خانه / تاپ / چگونه ارائه تخفیف‌ها به نام‌تجاری رستوران آسیب می‌زند.
تخفیف‌ها به نام‌تجاری رستوران آسیب میزند

چگونه ارائه تخفیف‌ها به نام‌تجاری رستوران آسیب می‌زند.

اغلب مردم به ویژه هنگام صرف غذا علاقه‌مند به برخورداری از تخفیف‌های قابل‌توجه هستند. بنابراین ارائه تخفیف‌های مختلف بخش مهمی از طرح بازاریابی صاحبان کافه و رستوران را تشکیل می‌دهد. استفاده از استراتژی‌های تخفیف می‌تواند در دستیابی به فروش بیشتر کمک کند. انتخاب تخفیف‌هایی که به اندازه کافی برای مشتریان قانع کننده باشد از یک سو و اعلام آنها در زمان مناسب از سوی دیگر، فاکتورهای مهمی‌ست که باید درنظر گرفته شود. شناخت درست از چگونگی کارکرد تخفیف‌ها در جهت رسیدن به اهداف رستوران، کلید موفقیت است. اما درنظر داشته‌باشید که گاهی استفاده نادرست از استراتژی‌های تخفیف می‌تواند آسیب جدی به نام‌تجاری رستوران شما وارد کند. بنابراین  قصد داریم در این مقاله از مجله فیدیلیو به طور مختصر چند اشتباه رایج در امر ارائه تخفیف را بررسی کنیم. با ما همراه باشید.

 تبلیغات منسجم

هنگامی که یک رستوران جدید تلاش می‌کند تا مشتریان را وارد رستوران کند، معمولا ابتدا مشتریان مقاومت می‌کنند. به مثال زیر توجه کنید:

  • نوشیدنی‌های نصف قیمت در روز دوشنبه
  • غذاهای نصف قیمت، ویژه روز سه شنبه
  • هر جمعه میکروفون در اختیار شماست (این یک نوع بازی سرگرمی است که در آن مردم پشت مکروفون قرار گرفته و آهنگ‌های از پیش ضبط شده را با میکروفون اجرا می‌کنند.)
  • برنامه‌های ویژه کودکان در روزهای جمعه
  • هر پنجشنبه یک دسر رایگان

هنگامی که شما پیشنهادات بی‌شمار و تخفیف‌های غیرمعمول می‌دهید، موجب وحشت مشتریان خود می‌شوید. در این صورت برنامه بازاریابی رستوران شما بیشتر شبیه آموزن ورشاخ است! (یک تست روانشانسی که در آن افراد برداشت‌‌های خود را از لکه‌های پاشیده شده بر روی یک صفحه کاغذ بیان می‌کنند.) و این استراتژی بازاریابی مقرون به صرفه نیست.

تخفیف‌ها به نام تجاری رستوران اسیب می‌زند

از آنجا که تبلیغات به طور معمول تخفیف‌های مختلف را شامل می‌شود، هنگامی که چندین تبلیغ را در یک زمان واحد انجام می‌دهید فقط درآمد رستوران خود را مصرف کرده‌اید. همچنین ممکن است مشتریان خود را گیج کنید.به عنوان مثال پیشنهادات بی‌اهمیت و تخفیفات نیم بها برای هر چهارشنبه، دلیل منطقی برای کشاندن مشتریان به رستوران شما نیست هرچند که ممکن است این کار درست به نظر برسد. اما همواره به یاد داشته باشید که برای ارتقاء سطح رستوران خود باید مشتریانی متناسب با نام‌تجاری خود داشته‌باشید.

نتیجه نهایی فروش سالیانه (Bottom line)

اگر برنامه توسعه رستوران شما منظم نیست، شما با یک مشکل در رابطه با نام‌تجاری خود روبه رو هستید. رستوران‌هایی با  استراتژی نام‌تجاری موثر، می‌دانند که باید هر اقدام بازاریابی را به عنوان نردبانی برای ارتقا نام تجاری خود ببینند. زیرا نتایج حاصل از آن میزان فروش سالیانه (Bottom line: جمع کل درآمد شرکت که در گزارش سالیانه ذکر می‌شود و سود کلی شرکت در سال محاسبه می‌شود. همچنین “خط پایین” شرکت می‌تواند به عنوان درآمد خالص یا سود خالص تعریف شود.) آنها اثر می‌گذارد.

تخفیف‌ها به نام تجاری رستوران اسیب می‌زند

برای مثال تصور کنید شنیده‌اید که‌ Rose’ (نوعی شراب قرمز) بسیار محبوب است، بنابراین شما یکی از Rose’ های موجود در منو  خود را تخفیف می‌دهید تا مشتریان جدید جذب کنید و همچنین با مشتریان فعلی خود ارتباط بیشتری برقرار کرده و آنها را بیش از پیش متعهد کنید. اما اینجا یک مشکل وجود دارد و آن این است که Rose’ برای مشتریان شما گزینه محبوبی نیست. بنابراین تخفیف Rose’ باعث افزایش فروش سالیانه شما نمی‌شود و شما را به مشتریانی که می‌خواهید معرفی‌ نمی‌کند. این برای شما هزینه بردار است درحالی که باعث ترویج برند تجاری رستوران شما نمی‌شود. نظرات مشتریان خود را دریابید و آنها را در  انتخاب نوع تخفیف‌ها درنظر بگیرید.

تخفیفات هوشمند 

استفاده از تخفیف‌ها به عنوان یک راه ایجاد ارزش برای مهمانان رستوران شما اشتباه است؛ زیرا علاوه بر صرف درآمد بالقوه شما، باعث می‌شود تا آنها دیدگاه تخفیفی از نام تجاری شما داشته‌باشند. این بدان معناست که به مرور زمان دیگر مشتریان هرگز قبول نخواهند کرد که قیمت خاص خدمات ویژه یا وعده‌ غذایی خود را به طور کامل بپردازند؛ زیرا آنها عادت کرده‌اند که همیشه با تخفیف خرید کنند. این استراتژی برای برخی خرده فروشی‌ها مناسب است اما در مورد کسب و کار رستوران یک برنامه شکست خورده‌است.

گروبن(Groupon)

تخفیف‌ها به نام‌تجاری رستوران آسیب می زند

گروبن یک تاکتیک تخفیف است که می‌تواند باعث دیده شدن بیشتر نام تجاری رستوران شما شود. با این نرم‌افزار می‌توانید معاملات خود را با تخفیف ۵۰% انجام دهید. همچنین ازطریق سایت‌های اجتماعی امکان به اشتراک گذاشتن اطلاعات خود درمورد تخفیف اقلام موردنظرتان را خواهید داشت.

اما توجه داشته باشید هنگامی که گروبن به عنوان بخشی از فرهنگ رستوران شما به طور دائم معرفی شده‌باشد، تقریبا غیرممکن است که ارزش نام تجاری خود را با آنچه که واقعا هست (خدمات و غذای با کیفیت) به مردم معرفی کنید؛ مهمانانی که به دنبال تخفیف هستند تا زمانی که تخفیف‌هایی برای ارائه وجود دارد به رستوران شما می‌آیند.

رستوران شما ممکن است یک فضای بزرگ و دلپذیر داشته باشد، اما مهمانان تقریبا فقط نیمی از قیمت  واقعی آن را پرداخت خواهند کرد. آنها شما را با تخفیف دریافتی به یاد می‌آورند نه با نام تجاری شما. گروبن یک راه عالی برای جذب مشتریان به رستوران شماست؛ زمانی که تازه آن را افتتاح کرده‌اید و به دنبال پر کردن صندلی‌ها هستید، اما برای مدت طولانی از آن استفاده نکنید.

درک نادرست از ارزش واقعی خدمات رستوران شما

شاید بسیاری از مردم از ارزش واقعی خدمات یا کالاهای مختلف اطلاعی نداشته‌باشند، اما به عنوان یک فروشنده، شغل شما این است که محصولات یا خدمات خود را به شیوه‌های مختلف قیمت‌گذاری کرده و آنها را به فروش برسانید. آیا تا به حال فکر کرده‌اید زمانی که در حال ارائه تخفیف هستید، چه اتفاقی برای رستوران شما می‌افتد؟ این نشان دهنده این است که شما به اندازه کافی اعتماد به نفس فروش محصولات خود را ندارید و فکر می‌کنید که نمی‌توانید آنها را با قیمت واقعی‌شان به فروش برسانید. استفاده از تخفیف‌های پی در پی یا غیر معمول باعث درک اشتباه از ارزش واقعی خدمات شما می‌شود.

درباره زهرا بیدمشکی

دنیای خوراکی‌ها همیشه برای من یه دنیای هیجان‌انگیز بوده؛ یه غذای دلچسب می‌تونه حال آدمو عوض کنه و فیدیلیو اونجاییه که میشه یه عالمه بهونه خوشمزه رو برای ساختن یه حال خوب توش پیدا کرد.