خانه / 10کاری که خوب است انجام دهیم / ۱۰ غذای خوشمزه و پرطرفدار در منوی رستوران‌های عربی

۱۰ غذای خوشمزه و پرطرفدار در منوی رستوران‌های عربی

از ترکیه تا مراکش از عراق تا لبنان در تمام این کشورها سالاد فتوش، شیش طاووق، حمص و کنافه وجود دارد اما طعم و مزه و گه گاه شکل و ظاهر این غذاها با هم فرق دارند و برخی از مشتریان شاکی از این قضیه که “سالادشون سالاد نبود” یا “کبابشون با کبابی که فلان جا خوردیم فرق داشت” از رستوران خارج می‌شوند. در این مطلب ۱۰ تایی از مجله فیدیلیو سعی می کنیم تا ۱۰ خوراکی عربی معروف را به شما معرفی کنیم و توضیح اندکی در مورد آن‌ها بدهیم.

اول از همه باید یک توضیح مختصر در مورد خوراک‌های عربی بدهیم. خوراک‌هایی تحت عنوان غذای عربی شناخته می‌شوند در اصل متعلق به محدوده شام هستند که شامل ترکیه، عراق، سوریه، اردن، لبنان، فلسطین، سوریه، قبرس و مصر می‌شود. اما فرهنگ و آشپزی چیزی مثل خشت و آجر نیست که مرزهای آن را بتوان با خط کشی بطور دقیق مشخص کرد. به همین دلیل از ایران خودمان تا مراکش شامل این فرهنگ و محدوده غذایی می‌شود. پس بهتر است بجای واژه غذای عربی از غذای کشورهای حوزه شام نام ببریم.

ممکن است بعضی‌ها فکر کنند و یا توقع داشته باشند پیش غذایی به نام باباغنوش از ترکیه تا مراکش با یک طعم و مزه و با یک رسپی مشخص تهیه شود. اما هرگز اینگونه نخواهد بود همانند کباب کوبیده خودمان که از شمال تا جنوب و از شهری به شهر دیگر با یک طعم مزه و شکل و ظاهری متفاوت طبخ می‌شود، غذای عربی هم کشور به کشور فرق می‌کند.

۱-سالاد فتوش

سالاد فتوش یک سالاد با پایه نان بوده و مطعلق به کشور لبنان است. در این سالاد از نان عربی پیتا بصورت سرخ شده یا تنوری بعنوان کروتان استفاده می‌شود. محتویات اصلی این سالاد: کاهو، خیار، ترب، گوجه فرنگی، خرفه، پیاز، سماق، نعناع، آب لیمو و روغن زیتون است. اما در کشورهای دیگر موادی نظیر پنیر فتا، جعفری، زیتون، سیر و … را به آن اضافه می‌کنند.

۲-سالاد تبوله

این سالاد اصالتی سوری دارد و بسیار مناسب گیاه خواران است. محتویات اصلی این سالاد شامل: جعفری، گوجه فرنگی، بلغور، نعناع و پیاز است که خیلی ریز خرد می‌شوند. برای مزه دار کردن این سالاد از روغن زیتون، نمک و آبلیمو استفاده می‌کنند.

۳-حمص

حمص از جمله پیش غذاهایی است که جزو دسته مزه‌ها یا اشتها آورها به حساب می‌آید. حمص از پوره نخود پخته شده، ارده، سیر، روغن زیتون، آبلیمو نمک و فلفل تهیه می‌شود. حمص در زبان عربی به معنی نخود بوده و نام کامل این اشتهاآور نخود و ارده است.

۴-باباغنوش

باباغنوش هم همانند حمص زیر مجموعه مزه‌ها بوده و از بادنجان تنوری، ارده، روغن زیتون و سیر تهیه می‌شود. البته باباغنوش را با فلفل دلمه‌ای کبابی، جعفری و ادویه‌های دیگر هم تهیه می‌کنند.

۵- شیش کباب

 

یکی از محبوب‌ترین کباب‌های این حوزه خوراکی شیش کباب است. گوشت گوسفند مزه‌دار شده و به سیخ کشیده شده، شبیه به کباب چنجه خودمان که بسیار لذیذ و خوشمزه است.

۶-شیش طاووق

شیش به معنای سیخ و طاووق به معنی مرغ همان جوجه کباب خودمان است که با ماست روغن و ادویه‌های نسبتا تند و مزه دار شده است و از سوریه تا ترکیه و ایران در اکثر رستوران‌ها پیدا می‌شود.

۷-کبه

کُبه یا کِبه یک غذای خاورمیانه‌ای محبوب است که از بلغور، پیاز ساطوری و گوشت (گوسفند، بز و یا شتر)  به همراه ادویه‌های عربی تهیه می‌شود.

۸-لحم عجین

 

که به معنی گوشت و خمیر است و به پیتزای ترکی یا پیتزای لبنانی هم معروف است. این غذای خوشمزه از یک لایه خمیر تشکیل شده که روی آن گوشت ساطوری یا چرخ کرده، پیاز، گوجه فرنگی، جعفری و فلفل می‌آید.

۹-طاجین

طاجین یک ظرف سفالی است که غذای خوشمزه مراکشی طاجین در آن تهیه می‌شود. در تهیه طاجین از انواع گوشت (مرغ، گوسفند، گوساله و …)، ادویه، سبزیجات و خشکبار استفاده می شود.

۱۰-کنافه

کَنافه یا کُنافه یک دسر فلسطینی است که در کل حوزه فرهنگ غذایی شام سرو می‌شود. کنافه از رشته های مخصوص و پنیر و پسته و شهد شکر زیاد تهیه می‌شود.

درباره ایمان تیموریان

یک علاقه‌مند به غذا و آشپزی، رستوران و کافه گردی هستم که تحصیلاتم را در رشته مهندسی برق تا مقطع کارشناسی ارشد ادامه دادم ولی هیچ وقت دست از علایقم نکشیدم. همیشه دوست داشتم مکان‌های خوب و بد را به دیگران معرفی کنم تا به نحوی باعث پیشرفت و بالا رفتن سطح استانداردها در رستوران‌ها و کافه‌ها شوم . فیدیلیو بستری هست که این شرایط را برای ما فراهم کرده تا به این هدف برسیم.