خانه / کلینیک غذا / بشقاب سبز / آیا در رژیم گیاه‌خواری همیشه احساس گرسنگی خواهید داشت؟

آیا در رژیم گیاه‌خواری همیشه احساس گرسنگی خواهید داشت؟

گرسنگی در رژیم گیاه‌خواری

گرسنگی در رژیم گیاه‌خواری را چگونه می‌توانم هر روز کنترل کنیم؟ امکان دارد بتوانم از یک رژیم گیاه‌خواری به مدت طولانی پیروی کنم؟ بدون تردید همیشه احساس ضعف خواهم داشت. هر وقت که سالاد می‌خورم یک ساعت بعد گرسنگی به سراغم می‌آید. این‌ها همه سوالاتی هستند که در بحث‌های گیاه‌خواری برای افراد در گروه‌های مختلف به وجود می‌آیند. در ادامه این مطلب از مجله فیدیلیو در بخش بشقاب سبز همراه ما باشید تا بر گرسنگی در رژیم گیاه‌خواری غلبه کنید.

 

غلبه بر گرسنگی در رژیم گیاه‌خواری

گیاه‌خواری به معنای پرهیز از مصرف گوشت جانوران است که البته در برخی حالات خاص شامل پرهیز از غذاهایی مانند شیر، فراورده لبنی، تخم‌مرغ و عسل که خاستگاه جانوری دارند نیز می شود. برخی از افراد گیاه‌خوار جهت‌گیری متفاوتی نسبت به بقیه دارند. برخی نیز علاوه بر مصرف کم‌تر فرآورده‌های جانوری با آزار و کشتار آن‌ها نیز مخالفت می‌ورزند. عده‌ای دیگر از گیاه‌خواران از پوشیدن لباس‌هایی مانند چرم، ابریشم و خز که از کشتار جانوران به دست آمده نیز اجتناب می‌کنند.

در وگانیسم (Veganism) که گاهی گیاه‌خواری کامل هم نامیده می‌شود از همه فرآورده‌های جانوری حاصل از کشتار حیوانات و یا بهره‌گیری از آن‌ها پرهیز می‌شود. به هر حال با وجود این‌که در پیش گرفتن رژیم گیاه‌خواری به شیوه‌های گوناگونی امکان‌پذیر است اما وجه مشترک تمام این شیوه‌ها پرهیز از مصرف گوشت جانور خون‌گرم است. بسیاری از پزشکان بر این باور هستند که پیروی از رژیم‌های گیاه‌خواری در سلامتی انسان‌ها نقش موثری ایفا می‌کنند.

اما در هر صورت این‌گونه رژیم‌ها بسیاری از منابع پروتئینی انسان‌ها که برای بدن ضروری هستند را محدود می‌کنند. البته باید بدانید یک تصور واهی در خصوص دنبال کردن رژیم گیاه‌خواری این است که با مصرف یک بشقاب پر از برگ‌های سبز گیاهان به شما احساس گرسنگی دست می‌دهد. اول از همه باید بگویم رژیم‌های گیاه محور خیلی متنوع‌تر از یک بشقاب سالاد ساده حاوی سبزیجات سبز برگ هستند. دوم این که در این نوع رژیم‌ها حتما باید از مکمل‌های غذایی استفاده شود تا تحمل گرسنگی ساده‌تر شود و افراد دچار کمبود هیچ یک از ویتامین‌های ضروری بدن نشوند.

وعده‌های غذایی خود را غنی کنید

غذاهای کامل حاوی هر سه نوع مواد مورد نیاز بدن یعنی کربوهیدرات‌ها، پروتئین و چربی هستند. هنگامی که فقدان هر یک از این مواد مغذی در وعده‌های غذایی شما به وجود بیاید منجر به کمبود ویتامین‌ها و مینرال‌ها در بدن افراد می‌شود. به علاوه این نوع غذاها کم‌تر احساس سیری در بدن افراد ایجاد می‌کنند.  در هر صورت واضح است که یک بشقاب سبزیجات ساده و سالاد معمولی یک وعده غذایی نامتعادل برای افراد تامین می‌کنند.

تنها اگر بتوانید سالاد خود را با مواد غذایی مقوی غنی سازید می‌توانید یک وعده غذایی کامل گیاهی داشته باشید که با مصرف آن به طور کامل سیر می‌شوید. افزودن موادی از جمله حبوبات (جایگزین پروتئین و کربوهیدرات)، کمی روغن زیتون طبیعی (جایگزین چربی)، و مقداری دانه‌های مغذی و ترد (جایگزین پروتئین و چربی) می‌تواند در غنی‌سازی وعده‌های غذایی گیاهی کمک شایانی کند. بنابراین اگر شما نیز از افراد پیرو رژیم‌های گیاهی هستید باید حتما به غنی ساختن وعده‌های غذایی خود توجه نشان دهید تا با تبعیت از آن بر گرسنگی و کمبود ویتامین‌های مغذی بدن خود غلبه کنید.

درباره آوا رفیع‌ زاده

بر خلاف تصور عامه مردم مهندسان معمار فقط با آهن و خاک و آب در ارتباط نیستند. من یک معمار خانه دار هستم. در کنار وظایف کاری و به قول همه تیرآهن و سنگ و ستون، عاشق آشپزی و مسافرت و آشنایی با غذاها و فرهنگ و رسوم مختلف دیگر کشورها هستم و دوست دارم این تجربه های قشنگ رو با همه قسمت کنم. امیدوارم شما هم مثل من لذت ببرید.