خانه / تاپ / سفری به آمریکای مرکزی با محبوب‌ترین غذاهای مکزیکی
غذاهای مکزیکی

سفری به آمریکای مرکزی با محبوب‌ترین غذاهای مکزیکی

مکزیک دارای بهترین دستورهای پخت غذا در میان کشورهای جهان است. غذاهای مکزیکی با مواد تشکیل دهنده‌ای مثل ذرت، فلفل قرمز، گوجه فرنگی، کاکائو و وانیل شناخته می‌شود. همچنین غذای مکزیکی به دلیل تند بودن شهرت دارد. غذا یک نمود فرهنگی مهم، جزء ساختار اجتماعی و از سنت‌های محبوب مردم مکزیک است. در این بخش از مجله فیدیلیو قصد داریم محبوب‌ترین غذاهای مکزیکی را به شما معرفی کنیم.

تورتیا

غذاهای مکزیکی

تورتیا به معنای “کیک کوچک” در زبان اسپانیایی‌ست. تورتیا یک نان نازک است که با آرد ذرت یا آرد گندمی  که در مکزیک کشت می‌شود پخته می‌شود. در مکزیک، آمریکای مرکزی و همچنین انگلستان به همین  طریق تهیه می‎شود. تورتیاهای مکزیکی اغلب به عنوان ظرف برای تهیه غذاهای گوشتی مانند تاکو، باریتسو و انچیلاداس استفاده می‌شوند. با این حال انواع بدون گوشت آن نیز وجود دارد.

بوریتو

غذاهای مکزیکی

بوریتو قطعا یکی از محبوب‌ترین غذاهای مکزیکی است. بوریتو ترکیبی از برنج مکزیکی، لوبیای پخته شده (خوراک لوبیای مکزیکی) و گوشت است که دور آن را با تورتیا می‌پیچند و شبیه لقمه‌های بزرگ است. اما خوراکی‌های دیگری مانند کاهو، سالسا، خامه ترش، آووکادو و پنیر نیز ممکن است استفاده شود. معمولا لقمه‌ها را گریل یا بخار پز می‌کنند تا نرم شود.

کارن آسادا

غذاهای مکزیکی

کارن آسادا به معنی “گوشت برشته شده” است که عمدتا از برش‌های نازک گوشت گاو تهیه و کبابی می‌شود. می‌توانید مقداری نمک روی گوشت بپاشید، آن را درون روغن زیتون قرارداده و بعد به آرامی کباب کنید. کارن آسادا اغلب به عنوان عنصر اصلی در باریتسو استفاده می‌شود. ولی می‌توان آن را به صورت مستقل نیز سرو کرد. این غذا معمولا در قسمت شمالی مکزیک تهیه می‌شود.

کِسِدیا

غذاهای مکزیکی

کسدیا یکی دیگر از غذاهای مکزیکی محبوب است که از تورتیای پیچیده شده به دور ترکیبات خاصی تهیه می‌شود. به این صورت که یکی از لایه‌های آن را با پنیر اسکاسا پر می‌کنند، سپس روی حرارت قرار می‌دهند تا پنیر  آب شود.  به کسدیا سس سبز یا قرمز، پیاز خرد شده و خامه ترش اضافه می‌کنند تا مزه‌ی بیشتری به پنیر بدهد.

سایر مواد تشکیل دهنده به جای پنیر در کسدیا سنتی مکزیک، شامل سبزیجات پخته شده، سیب زمینی، کوریو ( نوعی سوسیس)، قارچ‌ها و انواع مختلف گوشت پخته شده می‌باشد. علاوه بر موادی که برای پر کردن آن استفاده‌ می‌شود، کسدیا را اغلب با چاشنی‌هایی مثل خامه ترش، آووکادو یا پیاز خرد شده و جعفری سرو می‌کنند. همچنین در قسمت شمال‌شرقی مکزیک تفاوت‌هایی در نحوه پخت کسدیا وجود دارد.

چیلاکیلز

غذاهای مکزیکی

این غذای سنتی مکزیکی معمولا به عنوان صبحانه و بیشتر در آمریکای شمالی و مرکزی استفاده می‌شود. تورتیای ذرت به آرامی سرخ می‌شود. سپس آن را به چهار قسمت تقسیم می‌کنند. تخم مرغ‌های پخته شده یا سرخ شده، مرغ ریش‌ریش شده و همچنین پنیر و خامه را به آن اضافه کرده و با سس سالسا سبز یا قرمز به مقدار زیاد سرو می‌کنند. معمولا بر روی آن لوبیا پخته شده می‌ریزند.

تاکو

غذاهای مکزیکی

تاکو  نام یکی دیگر از غذاهای مکزیکی محبوب است. این یک ظرف سنتی مکزیکی است که از یک تورتیای ذرت یا گندم که آن را به دور ترکیبات ویژه‌ای می‌پیچند تهیه می‌شود. تاکو را می‌توان با انواع خواکی‌ها پر کرد. از جمله گوشت گاو، مرغ، غذاهای دریایی، سبزیجات و پنیر؛ تاکو به همه خوراکی‌ها اجازه حضور می‌دهد و این دلیل تنوع بالای آن است! از چاشنی‌های مورد استفاده‌ در آن می‌توان سالسا، جعفری، سیب زمینی، گوجه فرنگی، پیاز و کاهو را نام برد. همچنین به طور کلی، تاکو  بدون بشقاب سرو می‌شود.

بیریا

غذاهای مکزیکی

بیریا یک گوشت تند مکزیکی است که با حرارت ملایم و آهسته پخته می‌شود و معمولا با گوشت گوسفند یا بز تهیه می‌شود. اساس بیریا فلفل خشک‌شده کبابی‌ست و با تورتیای ذرت، پیاز، گیشنیز و لیمو ترش تهیه می‌شود. بیریا به همراه یک کاسه از آب گوشت بره با گوشت تیکه‌ای برشته شده سرو می‌شود. اضافه کردن آب لیموی تازه به آب گوشت طعم فوق‌لعاده‌ای به آن می‌دهد. بیریا به وسیله‌ی قاشق یا به صورت نوشیدن از کاسه خورده می‌شود.

همچنین بیریا معمولا در جشن‌هایی مثل کریسمس، شب سال نو، تولد و مراسم عروسی سرو می‌شود. بیریا یک بشقاب مکزیکی مجبوب است.

توستادا

غذاهای مکزیکی

توستادا به معنای “برشته کردن” است. یک تورتیای برشته شده یا سرخ شده است که به شکل یک کاسه قرار می‌گیرد. منشاء توستادا تورتیاهایی بود که بیات شده و به اندازه کافی تازه نبودند که بتوان آنها را به دور تاکو پیچید و هنوز قابل خوردن بودند. تهیه توستادا به این صورت است که تورتیای قدیمی را درون آب قرار داده و آن را سرخ می‌کنند تا زمانی که طلایی، سفت و ترد شوند. سپس آن را به همراه انواع غذاهای مکزیکی به ویژه غذاهای دریایی و همچنین گوشت‌های پخته شده تند مثل بیریا، سرو می‌کنند. البته توسادا انواع مختلفی دارد. مثلا سالسا، لوبیا، پنیر، کاهو خرد شده، پیاز بریده شده و گوشت را بر روی آن قرار داده و مانند پیتزا می‌خورند.

درباره زهرا بیدمشکی

دنیای خوراکی‌ها همیشه برای من یه دنیای هیجان‌انگیز بوده؛ یه غذای دلچسب می‌تونه حال آدمو عوض کنه و فیدیلیو اونجاییه که میشه یه عالمه بهونه خوشمزه رو برای ساختن یه حال خوب توش پیدا کرد.