خانه / 10کاری که خوب است انجام دهیم / ۱۰ کشف غذایی سال ۹۶ از نگاه فیدیلیو
کشف غذایی

۱۰ کشف غذایی سال ۹۶ از نگاه فیدیلیو

سال ۹۶ سال پر باری برای کسب و کار غذایی الا الخصوص کافه رستوران‌ها بود. این را از آمار و ارقام و افزایش خیره کننده تعداد کسب و کارهای فعال در این زمینه می‌توان متوجه شد. سرگرمی اصلی این روزهای مردم گذران وقت، صرف وعده‌های غذایی و نوشیدن دم نوش و قهوه در کافه و رستورن‌هاست. معلوم است نه می توان به تمام جاهای جدید سری زد و نه همه آن ها ارزش رفتن را دارند تنها برخی از این نام‌ها بنا به دلایلی آنچنان معروف و محبوب شدند که مردم حاضرند ساعت‌ها منتظر بمانند تا بتوانند وارد آن محل شوند و آن را تجربه کنند.

این کافه ها و رستوران ها کدام هستند؟ چه دلیلی باعث می‌شود یک کافه موفق و رستورانی دیگر نا موفق شود. در این گزارش از مجله فیدیلیو به معرفی ۱۰ کافه رستوران خوب، پیش رو و متفاوت سال ۹۶ پرداخته‌ایم و به صورت اجمالی عوامل موفقیت آن را بررسی کرده‌ایم.

۱-کافه تهرون ویلا

کافه تهران، طهرون یا طهران؟ نه نام کافه موفقی که می‌خواهیم به در این لیست نام ببریم کافه تهرون ویلا است. این کافه نخستین کشف غذایی سال گذشته ما است که از ابتدای فروردین ۹۶ فعالیت خود را بعد از یک وقفه چند ماه در مکان جدید آغاز کرد. این کافه قبلا در باغ نگارستان قرار داشت و از عوامل رونق این باغ تاریخی رو به فراموشی بود اما به دلایلی آن ها تغییر مکان دادند و به یک خانه قدیمی در خیابان ویلا آمدند و نام کافه هم از کافه تهرون باغ نگارستان به کافه تهرون ویلا تغییر کرد. گزارش کامل کافه تهرون ویلا را می‌توانید از اینجا بخوانید.

این کافه در لیست بهترین کافه‌های شبکه اجتماعی فوراسکوئر مقام اول را دارد و همیشه از پرطرفدارترین‌ها بوده است. کافه تهرون به نوعی خاص‌ترین کافه پایتخت است چرا که شبیه به هیچ کافه دیگری نیست و شما دقیقا احساس بودن در یک مکان متعلق به ۶۰ سال پیش را خواهید داشت. این‌ها را بگذارید در کنار غذای ایرانی خوب و خوشمزه و شربت‌ها و عرقیات گیاهی متنوعی که خاص کافه تهرون است. این کافه یک کافه پیشرو است و بسیاری از جسارت‌ها در زمینه سرو خوراک‌های وطنی که سرو آن ها در کافه ها رایج نبود و طراحی با هویت این مکان را به یک اتفاق ویژه در سال ۹۶ تبدیل کرده است.

برای مشاهده منو، آدرس و نظرات، اینجا را لمس کنید

۲- کافه روحی

کشف غذایی

بعد از تجربه موفق رستوران روحی در سال ۹۵ مالک این برند به فکر گسترش کسب و کار و برند روحی افتاد. به همین منظور هم باغ نگارستان در حوالی میدان بهارستان را برای کافه روحی در نظر گرفت. ساخت و ساز در مکانی که بخشی از میراث فرهنگی است سر و صدای زیادی به پا کرد و حتی هشتگ #ما_به_کافه_روحی_نمیرویم تشکیل شد و تعداد زیادی عضو این کمپین شدند. اما کافه روحی با همه این تفاسیر در زمستان ۹۶ افتتاح شد و با طراحی و دکوری که سبک خاص روحی است و ارائه شربت‌ها، خوراک ها و غذاهایی که برای مشتریان خاطره آمیز بودند پای مشتریان جدیدی را به این کافه باز کرد. شربت دَرَکِه نمونه واقعی و شاید بتوان گفت نماد و مفهوم واقعی این کافه است. گزارش کاملی از کافه روحی در اینجا موجود است.

برای مشاهده منو، آدرس و نظرات، اینجا را لمس کنید

۳-اغذیه آقاخان

در میان بیشمار کافه‌ و رستوران جدیدی که هر یک مدعی مدرن و با کلاس بودن هستند اغذیه آقا را یک خط شکن می‌توان نامید. خلاقیت، انرژی و هزینه قابل توجهی هزینه ایده و نام آقاخان شده است. این کسب و کار غذایی جدید سعی در احیای سبکی پر طرفدار ولی رو به فراموشی اغذیه فروشی‌ها را کرده است. کباب لول، واویشکا، سوپ جو، بدون سرو سوسیس و کالباس، ظروف استیل و دکور و طراحی نوستالژیک و جرات اجرای یک ایده با ریسک بالا اغذیه آقاخان را جز ۱۰ اتفاق غذایی سال ۹۶ قرار می‌دهد. گزارش اغذیه آقاخان را اینجا می‌توانید ببینید.

برای مشاهده منو، آدرس و نظرات، اینجا را لمس کنید

۴- کافه امجدیه

قبلا گزارش کاملی از کافه امجدیه در مجله فیدیلیو چاپ شده است اما اگر تمام شهر را بگردید کافه‌ای شبیه به سبک کافه امجدیه پیدا نمی‌کنید. برای اکثر افرادی برای نخستین بار به این کافه می آیند این سوال پیش می‌آید که کافه امجدیه چند سال قدمت دارد. ۴۰ یا ۵۰ سال؟ آن‌ها وقتی متوجه می شوند که این کافه از شهریور ۹۶ افتتاح شده بسیار متعجب می‌شوند. چرا که المان‌های قدیمی بودن کافه در کوچکترین و ریزترین جزئیات هم رعایت شده است. دکور و طراحی قدیمی و نوستالژیک در کنار منویی که باز هم آن را در جایی نمی‌توانید مزه کنید و سرو غذاهایی چون «شپردز پای» و «فلامکوخن» و… کافه امجدیه را به یک اتفاق از جنس کافه و رستوران در سال ۹۶ تبدیل می‌کند.

برای مشاهده منو، آدرس و نظرات، اینجا را لمس کنید

۵-دلی‌جان

تا به حال چند رستوران با سطح کلاس بالا دیده‌اید که دل و جگر هم سرو کند؟ اگر تا به حال گذرتان به رستوران دلی‌جان نیافتاده باشد احتمالا جوابی برای این سوال نخواهید داشت. رستوران دلی‌جان که در سال ۹۶ و در محدوده خیابان فرشته افتتاح شد از اتفاقات ویژه غذایی سال ۹۶ و از کشفیات فیدیلو در این سال است. اگه مایلید اطلاعات بیشتری از دلی‌جان داشته باشید سری به اینجا بزنید. رستورانی با دکوری خلاقانه، سقفی آیینه کاری شده، میز و صندلی‌های سفید و چوبی، خمره‌های بزرگ قدیمی و از همه متفاوت‌تر علم چند تیغه با پرهای رنگی و خیره کننده این رستوران را از لحاظ طراحی داخلی بسیار متفاوت نسبت به دیگر رستوران‌های هم سبک خود می‌کند. سبک این رستوران ایرانی است و غذاهای خاصی همچون گوشت و لوبیای کاشانی چند مدل شربت سنتی و گوارا تنها تعدادی از آیتم های جذاب منوی دلی‌جان هستند.

برای مشاهده منو، آدرس و نظرات، اینجا را لمس کنید

۶- کافه کارفه

 

کافه کارفه را از کشفیات خوب فیدیلیو می‌توان دانست که هنوز هم برای بسیاری نشناخته است. کافه کارفه متعطلق به مالکین سابق کافه مسعودیه در عمارت مسعودیه تهران است که زمانی بسیار محبوب و پر طرفدار بودند. از حوالی پاییز و زمستان ۹۶ این افراد کافه جدیدی را در مکانی جدید، حوالی خیابان ایرانشهر و پارک هنرمندان راه اندازی کردند کافه‌ای به نام کافه کارفه. بوتیک کافه کارفه یک مرکز فرهنگی هنری است که بستر بسیار مناسبی برای فعالیت‌هایی از جنس هنرهای درامتیک است و پاتوقی برای هنرمندان. فضای زیبا، حیاطی با صفا، منویی پر از خوردنی و نوشیدنی خوشمزه کافه کارفه را به کشف تبدیل کرده که حتما باید به آن سر زد. گزارش کامل کافه کارفه را از اینجا بخوانید.

۷-رستوران یونانی کرنلیا

در میان انبوه رستوران و کافه‌های شبیه به هم و تکراری یافتن رستورانی با ظاهر و منوی متفاوت و جذاب بسیار خوشحال کننده است. رستوران یونانی کرنلیا که در اواخر سال ۹۶ افتتاح شدو از آخرینهای کشف غذایی ما که به خوبی می‌تواند حس و حال یونان را به شما منتقل کند. از خانم کرنلیا سرآشپز یونانی این رستوران تا میز و صندلی و ظروف و … همه از یونان آمده است و غذاهای تماما یونانی با اسامی نا شناخته و با طعم‌هایی جدید این رستوران را به کشف جدید از فیدیلیو تبدیل کرده است. که در گزارش کرنلیا به آن پرداخته‌ایم.

برای مشاهده منو، آدرس و نظرات، اینجا را لمس کنید

۸-رستوران گیلانی می لا کوی

غذای گیلانی شاید جزو محبوب‌ترین و پر طرفدارترین خوراک‌های ایرانی باشد. اما غذاهای گیلانی فقط به کباب ترش و میرزاقاسمی ختم نمی‌شود و این لیست بسیار متنوع است و غذاهای آن یکی از یکی خوشمزه تر هستند. رستوران گیلانی می لاکوی هم از کشفیات سال ۹۶ مجله فیدیلیو است که با دکور جذاب و متفاوت نسبت به دیگر رستوران‌های گیلانی، با فضایی گرم و خودمانی و با منوی پر از غذاهای تقریبا نا‌شناخته گیلانی (حداقل برای ما تهرانی‌ها) این رستوران را به یکی از رستوران‌هایی که حتما باید به آن سر زد تبدیل کرده است. گزارش کامل رستوران می لاکوی در اینجا موجود است.

برای مشاهده منو، آدرس و نظرات، اینجا را لمس کنید

۹- کافه بنیه

کافه بنیه در یکی از محال‌ترین مکان‌های ممکن برای یک کافه فعالت می‌کند. این کافه را می‌توانید داخل پمپ بنزینی در حوالی خیابان شریعتی و پایین‌تر از پل صدر مشاهده کنید. البته که وجود کافه و فروشگاه آن هم داخل پمپ بنزین برای ما اتفاق تازه‌ای است، ولی در خارج از ایران اکثر جایگاه‌های سوخت رسانی هم کافه دارند و هم رستوران. کافه و فروشگاه بنیه هم سنت شکنی کرده و ایده خوب را در پمپ بنزین بنا کرده است. زمانی که شما در صف حوصله سر بر پمپ بنزین هستید نیروی کافه بنیه سمت شما می‌آیند و اگه مایل باشید از شما سفارش می‌گیرند و تا نوبتان برسد قهوه و کروسانتان را برای شما می‌آورند. البته که کافه بنیه سالن کوچکی به همراه ۱۰ ۱۵ صندلی هم دارد و کلی اتفاق غذایی خوشمزه که انتظار شما را می‌کشند. یک گزارش خوشمزه از کافه بینه در اینجا برای شما علاقمندان و دوستان فیدیلیو قرار دارد.

برای مشاهده منو، آدرس و نظرات، اینجا را لمس کنید

۱۰-آشپزخانه ویترین

بله ویترین کشف غذایی ما در سال ۹۶ نیست و در سال ۹۵ تاسیس شده و همان زمان هم توسط مجله فیدیلیو کشف شد، گزارش ویترین را می‌توانید از اینجا مشاهده کنید. اما واقعا حیفمان آمد که نام ویترین را در این لیست نیاوریم. ویترین یک آشپزخانه خلاق و نوآور است و از آن مکان‌هایی است که سبک آن را نمی‌توانید هیچ جای دیگری تجربه کنید.

آرمین میلانی مالک سرآشپز ویترین است و این آشپزخانه کوچک را با تنها ۱۰ صندلی را با کوهی از تجربه افتتاح کرد. ویترین کیچن در ابتدا با تاکوهای قلیه ماهی و مرغ ترش معروف شد و بخش زیادی از منوی آن را غذاهای مکزیکی تشکیل می‌داد، اما بعد از مدتی رویه‌اش را عوض کرد و متنوع‌تر شد. ویترین یک آشپزخانه است و همانطور که شما در آشپزخانه منزلتان همه نوع غذا طبخ می‌کنید ویترین هم سعی کرد تا غذاهای مختلفی را به منویش اضافه کند. از برگر . استیک تا پاستای دست ساز این‌ها تنها تعدادی از خوشمزه‌های ویترین هستند که در روزهای مختلف برای طرفدارنش تهیه و طبخ می‌شود.

برای مشاهده منو، آدرس و نظرات، اینجا را لمس کنید

درباره ایمان تیموریان

یک علاقه‌مند به غذا و آشپزی، رستوران و کافه گردی هستم که تحصیلاتم را در رشته مهندسی برق تا مقطع کارشناسی ارشد ادامه دادم ولی هیچ وقت دست از علایقم نکشیدم. همیشه دوست داشتم مکان‌های خوب و بد را به دیگران معرفی کنم تا به نحوی باعث پیشرفت و بالا رفتن سطح استانداردها در رستوران‌ها و کافه‌ها شوم . فیدیلیو بستری هست که این شرایط را برای ما فراهم کرده تا به این هدف برسیم.