خانه / کافه و رستوران / کافه روحی و گرد و خاک در باغ نگارستان
کافه روحی

کافه روحی و گرد و خاک در باغ نگارستان

معمولا کافه‌های فعال در بافت تاریخی سعی می‌کنند در همان فضای موجود و بدون دخل و تصرف در معماری مکان فعالیت خود را راه اندازی و به میهمانان خود سرویس دهند. مثال این موضوع هم کافه‌های خوبی همچون کافه مسعودیه و کافه تهرون که زمانی در عمارت مسعودیه باغ نگارستان فعالیت می‌کردند.

باغ نگارستان که تا همین چند سال پیش کمتر کسی از وجود آن با خبر بود به لطف کافه زیبا و خاطره انگیزی که قبلا در آن دایر بود به یکی از پاتوق‌های افراد کافه باز تبدیل شد. پس از تعطیلی این کافه در حدود یک سال و چند ماهی دیگر خبری از باغ نگارستان نبود تا این که کافه روحی با ساخت و ساز غیر مجاز در باغ نگارستان دوباره این باغ زیبا و تاریخی را به تیتر خبرها تبدیل کرد.

با مجله فیدیلیو همراه باشید تا شما را بیش تر با کافه روحی آشنا کنیم.

صندوق چوبی و لوستر شیشه‌ای

بعدی قبلی

بعدی قبلی

می‌پسندم:

  • طراحی داخلی و دکور زیبا
  • استفاده از ظروف خاص و خاطره انگیز
  • ارائه منوی ایرانی

از بحث تخریب میراث فرهنگی که بگذریم بنای کافه روحی ساختمان تازه ساختی است که در طراحی آن سعی شده تا جای ممکن با بافت ساختمان‌های اطراف خود در باغ نگارستان هماهنگ باشد.

وارد باغ که شوید و از پله‌های سمت راست خود که بالا روید درست در مقابل حوض زیبای باغ ساختمان اول کافه روحی را مشاهده می‌کنید که هم ورودی است و هم بار کافه. در ورودی آن کاشی کاری چشم نوازی وجود دارد که موتیف و طرح آن خاصِ به برند روحی است و دورنمایی زیبا و معماری با سبک تلفیقی دارد. وارد بنا که شوید در مقابل خود تجهیزات مربوط به بار سرد و گرم، چند منقل و آبمیوه گیری و … را مشاهده می‌کنید.

برای ورود به سالن کافه روحی باید به ساختمانی که در سمت چپ بار است بروید. ساختمانی که همانند یک سوله آجری است که انگار انباری قدیمی و دست نخورده است و کلی قالیچه لوله شده و میز و صندلی با طرح قدیمی، کمد، گنجه و … در آن قرار دارد. سعی شده دکوراسیون متناسب با حال و هوای قدیمی مکان کافه انتخاب شود. میز، صندلی، ساعت دیواری، صندوق و … تا جای ممکن قدیمی و شیک انتخاب شده است.
لوستر بزرگ شیشیه‌ای و سبز رنگ شبیه به همان‌هایی که در اماکن متبرکه مشاهده می‌کنیم هم از سقف سالن آویزان است.یک میز اجتماعی بزرگ و چند میز کوچک با صندلی‌های غیر یکدست و اندکی ناهماهنگ مشاهده می‌کنید که فضای کافه روحی را کافه‌ای‌تر کرده است. صندوق کافه روحی از آیتم‌های خاص دکور داخلی آن است که یک صندوق حساب بزرگ قدیمی چوبی است.

خونه‌پز با نان سنگک

 

نمی‌پسندم:

کپی برداری از ایده های کافه‌های دیگر

ساخت ساز غیر مجاز در بافت تاریخی

منوی روحی در حال حاضر هفت بخش دارد. قهوه که شامل قهوه‌های رایج همه کافه‌ها مانند اسپرسو آمریکانو لاته و کاپوچینو است. چای و دمنوش که شاید بهترین بخش منوی کافه روحی باشد و شامل چای سیاه و چند مدل دمنوش است که به دلیل سرو در لیوان‌های نوستالژیک و عطر و طعمی خوب بسیار خاطره انگیز و جذاب است. کیک، خنکی، شربت، ناشنتایی و خونه پز که شامل چند مدل غذای خونگی مانند کوکو سبزی و سیب زمینی و کشک بادنجان و میرزاقاسمی است.

اگر بخواهیم اندکی مو شکافانه‌تر منوی این کافه را بررسی کنیم شاهد نمونه برداری کافه روحی از هم صنفی‌های خود خواهیم بود مانند سرو کوکو سبزی که قبلا هم درهمین باغ نگارستان در کافه تهرون با عطر طعمی بهتر و ظاهری جذاب‌تر سرو می‌شد و کوکو سیبزمینی‌های گردی که در رستوران گردبال شاهد آن بودیم مواجه می‌شویم.

شاید کافه روحی در آینده در گروه کافه‌هایی قرار بگیرد که مردم بیش‌تر بخاطر فضا و طراحی داخلی‌اش سری به آن بزنند تا برای غذاها و نوشیدنی‌هایی که در آن سرو می‌شود. کافه روحی سیاست کافه‌ای دارد و با توجه به اینکه تازه افتتاح شده تمام گزینه‌های منوی کوچک و محدود خود را هم پوشش نمی‌دهد.

در کافه روحی خبری از وعده‌های غذایی سیر کن نیست و بیشتر در حد برانچ یا میان وعده هستند. سرویس دهی و کیفیت گزینه‌ها در ابتدای کار پایین بوده و سطح بالایی از خدمات و طعم مزه خوب منتظر شما نخواهد بود. (البته حداقل تا زمان نگارش این متن.)

چای قند پهلو در کافه روحی

در کل این کافه طراحی خوب و فضای قابل قبولی دارد که به شما حس آرامش و لذت را انتقال می‌دهد اما ای کاش کافه روحی یا جای دیگری را برای محل راه اندازی کافه خود انتخاب می‌کرد یا بنای جدیدی در نگارستان خلق نمی‌کرد تا با ساخت ساز خود در محیطی تاریخی موجبات ناراحتی دوستداران تاریخ و میراث فرهنگی ایران را فراهم کند. حال هرچه قدر هم که بخواهیم از زیبایی و طراحی نسبتا جدید و تلفیقی این کافه بگوییم تحت الشعاع اخبار نسبتا بد پیرامون این ساخت و ساز قرار خواهد گرفت.

پس اگر این موارد برای شما مهم نیست و بیش تر به دنبال کشف یک کافه و مکانی جدید هستید می‌توانید سری به باغ نگارستان بزنید و خودتان از نزدیک کافه روحی را تجربه کنید و این تجربیات را با دیگر فیدیلیوای‌ها در میان بگذارید.

برای اطلاع از آدرس و منو کافه روحی اینجا کلیک کنید

[et_bloom_inline optin_id=optin_4]

درباره ایمان تیموریان

یک علاقه‌مند به غذا و آشپزی، رستوران و کافه گردی هستم که تحصیلاتم را در رشته مهندسی برق تا مقطع کارشناسی ارشد ادامه دادم ولی هیچ وقت دست از علایقم نکشیدم. همیشه دوست داشتم مکان‌های خوب و بد را به دیگران معرفی کنم تا به نحوی باعث پیشرفت و بالا رفتن سطح استانداردها در رستوران‌ها و کافه‌ها شوم . فیدیلیو بستری هست که این شرایط را برای ما فراهم کرده تا به این هدف برسیم.