو کاملا غیر حرفه ای بوده و به مرور زمان تحلیل می روند.

 

  • منوی دارای غلط املایی یا دستوری نادرست

 یکی از اصلی ترین موارد تهیه منو توجه به نگارش صحیح کلمات و عدم داشتن غلط املایی میباشد. قبل از آماده سازی منو  عباراتی را که قرار است به منو اضافه شوند بررسی نمایید تا از صحت نگارش آن مطمئن شوید.

 

  • استفاده از اصطلاحات ناآشنا در منو

برخی بر این باورند که نوشتن اصطلاحات آشپزی در منو و کلمات ناآشنا باعث جذابتر شدن منو میشود ولی باید گفت داشتن این کلمات بدون توضیح مناسب باعث گیج شدن و عدم ارتباط گیری مهمان یا مشتری با رستوران میشود. مهمان همیشه غذاهای آشنا را ترجیح می دهد و ممکن است که اغلب افراد به دریافت غذاهای جدید بدون دانستن ، در رستوران علاقه ای نداشته باشند.

 

 

  • ترجمه نکردن کلمات غیر  فارسی

از دیگر اشتباهات کلیدی در طراحی منو   استفاده از کلمات غیر فارسی و ترجمه نکردن این موارد است. برای نشان داده ادبیات مشترک بین مهمانان، از عبارات فارسی و غیر فارسی در کنار هم استفاده کنید. کلمات غیر فارسی را بدون توضیحات در منو رها نکنید.

 

 

 

اشتباهات رایج منو

 

  • عدم هماهنگی بین موضوع و ارائه غذا

سعی کنید در انتخاب غذای روز با منو هماهنگی داشته باشید. اگر در طراحی منوی رستوران  بین موضوع و غذای ارائه شده هماهنگی وجود نداشته باشد، انتظارات مشتریان برآورده نخواهد شد.

 

  • ارائه منوی کثیف یا چروکیده

برای برخی از مهمانان رستوران ، منو میتواند نشاندهنده رعایت نظافت در رستوران باشد. منوی کثیف می تواند سوالاتی با پاسخ مبهم از بهداشت محیط و غذای رستوران در ذهن مهمان ایجاد کند. پس کوشا باشید و در پایان روز منوها را بررسی نمایید و در صورت کثیف بودن منوی مورد نظر را با منوی جدید جایگزین کنید یا برای تمیز کردن آن اقدام نمایید.

 

  • عدم وجود غذای روز

در برخی از موارد ما با مهمانانی روبرو هستیم که از حساسیت بیشتری نسبت به فرش بودن مواد غذایی دارندو این انتخاب را برای مشتری سخت میکند و ترجیح میدهد انتخاب خود را از غذای روز انجام دهد. پس با قرار دادن مورد ویژه روز به راحتی نسبت به جذب این مهمانان اقدام کنید. از طرفی قرار دادن یک مورد ویژه در منو می توانید مهمان را مشتاق به دیداری دوباره کنید.

 

  • ناتوانی و بازه زمانی خاص برای سرو غذا

توجه داشته باشید که زمانی که منو در اختیار مهمان قرار میگیرد این توقع در او ایجاد میشود که انتخاب او موجود است و در سریعترین زمان ممکن در اختیار او قرار میگیرد . پس در نظر داشته باشید قبل از هر گونه انتخاب موراد در منو از توانایی مجموعه در ارایه سفارش با کیفیت در زمان مناسب آگاه باشید. مدیریت رستوران باید توجه داشته باشد که ارائه خدمات با سرعتی بالا انجام گیرد. همچنین مشخص کند که در چه ساعاتی قادر به ارائه چه غذاهایی خواهد بود.

 

  • مطابقت نداشتن در وعده های غذایی با عکس های آنها در منو

 در برخی موارد این اشتباه در طراحی منو وجود دارد که برای جذاب شدن منو از عکس هایی استفاده میشود که با غذای سرو شده کاملا متفاوت میباشد و در اکثر موارد باعث دلخوری مهمان یا مشتری شده و این باعث دلخوری او از رستوران خواهد شد. عکس غذایی که در منوی رستوران قرار دارد باید با غذای تهیه شده مطابقت داشته باشد. از این رو سعی کنید از غذایی تهیه شده توسط مجموعه خودتان عکس های منو را تهیه کنید.

 

  • نبود دسر در منو

 برای بعصی از مهمانان دسر از لذت بخش ترین قسمت های منو میباشد. پس سعی کنید منو حاوی بخش دسر نیز باشد. از طرفی توضیحات کلامی برای سفارش دسر چندان دقیق و حرفه ای نیست.

 

 

  • اشتباهات رایج منو

    نداشتن منوی مخصوص کودک

در حال حاضر رستوران یکی از مراکز مورد علاقه کودکان است و میتواند برای والدین و کودک جذاب باشد که رستوران با در نظر گرفتن مواردی اقدام به طراحی منوی کودک نموده است. اگر شخصی با فرزندان خود به رستوران بیاید و غذایی متناسب با کودک خود نیابد، مطمئنا از آمدن به آن رستوران مایوس خواهد شد.

 

  • ارائه منو فقط در ناهار یا شام

مهمانان علاقه مندی های متفاوتی دارند. برخی علاقه مند به سرو صبحانه در رستوران هستند برخی به غذای کامل در عصرانه یا شام علاقه بیشتری داشته باشد. پس در نظر بگیرید که منوی طراحی شده تا حد امکان وعده های مختلف  را پاسخگو باشد.

 

  • تغییرات مکرر آیتم های منو

تغییرات مکرر و روزانه در منو باعث بالا رفتن احتمال خطا میشود. ارائه منوی هفتگی بهترین گزینه برای اعمال تغییرات رستوران میباشد وبرای رستوران ریسک کمتری خواهد داشت پس از تغییرات مکرر و روزانه در منو بپرهیزید.

سخن آخر

طراحی منوی رستوران به شیوه ای درست، می تواند به عنوان تعریفی کلی از مجموعه شما باشد. اگر منوی رستوران به خوبی طراحی و برنامه ریزی شده باشد، با ارائه یک غذای چشمگیر می توانید آهنربایی برای جذب مهمانان داشته باشید.بنابراین منوی هر هتل یا رستورانی باید اقلام غذایی را به روشی آسان و آموزنده برای افزایش فروش در نظر بگیرد. در غیر این صورت یک منوی نامرتب می تواند به بدترین فروشنده برای مجموعه شما تبدیل شود.

درباره safoora makhmalbaf