خانه / دسته‌بندی نشده / آشنایی با روش درست شدن خوراکی های پرطرفدار دنیا
خوراکی پر مصرف

آشنایی با روش درست شدن خوراکی های پرطرفدار دنیا

ما غذا می‌خوریم، می‌نوشیم، می‌خوابیم و اینها را تکرار می‌کنیم. اما آیا تا به حال فکر کرده‌اید، موادغذایی که می‌خوریم و می‌نوشیم چگونه تهیه می‌شوند؟  بسیاری از مواد غذایی مورد استفاده ما با تلاش صدها نفر و طی فرآیندهای مختلفی ساخته می‌شوند. شما شگفت‌زده خواهید شد وقتی بدانید مواد غذایی وجود دارد که حداقل یک سال طول می‌کشد تا به بشقاب ما برسند؛ بعد ما آنها را به سطل زباله می‌اندازیم، فقط به خاطر اینکه طعم آنها را دوست نداریم. در این بخش از مجله فیدیلیو لیستی از ۸ خوراکی پر مصرف دنیا و روش تهیه آنها را به صورت ساده و مختصر برایتان آوردیم. تقریبا همه ما این خوراکی‌ها را به صورت روزانه مصررف می‌کنیم.

توفو

خوراکی پر مصرف

اولین خوراکی پر مصرف لیست ما توفو نام دارد. شما متعجب خواهید شد اگر بدانید که توفو یک محصول ثانویه از سویاست. توفو از قرارگرفتن شیر سویا تحت فشار بالا ساخته می‌شود. دلیل استفاده از شیر سویا طعم خنثی آن است.

سرکه

خوراکی پر مصرف

سرکه با دو فرآیند متفاوت ساخته می‌شود.فرایند اول “الکلیک فرمنتیشن” است که طی آن  مخمرها در اثر نور خورشید، قندهای طبیعی را به الکل تبدیل می‌کنند. در مرحله بعد از گونه‌ای از باکتری‌ها به نام اسیدوباکتر استفاده می‌شود که بخش الکل را به اسید تبدیل می‌کنند. این روند تخمیر اسید به شکل سرکه انجام می‌شود.

میوه خشک

خوراکی پر مصرف

میوه‌های خشک شده با استخراج محتوای اصلی آنها از طریق فرایندهای طبیعی یا مصنوعی تهیه می‌شوند. در گذشته برای خشک کردن میوه‌ها، آنها زیر خورشید قرار می‌داند. اما امروزه خشک کن‌ها و دهیداراتورها برای صرفه‌جویی در وقت مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 نوتلا

خوراکی پر مصرف

نوتلا یکی دیگر از خوراکی‌های پر مصرف لیست ماست که همه ما دوست داریم آن را با نان بخوریم و یا در ساخت دسرها از آن استفاده کنیم. نوتلا در واقع یک ترکیب شکلاتی خوشمزه است که از روغن نخل، فندق، شکر، کاکائو، پودر شیر بدون خامه، وانیل، پودر آب پنیر و لسیتین تهیه می‌شود.

شکر زرد

خوراکی پر مصرف

شکر زرد از شیره نیشکر تولید می‌شود. از قسمتی که شیره و کریستال آن در هم تنیده است. برای تهیه شکر زرد ابتدا قندهای نیشکر فشرده می‌شوند و بعد شیره استخراج شده درون یک لوله‌ بزرگ جمع می‌شود. سپس شیره استخراج شده را برای مدت ۶۰ تا ۱۲۰ دقیقه گرم می‌کنند. سپس به آن آب لیمو اضافه می‌کنند تا ناخالصی‌ها بالا آمده و در نهایت حذف شوند. این ترکیب گرم در یک صفحه تخت بزرگ ریخته شده تا خنک و سفت شود.

چیپس

خوراکی پر مصرف

سیب زمینی‌هایی را که در تهیه چیپس‌ استفاده می‌شوند، به صورت انبوه برداشت می‌کنند. بعد آنها را از یک کانال آب عبور می‌دهند تا شسته شوند. به این ترتیب از روند تمیز کردن آنها در واحدهای تولیدی جلوگیری می‌شود. بعد با کمک یک ماشین تمام اتوماتیک، پوست آنها کنده شده و سیب زمینی‌ها به طور یکنواخت بریده می‌شود. برای زدودن نشاسته سیب زمینی، آنها در یک محلول شیمیایی شسته می‌شوند. در مرحله بعد برش‌های سیب زمینی را در روغن گیاهی و در دمای ۱۹۰ درجه سانتی گراد سرخ می‌کنند تا ترد شوند.

پنیر موزارلا

خوراکی پر مصرف

فرآیند تولید پنیر موزارلا از طریق تکنولوژیپاستا فیلاتا” انجام می‌شود. تحت این فرآیند، ابتدا شیر با باکتری‌های ترموفیلیک “انکوباسیون” (روش کشت و رشد میکروب‌ها و باکتری‌ها) می‌شود. سپس مایع ماست (مجموعه‌ای از آنزیم‌ها) را به آن اضافه می‌کنند. در مرحله بعد این ترکیب در آب گرم قرار داده می‌شود، تا زمانی که شروع به ساخت رشته‌های الاستیک (کشسان) طبیعی کند. در نهایت این ترکیب الاستیک، صاف شده و آماده مصرف می‌شود.

شیر بادام

خوراکی پر مصرف

شیر بادام  یک شیر گیاهی است که از بادام تهیه می‌شود و دارای بافت خامه‌ای‌ست. این شیر، نوشیدنی شیرین و دارای کلسترول و لاکتوز نیست. درحال حاضر، شیر بادام در بازار تجاری، در طعم‌های مختلفی مانند وانیل و شکلات عرضه می‌شود که در آنها طعم دهنده‌های مصنوعی به شیر اضافه شده است.

کولا

خوراکی پر مصرف

این نوشیدنی شیرین آخرین خوراکی پر مصرف لیست ماست. این نوشیدنی محبوب در واقع آبی رنگ است که توسط گاز دی اکسید کربن تحت فشار زیاد قرار گرفته و توسط شکر یا فروکتوز ذرت، شیرین می‌شود. در برخی نوشیدنی‌های گازدار چاشنی‌هایی مثل گشنیز و جوز استفاده می‌شود. در نهایت همه اینها توسط اسید فسفریک تیدیل به یک نوشیدنی اسیدی می‌شوند.

درباره زهرا بیدمشکی

دنیای خوراکی‌ها همیشه برای من یه دنیای هیجان‌انگیز بوده؛ یه غذای دلچسب می‌تونه حال آدمو عوض کنه و فیدیلیو اونجاییه که میشه یه عالمه بهونه خوشمزه رو برای ساختن یه حال خوب توش پیدا کرد.