خانه / تاپ / چرا غذا دوست داریم و چگونه آن را انتخاب می‌کنیم؟
طرز تهیه مرغ به سبک ایتالیایی

چرا غذا دوست داریم و چگونه آن را انتخاب می‌کنیم؟

تا به‌حال فکر کرده اید که ما چرا غذا دوست داریم ؟ مقاله‌های زیادی در مورد غذا های محبوب در سراسر جهان وجود دارد. هزاران دستورپخت که هرکدام علاقه‌مندان خاص خود را دارند. اما امروز می‌خواهیم افق‌ دیدمان را گسترده‌تر کرده و درمور عشق به غذا بنویسیم و اینکه اساسا ما چرا غذا دوست داریم. با مطلب” چرا غذا دوست داریم و چگونه آن را انتخاب می‌کنیم” از مجله فیدیلیو همراه باشید.

تحقیقات جدید در مورد نیروهای بیولوژیکی، اجتماعی و فرهنگی که اشتهای ما را شکل می‌دهد، نشان‌داده‌اند که آنها می‌توانند علت اعتیاد به موادغذایی خاص، اختلالات غذایی و هوس‌های عجیب نیمه شب ما را توضیح دهند.

ما چرا غذا دوست داریم :در مقایسه با غذا شرکای عشقی نسبتاً ساده هستند!

چرا ما چرا غذا دوست داریم و ترجیحات غذایی ما چگونه انتخاب می شوند

ما و غذا برای ادامه زندگی به هم چسبیده‌ایم؛ وقتی صحبت از انتخاب غذا می‌شود، رابطه ما با غذا احتمالاً پیچیده‌تر از آن است که متوجه شویم. این ممکن‌است پیچیده‌ترین رابطه در زندگی ما باشد. امروزه افرادی که در برخی از نقاط زندگی خود دچار اختلال خوردن یا چاقی می‌شوند، کم نیستند. اما حتی در بین کسانی که نگرش آنها به موادغذایی از نظر جسمی ناسالم نیست، شما به سختی می‌توانید کسی را پیدا کنید که کاملاً عاری از مشکلات غذایی باشد. این شامل احساس گناه در زمان پرخوری، غافلگیری از هوس‌کردن چیزهایی که می‌دانیم برای ما خوب نیست، اجتناب از غذاهایی با بافت یا رنگ خاص و یا اجتناب از لمس برخی سبزیجات و گوشت است.

برای اکثر ما غذا بسیار بیشتر از سوخت ساده‌ای‌ست که اجداد ما به آن می‌نگریستند. یک قطعه شکلات در زمان‌های مختلف ممکن است یک گناه، پاداش یا صرفا جهت لذت باشد. پس علاوه بر این که چرا غذا دوست داریم ، چرا یک دقیقه غذا را دوست داریم و لحظه بعد از آن متنفریم؟ خب دلایل زیادی وجود دارد. فیزیولوژی، ژنتیک و باورهای خانوادگی و فرهنگی. اما قرارنیست رابطه ما با چیزهایی که در دهانمان می‌گذاریم چنین سینوسی باشد! زمانی که تصویری واضح‌تری از آنچه که دقیقاً رفتار غذایی ما را شکل می‌دهد، داشته باشیم، می‌توانیم از غذایمان لذت بسیار بیشتر ببریم.

جوانه‌های چشایی بر روی زبان ما

چرا غذا دوست داریم و ترجیحات غذایی ما چگونه انتخاب می شوند

ممکن است جوانه‌های چشایی در لیست مهمترین قسمت‌های بدن برای شما قرارنگیرند، اما دلیل وجود آنها این است که احتمالا به ما کمک می‌کنند تا زنده بمانیم. وقتی که متولد می‌شویم، فوراً به مزه‌های شیرین و تلخ واکنش می‌دهیم. و اندکی پس از آن به طعم نمک تمایل پیدا می‌کنیم. دانشمندان براین باورند که از آنجایی که غذاهای سمی اغلب طعم تلخی دارند، توانایی تشخیص طعم‌ها یک مزیت تکاملی است. شاید به همین دیلیل است که بسیاری از بچه‌ها به سختی سبزیجات می‌خورند، زیرا اغلب آنها مزه تلخی دارند.

دانشمندان می‌گویند ما مستعد گرایش به غذاهای شیرین مانند میوه‌ها هستیم، نه تنها به خاطر مزه آنها، بلکه برای مواد مغذی و انرژی که درون آنهاست. همچنین از غذاهای چرب لذت می‌بریم زیرا آنها کالری بسیار زیادی دارند که انرژی لازم را برای ما فراهم می‌کند.

اگر علاقه شدیدی به غذاهای شیرین دارید، می‌توانید آن را در ژن‌های خود ببینید. زیرا ترجیحات طعم در DNA  ما کدگذاری می‌شود. مطالعه‌ای که در زمینه فیزیولوژی و رفتار منتشر انجام شد نشان داد که ۴۵ درصد از ترجیحات غذایی ما توسط ژنتیک تعیین می‌شود. ما همچنین با پیش‌فرض‌هایی برای دوست داشتن غذاهای خاص متولد شده‌ایم. در این مقاله آمده‌است که ما طعم تلخ را به شکل‌های مختلفی تجربه می‌کنیم. زیرا ژن گیرنده تلخی در افراد مختلف، متفاوت است.

بیشتر ترجیحات غذایی ما قبل از تولد شکل می‌گیرند

چرا غذا دوست داریم و ترجیحات غذایی ما چگونه انتخاب می شوند

اگر غذایی وجود دارد که دوست نداریم، می‌توانیم به خودمان بیاموزیم که آن را دوست داشته‌باشیم. مطالعات نشان می‌دهد که از ۱۰ تا ۱۵ بار مواجهه با طعم جدیدی طول می‌کشد تا ما شروع به نشان‌دادن تمایل به آن کنیم. ممکن‌است مایل نباشیم که طعم‌های تلخ را امتحان کنیم، اما می‌توانیم یاد بگیریم که آنها لذت ببریم.(مثلا به اولین باری که قهوه خوردید فکر کنید.)

با این حال بیشتر ترجیحات غذایی ما، قبل از تولد شکل می‌گیرند. زمانی که ما در رحم مادر هستیم، از مایعات آمنیوتیک که از عادت‌های غذایی مادر طعم‌دار است، تغذیه می‌کنیم. یک مطالعه انجام‌شده، نشان داد نوزادانی که مادرانشان در طول بارداری به طور منظم آب هویج مصرف می‌کردند، از مکمل‌های غذای کودک با طعم هویج لذت می‌برند.

نوزادان تا دو سال بعد از تولد تقریبا هر چیزی را می‌خورند، زیرا ترجیحات طعم درحال شکل گرفتن است. پس از سن ۲ سالگی، معمولا ما غذای جدید را دوست نداریم. در این مرحله، اگر شما از طریق مایع آمنیوتیک، شیر مادر یا موادغذایی که خوردید طعمی را نچشیده باشید، احتمالاً آن را دوست نخواهیدداشت.

اما ژنتیک همه چیز نیست

چرا ما غذا دوست داریم و ترجیحات غذایی ما چگونه انتخاب می شوند

با توجه به مطالعات فیزیولوژی و رفتار، حدود ۵۵ دصد از آنچه که ما دوست داریم بخوریم ناشی از زیست‌شناسی ساده است. و درصد باقی‌مانده را یاد‌می‌گیریم: کودک ممکن است هر چیزی را که در بشقاب والدینش قراردارد بقاپد و ترجیحات غذایی آنها را به همان روشی که زبان والدینشان انتخاب می‌کند، برگزیند.

ما همچنین نگرش اطرافیان خود را در مورد غذا اتخاذ می‌کنیم. دکتر “برایان وانسینک” بنیانگذار آزمایشگاه غذاها و برندها در دانشگاه کرنل، می‌گوید: “یکی از همکاران من از مادر بزرگش شنیده بود که خوردن شیرینی بین وعده‌های غذایی کلاس پایین است. از آنجا که مادرش نیز این عمل را منع کرده‌بود، او هرگز زیاد شیرینی نمی‌خورد.” همچنین ممکن‌است به غذای خاصی که شما را به مذهب یا قومیت شما متصل می‌کند، علاقه‌مندشوید.

اولین انتخاب‌های ما در مورد موادغذایی – همان‌هایی که حفظ کرده‌ایم_ در دوران کودکی شکل گرفته‌اند. بنابراین اگر نمی‌توانستید تلویزیون تماشا کنید مگر اینکه کلم بروکلی خود را بخورید، خوردن آن امروز یک کار عادی و معمول برای شماست. از طرفی، غذاهایی که بیشتر از همه آنها را دوست داریم، غذاهایی هستند که با احساسات مثبت ما پیوند خورده‌اند. غذاهایی که خاطره خوشایندی را در ذهن ما تداعی می‌کنند.

ونسینک می گوید: “حتی اگر خاطرات مبهم باشند، وقتی می‌خواهید روحیه خود را تقویت کنید و یا احساس شادی کنید، به سمت این غذاها سوق پیدا می‌کنید.”

غذای ما، خود ما

چرا غذا دوست داریم و ترجیحات غذایی ما چگونه انتخاب می شوند

شما نمی‌توانید DNA یا پیشینه فرهنگی خود را تغییردهید، و یا ساعت را به عقب برگردانید و مادر باردار خود را وادار کنبد که آب سبزیجات بنوشد. اما اکنون که می‌دانید که اینها و سایر عوامل چگونه بر نحوه خوردن شما تأثیر می‌گذارند، می‌توانید در جهت ایجاد هر تجربه جدید و لذت‌بخش با غذا گام بردارید. این به شما اجازه می‌دهد که به جای دلهره از اینکه “این مناسب است یا نه” یا “مقدار صحیح آن چقدر است” از آنچه در بشقاب شماست لذت ببرید. به نکات زیر توجه کنید:

روی غذای خود تمرکز کنید. تلویزیون را خاموش کنید و پشت یک میز بنشینید. این به شما کمک می‌کند تا از غذای خود لذت بیشتری ببرید.

بیش از حد مراقب غذا نباشید. توجه بیش از حد از “چه نوع” و “چه مقدار” غذا می‌تواند در شما وسواس غذایی ایجاد کند.

به شکم خود گوش دهید. اگر استیک را دوست دارید، سفارش دهید. حتی اگر همه سالاد میل داشته‌باشند.

 

برای تهیه تازه ترین مواد اولیه بر روی تصوبر زیر کلیک کنید

برای پیدا کردن بهترین رستوران و کافه ها در فیدیلیو اینجا کلیک کنید

بیشتر بخوانید:

آشنایی با رژیم پالئو و غذا خوردن به سبک اجداد انسان
با محبوب ترین غذاهای جهان آشنا شوید
غذاهای مشهور جهان که نام آنها از افراد گرفته شده است

درباره زهرا بیدمشکی

دنیای خوراکی‌ها همیشه برای من یه دنیای هیجان‌انگیز بوده؛ یه غذای دلچسب می‌تونه حال آدمو عوض کنه و فیدیلیو اونجاییه که میشه یه عالمه بهونه خوشمزه رو برای ساختن یه حال خوب توش پیدا کرد.