خانه / اخبار / مبانی مدیریت رستوران و کافه که هر مدیر رستورانی باید بداند
مبانی مدیریت رستوران و کافه

مبانی مدیریت رستوران و کافه که هر مدیر رستورانی باید بداند

مبانی مدیریت رستوران و کافه شامل برخورد با چالش‌های مختلف از جمله روابط عمومی، امور مالی، چگونگی رفتار با کارکنان و خدمات به مشتری است. گاهی اوقات مالکیت و مدیریت رستوران بر عهده یک فرد می‌باشد و بدیهی‌ست که مسئولیت وی دو برابر خواهد بود؛ اما گاهی اوقات مدیریت رستوران بر عهده فردی به غیر از مالک رستوران است.

در هر صورت، یک مدیر قوی یک اصل ضروری برای موفقیت رستوران است. معمولا او کسی‌ست که مسئول کارکنان و مشتریان است. در این بخش از مجله فیدیلیو ۱۰ مورد از مبانی مدیریت رستوران را به صورت خلاصه بررسی می‌کنیم. به این ترتیب می‌توانید تصمیم بگیرید که آیا خودتان _ به عنوان مالک رستوران_ مدیریت آن را به عهده می‌گیرید و یا شخص دیگری را برای این کار استخدام می‌کنید.

۱-همیشه حق با مشتری است.

مبانی مدیریت رستوران و کافه

این یک قانون جهانی برای همه کسب و کارهاست؛ حتی اگر شما انتقاد یا شکایت مشتری را قبول نداشته باشید. چگونگی مدیریت شرایط توسط شما تعیین می‌کند که آیا مشتری دوباره بازمی‌گردد یا خیر.

۲-انتظارات شغلی باید شفاف باشد.

از پیشخدمت‌ها تا کارکنان آشپزخانه، فرقی نمی‌کند، پیدا کردن بهترین فرد برای هر نقش مسیر موفقیت رستوران شما را هموارتر خواهد کرد.

۳-آگاهی از نقش تبلیغات در افزایش فروش رستوران

مبانی مدیریت رستوران و کافه

تبلیغات بخش بزرگی از مدیریت رستوران است. هرچند آگهی در روزنامه و رادیو هم می‌تواند گزینه‌های قابل توجهی باشند، اما موقعیتی که شبکه‌های اجتماعی پیش‌روی شما قرار می دهد یک روش کم هزینه و حتی رایگان برای تبلیغ رستوران شماست. همچنین می‌توانید در رسانه‌ها و اپلیکیشن‌های رستوران و کافه گردی تبلیغات خود را قرار داده و از این طریق بیشتر دیده شوید. وب سایت فیدیلیو و اپلیکیشن فیدیلیو به عنوان اولین سایت و اپلیکیشن رستوران یاب، سایت های مشابه خارجی مثل Yelp و Foursquare بستری مناسب برای تبلیغات شماست. مقاله برنامه بازاریابی رستوران  نیز برای شما بسیار مفید خواهد بود.

۴-نظارت بر گردش مالی رستوران

گردش مالی در واقع مقدار مبلغ دریافتی در مقایسه با میزان مبلغی است که از کسب و کار شما خارج می‌شود؛ و باید به صورت روزانه، هفتگی و ماهانه ارزیابی شود. اگر به این مفهوم پایه‌ای توجه نداشته باشید، خود را در معرض خطرات مالی بزرگ قرار می‌دهید.

۵-انجام فعالیت‌هایی که باعث پیشبرد اهداف رستوران می‌شود.

فعالیت‌ها و روش‌های متفاوتی برای توسعه اهداف شما وجود دارد. این موارد راهی برای رسیدن به مشتریان جدید و وفادار برای رستوران‌هاست و  قدردانی شما از مشتریان را نشان می‌دهد. این فعالیت‌ها  بسته به نوع رستوران شما عمل می‌کند. برخی از تبلیغات ممکن است برای شما بهتر از دیگران کار کنند و یا برعکس. فکر کنید و از خلاقیت خود کمک بگیرید.

مدیریت مبانی رستوران و کافه

برای مثال می‌توانید در ساعت‌های مشخصی در شب از منوهای ثابت (prix fixe menus) استفاده کنید. منو ثابت به نوعی منو اشاره دارد که شامل لیستی از غذاهای از پیش تعیین شده با یک قیمت مشخص است. همچنین پیشنهاد “خرید یک غذا و دریافت دو غذا” می‌تواند یک راه عالی برای فروش بیشتر باشد. برای آشنایی بیشتر با روش‌های فروش می‌توانید مقاله ” بازاریابی چهاردیواری” را مطالعه کنید.

۶-ارزیابی گزارش کار روزانه رستوران

یکی دیگر از مبانی مدیریت رستوران گزارش کار روزانه است. یک گزارش کار روزانه به مدیران رستوران این امکان را می‌دهد که تاریخچه کاری خود را بررسی کرده و موارد آن را مورد ارزیابی قرار دهند. این می‌تواند به تجزیه و تحلیل روند فروش، هزینه‌های حقوق و دستمزد، تعداد مشتریان و پیش بینی فروش در آینده کمک کند.

۷-استفاده از سیستم های POS برای رستوران

مبانی مدیریت رستوران و کافه

سیستم‌های (POS) به صاحبان رستوران‌ها این اجازه را می‌دهد تا میزان فروش، گردش مالی و موجودی مواد غذایی را مورد ارزیابی قراردهند. اینکار باعث می‌شود مدیریت روزانه رستوران تا حد زیادی تسهیل گردد. همچنین سیستم‌های پوز به نظم و آگاهی مدیران رستوران از هزینه‌های صرف شده برای غذا، حقوق و دستمزد کارکنان و اطلاع آنها از محبوبیت آیتم‌های منو کمک می‌کند.

۸-به روز رسانی قیمت‌های منو رستوران

قیمت مواد غذایی می‌تواند به طور مرتب تغییر کند؛ بنابراین هزینه‌های اداره رستوران نیز تغییر خواهد کرد. مهم است که قیمت غذاهای منو رستوران به شکلی باشد که سود حاصل از فروش غذا در سطح بالایی قرارگیرد.

۹-اقدامات کوچک برای صرفه‌جویی در هزینه رستوران

مبانی مدیریت رستوران و کافه

نگه داشتن روشنایی کافی رستوران با استفاده از لامپ‌های کم مصرف یکی از راه‌های صرفه جویی در مصرف انرژی و کاهش هزینه‌هاست. راه های متفاوتی برای صرفه‎جویی در مصرف انرژی‌ در رستوران‌ها وجود دارد که رعایت آنها، هزینه‌های سالیانه رستوران را به طرز چشم‌گیری کاهش می‌دهد.

۱۰-جمع کل درآمد سالیانه رستوران (BOTTOM LINE)

مدیر رستوران مسئولیت‌های مختلف از جمله استخدام کارکنان و ارزیابی میزان فروش را دارد. همچنین دانستن مبانی حسابداری یک رکن اساسی است. ابزارهای زیادی وجود دارد که به شما کمک می‌کند تا رستوران خود را راحت‌تر مدیریت کنید. همواره به یاد داشته باشید که یک مدیر خوب می‌تواند وظایف خود را به فرد دیگر محول کرده و درصورت نیاز درخواست کمک کند.

درباره زهرا بیدمشکی

دنیای خوراکی‌ها همیشه برای من یه دنیای هیجان‌انگیز بوده؛ یه غذای دلچسب می‌تونه حال آدمو عوض کنه و فیدیلیو اونجاییه که میشه یه عالمه بهونه خوشمزه رو برای ساختن یه حال خوب توش پیدا کرد.