خانه / کلینیک غذا / زندگی سالم / کربوهیدرات های مفید و حتی ضروری برای بدن
کربوهیدرات های مفید

کربوهیدرات های مفید و حتی ضروری برای بدن

کربوهیدرات های مفید برای بدن ما کدامند؟ کربوهیدرات ها امروزه با توجه به رژیم‌‌های غذایی کم کالری در لیست سیاه ما قرار ‌می‌گیرند. اما خبر خوب این که دیگر لازم نیست سیب زمینی یا موز را به سبب داشتن کربوهیدرات زیاد در این لیست ممنوعه قرار دهید. ما در این مطلب از بخش زندگی سالم در مجله فیدیلیو برخی از کربوهیدرات‌ های مفید را برای شما آماده کردیم که ‌می‌توانید بدون داشتن احساس گناه آن‌‌ها را مصرف کنید.

بلال- کربوهیدرات های مفید

ذرت یکی از کربوهیدرات های مفید بدن

ذرت‌‌ها به دلیل این که در زمره غذاهای بسته بندی شده و فراوری شده قرار ‌می‌گیرند همیشه نمره منفی را از آن خود ‌می‌کنند. اما طبق گفته جسیکا لوینسون متخصص تغذیه اهل نیویورک، ذرت طبیعی یا همان بلال در زمره غذاهای سالم طبقه بندی ‌می‌شوند. بلال منبع غنی از فیبر، ویتامین C و آنتی اکسیدان‌‌هایی نظیر لوتئین و زیکسانتین است که برای سلامتی بدن مهم و ضروری هستند.

‌می‌توانید بلال را روی کباب پز یا ذغال گریل کنید و یا دانه‌‌های آن را به صورت پاپ کورن مصرف کنید. حتی ‌می‌توانید مقداری از دانه‌‌های ذرت طبیعی روی سالاد خود بریزید و نوش جان کنید بدون این که از مصرف آن ها احساس گناه داشته باشید.

موز- کربوهیدرات های مفید

موز

این میوه مفید به سبب داشتن کربوهیدرات های مفید و قند بالا شاید به باور عموم در زمره خوراکی‌‌های نا سالم قرار بگیرد در صورتی که این گونه نیست. موز منبع غنی از ویتامین‌‌هایی مانند B6 ، منیزیوم، پتاسیم و فیبر است. نکته جالب این جاست که اگر موز کمی نارس باشد به عنوان یکی از خوراکی‌‌های مفید در رژیم‌‌های لاغری استفاده ‌می‌شود. از این میوه خوشمزه به تنهایی به عنوان اسنک استفاده کنید یا آن را روی اسموتی‌‌ خود قرار دهید. حتی ‌می‌توانید از آن به عنوان روغن در پختن غذاهای مختلف استفاده کنید.

کورن فلکس- کربوهیدرات های مفید

کورنفلکس صبحانه یکی از بهترین کربوهیدرات های مفید

لازم نیست از کورنفلکس‌‌ها اجتناب کنید. این روزها بسیاری از کورنفلکس‌‌ها با استفاده از غلات کامل تهیه ‌می‌شوند. در نتیجه ‌می‌توانید از آن‌‌ها به عنوان یک صبحانه مقوی برای شروع روز خود استفاده کنید. فقط کافیست در هنگام خرید برچسب روی آن را به طور دقیق مطالعه کنید. اگر برچسب محتویات آن شامل غلات کامل، حداقل سه گرم فیبر و کم تر از ۱۰ گرم قند باشد، گزینه مناسبی برای خرید است. ‌می‌توانید بدون نگرانی آن‌‌ها را تهیه کنید و نوش جان بفرمایید.

سیب زمینی- کربوهیدرات های مفید

سیب زمینی یکی از کربوهیدرات های مفید و رایج

همه ما ‌می‌دانیم که باید مصرف نان سفید، برنج سفید، و پاستای سفید را محدود کنیم. اما به گفته کریستین هندرسون متخصص تغذیه در واقع سیب زمینی‌‌های سفید از این لیست سیاه کنار گذاشته ‌می‌شوند. سیب زمینی‌‌ها برای سلامتی شما بسیار مفید هستند. آن‌‌ها منبع غنی از پتاسیم و ویتامین C هستند.

همچنین هر عدد سیب زمینی با پوست به طور متوسط حاوی ۴ گرم فیبر نیز است که این به معنای تامین ۱۵ درصد از فیبر مورد نیاز روزانه شماست. به جای مصرف سیب زمینی پخته با سس خامه ای ترش که بسیار پر کالری است، ‌می‌توانید آن‌‌ها را به قطعات کوچک تر تقسیم کنید. سپس با روغن زیتون و رزماری آغشته کرده و سرخ کنید تا برشته شود.

نان- کربوهیدرات های مفید

خمیر نان 

لزومی نیست که همیشه از نان‌‌های گندم کامل استفاده کنید. خمیرهای نان‌‌های سنتی از پروسه تخمیر درست ‌می‌شوند. در نتیجه حاوی باکتری‌‌های مفیدی از جمله پروبیوتیک‌‌ها هستند. وجود این باکتری‌‌های مفید در پروسه طبخ نان سبب شکستن گلوتن موجود در نان می‌شود. در نتیجه این نان‌‌ها برای افرادی که نسبت به مصرف نکردن گلوتن متعصبند بهتر از نان‌‌های حاوی گلوتن عمل می‌کنند. به علاوه این نان‌‌ها انسولین خون را پایین ‌می‌آورند و برای برخی از افراد حساس پروسه هضم و گوارش را ساده تر ‌می‌سازند.

نخود فرنگی- کربوهیدرات های مفید

نخود فرنگی

بی شک نخود فرنگی نسبت به سبزیجات بدون نشاسته کربوهیدرات های مفید بیشتری دارد. حتی در بسیاری از رژیم‌‌های غذایی کم کربوهیدرات این ماده مفید در لیست غذاهای ممنوع قرار ‌می‌گیرد. اما با این وجود این ماده مفید غذایی به سبب داشتن مواد ضد آلرژی و آنتی اکسیدان‌‌ها منبع غنی از فیتونوترینت‌‌ها است.

همچنین وجود کومسترول در این ماده مفید آن را به یکی از خوراکی‌‌های ضد سرطان قوی تبدیل کرده است. یک فنجان نخود فرنگی پخته تقریبا هفت گرم فیبر مورد نیاز روزانه شما را تامین ‌می‌کند. ‌می‌توانید این خوراک مغذی را به تنهایی مصرف کنید و یا در سوپ و سالاد خود بریزید.

 

درباره آوا رفیع‌ زاده

بر خلاف تصور عامه مردم مهندسان معمار فقط با آهن و خاک و آب در ارتباط نیستند. من یک معمار خانه دار هستم. در کنار وظایف کاری و به قول همه تیرآهن و سنگ و ستون، عاشق آشپزی و مسافرت و آشنایی با غذاها و فرهنگ و رسوم مختلف دیگر کشورها هستم و دوست دارم این تجربه های قشنگ رو با همه قسمت کنم. امیدوارم شما هم مثل من لذت ببرید.