خانه / تاپ / اوریو محبوب‌ترین بیسکویت جهان
اوریو شاخص

اوریو محبوب‌ترین بیسکویت جهان

اوریو یک برند تجاری کوکی است که از دو بیسکویت شکلاتی و یک لایه کرم سفید تشکیل شده است. این برند خوشمزه از سال ۱۹۷۴ تحت عنوان « ساندویچ کوکی شکلاتی» شناخته می‌شود و از آن به بعد این نام روی بسته‌های اوریو چاپ می‌شود. این بیسکویت پرطرفدار نخستین بار در سال ۱۹۱۲ معرفی شده و هم اکنون پرفروش ترین بیسکویت ایالات متحده است. اوریو ای که در حال حاضر در آمریکا به فروش می‌رسد توسط شرکت Nabisco که زیرمجموعه Mondelez Int است تهیه می‌شود. اگر شما هم از طرفداران این بیسکویت شکلاتی خوشمزه هستید با مجله فیدیلیو همراه باشید.

اوریو در بیش از ۱۰۰ کشور مختلف در سراسر دنیا به فروش می‌رسد. در بعضی کشورها مثل انگلستان اوریو را به اسم «بیسکویت اوریو» می‌شناسند. در گذر سال‌ها نمونه‌های بسیار مختلف و متنوعی از این بیسکویت تولید شده است و در قرن ۲۱ نمونه‌های تولید محدود این برند بسیار محبوب و پر طرفدار شده‌اند.

اوریو از کجا آمد؟

«اسم اوریو از کجا آمده است؟» سوالی که پاسخ مشخصی برای آن وجود ندارد اما فرضیه‌های زیادی در این مورد وجود دارد مثلا اینکه از واژه “or” در زبان فرانسوی گرفته شده که به معنی طلا است (در ابتدا بسته بندی اوریو به رنگ طلایی بوده است). روایت دیگر می‌گو

ید که از زبان یونانی گرفته شده، اوریو در زبان یونانی به معنی خوشمزه، زیبا و جذاب است. برخی دیگر معتقدند چون این واژه برای تلفظ کوتاه و ساده بوده انتخاب شده است. تئوری دیگر می‌گوید که از نام Oreodaphne که یک کلمه لاتین است گرفته شده است. نویسنده غذایی استلا پارکس در یاداشتی در کتاب خود «تارت‌های شجاع: دسرهای آمریکایی شاخص» می‌گوید ریشه نام اوریو از خوشه گیاه لااورال گرفته شده است و بسیاری از محصولات بیسکویتی شرکت Nabisco’s در آن سال‌ها ریشه‌ای گیاهی داشتند مانند لوتوس، آوینا.

اوریو در گذر زمان

قرن بیستم

بیسکویت اورئو برای اولین بار در سال ۱۹۱۲ و در کارخانه ای که در محله چلسی منهتن (نیویورک) تولید شد.

۱۹۱۲: برای اولین بار بیسکویت اورئو در بسته بندی فلزی نیم کلویی و به قیمت ۲۵ سنت فروخته شد.

۱۹۲۰: بعنوان آلترناتیوی برای کرم سفید میان این بیسکویت، کرم لیمویی هم معرفی شد

۱۹۲۱: نام این بیسکویت به «ساندویچ کرمی اوریو» تغییر کرد

۱۹۲۴: برای اولین بار ظاهر این بیسکویت تغییر کرد

کرم لیمویی از میان بیسکویت های اوریو حذف شد و کرم اورجینال اولیه تا به امروز دست نخورده باقی مانده است

۱۹۵۲: برای بار دوم شکل این بیسکویت تغییر کرد که این طرح تا اکنون ثابت باقی مانده است

۱۹۷۴: دوباره نام اورئو تغییر و به « ساندویچ کوکی شکلاتی» تبدیل شد که تا به امروز همین نام برای این بیسکویت باقی مانده است.

* این بیسکویت میان گیاهخوارن و کسانی که محدودیت‌های غذایی جدی دارند هم بسیار محبوب است چرا که در تهیه محتوای کرمی آن از هیچ ماده اولیه که از حیوانات گرفته شده باشد استفاده نشده است.

قرن بیست و یکم

۲۰۰۶: شرکت تولید کننده اورئو روغن گیاهی را جایگزین چربی ترانس دار کرد

۲۰۰۸: در این سال اورئو وارد یک بازی آن لاین شد

۲۰۱۱: برای اولین بار بیسکویت اورئو با کرم آبی رنگ معرفی شد

پخش جهانی بیسکویت اوریو

محبوبیت این بیسکویت خوشمزه باعث شده تا از راه‌های تجاری مختلف در سراسر دنیا توزیع شود، همین امر باعث شده تا اورئو به پر فروش‌ترین بیسکویت در جهان تبدیل شود. در ماه مارچ ۲۰۱۲ مجله تایم گزارشی تهیه کرد مبنی بر اینکه بیسکویت اورئو در بیش از ۱۰۰ کشور مختلف در جهان در دسترس است. برآورد می‌شود از اولین عرضه بیسکویت اورئو در سال ۱۹۱۲ تا امروز چیزی حدود ۵۰۰ میلیارد بیسکویت اورئو در جهان تولید شده باشد. ۵ کشور پر فروش در زمینه اورئو بعد عبارتند از:آمریکا، چین، ونزوئلا، کانادا و اندونزی.

ترکیبات بیسکویت اورئو آمریکا و انگلستان متفاوت است. ورژن انگلیسی این بیسکویت که بصورت اورجینال دارای پودر وی (whey) است و برای افرادی که به لاکتوز حساسیت دارند مشکل ساز است. از آنجایی که پودر وی از پنیری که از شیر گاو تهیه می‌شود به دست می‌آید این محصول برای گیاه خواران نیز مناسب نیست. در سال ۲۰۱۱ بیسکویت اورئو به بازار هندوستان معرفی و ارزش صنعت این بیسکویت در هند چیزی معادل با ۱٫۸ میلیارد دلار تخمین زده می شود.

بیسکویت اوریوی شما در کدام کشور تهیه می‌شود؟

قالب بیسکویت‌های اوریو در کارخانه هرشیز Hershey’s در پنسیلوانیای آمریکا تهیه می‌شوند.

محصولات اوریو توزیع شده در آسیا اکثرا تولیدی هند و چین هستند. البته ژاپنی‌ها به صورت بومی این بیسکویت را تهیه می‌کنند.

اوریوهای اروپا در اسپانیا تولید شده و اوریو کشورهای بلوک شرق در روسیه تهیه می‌شود.

اورئوهای استرلیا هم در اندونزی تهیه شده و به این کشور صادر می‌گردند.

اوریو کانادا با دیگر کشورها بطور ویژه‌ای متفاوت است و حاوی روغن نارگیل بوده که بطور ویژه در این کشور فروخته می‌شود.

 

درباره ایمان تیموریان

یک علاقه‌مند به غذا و آشپزی، رستوران و کافه گردی هستم که تحصیلاتم را در رشته مهندسی برق تا مقطع کارشناسی ارشد ادامه دادم ولی هیچ وقت دست از علایقم نکشیدم. همیشه دوست داشتم مکان‌های خوب و بد را به دیگران معرفی کنم تا به نحوی باعث پیشرفت و بالا رفتن سطح استانداردها در رستوران‌ها و کافه‌ها شوم . فیدیلیو بستری هست که این شرایط را برای ما فراهم کرده تا به این هدف برسیم.