خانه / آشپزخانه من / فریز کردن و یخ زدایی گوشت چرخ کرده
گوشت چرخ کرده

فریز کردن و یخ زدایی گوشت چرخ کرده

گوشت چرخ کرده یکی از مواد اولیه مورد نیاز آشپزی است که به راحتی در تهیه انواع غذاهای ساده و متنوع استفاده می‌شود. اما بهتر است این پروتئین مغذی را که در کم تر از یک ساعت غذاهای متنوعی در اختیار شما قرار می‌دهد به صورت تازه و ماهیانه مصرف کنیم تا ویتامین‌ها و مواد مغذی آن از بین نروند.

من به شخصه سعی می‌کنم خرید مایحتاج ضروری فریزر و یخچال را به صورت ماهیانه انجام دهم و بیش از نیاز یک ماه خانواده خرید نکنم تا همیشه مواد تازه در اختیار داشته باشم. برای این منظور در ابتدای هر ماه تمامی‌ مواد غذایی بای مانده داخل فریزر را خالی و پاک سازی می‌کنم و با یک خرید بزرگ و عالی از گوشت و مرغ و باقی مایحتاج منزل فریزر را برای یک ماه دیگر پر می‌کنم.

پس از هر خرید ماهیانه گوشت‌ها را به قسمت‌های نیم کیلیویی یا یک کیلویی تقسیم می‌کنم. این مقدار گوشت برای اکثر دستورات تهیه غذا مناسبند و دست شما را برای استفاده از مقدار دقیق پروتئین مورد نیازتان  باز می‌گذارند. به این ترتیب به راحتی می‌توانید هر بار که نیاز داشتید مقدار گوشت مورد نظر خود را از فریزر در بیاورید و پس از یخ زدایی کردن استفاده کنید.

در ادامه این مطلب از مجله فیدیلیو در بخش آشپزخانه من همراه ما باشید تا با ترفندهای فریز کردن و یخ زدایی کردن گوشت چرخ کرده بیشتر آشنا شوید.
گوشت چرخ کرده

گوشت چرخ کرده را با وردنه صاف کنید

برای فریز کردن گوشت چرخ کرده اولین قدم تقسیم کردن آن‌ها به وزن مورد نظر شما است. پس از آن می‌توانید آن‌ها را در کیسه فریزر یا زیپ کیف قرار دهید. اما قبل از بستن در کیسه ابتدا باید با استفاده از یک وردنه گوشت را صاف کنید تا به ضخامت ۱ یا ۱٫۵ سانت در بیاید. برای این منظور باید مدام وردنه را به عقب و جلو بکشید تا گوشت کاملا صاف شود. این کار را آن قدر تکرار کنید که هوای فشرده شده لابه لای گوشت به کل خارج شود.

حالا می‌توانید در کیسه را ببندید و آن را در فریزر در جای مسطح قرار دهید تا بدون تغییر شکل یخ بزند و فریز شود. پس از یخ زدن گوشت می‌توانید آن را به صورت ایستاده قرار دهید یا در جای دیگری از فریزر بگذارید تا فضای کم تری از فریزر شما اشغال شود.

گوشت چرخ کرده

هوا بزرگ ترین دشمن گوشت یخ زده است

اگر گوشت یخ زده در معرض هوای زیاد در فریزر قرار بگیرد منجر به هیدراته شدن آن می‌شود. اگرچه خوردن چنین گوشتی به سلامتی شما آسیبی وارد نمی‌کند اما سبب تغییر طعم و رنگ گوشت می‌شود. اما با صاف کردن گوشت توسط وردنه علاوه بر این که فضای بیشتری از فریزر خود را ذخیره می‌کنید از آسیب‌های ناشی از هیدراته شدن و تغییر طعم و مزه آن نیز جلوگیری خواهید کرد.

گوشت چرخ کرده

یخ زدایی راحت تر با صاف کردن گوشت چرخ کرده

بیشترین فایده صاف کردن گوشت چرخ کرده یخ زدایی راحت تر و سریع تر آن نسبت به گوشت انباشته ای است که از فروشگاه تهیه کرده اید. و این بدان معنی است که زمان کم تری برای آماده کردن وعده های غذایی خود نیاز خواهید داشت. برای یخ زدایی کردن گوشت چرخ کردن راه‌های فراوانی در اختیار شما خواهد بود. یک بسته گوشت چرخ کرده صاف شده در کم تر از دو ساعت در یخچال و کم تر از ۵ دقیقه در مایکروفر یخ زدایی می‌شود.

گوشت چرخ کرده

اما بهتزین راه برای یخ زدایی کردن گوشت چرخ کرده بیرون آوردن آن از فریزر و قرار دادن در یک کاسه بزرگ در سینک است. برای این منظور کافیست مقداری آب سرد روی کیسه گوشت بریزید تا یخ‌ها در کم تر از ۱۰ دقیقه به آرامی ‌آب شوند. حالا می‌توانید با خیال راحت غذای مورد نظر خود را تهیه کنید.

درباره آوا رفیع‌ زاده

بر خلاف تصور عامه مردم مهندسان معمار فقط با آهن و خاک و آب در ارتباط نیستند. من یک معمار خانه دار هستم. در کنار وظایف کاری و به قول همه تیرآهن و سنگ و ستون، عاشق آشپزی و مسافرت و آشنایی با غذاها و فرهنگ و رسوم مختلف دیگر کشورها هستم و دوست دارم این تجربه های قشنگ رو با همه قسمت کنم. امیدوارم شما هم مثل من لذت ببرید.