خانه / کافه و رستوران / کافه محبوب من / کافه نادری سرآغاز کافه‌های تهران

کافه نادری سرآغاز کافه‌های تهران

به نظر شما معروف‌ترین کافه شهر کجاست؟ قدیمی‌ترین چطور؟ کافه‌ای که در این گزارش می‌خواهیم به شما معرفی کنیم پاتوق خاص‌ترین‌های فرهنگ معاصر بوده است. جایی که در بسیاری از فیلم‌ها و سریال‌های تاریخی بوده ( یا حداقل اشاره‌ای به آن شده). جایی که بخش ایستاده تاریخ معاصر رو به فراموشی تهران است. کافه‌ای که در رسایش شعرها سرود و ترانه‌ها خوانده شده است. با مجله فیدیلیو همراه باشید تا شما را با قدیمی‌ترین و نوستالژیک‌ترین کافه تهران آشنا کنیم. کافه نادری اولین کافه تهران.

کافه‌ای از گذشته‌های دور

کافه نادری از نسل اول کافه‌های تهران است و به روایات فراوان اولین کافه به سبک مدرن در تهران بوده است. اما داستان کافه نادری از کجا شروع می‌شود؟

تاریخ تاسیس این کافه به سال 1306 یعنی 90 سال پیش باز می‌رسد. زمانی که یک آقای ارمنی مهاجر به نام خاچیک مادیکیانس در خیابان نادری (جمهوری فعلی) عمارتی بنا می‌کند که این عمارت شامل 3 بخش اصلی است. هتل، کافه تریا و رستوران. به سبب قرار گرفتن این ساختمان در خیابان نادری نام “نادری” برای آن انتخاب می‌شود.

ردپای کافه نادری را در جای جای آثار افراد خاطره باز می‌توان یافت. از ترانه کافه نادری با صدای رضا یزدانی گرفته تا کتاب از کافه نادری تا کافه فیروز اثر لنگرودی. حتی در اکثر فیلم‌ها و سریال‌هایی که مربوط به تاریخ معاصر تهران است، هرجا محفلی دوستانه یا روشنفکرانه بوده ردپایی از کافه نادری هم به چشم می‌خورد. این کافه خاطرات سه نسل از کافه نشینان تهران را در خود جای داده است.

یک منو پر از خاطره

بعدی قبلی

بعدی قبلی

می‌پسندم

1-فضای نوستالژیک با دکور قدیم

2-حفظ اصالت منو

3-داشتن حیاط بکر و زیبا

منوی کافه نادری یک منوی وفادار به گذشته است. اصلا بوی نوستالژی و خاطره را حتی با خواندن گزینه‌های منو می‌توان استنشاق کرد. منو ای که زمانی برای خودش بسیار جدید و نو آور بود اکنون همچون آلبومی قدیمی شده است که شاید دیگر کافه‌های نسل جدید شهر تمایلی به ارائه این گزینه‌ها نداشته باشند.

هر چه که هست منوی اینجا عطر و طعم خاطره می‌دهد. از خوراک برش روسی تا کیوسکی مرغ و از سان شاین تا شیرقهوه و امثال آن‌ها.

طعم و مزه غذا تا حدودی سلیقه‌ای است و غذایی که برای شما بسیار مطلوب است ممکن است برای دیگری ناخوشایند باشد. بسیاری از مشتریان کافه نادری بر این باورند که هرچه به جلو می‌رویم از سطح کیفیت خوراکی‌ها و نوشیدنی‌های این کافه کم می‌شود.

شاید از برخی کافه‌ها و رستوران‌های شهر نباید دیگر توقعی از غذای خوب و لذیذ داشت، می‌توان به آن‌ها سر زد و جرعه‌ یا لقمه‌ای خاطره میل کرد.

 

کافه‌ای قدیمی با مدیرانی کار نابلد

بعدی قبلی

بعدی قبلی

نمی‌پسندم

1-سرویس دهی بسیار ضعیف

2-عدم رسیدگی به بنا و مرمت نامناسب آن

برای ورود به کافه نادری باید از راهروی کوچکی عبور کنید که قاب عکس‌های زیادی از گذشته و از گزارش‌هایی که راجع به این کافه در مطبوعات چاپ شده، نصب شده است.

فضای کاری کافه نادری به دو بخش اصلی تقسیم می‌شود: کافه و رستوران. بخش اصلی کافه‌ است با کلی میز و صندلی، صندلی‌ها و میزهای قدیمی با رومیزی های زرشکی رنگ از در و پنجره تا لیوان فنجان همگی قدیمی و بخشی از فضای خاطره انگیز کافه هستند.

بخش رستوران از بخش کافه مجزا بوده و تنها در ساعت محدودی در طول روز سرویس می‌دهد. متاسفانه مالکین و مدیران این کافه به مرمت و بازسازی استاندارد این کافه محبوب به هیچ عنوان اهمیتی نداده‌اند.

دیوارهای که در اثر رطوبت رو به خرابی رفته و رنگشان عوض شده. صندلی‌هایی که برخی از آن‌ها سالم نیستند. شیشه‌هایی که تمیزی یا کثیفی آن برای مالکین زیاد مهم نبوده و فقط سعی شده که حفظ شوند. افسوس که قدر این میراث فرهنگی تهران آن جور که شایسته نام بزرگ کافه نادری است نگاه داشته نشده است.

مجموعه نادری یک حیاط بزرگ با حوضی زیبا هم دارد که بسیار مناسب پذیرایی از میهمانان به خصوص در فصل بهار است. اما متاسفانه این حیات زیبا همچون زمینی بایر رها شده است. جای گل و گیاه این حیاط پر شده است از علف‌های هرز، ماشینی قدیمی و خراب در گوشه‌ای رها شده انگار که عده‌ای شبانه روزی در تلاشند تا این کافه را به مرز نابودی برسانند.

اما با وجود همه تلاش های که در جهت نابودی اینجا شده یا تلاش‌هایی که برای احیای این نام بزرگ نشده است، باز هم کافه نادری ایستاده، ایستاده تا خاطرات گذشتگان ا زنده و برای امروزی ها هم خطراتی جدید بسازد.

کافه نادری کافه‌ای برای خاطره بازی

کافه نادری بی شک معروف‌ترین و یکی از مهم‌ترین کافه‌های تهران بوده و است. کافه‌ای با حدود 90 سال سابقه فعالیت و یک دنیا خاطره. پیشنهاد ما به شما همراهان مجله فیدیلیو که کافه نادری را تجربه نکرده‌اید این است که حتما اینجا را تجربه کنید اما این هشدار را هم باید به شما بدهیم که برای لذت بردن از این کافه حتما باید سطح توقعات خود را پایین بیاورید تا موجب ناراحتی و دلخوری شما نشود. شما هم اگر تجربه خوب و بدی از کافه نادری دارید حتما با ما و دستانتان در میان بگذارید.

برای اطلاع از آدرس و منو اینجا کلیک کنید

 

 

درباره ایمان تیموریان

یک علاقه‌مند به غذا و آشپزی، رستوران و کافه گردی هستم که تحصیلاتم را در رشته مهندسی برق تا مقطع کارشناسی ارشد ادامه دادم ولی هیچ وقت دست از علایقم نکشیدم. همیشه دوست داشتم مکان‌های خوب و بد را به دیگران معرفی کنم تا به نحوی باعث پیشرفت و بالا رفتن سطح استانداردها در رستوران‌ها و کافه‌ها شوم . فیدیلیو بستری هست که این شرایط را برای ما فراهم کرده تا به این هدف برسیم.

2 نظرها

  1. دوبار اونجا رفتم از نظر بهداشت واقعا ضعیف بود.
    دلیلش هم این بود فنجانی که برام قهوه آوردن روش روژ لب شخص قبلی که استفاده کرده بود هنوز باقی مانده بود.
    ضمنا رفتار پرسنل اصلا جالب نیست.

  2. متاسفانه چندین بار به دلیل نزدیکی محل کار مهمان به اینجا اوردم سوء مدیریت غوغا میکنه
    اولا پرسنل بی ادب و آموز ندیده هنوز بلد نیستند چطور با مشتری رفتار کنند
    دوما همون اول سفارش میدید پولش رو باید پرداخت کنید تا سفارش رو براتون بیارند
    سوما اصلا کیفیت خوبی نداره موادی که استفاده میکنند
    چهارما بعضی وقتها گارسن اصلا یادش میره ازت سفارش بگیره یا سفارشتون رو بیاره حتما باید چندبار تذکر بدید

    اگر مهیمانهای من به دلیل بافت تاریخی پافشاری نکنند هیچوقت حاضر نیستم دیگه پام رو اونجا بگذارم