خانه / آشپزخانه من / ۸ چاقوی مهم و پر کاربرد در آشپزی که حتما باید آن‌ها را بشناسید

۸ چاقوی مهم و پر کاربرد در آشپزی که حتما باید آن‌ها را بشناسید

تا به حال از خودتان پرسیده‌اید که چرا آشپزها بجای داشتن یک یا دو چاقو، یک کلسیون یا یک زرادخانه مملو از انواع مختلف چاقو دارند؟ راهنمای ویژه مجله فیدیلیو در زمینه چاقو یک آشنایی کلی در مورد مشخصات و ویژگی‌های هر کدام به شما می‌دهد، از چاقوی سفره آرایی تا سانتوکو، و اینکه زمانی که قصد خرید چاقو دارید چه ملاک‌هایی را باید مد نظر داشته باشید.

اگر از هر سرآشپزی این سوال را بپرسید که اگر خانه‌اش آتش بگیرید چه چیزی را نجات می‌دهد و همراه خود می‌برد، قطعا به شما خواهند گفت که بدون هیچ ترسی به دل شعله‌های آتش خواهند زد و چاقوهای با ارزششان را نجات خواهند داد. چاقو با اختلاف زیاد مهمترین ابزار هر آشپزی که در آشپزخانه وجود دارد و وسیله‌ای که امکان لذت بیشتر از آشپزی را فراهم می‌کند و استفاده از نوع تیز آن ایمن‌تر از نوع کند آن است و به شما اجازه می‌دهد با دقت بیشتری کار کنید.

اگرچه داشتن یک چاقو لبه گرد با کیفیت (مثل یک چاقوی سرآشپز) بسیار بهتر از داشتن تعداد زیادی چاقوی کند بی کیفیت است، ولی یک مجموعه از چاقوی خوب امکانات و دریچه‌های جدیدی را برای شمایی که مشغول آشپزی هستید، چه در خانه و چه در رستوران، باز خواهد کرد. اگر بخواهید یک ماهی را فیله کنید، یا هوس قصابی کرده‌اید و می‌خواهید یک ران گوسفند را با برش‌های حرفه‌ای به تکه‌های مجزا تقسیم کنید اینجاست که شما به چاقوهای مخصوص و حرفه‌ای نیاز پیدا می‌کنید. مطالعه مطلبی زیر باعث می‌شود با تعدادی از رایج ترین چاقوهای آشپزی آشنا شوید و دیدگاه نیمه حرفه‌ای نسبت به آن‌ها پیدا کنید.

۱- چاقوی سفره آرایی

Pairing Knife

یکی از کوچکترین چاقوهای در دسترس، از این چاقو برای آماده سازی، پوست گیری و خرد کردن سبزیجات و میوه های کوچک استفاده می‌شود. کوچکی چاقو باعث می‌شود شما تسلط بیشتری روی آن داشته باشید و کارهای جزئی تر را بتوانید با آن انجام دهید، مثلا تخم‌های یک فلفل چیلی را از میانه آن خارج کنید و از نوک تیز آن می‌توانید برای پاک کردن لکه‌ها استفاده کنید.

۲- چاقوی سر آشپز یا شفز نایف

Chef’s Knife

به جرات مهمترین چاقوی تمام دوران، یک جنگجو به معنای واقعی کلمه که به روش‌های مختلف و برای کارهای مختلف می‌توان از آن استفاده کرد. تیغه‌های این نوع چاقو می‌تواند در اندازه و طول متفاوت باشند ولی همیشه به اندازه بزرگ هستند که بتوان از آن‌ها در آماده سازی گوشت، خرد کردن میوه‌ها و ساطوری کردن سبزیجات استفاده کرد. خرد کردن فلفل دلمه ای با این چاقو یکی از راه های تخلیه استرس و فشارهای روانی است.

۳- چاقوی نان

Bread Knife

تیغه اره‌ای چاقوی نان یعنی این چاقو مانند یک اره نان را برش می‌دهد، چه نان نرم باشد چه نان سفت، بدون اینکه در بافت نان تاثیری بگذارد. این چاقوی تیغه بلندی دارد بسیار مناسب برای برش زدن کیک‌ها و دیگر محصولات قنادی است.

۴- چاقوی سانتوکو

Santoku Knife

این چاقوی ژاپنی یک چاقوی همه کاره است که می‌توان از آن در همه امور آشپزی و آماده سازی استفاده کرد. شیارهای باریک در کناره تیغه باعث می‌شود میوه، پنیر و یا گوشتی که با آن‌ها کار می‌کنیم به چاقو نچسبند و تیغه لبه شکم دار چاقو کمک می‌کند که این چاقو بالانس خوبی داشته باشد و راحت‌تر و سریعتر بتوان با این چاقو کار کرد. مثل یک ساطور، مثل یک شمشیر سامورایی.  

۵- چاقوی سرآشپز چینی

Chinese chef’s knife

سرآشپزان اروپایی گزینه‌های مختلفی برای انتخاب تیغه و لبه چاقو دارند، ولی در چین اکثر سرآشپزان تنها وابسته به یک نوع چاقو در آشپزخانه هستند. چاقویی که شبیه به ساطور می‌ماند و از آن برای برش و خرد کردن تمام مواد و خوراکی‌ها استفاده می‌شود (البته برخلاف ظاهرش این چاقو تیغه قوی‌ای برای برش استخوان ندارد)، تیغه بزرگ و مستطیل شکل چاقو حاکی از آن است که این چاقو، چاقوی سنگینی است باعث می‌شود با اندکی حرکت و مانور برش‌های عمقی زیادی به مواد اولیه بزنید.

۶- چاقوی قصابی- مخصوص بی خس کردن

Boning knife

تیغه باریک این چاقو مخصوص این طراحی شده است که گوشت را از استخوان با کمترین میزان هدر رفت گوشت جدا کند. این چاقو به اندازه کافی انعطاف پذیر و مقاوم است که چند بافت و قسمت همبند را برش دهد و به اندازه کافی کوچک است که بتوان با تسلط کافی و به راحتی با آن در اطراف مفاصل‌ و استخوان‌های مختلف و پیچیده کار کرد.

۷- چاقو فیله کردن

Filleting knife

با خمشی بالا و تیغه‌ای انعطاف پذیر چاقوی فیله کردن برای آماده سازی کامل یک ماهی، پاک کردن، پوست کردن و برش دادن، ساخته شده است. با هر طرف آن می‌توان به اطراف ستون فقرات ماهی نفوذ کرد و به راحتی دو فیله کامل و مجزا از ماهی جدا کرد، دو فیله عالی با کمترین میزان هدر رفت.

۸- چاقوی قصابی

Carving knife

یک چاقوی کشیده با نوکی بسیار تیز که برای جدا کردن مفاصل و دیگر قسمت‌های گوشت از هم بسیار فوق العاده است. بیش تر لبه‌های صاف دارند و مدل‌هایی با لبه‌های اره‌ای برای اره کردن گوشت و استخوان استفاده می‌شود.

 

 

درباره ایمان تیموریان

یک علاقه‌مند به غذا و آشپزی، رستوران و کافه گردی هستم که تحصیلاتم را در رشته مهندسی برق تا مقطع کارشناسی ارشد ادامه دادم ولی هیچ وقت دست از علایقم نکشیدم. همیشه دوست داشتم مکان‌های خوب و بد را به دیگران معرفی کنم تا به نحوی باعث پیشرفت و بالا رفتن سطح استانداردها در رستوران‌ها و کافه‌ها شوم . فیدیلیو بستری هست که این شرایط را برای ما فراهم کرده تا به این هدف برسیم.